TV

לא קונה את הראלי: בנק אוף אמריקה בתרחיש קיצון ל-S&P500

בנק אוף אמריקה הוא אחרון מבין הבנקים בארה"ב לחתוך את מחיר היעד ל-S&P 500
גיא בן סימון | (8)
נושאים בכתבה בנק אוף אמריקה

הטלטלה שמחקה יותר מ-2 טריליון דולר בשווקים הביאה גם את בנק אוף אמריקה לחתוך את מחיר היעד למדד S&P 500 ולספק תחזית פסימית לשנה-שנתיים הבאות, לצד תרחיש קיצון ששוב מעלה את החשש משידור חוזר למשבר הסאבפריים. בנק אוף אמריקה חתך בשישי האחרון את מחיר היעד ל-S&P 500 ב-9% מרמה של 2,200 נקודות השנה לרמה של 2,000 נקודות, והזהיר מפני "סיכון משמעותי בטווח הקצר". בכך הבנק למעש הוא האחרון מבין הבנקים הגדולים בוול סטריט שחתכו את מחיר היעד למדד.

מדד S&P 500 נסגר בשישי האחרון ברמה של 1,864.78 נקודות לאחר שזינק ב-1.95% ומיתן את פתיחת השנה הגרועה מאז 2008. לפי בנק אוף אמריקה, מדד S&P 500 צפוי להציג תשואה שלילית בכל אחת מהשנתיים הבאות - לראשונה מאז עידן בועת הדוט קום. "הסיכונים עלו. אם לא נראה סימני התאוששות בצמיחה - הסיכון יהפוך למשמעותי בטווח הקצר. התנודה שנרשמה השנה במדד היתה קיצונית והחמירה אף יותר נוכח צימצום הנזילות בשווקים בין היתר על רקע הידוק הרגולציה. חוסר הנזילות עשוי להחריף את פוטנציאל הסיכון", כתבו בבנק אוף אמריקה. 

נציין כי בנק אוף אמריקה מחזיק בעמדה אופטימית לטווח הארוך, כאשר מחיר היעד למדד ל-10 שנים עומד על 3,500 נקודות (!!). אבל אם חשבתם שהבנק לא מאמין בנבואות הקודרות ביותר בשוק של 'עשור ללא צמיחה', אז בבנק אוף אמריקה מציינים כי בתרחיש הקיצוני - כשפרמיית הסיכון לשוק תחזור לרמות של פברואר 2009 - מדד S&P 500 עשוי לקרוס ב-38% מהרמה הנוכחית לרמת ה-1,150 נקודות.

קונצנזוס הכלכלנים של 'בלומברג' מעריך כי S&P 500 יסיים את 2016 ברמה של 2,175 נקודות. "הפער בין התחזיות נובעת מהבעיה לניבוי שני גורמים משמעותיים כעת בשווקים: הנפט וסין", אמר מייקל פורבס מ-Weeden & Co. in Greenwich. "ללא ספק שאנו צריכים לראות עלייה ברווחים, אבל זה תלוי בנפט, וסין מהווה גורם משמעותי התורם לצמיחה העולמית. הבנקים המרכזיים יכולים להוציא מעט את העוקץ אך אינם יכולים לטפל ישירות בשני הגורמים".

 

גרף מדד S&P 500 ב-12 החודשים האחרונים:

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    המסביר הלאומי 14/02/2016 13:01
    הגב לתגובה זו
    ומשם עליות ואילו אני טוען שהגל עליות הבא יהיה מטורף ולא יעצור גם ב 2000 הסנופי מראה עוצמה וגל העליות הבא עלינו לטובה יהיה ממדד זה או לכל היותר ממדד 1750 לערך שזה תרחיש מינימום לסנופי לגבי העליות או אה מה מחכה לשוק הפתעה מארץ ההפתעות הסנופי ירוץ במהירות למדד 2200 עד 2260 ושם תהיה הפוגה קצרה מאוד של חודש אולי חודשיים ומשם אני רואה את הסנופי במדד 2400 לפחות בהצלחה לכל התמימים שמאמינים במפולת במדדים אלו
  • מןאח 14/02/2016 22:29
    הגב לתגובה זו
    חזרת מהקור ??? ברוך הבא לאן נעלמת ? למה ....... אנחנו יודעים ...
  • העיקר אמרת סנופי...יאללה תקדם. :-) (ל"ת)
    סנופ דוג 14/02/2016 20:19
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    טל 14/02/2016 12:32
    הגב לתגובה זו
    ול-10000 בדאקס!
  • אתה אומררררר!? (ל"ת)
    מה 14/02/2016 12:46
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ברבור לבן 14/02/2016 12:17
    הגב לתגובה זו
    תסתכלו מה הייתה התחזית שלהם לפני הנפילות ותבינו שלשימפזה בספארי ברמת גן יש יכולת פגיעה יותר טובה
  • 2.
    קניתי קולים וכבר מורווח. (ל"ת)
    צחי 14/02/2016 12:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אם בנק אוף אמריקה כל כך חכמים, למה (ל"ת)
    המניות שלהם קורסות? 14/02/2016 11:58
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.