
טראמפ, מאסק והמפלגה החדשה שביניהם?
על הסכסוך שהתחדש, האיום במפלגה חדשה שמאסק מנפנף בה לאור הצעת החוק של טראמפ בהקשרי אנרגיה ועל ביצועי טסלה המקרטעים, למרות ההשקה האוטונמית המרשימה
לאחר רגיעה ביחסי שני האנשים האקסצנטריים שאחד מהם הוא "מנהיג העולם החופשי" והשני נמצא בחזית הטכנולוגית ומחזיק בתואר "האיש העשיר בעולם", רגיעה שאולי הגיעה בחסות "עם כלביא" והגלים שהכו בעקבות התקיפה באירן, מגיעה המערכה השנייה בסכסוך המתוקשר.
קצת רקע
השבר בין השניים החל לפני כחודש, כשמאסק העלה פוסט חריף ברשת X שבבעלותו, וקרא להצעת החוק "הגדול והיפה" של טראמפ "תועבה מגעילה" והזהיר שתמיכה בחוק תוביל להפסד בבחירות המקדימות הבאות. מאסק לא עצר שם, קרא להדחת טראמפ והאשים אותו בקשרים עם ג'פרי אפשטיין ואף איים להשבית את קפסולות החלל של SpaceX המשמשות את נאס"א. טראמפ, כמובן, לא נשאר חייב, כינה את מאסק "משוגע" בפוסט ברשת Truth שבבעלותו ואיים לבחון מחדש את הסובסידיות והחוזים הממשלתיים עם חברותיו של מאסק. למחרת, העלה מאסק סקר ב-X ובו שאל האם יש צורך במפלגה פוליטית חדשה. 80% מהמשתתפים תמכו ברעיון, ומאסק הכריז על הקמת "The America Party" כמפלגה שתייצג את ה-"80% שבאמצע".
כל זה התרחש תוך ימים ספורים והאירוע הסתיים בכך שמאסק הביע חרטה וציין שהפוסטים שלו "הלכו רחוק מדי". טראמפ הגיב פומבית בהערכה על ההתנצלות, ואז ישראל תקפה באירן והאג'נדה העולמית השתנתה.
הסכסוך מתחדש
ועכשיו, הסכסוך הוצת מחדש. מאסק שוב תקף את הצעת החוק של טראמפ, וטען כי היא צפויה להוסיף כ־3.3 טריליון דולר לחוב הלאומי של ארה"ב בעשור הקרוב, וצייץ "מה הטעם בתקרת חוב אם אנחנו ממשיכים להעלות אותה?".
בהמשך חזר ואיים: "כל מחוקק שתמך בחוק ההזוי הזה – יודח בבחירות המקדימות, גם אם זה הדבר האחרון שאעשה" ושוב הצהיר שאם החוק יעבור, הוא יקים מפלגה חדשה בשם “America Party” כאלטרנטיבה לשתי המפלגות הגדולות בארה"ב.
בבסיס הביקורת של מאסק עומד ביטול הסובסידיות הפדרליות לרכבים חשמליים ולטכנולוגיות אנרגיה נקייה, שהם חלק מהחוק החדש. אחד הסעיפים בחוק מבטל את הטבת המס הפופולרית בגובה של 7,500 דולר לרוכשי רכב חשמלי, שנתפסת כמרכיב משמעותי ביכולת השיווק של רכבי החברה בארה"ב.
טראמפ, כהרגלו ירד לפסים אישיים, והאשים את מאסק כי הוא "הנהנה הגדול ביותר מסובסידיות ממשלתיות בהיסטוריה". לדבריו, ללא סובסידיות, מאסק היה ככל הנראה "סוגר את העסק וחוזר לדרום אפריקה". בנוסף, הוא כתב: "בלי שיגורי רקטות, לוויינים או ייצור מכוניות חשמליות - המדינה שלנו הייתה חוסכת הון תועפות. אולי כדאי ש-DOGE יבחן את זה טוב טוב. יש כאן הרבה כסף לחסוך!!!". ועקץ שוב את מאסק, שעזב את DOGE לאחר חילוקי דעות.
טראמפ טוען גם כי מאסק ידע, עוד לפני שתמך בו לנשיאות, כי הוא מתנגד למנדט הרכב החשמלי ואמר "הרעיון של לכפות על כל אזרח להחזיק רכב חשמלי הוא מגוחך – והוא תמיד היה חלק מרכזי מהקמפיין שלי. רכבים חשמליים זה בסדר, אבל אסור להכריח את כולם לרכוש אחד כזה".
