מניית בואינג צונחת - מטוס בואינג 787 התרסק בהודו
בואינג סובלת משרשרת של תקלות בשנים האחרונות; טראמפ לאחרונה ניסה לבטל את ההאשמות הפליליות נגדה וסידר לה חוזי ענק בסעודיה ואיחוד האמירויות; מהנדס בכיר בבואינג מתריע כבר מספר פעמים - "עובדי בואינג לא מוכנים לטוס במטוסים שלה"
מניית בואינג BA מאבדת 7.3% במסחר המוקדם, לאחר דיווחים על התרסקות טיסה של אייר אינדיה מדגם 787 Dreamliner, שהמריאה מאחמדאבאד בדרכה לבריטניה. בטיסה היו למעלה מ-200 נוסעים, אך בשלב זה טרם ידוע אם יש נפגעים.
הטיסה, שמספרה AI171, התרסקה סמוך לשדה התעופה זמן קצר לאחר ההמראה. לפי נתוני Flightradar24, מדובר במטוס בן 11 שנים – תקופה המקובלת בשירות חברות התעופה – מה שמעלה שאלות ראשוניות על תחזוקה או תקלות אפשריות.
התגובה בשווקים לא איחרה לבוא. מניית בואינג נופלת בטרום-פתיחה, בעוד החוזים על מדד S&P 500 ירדו ב-0.5% בלבד – מה שמבליט את תגובת היתר הספציפית כלפי בואינג.
חברת בואינג מסרה בתגובה קצרה:
"אנחנו מודעים לדיווחים ופועלים לאיסוף מידע נוסף."
משקיעים זוכרים את ה-737 MAX
אמנם מדובר בדגם 787 ולא ב-737 MAX השנוי במחלוקת, אך כל התרסקות הקשורה לבואינג – ובמיוחד בטיסת נוסעים בינלאומית – מחדדת את הרגישות סביב אמינות מוצרי החברה. הדגם 787 מהווה מרכיב מרכזי בפורטפוליו של בואינג בטיסות ארוכות-טווח, ובעל תפוצה רחבה בקרב חברות תעופה גדולות.
- הקנס המצחיק שהוטל על בואינג בגלל הפרות בטיחות
- מטוס יונייטד פינה 142 נוסעים במגלשות חירום באוסקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם יתברר כי התקלה נובעת מבעיה מבנית או תפעולית – רגולטורים ברחבי העולם עשויים להגיב בצעדי זהירות. לעומת זאת, אם מדובר בטעות אנוש או כשל שאינו קשור ליצרן, הפגיעה בתדמית החברה עשויה להתפוגג תוך ימים.
- ממניות לטוקנים: נאסד"ק רוצה לשכתב את וול סטריט
- פולין מזניקה מטוסי קרב בשל חדירת מל"טים; הרוסים מתגרים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
לאחרונה טראמפ ביטל את האישומים הפליליים על בואינג וסידר לה מכירות נאות בסבב ההופעות שלו באיחוד האמירויות וסעודיה - הדיל המכוער בין טראמפ לבואינג ומה אפשר ללמוד מזה על האיש החזק בעולם?
שאלות ותשובות על ההתרסקות של בואינג
מה קרה
בטיסה AI171 של אייר אינדיה?
הטיסה, מדגם בואינג 787 בת 11 שנים, התרסקה זמן קצר לאחר ההמראה מאחמדאבאד, העיר הגדולה במערב הודו. לפי מקורות רשמיים, היו על סיפונה מעל 200 נוסעים בדרכה לבריטניה. טרם נמסר מידע רשמי על
נפגעים.
כיצד השפיעה ההתרסקות על מניית בואינג?
מניית Boeing (סימול: BA) צנחה בחדות של 7.3% במסחר המוקדם, למחיר של 198.45 דולר, על רקע הדיווחים הראשוניים על התאונה.
האם מדובר באירוע חריג עבור בואינג?
כל התרסקות של מטוס נוסעים היא אירוע חמור, אך עבור בואינג – חברה שממשיכה להתמודד עם מוניטין מעורער בעקבות המשברים סביב דגם ה-737 MAX – מדובר בעניין רגיש במיוחד. גם כאשר לא ידוע עדיין על תקלה תפעולית או טכנית, עצם מעורבות מטוס בואינג גוררת תגובה שלילית מהשוק.
איזה דגם מטוס היה מעורב באירוע ומה זה אומר מבחינת בואינג?
מדובר במטוס מדגם Boeing 787 Dreamliner,
שהושק במקור כפתרון עתידני לנסיעות ארוכות עם יעילות דלק גבוהה. זהו אחד הדגמים המרכזיים של החברה לציי מטוסים בינוניים-גדולים. כל אירוע בטיחות הקשור בו מעורר תשומת לב עולמית.
