בואינג התרסקות מטוס
צילום: wikimedia

מניית בואינג צונחת - מטוס בואינג 787 התרסק בהודו

בואינג סובלת משרשרת של תקלות בשנים האחרונות; טראמפ לאחרונה ניסה לבטל את ההאשמות הפליליות נגדה וסידר לה חוזי ענק בסעודיה ואיחוד האמירויות; מהנדס בכיר בבואינג מתריע כבר מספר פעמים  - "עובדי בואינג לא מוכנים לטוס במטוסים שלה" 

נושאים בכתבה בואינג

מניית בואינג  BA מאבדת 7.3% במסחר המוקדם, לאחר דיווחים על התרסקות טיסה של אייר אינדיה מדגם 787 Dreamliner, שהמריאה מאחמדאבאד בדרכה לבריטניה. בטיסה היו למעלה מ-200 נוסעים, אך בשלב זה טרם ידוע אם יש נפגעים.

הטיסה, שמספרה AI171, התרסקה סמוך לשדה התעופה זמן קצר לאחר ההמראה. לפי נתוני Flightradar24, מדובר במטוס בן 11 שנים – תקופה המקובלת בשירות חברות התעופה – מה שמעלה שאלות ראשוניות על תחזוקה או תקלות אפשריות.

התגובה בשווקים לא איחרה לבוא. מניית בואינג נופלת בטרום-פתיחה, בעוד החוזים על מדד S&P 500 ירדו ב-0.5% בלבד – מה שמבליט את תגובת היתר הספציפית כלפי בואינג.

חברת בואינג מסרה בתגובה קצרה:

"אנחנו מודעים לדיווחים ופועלים לאיסוף מידע נוסף."

משקיעים זוכרים את ה-737 MAX

אמנם מדובר בדגם 787 ולא ב-737 MAX השנוי במחלוקת, אך כל התרסקות הקשורה לבואינג – ובמיוחד בטיסת נוסעים בינלאומית – מחדדת את הרגישות סביב אמינות מוצרי החברה. הדגם 787 מהווה מרכיב מרכזי בפורטפוליו של בואינג בטיסות ארוכות-טווח, ובעל תפוצה רחבה בקרב חברות תעופה גדולות.

אם יתברר כי התקלה נובעת מבעיה מבנית או תפעולית – רגולטורים ברחבי העולם עשויים להגיב בצעדי זהירות. לעומת זאת, אם מדובר בטעות אנוש או כשל שאינו קשור ליצרן, הפגיעה בתדמית החברה עשויה להתפוגג תוך ימים.









קיראו עוד ב"גלובל"

לאחרונה טראמפ ביטל את האישומים הפליליים על בואינג וסידר לה מכירות נאות בסבב ההופעות שלו באיחוד האמירויות וסעודיה - הדיל המכוער בין טראמפ לבואינג ומה אפשר ללמוד מזה על האיש החזק בעולם?




שאלות ותשובות על ההתרסקות של בואינג


מה קרה בטיסה AI171 של אייר אינדיה?
הטיסה, מדגם בואינג 787 בת 11 שנים, התרסקה זמן קצר לאחר ההמראה מאחמדאבאד, העיר הגדולה במערב הודו. לפי מקורות רשמיים, היו על סיפונה מעל 200 נוסעים בדרכה לבריטניה. טרם נמסר מידע רשמי על נפגעים.


כיצד השפיעה ההתרסקות על מניית בואינג?

מניית Boeing (סימול: BA) צנחה בחדות של 7.3% במסחר המוקדם, למחיר של 198.45 דולר, על רקע הדיווחים הראשוניים על התאונה.


האם מדובר באירוע חריג עבור בואינג?
כל התרסקות של מטוס נוסעים היא אירוע חמור, אך עבור בואינג – חברה שממשיכה להתמודד עם מוניטין מעורער בעקבות המשברים סביב דגם ה-737 MAX – מדובר בעניין רגיש במיוחד. גם כאשר לא ידוע עדיין על תקלה תפעולית או טכנית, עצם מעורבות מטוס בואינג גוררת תגובה שלילית מהשוק.