- קוואנטום מזנקת ב-25% - בוול-סטריט צופים אפסייד של 67%
- ג׳ף בזוס: "בועת הבינה המלאכותית תגרום להפסדים, אבל תועיל לכולנו"
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- אילון מאסק מפיל את מניית נטפליקס
בנוסף, משהו שסביר להניח לא יקרה, אבל הנשיא ציין כי הוא בוחן את האפשרות לגרש את מאסק מארצות הברית.
המשמעות לגבי מדיניות ירוקה בכלל, וטסלה בפרט
מעבר להכפשות האישיות, הסכסוך הוא בין שתי גישות לאנרגיה. בעוד מאסק דוחף מזה שנים לקידום אנרגיה מתחדשת ותחבורה חשמלית, טראמפ חוזר לקו האידיאולוגי השמרני, שעל פיו תמיכה ממשלתית בטכנולוגיות ירוקות
היא בזבזנית ואינה שוויונית.
אחת המושפעות המהותיות מהמדיניות היא טסלה Tesla -1.42% . במערכה הראשונה של הסכסוך המניה חוותה תנודתיות דרמטית מדי יום ביומו, עם ירידות שהגיעו בשיאן לכ-14.3% ביום אחד. עכשיו, לאור חזרתו של הסכסוך, מניית טסלה יורדת במסחר המוקדם ב-4%. המניה ירדה בכ-20% מתחילת השנה, עם ירידה כוללת של כ-41% מאז השיא של דצמבר 2024.
האיומים של טראמפ להסרת הסובסידיות זכו לפוסט של מאסק, "אני קורא בפשטות. תחתוך את כולן. עכשיו". ופרסם את רשימת החברות שמקבלות את הסובסידיות הגבוהות ביותר מהממשל, שבה חמשת החברות הראשונות הן בואינג, אמזון, אינטל, פורד ו-GM והראה שטסלה נמצאת במקום ה-16 בלבד.
לאחרונה, פרסמה חברת מחקר גרמנית כי טסלה סובלת משישה רבעונים רצופים של ירידה שנתית ברישומי רכבים חדשים במערב אירופה, וטענה שהרבעון השני של נראה כמי שעשוי להפוך לרבעון השביעי ברציפות. על פי המחקר, למרות ששוק הרכבים החשמליים (BEV) האזורי נמצא בצמיחה, טסלה מצטמצמת. בנוסף, התפרסמו גם נתוני המכירות של טסלה בשבדיה, הנחשבת לאינדיקטור בצפון אירופה, והתגלה כי מכירות טסלה צנחו ב־64.4% ביוני בהשוואה ליוני אשתקד. גם בדנמרק נרשמה ירידה חדה של 61.6% במכירות, כאשר מכירות דגם Model Y המעודכן ירדו ב־31.2% בהשוואה לשנה שעברה והסתכמו ב־1,155 רכבים, ללא סימן להתאוששות מותג טסלה בשוק זה. ואחד המומחים ציין "רק הצרכנים עצמם יכולים לקבוע אם הירידה במכירות של טסלה נובעת מהפוליטיקה של מאסק או מבעיות במוצר".
עם זאת, טסלה השיקה בהצלחה את הרובוטקסי שלה באוסטין, טקסס. גם פה, היה מאבק לא קטן עם הרגולוטור, שביקש לדחות את ההשקה מטעמי חקיקה חדשה שעוד לא נעשתה, אבל לבסוף השירות הושק, אמנם בעיכוב של מספר שנים, אמנם עם ה-"סייברקאב" המקורי אלא עם מודל Y, ואמנם עם נציג טסלה שיושב "ליד הנהג", אבל בכל זאת, החברה הצליחה לממש את המהלך שנמצא בבסיס החזון של החברה, שבה כל רכב של טסלה הוא מונית אוטונומית בפוטנציה.

בואינג מתקדמת ל-797 - המטוס שצפוי להחליף את ה-737 ולשנות את מאזן הכוחות
אחרי המשבר סביב ה-MAX 737 והעיכובים בפרויקט ה-X777, החברה מקדמת מיזם שאפתני עם פוטנציאל כלכלי משמעותי; בוול סטריט מפרגנים
בואינג מתקדמת בצעדים מדודים אך נועזים לקראת מה שעתיד להפוך לאחד המיזמים המרכזיים בהיסטוריה של התעופה המודרנית - השקת ה-797. המטוס יחליף את ה-737, סדרה שהפכה לאייקון עולמי וכללה למעלה מ-12 אלף מטוסים מאז שנות השישים.
ולפני המטוס החדש, אנקדוטה קצרה - בשנת 1996 הגיעה משלחת מהנדסים מראיינים שהתמקמה במלון הילטון לסדרת ראיונות של עובדים המיועדים לתכנון הסופר ג׳מבו. מודעות דרושים ענקיות פורסמו בעיתונות הישראלית. לפיתוח מטוס חדש נדרשים אלפי עובדים שלא היו בנמצא בבואינג.
