מחוקקים בטקסס דורשים לדחות את השקת הרובוטקסי - זאת הסיבה

קבוצת מחוקקים מטקסס דורשת מהחברה לעכב את הפיילוט עד כניסת חוק רגולטורי חדש לתוקף; מאסק מתכנן להתחיל כבר השבוע עם צי ראשוני של רכבים אוטונומיים – אבל לא ברור מי יהיו הנוסעים בפיילוט ובאיזה איזור הוא יתקיים


חיים בן הקון | (3)

 

קבוצת מחוקקים דמוקרטים מטקסס פנתה השבוע לחברת טסלה Tesla -1.5%   בבקשה לדחות את השקת שירות הרובוטאקסי שלה באוסטין – המתוכננת לראשון הקרוב – עד חודש ספטמבר, אז צפויה להיכנס לתוקף חקיקה חדשה להסדרת תחום הנהיגה האוטונומית במדינה.


במכתב שנשלח ביום רביעי, טענו המחוקקים מאזור אוסטין כי דחיית ההשקה “תשרת את טובת הציבור מבחינת בטיחות ותסייע בבניית אמון ציבורי בפעילותה של טסלה”. אם טסלה תבחר בכל זאת להשיק את השירות החודש, הם דורשים מהחברה להעביר מידע מפורט שיבהיר כיצד היא מתכוונת לעמוד בדרישות החוק החדש עם כניסתו לתוקף.


המהלך מגיע על רקע השאיפה המוצהרת של מנכ”ל טסלה, אילון מאסק, לבסס את עתיד החברה על טכנולוגיות נהיגה אוטונומית – מהלך שמסמן סטייה מהתמקדות בצמיחה מואצת של מכירות רכבים חשמליים.


כיום, החוק בטקסס מאפשר לחברות נהיגה אוטונומית לפעול באופן חופשי כל עוד הרכבים רשומים ומבוטחים. עם זאת, החוק החדש, שעדיין ממתין לאישור סופי מהמושל הרפובליקני, יחייב חברות לקבל אישור רשמי להפעלת רכבים אוטונומיים במדינה. החוק אף יקנה לרגולטורים סמכות לבטל אישורים במקרים שבהם הרכב מסכן את הציבור, וידרוש מחברות להציג מידע על אופן התמודדות המשטרה וכוחות ההצלה עם רכבים אוטונומיים באירועים חריגים.


טסלה ומאסק לא הגיבו לפניית המחוקקים, וגם פרטי ההשקה נותרו מעורפלים: מאסק ציין בעבר כי הפיילוט יתחיל עם 10 עד 20 רכבי Model Y באזורים “הבטוחים ביותר” של אוסטין. אך טרם נמסר מי יהיו הנוסעים, כיצד יתומחר השירות, באילו אזורים בדיוק יפעל או כיצד תתבצע בקרה על הרכבים בזמן אמת.


ההשקה המתקרבת זוכה לתשומת לב רבה מצד משקיעים ואנליסטים, כאשר חלק ניכר משווי השוק של טסלה מיוחס לציפיות מהפיתוחים העתידיים בתחום הרובוטאקסי והרובוטים ההומנואידיים – אשר טרם הגיעו לשוק בפועל.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 20/06/2025 18:08
    הגב לתגובה זו
    צריך שהמניה תעלה אף לא רוצה לחכות לספטמבר אם ווימו פועלים עכשיו גם הם יכולים
  • 1.
    אנונימי 19/06/2025 10:45
    הגב לתגובה זו
    בכל מקרה טסלה רק תפסיד על הפרוייקט המטרה היחידה שלו זה לתחזק את מנית החלום של טסלה.נכון שעוד חברות נמצאות בתחום אבל אלו חברות עם רווחים ענקיים שממש לא אכפת להם אם הם ירוויחו או יפסידו מפרוייקט כזה טסלה ברווח מזערי ובניכוי סובסידיות היא בהפסד.יקח 10 או 20 שנה עד שהטכנולוגיה תהיה לא רק אפשרית אלא גם כלכלית
  • אנונימי 19/06/2025 19:02
    הגב לתגובה זו
    מרגע האישור בשוק ימכרו רק מכוניות כאלו סיפור של 5 שנים מקסימום
שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

