"מי שאמר שמלחמת הסחר תפגע בכלכלה האמריקאית צריך להתנצל"
האנשים שצפו כי מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין תפגע משמעותית בכלכלה של אמריקה צריכים להתנצל, כך לדברי הפרשן הפיננסי ג'ים קרמר, בראיון לרשת CNBC.
"אני חושב שהרבה מההאשמות ששמענו מאנשים שאמרו שאמריקה תיפגע, התבררו כלא נכונות והם צריכים להודות בטעות" אמר קרמר, והצביע על כך שמדד ה-S&P 500 בשיא כל הזמנים.
רוב המניות המרכיבות את המדד עלו לאחרונה, וזאת כתוצאה מדיווחים טובים מהצפוי לרבעון השלישי של השנה. עד כה 206 חברות S&P 500 דיווחו על תוצאותיהן הכספיות ברבעון השלישי, כאשר 78% מהן עקפו את תחזיות האנליסטים.
"אהבתי מאוד את תוצאות החברות שדיווחו בשבוע שעבר. המצב יציב מאוד", אמר קרמר, והוסיף "מתברר כי התעשייה אינה מוטרדת כל כך מסין כפי שאנשים חושבים".
שורה ארוכה של מכסים וחוסר ודאות אשר נבעו ממלחמת הסחר בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם גרמו לכיול מחדש של אומדני הצמיחה העולמיים, והחברות התעשייתיות עליהן מדבר קרמר עמדו לא מעט במוקד.
עם זאת, החוזק שהפגינו חברות התעשייה בשבוע שעבר, כמו יונייטד טכנולוגיות והוניוול, היה "לא פחות ממדהים", לדבריו של קרמר שהסביר כי הרבעונים החזקים של חברות התעשייה הם שסייעו לדחוף את ה-S&P 500 לשיאים חדשים.
- מטורף! ג'ים קריימר הציג רשימת מניות כ"קניה לוהטת", פרופ' בפנסיה החליט לבדוק וקנה את המניות - הנה התוצאות
- ג'ים קריימר: "כך תשתמש בברבורים האינסופיים על הפד' והריבית לטובתך"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"כל אחד מהדוחות היה הרבה יותר טוב מהצפוי, והם היו טובים בהרבה או בגלל שהחברות ידעו לעזור לעצמן או בגלל שהאיומים לא כאלה גדולים כפי שאנחנו חושבים", סיכם קרמר.
- 4.אורן 31/10/2019 17:11הגב לתגובה זוקשקוש. האנליסטים קבעו יעדים מינמלים כדי שהחברות יעקפו אותן ועכשיו בה פרשן ימני, שלא מבין בכלכלה ומספר שהמשק האמריקאי במצב מצויין, ומתבסס על מעקף התחזיות. משק שצומח בפחות מ-1.5% בשנה, הוא לא במצב מצויין.
- א-ב 02/11/2019 13:20הגב לתגובה זוצמיחה של 1.5% אינה מהותית כעיקרון. אבל כשכל העולם המפותל עם נסיגה צמיחה שלילית וריבית שלילית זה עדיין מעיד על חוסן. אחרי הכל ועדיין המשק האמריקאי טוב מכל האחרים להשקעה. כמובן להשמר בבחירת האפיקים והמניות. גם בארה"ב יש הרבה חברות פח בעלות שווי מנופח.
- 3.ישעיהו 29/10/2019 15:51הגב לתגובה זונו, ומי אמר את זה? שמאלנים. שום דבר לא טוב להם. הם אומרים שצריך לתמוך בעובדים האמריקנים, אבל כשיוצאים בשביל התעשייה אמריקנית למלחמת סחר, זה לא טוב. הם מזהירים שסין מסוכנת לזכויות אדם, אבל כשטראמפ מנסה לעצור את התפשטותה בעולם, זה גם לא טוב להם. שנים שבשמאל האמריקני רוצים פחות התערבות במלחמות. אבל כשטראמפ יוצא מאפגניסטן וסוריה, פתאום מאוד בא להם להישאר. אם אובמה היה עושה אותו דבר, הם היו משתחווים. אותו דבר בארץ: כשישראל הפציצה בעזה, זה לא היה טוב. כשישראל לא מגיבה בעזה, זה נתניהו החלש אשם וגם זה לא טוב. בכיינים ומפחידנים מקצועיים.
- 2.החברות הורידו תחזיות!! אז ברור שעקפו אותן (ל"ת)האמנם 29/10/2019 14:39הגב לתגובה זו
- 1.תפוצ'יפס 29/10/2019 14:37הגב לתגובה זולהיות כל כך טיפש.
- מה עדיף ? 29/10/2019 17:17הגב לתגובה זוהפרשן המכובד בחר באפשרות הראשונה .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
