ליפ בו טאן אינטלאינטל רוצה את אפל כמשקיעה - המניה זינקה ב-6%
אחרי שהכניסה את הממשל להשקעה ובהמשך את אנבידיה, מתברר שכעת אינטל מנסה להכניס את אפל להשקעה בחברה.
מניית אינטל זינקה אמש בוול סטריט ב-6% לאחר דיווחים כי יצרנית השבבים פנתה לאפל בבקשה לבחון השקעה אסטרטגית בחברה. מדובר במגעים ראשוניים ביותר, שטרם ברור אם יבשילו לעסקה. אינטל סירבה להגיב ואפל לא מסרה תגובה רשמית.
אפל עברה בשנים האחרונות להסתמך בעיקר על שבבים מתוצרתה בסדרת Apple Silicon, מה שהפחית משמעותיותת שיתופי הפעולה עם אינטל. אם תבחר להשקיע, יהיה זה מהלך אסטרטגי העשוי להחזיר את הקשר בין שתי החברות, אולי במטרה לשלב יכולות ייצור או לפתח טכנולוגיות חדשות בתחום הבינה המלאכותית.
בענף מעריכים כי אפל שוקלת להבטיח לעצמה גישה ליכולות ייצור מתקדמות של אינטל, בעיקר על רקע התלות של השוק במפעלי TSMC הטייוואנית. השקעה ישירה באינטל יכולה לשמש כ"ביטוח" מפני עיכובים בשרשרת האספקה.
הדיווח מגיע כאמור לאחר סדרת עסקאות הון משמעותיות שביצעה אינטל לאחרונה. בשבוע שעבר חשפה אינטל שיתוף פעולה עם אנבידיה, במסגרתו תשקיע אנבידיה 5 מיליארד דולר במניות אינטל. באוגוסט השקיעה קרן סופטבנק היפנית 2 מיליארד דולר, ובאותו חודש הודיע הממשל האמריקאי על השקעה בהיקף 8.9 מיליארד דולר במניות החברה, מהלך שנועד לחזק את תעשיית השבבים המקומית.
- לאחר שנים של ניהול לקוי ושאננות: מנכ״ל אינטל מודיע שהוא בא ״לנקות״
- הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העסקאות הללו ממחישות את הלחץ שבו נמצאת אינטל: מצד אחד צורך בהון עתק כדי להדביק את קצב הפיתוח של מתחרות כמו TSMC ואנבידיה, ומצד שני רצון למשוך שותפים אסטרטגיים להבטחת מעמדה בשוק.
ההתעניינות של שחקנים גדולים באינטל אינה מפתיעה. החברה נמצאת בלב העימות האסטרטגי סביב עתיד תעשיית השבבים העולמית. בעוד TSMC וקוריאה הדרומית מובילות בתחום הייצור המתקדם ואנבידיה שולטת ב־GPU, אינטל מנסה להחזיר לעצמה רלוונטיות באמצעות השקעות עתק ושותפויות גלובליות.
אם אפל תיכנס להשקעה באינטל זה יספק הון נוסף להאיץ את מפעלי הייצור בארה"ב ובאירופה, ויעזור לאינטל הפגועה להשיג לקוח עוגן חשוב.
- 1.ב. מומי 25/09/2025 10:02הגב לתגובה זוכל ההסכמים של אינטל הם לטווחים של שנים.מעניין שהמניה מגיבה כל כך חזק למרות שאין ביטחון שיצליחו לחזור להיות בחזית הטכנולוגיה כפי שהיו פעם.יש לזכור שבמשך שנים ארוכות נכשלו בפיתוחים חדשים ובעיקר במעבר לטכנולוגיות ייצור ברזולוציה גבוהה.בהצלחה לחברה ולציבור המשקיעים.
- טיפש מי שלא משקיעטראמפ כולו על זה (ל"ת)אנונימי 25/09/2025 10:34הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