איך מגיבים השווקים הרחבים?
מדד S&P 500 נמצא גם הוא בירידה של 0.5% במסחר העתידי, אך הירידה במניית בואינג חדה בהרבה, מה שמעיד על תגובה ממוקדת לחברה ולא למקרו כלכלה כללית.
מהי תגובת החברה נכון לעכשיו?
בואינג פרסמה הצהרה רשמית לקונית, לפיה:
"אנחנו מודעים לדיווחים הראשוניים ופועלים לאיסוף מידע נוסף."
מהי החשיבות של הדיווח הראשוני
על גילו של המטוס (11 שנים)?
גיל של 11 שנים אינו חריג בשוק התעופה. עם זאת, הוא מצביע על מטוס בשימוש ארוך-טווח הדורש תחזוקה שוטפת קפדנית. אם תתברר תקלה טכנית, עשויה להיות לכך השפעה על כלל דגמי ה-787 שבשירות.
האם מדובר בתחילתה של מגמה או תגובת יתר רגעית?
קשה לקבוע. אם יתברר כי מדובר בטעות אנוש או נסיבות שאינן
קשורות למטוס עצמו – ייתכן שהתגובה במניה תתמתן. עם זאת, כל פגיעה באמון הציבור בטיסות של בואינג עשויה להוביל ללחץ ממושך יותר, במיוחד מצד לקוחות תעופה ורגולטורים
- 9.אנונימי 13/06/2025 10:24הגב לתגובה זומייצרת מטוסים טובים אך כל מטוס חייב בתחזוקה מוקפדת או ש....
- 8.זאב 12/06/2025 19:55הגב לתגובה זולפי התמונה שלא לגמרי ברורה נראה שהטייס שכח להוריד מדפים היו בעבר תאונות כאלה. ללא מדפים בהמראה וגם בנחיתה התוצאה תהיה התרסקות.
- 7.this is an overshoot on BA stock a time to buy at low rate (ל"ת)MIKE1 12/06/2025 19:34הגב לתגובה זו
- 6.אנונימי 12/06/2025 18:56הגב לתגובה זוזו נקודה קריטית בטיסה כ 40 שניות לאחר פתיחת מנוע זו הנקודה החמה ביותר במיני נקודות באזור המנוע אולם רק אחרי חקירה מעמיקה ניתן יהיה לנסות לאמוד מה הסיבה האמיתית .אבל בודאות ניתן לראות שאין דחף והמהירות יורדת בגמה משמעותית
- 5.ואם עובדי בואינג נמנעים מלטוס בחברה שעובדים אתה מה יגידו שאר העולם בואינג חברה טיסה בעייתית (ל"ת)אנונימי 12/06/2025 17:40הגב לתגובה זו
- 4.עובדי חברה שמסרבים לטוס במטוסיה ויש לאמר שבחינם גם לכם נראה בעייתי או רק לי (ל"ת)אנונימי 12/06/2025 15:22הגב לתגובה זו
- להיצמד לעובדות בלבד ככה יהיה לך יותר קל בחיים (ל"ת)אנונימי 12/06/2025 16:07הגב לתגובה זו
- אנונימי שיודע לקרוא 12/06/2025 17:33ציטוט
- קל לי אולי תקרא את הכתבה ורק אז תגיב (ל"ת)אנונימי 12/06/2025 17:28
- 3.מצוין שימכרו הדגם 787 לסעודים (ל"ת)אנונימי 12/06/2025 15:21הגב לתגובה זו
- 2.בוינגיסט 12/06/2025 15:12הגב לתגובה זולמטוסים בעולם לא יעזור כלום. חברות המטוסים רוצות מטוסים כי זה עסק כלכלי ויש ביקוש תראו לי חברת טיסה אחת שלא תזמין מטוסים כי מתרסקים מכוניות של טסלה התרסקו לא ראיתי אנשים מפסיקים לקנות אותן בגלל זה.
