טסלה מודל 3. צילום יואב פולסטסלה מודל 3. צילום יואב פולס

מחוקקים בטקסס דורשים לדחות את השקת הרובוטקסי - זאת הסיבה

קבוצת מחוקקים מטקסס דורשת מהחברה לעכב את הפיילוט עד כניסת חוק רגולטורי חדש לתוקף; מאסק מתכנן להתחיל כבר השבוע עם צי ראשוני של רכבים אוטונומיים – אבל לא ברור מי יהיו הנוסעים בפיילוט ובאיזה איזור הוא יתקיים


חיים בן הקון | (3)

 

קבוצת מחוקקים דמוקרטים מטקסס פנתה השבוע לחברת טסלה Tesla -1.42%   בבקשה לדחות את השקת שירות הרובוטאקסי שלה באוסטין – המתוכננת לראשון הקרוב – עד חודש ספטמבר, אז צפויה להיכנס לתוקף חקיקה חדשה להסדרת תחום הנהיגה האוטונומית במדינה.


במכתב שנשלח ביום רביעי, טענו המחוקקים מאזור אוסטין כי דחיית ההשקה “תשרת את טובת הציבור מבחינת בטיחות ותסייע בבניית אמון ציבורי בפעילותה של טסלה”. אם טסלה תבחר בכל זאת להשיק את השירות החודש, הם דורשים מהחברה להעביר מידע מפורט שיבהיר כיצד היא מתכוונת לעמוד בדרישות החוק החדש עם כניסתו לתוקף.


המהלך מגיע על רקע השאיפה המוצהרת של מנכ”ל טסלה, אילון מאסק, לבסס את עתיד החברה על טכנולוגיות נהיגה אוטונומית – מהלך שמסמן סטייה מהתמקדות בצמיחה מואצת של מכירות רכבים חשמליים.


כיום, החוק בטקסס מאפשר לחברות נהיגה אוטונומית לפעול באופן חופשי כל עוד הרכבים רשומים ומבוטחים. עם זאת, החוק החדש, שעדיין ממתין לאישור סופי מהמושל הרפובליקני, יחייב חברות לקבל אישור רשמי להפעלת רכבים אוטונומיים במדינה. החוק אף יקנה לרגולטורים סמכות לבטל אישורים במקרים שבהם הרכב מסכן את הציבור, וידרוש מחברות להציג מידע על אופן התמודדות המשטרה וכוחות ההצלה עם רכבים אוטונומיים באירועים חריגים.


טסלה ומאסק לא הגיבו לפניית המחוקקים, וגם פרטי ההשקה נותרו מעורפלים: מאסק ציין בעבר כי הפיילוט יתחיל עם 10 עד 20 רכבי Model Y באזורים “הבטוחים ביותר” של אוסטין. אך טרם נמסר מי יהיו הנוסעים, כיצד יתומחר השירות, באילו אזורים בדיוק יפעל או כיצד תתבצע בקרה על הרכבים בזמן אמת.


ההשקה המתקרבת זוכה לתשומת לב רבה מצד משקיעים ואנליסטים, כאשר חלק ניכר משווי השוק של טסלה מיוחס לציפיות מהפיתוחים העתידיים בתחום הרובוטאקסי והרובוטים ההומנואידיים – אשר טרם הגיעו לשוק בפועל.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 20/06/2025 18:08
    הגב לתגובה זו
    צריך שהמניה תעלה אף לא רוצה לחכות לספטמבר אם ווימו פועלים עכשיו גם הם יכולים
  • 1.
    אנונימי 19/06/2025 10:45
    הגב לתגובה זו
    בכל מקרה טסלה רק תפסיד על הפרוייקט המטרה היחידה שלו זה לתחזק את מנית החלום של טסלה.נכון שעוד חברות נמצאות בתחום אבל אלו חברות עם רווחים ענקיים שממש לא אכפת להם אם הם ירוויחו או יפסידו מפרוייקט כזה טסלה ברווח מזערי ובניכוי סובסידיות היא בהפסד.יקח 10 או 20 שנה עד שהטכנולוגיה תהיה לא רק אפשרית אלא גם כלכלית
  • אנונימי 19/06/2025 19:02
    הגב לתגובה זו
    מרגע האישור בשוק ימכרו רק מכוניות כאלו סיפור של 5 שנים מקסימום
מפעל בואינגמפעל בואינג

בואינג מתקדמת ל-797 - המטוס שצפוי להחליף את ה-737 ולשנות את מאזן הכוחות

אחרי המשבר סביב ה-MAX 737 והעיכובים בפרויקט ה-X777, החברה מקדמת מיזם שאפתני עם פוטנציאל כלכלי משמעותי; בוול סטריט מפרגנים

עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג

בואינג מתקדמת בצעדים מדודים אך נועזים לקראת מה שעתיד להפוך לאחד המיזמים המרכזיים בהיסטוריה של התעופה המודרנית - השקת ה-797. המטוס יחליף את ה-737, סדרה שהפכה לאייקון עולמי וכללה למעלה מ-12 אלף מטוסים מאז שנות השישים.