"שער הדולר יירד, רמת התמחור של המניות היא בשיא היסטורי ברוב המבחנים"

בבנק אוף אמריקה חוששים בעיקר מחולשה בשער הדולר. סבורים שהמניות בשיא, אך לא משוכנעים לגבי הכיוון העתידי בשל זרימת כספים מסיבית לשווקים ובשל האינטרס של הממשל בארה"ב בבום ושגשוג של השווקים הפיננסים

רן קידר |
נושאים בכתבה שער הדולר

בבנק אוף אמריקה אומרים - זה הזמן להיות זהירים. "התשואות מתחילת השנה מרשימות - ביטקוין 27.5%, זהב 27.2%, מניות 14.7%, אג"ח קונצרני עד 8.2%, אג"ח ממשלתיות 7%". אלא שהדולר איבד קרוב ל-10%, לצד הנפט שירד ב-12.6%" מפרט בתחילת הדוח, מייקל הארטנט, האסטרטג הראשי של בנק אוף אמריקה שסבור ששער הדולר ימשיך לרדת. 

"אני רק מקווה שהשוק יעלה יותר מאשר המטבע ירד" הוא מוסיף ומעריך שהדולר לפני ירדית מדרגה נוספת. 

מדד S&P 500 בשיא 

מדד S&P 500, הגיע ליחס מחיר לערך בספרים (Price-to-Book) של 5.3x - שיא היסטורי. "יחס השווי לספרים של S&P 500 בשיא שמונע על ידי הקצאת 'הכל חוץ מאג"ח' ובום הבינה המלאכותית", מציין הארטנט. להשוואה, בשיא בועת הדוט-קום במרץ 2000, היחס עמד על 5.1x. בפברואר 2009, בשפל המשבר הפיננסי, היחס היה 1.6x בלבד.

"מדד S&P 500 נסחר ב-P/E קדימה של 22.5x - אחוזון 95 מאז 1988, P/E נגרר לעשור של 27.4x - אחוזון 98 מאז 1900, MSCI ללא ארה"ב ב-P/E קדימה של 14.7x - אחוזון 92 מאז 2006.

" מרווחי אג"ח השקעה אמריקאיות A+ ב-64 נקודות בסיס - אחוזון 98 ב-30 השנים האחרונות. במילים פשוטות, כמעט כל מדד הערכה שווי נמצא ברמות שיא קיצוניות היסטוריות, מה שמעלה את השאלה האם אכן 'הפעם זה שונה' כפי שנוהגים לומר בוול סטריט".


אינדיקטור Bull & Bear: אות ניטרלי ב-6.1 אך עם סימני אזהרה

אינדיקטור ה-Bull & Bear של בנק אוף אמריקה נשאר ברמה של 6.1, מה שמסמן עמדה ניטרלית. האינדיקטור, הנע בסקאלה מ-0 (פסימיות קיצונית) עד 10 (אופטימיות קיצונית), משלב מגוון רחב של אינדיקטורים כולל פוזיציות של קרנות גידור, טכניים של שוק האשראי, רוחב שוק המניות, זרימות למניות ואג"ח, ופוזיציות של משקיעים מוסדיים.

מובילאיי
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

אינטל אומרת שלא תממש את מובילאיי - למה השוק לא מאמין לה?

אינטל שוקעת תחת חוב של עשרות מיליארדים והפסדים כבדים, ומסתמכת על מכירת נכסים כדי לשרוד; מובילאיי מציגה תוצאות טובות ותחזיות משופרות, אך המצב של האם גורם למשקיעים לראות בה כלא יותר מ"קופת חירום", מה שמכביד על מניית מובילאיי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה מובילאיי אינטל