איזה דגם מטוס היה מעורב באירוע ומה זה אומר מבחינת בואינג?
מדובר במטוס מדגם Boeing 787 Dreamliner, שהושק במקור כפתרון עתידני לנסיעות ארוכות עם יעילות דלק גבוהה. זהו אחד הדגמים המרכזיים של החברה לציי מטוסים בינוניים-גדולים. כל אירוע בטיחות הקשור בו מעורר תשומת לב עולמית.


איך מגיבים השווקים הרחבים?
מדד S&P 500 נמצא גם הוא בירידה של 0.5% במסחר העתידי, אך הירידה במניית בואינג חדה בהרבה, מה שמעיד על תגובה ממוקדת לחברה ולא למקרו כלכלה כללית.


מהי תגובת החברה נכון לעכשיו?
בואינג פרסמה הצהרה רשמית לקונית, לפיה:

"אנחנו מודעים לדיווחים הראשוניים ופועלים לאיסוף מידע נוסף."


מהי החשיבות של הדיווח הראשוני על גילו של המטוס (11 שנים)?
גיל של 11 שנים אינו חריג בשוק התעופה. עם זאת, הוא מצביע על מטוס בשימוש ארוך-טווח הדורש תחזוקה שוטפת קפדנית. אם תתברר תקלה טכנית, עשויה להיות לכך השפעה על כלל דגמי ה-787 שבשירות.


האם מדובר בתחילתה של מגמה או תגובת יתר רגעית?
קשה לקבוע. אם יתברר כי מדובר בטעות אנוש או נסיבות שאינן קשורות למטוס עצמו – ייתכן שהתגובה במניה תתמתן. עם זאת, כל פגיעה באמון הציבור בטיסות של בואינג עשויה להוביל ללחץ ממושך יותר, במיוחד מצד לקוחות תעופה ורגולטורים


תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אנונימי 13/06/2025 10:24
    הגב לתגובה זו
    מייצרת מטוסים טובים אך כל מטוס חייב בתחזוקה מוקפדת או ש....
  • 8.
    זאב 12/06/2025 19:55
    הגב לתגובה זו
    לפי התמונה שלא לגמרי ברורה נראה שהטייס שכח להוריד מדפים היו בעבר תאונות כאלה. ללא מדפים בהמראה וגם בנחיתה התוצאה תהיה התרסקות.
  • 7.
    this is an overshoot on BA stock a time to buy at low rate (ל"ת)
    MIKE1 12/06/2025 19:34
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אנונימי 12/06/2025 18:56
    הגב לתגובה זו
    זו נקודה קריטית בטיסה כ 40 שניות לאחר פתיחת מנוע זו הנקודה החמה ביותר במיני נקודות באזור המנוע אולם רק אחרי חקירה מעמיקה ניתן יהיה לנסות לאמוד מה הסיבה האמיתית .אבל בודאות ניתן לראות שאין דחף והמהירות יורדת בגמה משמעותית
  • 5.
    ואם עובדי בואינג נמנעים מלטוס בחברה שעובדים אתה מה יגידו שאר העולם בואינג חברה טיסה בעייתית (ל"ת)
    אנונימי 12/06/2025 17:40
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עובדי חברה שמסרבים לטוס במטוסיה ויש לאמר שבחינם גם לכם נראה בעייתי או רק לי (ל"ת)
    אנונימי 12/06/2025 15:22
    הגב לתגובה זו
  • להיצמד לעובדות בלבד ככה יהיה לך יותר קל בחיים (ל"ת)
    אנונימי 12/06/2025 16:07
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי שיודע לקרוא 12/06/2025 17:33
    ציטוט
  • קל לי אולי תקרא את הכתבה ורק אז תגיב (ל"ת)
    אנונימי 12/06/2025 17:28
  • 3.
    מצוין שימכרו הדגם 787 לסעודים (ל"ת)
    אנונימי 12/06/2025 15:21
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בוינגיסט 12/06/2025 15:12
    הגב לתגובה זו
    למטוסים בעולם לא יעזור כלום. חברות המטוסים רוצות מטוסים כי זה עסק כלכלי ויש ביקוש תראו לי חברת טיסה אחת שלא תזמין מטוסים כי מתרסקים מכוניות של טסלה התרסקו לא ראיתי אנשים מפסיקים לקנות אותן בגלל זה.
  • אם אתה יכול להחזיק לא רק במניה אלא במטוסים שלא יפלו לדעתי זה יעזור (ל"ת)
    אנונימי 12/06/2025 15:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    החיים 12/06/2025 15:09
    הגב לתגובה זו
    ההתרסקות נובעת כנראהמארוע חיצוני פגיעה בציפורים בעיית חזוקה תדלוק גופים זרים על המסלוללא סביר שיש כאן בעיה במטוס או בתכנונוימים יגידו
  • אנטון 12/06/2025 15:27
    הגב לתגובה זו
    לפי הסרטון רואים שהמטוס התרסק ועלה באש קצת לפני המסלול. לפני שמאשימים את חברת בואינג צריכה להיות חקירת נסיבות התאונה יתכן והמטוס עבר תחזוקה לקויה ואולי הייתה זו חבלה
  • לא ראיתי הסרטון אבל אמורים להיות 4 מנועים לא מה זה הצד של האין מנוע (ל"ת)
    אנונימי 12/06/2025 15:23
    הגב לתגובה זו
  • ככה זה שלא נותנים לי לשבת בטיסות ליד החלון (ל"ת)
    כלכלן 12/06/2025 17:31
  • מטוסי נוסעים עם 4 מנועים כמעט נעלמו מעולם התעופה (ל"ת)
    אנונימי 12/06/2025 16:14
ירידות שווקים (דאל אי)ירידות שווקים (דאל אי)
באפט אמר