ולפני המטוס החדש, אנקדוטה קצרה - בשנת 1996 הגיעה משלחת מהנדסים מראיינים שהתמקמה במלון הילטון לסדרת ראיונות של עובדים המיועדים לתכנון הסופר ג׳מבו. מודעות דרושים ענקיות פורסמו בעיתונות הישראלית. לפיתוח מטוס חדש נדרשים אלפי עובדים שלא היו בנמצא בבואינג.

העובדים שנקלטו והתמקמו במשרדי חברת בואינג בסיאטל, במדינת וושינגטון, מצאו בשבוע עבודתם הראשון על ריפוד מושב הכסא מכתב מהנהלת בואינג המודיע על ביטול הפרויקט. לאחר הלם ראשון, פוטרו חלק מהמהנדסים ורובם הופנו להמשך תכנון מטוס ה757-300.

יש לקוות שהפעם, תוכניות תכנון ויצור ה797 יצאו לפועל. והקשר ל-757 – ה797 יהיה מטוס הנופל בקטגוריה שבין ה-757 ל-767, למלא את החלל שנוצר בין ה-737 ל-787 אחרי שאט אט ה-757 וה-767 מוצאים משירות.

בואינג 797 שלאחר סיום משבר 737

אחרי המשבר סביב ה-737 MAX החברה נמצאת בצומת דרכים אסטרטגית: האם לדבוק בעקרונות מוכרים ולהמשיך בשיפורים הדרגתיים, או לפתוח עידן חדש של תכן אווירודינמי, מערכות הנעה וטכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות?

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

נעילה מעורבת בוול-סטריט; פלנטיר צנחה ב-7%, שופיפיי קפצה ב-6%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט זהב

שווקי המניות בארצות הברית נסוגו מעט מהשיאים ההיסטוריים, כאשר ההתלהבות סביב עסקאות בינה מלאכותית חדשות התאזנה מול החששות הגיאופוליטיים והשבתת הממשל. מדד הנאסד"ק ירד ב־0.3%, ה־S&P 500 עבר לטריטוריה שלילית לפרק זמן קצר אך לבסוף סיים סביב ה-0. הדאו בלט עם עליות של 0.5%.

השבתת הממשל בארה"ב נכנסת ליום השלישי שלה ומוסיפה לחוסר־הוודאות. דוברים בבית הלבן, בהם דוברת הנשיאות קרולין לויט, הדגישו אפשרות של פיטורי עובדים והפסקת מימון לערים הנשלטות בידי הדמוקרטים, כמו פורטלנד. המשקיעים מבינים שההשבתה עלולה להימשך זמן רב יותר מהצפוי, כשבמורגן סטנלי מעריכים שהמשבר עלול להימשך בין 10 ל־29 ימים.

לצד זאת, נתונים כלכליים מצביעים על האטה בפעילות. סקר המכון לניהול האספקה (ISM) הראה שמגזר השירותים בארה"ב נעצר בספטמבר, כשהפעילות העסקית התכווצה לראשונה מאז מגפת הקורונה וההזמנות החדשות התרחבו בקצב איטי בלבד. הנתון הזה מחזק את החששות מהיחלשות הכלכלה, דווקא כאשר שוקי המניות נהנים מראלי טכנולוגי מואץ.

בשוק האג"ח נרשמה עלייה קלה בתשואת האג"ח ל־10 שנים ל־4.11%, בעוד הדולר נחלש. סוחרי החוזים עדיין מתמחרים הורדת ריבית נוספת של רבע אחוז באוקטובר, חרף חוסר הוודאות שנגרם מהשבתת הממשל והפסקת פרסום נתונים כלכליים שוטפים. בתוך כך, מחיר הנפט טיפס בעקבות אזהרות של טראמפ לחמאס בנוגע למלחמה בעזה, כשברקע גם החלטה קרובה של OPEC+. המתח הגיאופוליטי והנתונים המעורבים מציירים תמונה של שוק שמנסה לאזן בין אופטימיות טכנולוגית לסיכונים כלכליים ופוליטיים.

ג׳ף בזוס: "בועת הבינה המלאכותית תגרום להפסדים, אבל תועיל לכולנו" - מייסד אמזון טוען כי ההשקעות האדירות בבינה מלאכותית מזכירות את בועות ההייטק והביוטכנולוגיה מהעבר: משקיעים רבים צפויים להפסיד סכומי עתק כשהחברות הפחות מבוססות יקרסו, אך בטווח הארוך הטכנולוגיה תשנה את כל התעשיות.