העובדים שנקלטו והתמקמו במשרדי חברת בואינג בסיאטל, במדינת וושינגטון, מצאו בשבוע עבודתם הראשון על ריפוד מושב הכסא מכתב מהנהלת בואינג המודיע על ביטול הפרויקט. לאחר הלם ראשון, פוטרו חלק מהמהנדסים ורובם הופנו להמשך תכנון מטוס ה757-300.
יש לקוות שהפעם, תוכניות תכנון ויצור ה797 יצאו לפועל. והקשר ל-757 – ה797 יהיה מטוס הנופל בקטגוריה שבין ה-757 ל-767, למלא את החלל שנוצר בין ה-737 ל-787 אחרי שאט אט ה-757 וה-767 מוצאים משירות.
- עובד בואינג התריע על כשלים בטיחותיים, סבל מהתנכלות והתאבד
- לאחר הפסגה: בואינג וטורקיש איירליינס בעסקת ענק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בואינג 797 שלאחר סיום משבר 737
אחרי המשבר סביב ה-737 MAX החברה נמצאת בצומת דרכים אסטרטגית: האם לדבוק בעקרונות מוכרים ולהמשיך בשיפורים הדרגתיים, או לפתוח עידן חדש של תכן אווירודינמי, מערכות הנעה וטכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות?

נעילה מעורבת בוול-סטריט; פלנטיר צנחה ב-7%, שופיפיי קפצה ב-6%
שווקי המניות בארצות הברית נסוגו מעט מהשיאים ההיסטוריים, כאשר ההתלהבות סביב עסקאות בינה מלאכותית חדשות התאזנה מול החששות הגיאופוליטיים והשבתת הממשל. מדד הנאסד"ק ירד ב־0.3%, ה־S&P 500 עבר לטריטוריה שלילית לפרק זמן קצר אך לבסוף סיים סביב ה-0. הדאו בלט עם עליות של 0.5%.
השבתת הממשל בארה"ב נכנסת ליום השלישי שלה ומוסיפה לחוסר־הוודאות. דוברים בבית הלבן, בהם דוברת הנשיאות קרולין לויט, הדגישו אפשרות של פיטורי עובדים והפסקת מימון לערים הנשלטות בידי הדמוקרטים, כמו פורטלנד. המשקיעים מבינים שההשבתה עלולה להימשך זמן רב יותר מהצפוי, כשבמורגן סטנלי מעריכים שהמשבר עלול להימשך בין 10 ל־29 ימים.
לצד זאת, נתונים כלכליים מצביעים על האטה בפעילות. סקר המכון לניהול האספקה (ISM) הראה שמגזר השירותים בארה"ב נעצר בספטמבר, כשהפעילות העסקית התכווצה לראשונה מאז מגפת הקורונה וההזמנות החדשות התרחבו בקצב איטי בלבד. הנתון הזה מחזק את החששות מהיחלשות הכלכלה, דווקא כאשר שוקי המניות נהנים מראלי טכנולוגי מואץ.
בשוק האג"ח נרשמה עלייה קלה בתשואת האג"ח ל־10 שנים ל־4.11%, בעוד הדולר נחלש. סוחרי החוזים עדיין מתמחרים הורדת ריבית נוספת של רבע אחוז באוקטובר, חרף חוסר הוודאות שנגרם מהשבתת הממשל והפסקת פרסום נתונים כלכליים שוטפים. בתוך כך, מחיר הנפט טיפס בעקבות אזהרות של טראמפ לחמאס בנוגע למלחמה בעזה, כשברקע גם החלטה קרובה של OPEC+. המתח הגיאופוליטי והנתונים המעורבים מציירים תמונה של שוק שמנסה לאזן בין אופטימיות טכנולוגית לסיכונים כלכליים ופוליטיים.
- הנאסד״ק סיים בשיא חדש; טסלה נפלה ב-5%, סירקל זינקה ב-16%
- וול סטריט סיימה בעליות, AST SpaceMobile הובילה את הטבלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג׳ף בזוס: "בועת הבינה המלאכותית תגרום להפסדים, אבל תועיל לכולנו" - מייסד אמזון טוען כי ההשקעות האדירות בבינה מלאכותית מזכירות את בועות ההייטק והביוטכנולוגיה
מהעבר: משקיעים רבים צפויים להפסיד סכומי עתק כשהחברות הפחות מבוססות יקרסו, אך בטווח הארוך הטכנולוגיה תשנה את כל התעשיות.