אינדיקטור באפט בשיא של 223%: אזהרה לשוק המניות האמריקאי

המדד המפורסם של וורן באפט מצביע על הערכת יתר קיצונית בוול סטריט היסטוריה מלמדת שמה שקורה אחר כך לא תמיד נעים, אבל זה לא אומר שהעליות לא יכולות להמשיך 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה וורן באפט

שוק המניות האמריקאי זינק קרוב ל-40% מאז אפריל. השיאים נשברים, מניות הטכנולוגיה מובילות, מניות ה-AI מזנקות על רקע מהפכה שצפויה לשפר את הרווחים של הארגונים. אך מנגד יש כבר "קולות של בועה". חזרנו לבסיס - לוורן באפט. לבאפט יש אינדיקטור על שמו: "אינדיקטור באפט" שקל לחישוב ומלמד אם השוק יקר או לא.  על פי האינדיקטור השוק היום מתומחר ביתר, הוא יקר.  אפילו מאוד יקר. מצב מאוזן הוא 1005, והשוק מתמחר ב-223%. 

הכתבה הבאה תתמקד בפרמטר זה בלבד, תסביר את מנגנונו, תסקור את היסטוריתו ותנתח את משמעותו בהקשר הנוכחי, תוך שמירה על ניתוח אובייקטיבי וממוקד.

מהו אינדיקטור באפט?

אינדיקטור באפט, הידוע גם כיחס שווי שוק לתוצר מקומי גולמי, הוא כלי הערכה בסיסי שמאפשר למשקיעים להעריך את רמת התמחור הכוללת של שוק המניות ביחס לכלכלה האמיתית. בפשטות, הוא מחושב על ידי חלוקת שווי השוק הכולל של כל המניות הנסחרות בארצות הברית, כפי שמשוקף במדדים בתוצר המקומי הגולמי (GDP) השנתי.

התוצאה מוצגת כאחוזים: אם היחס עומד על 100%, שווי השוק שווה בדיוק לגודל הכלכלה. רמות נמוכות מצביעות על הזדמנויות קנייה, שכן השוק נראה זול יחסית לייצור הכלכלי. לעומת זאת, רמות גבוהות מעידות על ניפוח, שבו מחירי המניות מתנתקים מהבסיס הכלכלי ומסתכנים בירידה.

המדד אינו מדויק כמו כלים מתקדמים יותר, שכן הוא מתעלם מגורמים כמו ריביות, אינפלציה או השפעות גלובליות והוא גם לא לוקח בחשבון שהמניות הנסחרות בוול סטריט הן גלובליות, כלומר אין בהכרח קשר ישיר בין התוצר האמריקאי לשווי החברות. 