ענקית השבבים אינטל Intel Corp 2.93%   הבהירה בשנה שעברה כי אין לה כוונה לממש את מרבית החזקתה במובילאיי Mobileye 0.36%  , אך בחלוף פחות משנה נראה שהמציאות הכלכלית דוחקת אותה לכיוון הפוך. אינטל עדיין מחזיקה בכ-80% ממניות מובילאיי לאחר שמכרה בחודש שעבר 57.5 מיליון מניות (כולל מימוש אופציה) תמורת כ-900 מיליון דולר, במחיר שנע סביב 16.5-19 דולר למניה, לפי שווי חברה של כ-15 מיליארד דולר בעת הודעת המכירה, למניות שנרכשו במקור בעסקת הענק של 2017. למרות ההצהרות כי אינטל "תישאר בעלת שליטה", השוק מעריך שאינטל, שנקלעה למצוקת נזילות, תידרש לבסוף להמשיך ולממש חלק נוסף מאחזקותיה במובילאיי, שכן מדובר בנכס נזיל ומשמעותי עבורה.

הרקע הפיננסי של אינטל

אינטל ניצבת בפני הפסדים בעסקיה המרכזיים, מה שמעמיד אותה בלחץ תזרימי כבד. החוב הנטו של החברה תפח לכ-30 מיליארד דולר, והיא רשמה הפסד עצום של כ-18.8 מיליארד דולר בשנת 2024, לעומת רווח קטן ב־2023. הסימנים למצוקה מורגשים היטב, כאשר החברה קיצצה דיווידנדים, פיטרה אלפי עובדים ומצאה את עצמה מוכרת נכסים אסטרטגיים כדי לגייס מזומנים. כך למשל, מוקדם יותר השנה היא ויתרה על השליטה בחברת אלטרה (יצרנית FPGA) תמורת 8.75 מיליארד דולר, פחות ממחצית מהסכום ששילמה עליה בזמנו במהלך שנועד להזרים לה מזומנים חיוניים. כל זאת ברקע השקעות עתק במפעלים חדשים (כמו הקמפוס באוהיו) וטכנולוגיות עתידיות, לצד תחרות גוברת בענף השבבים. 

התוצאות האחרונות של אינטל היו חלשות גם ברבעון השני של 2025 החברה הציגה הפסד של 2.9 מיליארד דולר על הכנסות של 12.9 מיליארד דולר. התחזיות קדימה אינן מזהירות, עם שחיקה במעמדה בטכנולוגיות מפתח (דוגמת שבבי AI) ותחרות עזה מטעם טיוואן סמי Taiwan Semiconductor . -0.88%  שמשאירה את אינטל הרחק מאחור. במצב זה, מובילאיי מהווה עבור אינטל מעין "נכס חירום", שהפך ללא־ליבה מבחינתה, שאותו ניתן לממש כדי לתמוך במאזן.

מובילאיי נפגעת ולא באשמתה

בחודש יולי כאמור, הודיעה אינטל על מכירה של מניות מובילאיי שהחזיקה, בהיקף של כ-900 מיליון דולר. העסקה כללה מכירת 45 מיליון מניות לציבור, כשבמקביל מובילאיי עצמה רכשה מאינטל מניות בשווי 100 מיליון דולר, צעד שחיזק את אמון השוק בחברה הבת. כתוצאה, חלקה של אינטל במובילאיי ירד מ-88% לכ-80%, אם כי היא נותרה בעלת השליטה. לא פחות חשוב, אינטל המירה 50 מיליון מניות מסוג B (בעלות זכויות הצבעה מוגברות) למניות רגילות מסוג A, צעד טכני שנתפס כאיתות שאינטל מכשירה את הקרקע למימוש עתידי נוסף.

אמנם בהודעת ההנפקה צוין שאינטל "מתכוונת להמשיך להחזיק במניות המומרים ולא למוכר אותם מיידית", אך בעיני השוק מדובר בהכנת מלאי למכירה, שיהיה קל יותר להפיץ בבוא העת. כלומר, אינטל אומרת שהיא "לא תממש", אך בכל פעם שנקרית ההזדמנות (או כשגובר הלחץ הפיננסי) היא כן מוכרת עוד קצת. השוק, כצפוי, אינו קונה את ההכחשות.