דיוויד קוסטמן מנכל אאוטבריין
צילום: נועם גלאי
דוחות

הרווח נעלם: טידס מתקשה להתייצב אחרי המיזוג עם אאוטבריין

הכנסות החברה המאוחדת קפצו ב-42% ל-318.8 מיליון דולר, אך נרשם הפסד נקי של 19.7 מיליון דולר. ההנהלה מבטיחה צעדים לשיפור הרווחיות, בזמן שתחום הטלוויזיה המחוברת ממשיך לצמוח



אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אאוטבריין

חברת הפרסום הדיגיטלי טידס הולדינג Teads Holding -45.93%  פרסמה דוח רבעוני מעורב. ההכנסות זינקו ב-42% והגיעו ל-318.8 מיליון דולר, אך במקביל נרשם הפסד נקי של 19.7 מיליון דולר, לעומת רווח של 6.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.הנתונים משקפים את המורכבות של המיזוג שהחברה עדיין מנסה לעכל והמניה צונחת ב-48%. אמש דיווחה גם טאבולה, שלעומת זאת זינקה ב-8% בתגובה לדוחות.


המיזוג יצא לפועל בפברואר השנה, כשאאוטבריין הישראלית רכשה את טידס הצרפתית בעסקה של כמיליארד דולר. מדובר היה במהלך שנועד לשלב בין תחומי ההתמחות של שתי החברות: אאוטבריין, המתמקדת בהמלצות תוכן, וטידס, שפועלת בתחום הפרסום בווידאו ובטלוויזיה. במסגרת העסקה שילמה אאוטבריין 725 מיליון דולר במזומן, 25 מיליון בתשלום נדחה, וחלק נוסף במניות ובמניות המירות. עבור אאוטבריין, העסקה הייתה הזדמנות אסטרטגית. אלטיס, החברה האם של הוט והבעלים של טידס, נאלצה למכור נכסים בשל חובות של כ-60 מיליארד דולר. טידס, שתכננה הנפקה ב-2021 לפי שווי של 3 מיליארד דולר אך נסוגה ממנה, נמכרה לבסוף בשווי נמוך בהרבה. נזכיר כי אלטיס רכשה את טידס ב-2017 תמורת 307 מיליון דולר בלבד.


אף שהמיזוג אמור היה ליצור חברה חזקה ומגוונת יותר, המציאות מורכבת. מנכ"ל החברה המאוחדת, דיוויד קוסטמן, הודה כי הרבעון הנוכחי לא עמד בציפיות. לדבריו, החברה נוקטת צעדים ממוקדים לשיפור הרווחיות ולהאצת הצמיחה, תוך דגש על יצירת תזרים מזומנים חיובי. בנוסף, מונה מנהל חדש למחלקת המכירות בעקבות שינוי מבני שבוצע לאחר המיזוג.


המספרים

הרווח הגולמי עלה ב-116% ל-105.7 מיליון דולר, ושיעור הרווח הגולמי גדל מ-21.8% ל-33.2% - בעיקר בזכות הפעילות של טידס, המאופיינת במרווחים גבוהים יותר. עם זאת, ההפסד הנקי כולל 3.7 מיליון דולר הקשורים לעלויות רכישה ואינטגרציה, ועוד 0.7 מיליון דולר כתוצאה מארגון מחדש. המדד המרכזי מבחינת החברה הוא הרווח הגולמי בניכוי עלויות רכישת תנועה (Ex-TAC gross profit). כאן נרשם שיפור משמעותי: 130.5 מיליון דולר לעומת 59.7 מיליון דולר בשנה שעברה - עלייה של בדרך 119%.


ה-EBITDA המתואם עמד על 19.2 מיליון דולר לעומת 11.5 מיליון ברבעון המקביל, עלייה של 66%. עם זאת, תזרים המזומנים ממשיך להוות אתגר: החברה השתמשה ב-23.7 מיליון דולר בפעילות התפעולית שלה, לעומת תזרים חיובי של 13.7 מיליון דולר אשתקד. גם תזרים המזומנים החופשי המתואם נותר שלילי, בגובה 24 מיליון דולר.