- אם אתה יכול להחזיק לא רק במניה אלא במטוסים שלא יפלו לדעתי זה יעזור (ל"ת)אנונימי 12/06/2025 15:22הגב לתגובה זו
- 1.החיים 12/06/2025 15:09הגב לתגובה זוההתרסקות נובעת כנראהמארוע חיצוני פגיעה בציפורים בעיית חזוקה תדלוק גופים זרים על המסלוללא סביר שיש כאן בעיה במטוס או בתכנונוימים יגידו
- אנטון 12/06/2025 15:27הגב לתגובה זולפי הסרטון רואים שהמטוס התרסק ועלה באש קצת לפני המסלול. לפני שמאשימים את חברת בואינג צריכה להיות חקירת נסיבות התאונה יתכן והמטוס עבר תחזוקה לקויה ואולי הייתה זו חבלה
- לא ראיתי הסרטון אבל אמורים להיות 4 מנועים לא מה זה הצד של האין מנוע (ל"ת)אנונימי 12/06/2025 15:23הגב לתגובה זו
- ככה זה שלא נותנים לי לשבת בטיסות ליד החלון (ל"ת)כלכלן 12/06/2025 17:31
- מטוסי נוסעים עם 4 מנועים כמעט נעלמו מעולם התעופה (ל"ת)אנונימי 12/06/2025 16:14
המניה שתזנק מחר ב-5% למרות דילול המשקיעים
שבוע אחרי ש נובה 1.18% גייסה אג"ח להמרה בקופון אפס (ריבית אפס), גייסה קמטק 4.49% 425 מיליון דולר בקופון אפס. שתי החברות הן שחקניות בשוק השבבים, כשקמטק מפתחת מערכות לבדיקת תהליכי הייצור בשבבים. השאלה הראשונה שאמורה לעלות היא - איך אפשר לגייס אג"ח בריבית אפס? והתשובה היא שמדובר באג"ח להמרה למניות. אג"ח שיש לה סוכרייה - אפשרות להפוך למניה. המשקיעים מוותרים על ריבית ומקבלים אפשרות המרה למניות. זה יכול להיות משתלם להם כי יש להם אפסייד (אם כי פחות ממניה) ומצד שני - יש להם דאונסייד: רצפה כי האג"ח תיאורטית לא יכולה ליפול (להבדיל ממחיר המניה), אלא אם החברה נכנסת למצוקה תזרימית ופיננסית, וזה לא המצב.
ומעבר לרצפה, יש להם אפסייד. אם המניה תעלה - ותעקוף את פרמיית ההמרה, הם ירוויחו. במקרה של קמטק, המניה נסחרה בכ-84 דולר (לפני העלייה בשישי) והמחיר שמבטאות האג"ח להמרה הוא כ-109 דולר. כלומר, מי שקונה את האג"ח רוכש בפרמיה של קרוב ל-30%. אם המניה תצנח, המשקיע עדיין מקבל את קרן האג"ח בסוף התקופה, אבל אם המניה נניח תעלה נניח פי 2 לאורך תקופת חיי האג"ח (עד שנת 2030) הוא מרוויח כ-65%, כי המניה סגרה את הפרמיה של ה-30% והוסיפה משם עוד 65%. עלייה מעבר למחיר ההמרה הופכת את האג"ח למניה - ההתנהגות זהה.
יש כאן סוכרייה גדולה, מול חיסרון של ויתור על הריבית, אבל משקיעים רבים אוהבים ומעדיפים השקעה כזו. לכן, לרוב, הנפקה של אג"ח להמרה, נחשבת לסוג של דילול ומפילה את המניה. זה מה שקרה לנובה. היא נפלה ב-10% ביום ההנפקה. הסברנו שזו יכולה להיות הזדמנות כי מדובר בירידה טכנית, אך אין דבר כזה בטוח, יש סיכון. המניה תיקנה מאז ועלתה ב-12%.
אולי זו הסיבה שהשוק לא הפיל את קמטק אתמול. הדילול לא השפיע על המניה. אולי זו ההערכה שיהיה תיקון לאחר הירידה, ועדיין זה לא מסביר עלייה של 3.5% שתוביל מחר בבורסה בת"א לעלייה של 5%.
- קמטק מדווחת על הכנסות של כ-123 מיליון דולר וצופה המשך צמיחה
- עכשיו זה רשמי - הנפקת אקסס בסין נדחית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אין לנו הסבר מוצק. גורמים שהיו מעורבים בהנפקה מסבירים שהביקושים היו גבוהים והחברה עשתה רושם חזק בשיחות עם הגופים הרוכשים. אולי "מעז יצא מתוק". אולי השיחות עם השוק, יצרו עניין שתורגם לביקושים למניה. כנראה גם לא היו כאלו שעשו החלפה - במקרים רבים, יש גופים מוסדיים שמחליטים למכור את המניה ולקנות אג"ח להמרה במקום, הפעם כנראה זה היה בשוליים.
כמו כן, הסיבה היא גם פרמיית ההמרה שרחוקה "מהכסף", אם כי אחרי העלייה במניה מדובר בפרמיית המרה שירדה ל-26%, זאת לא פרמייה גבוהה.

האם הורדת הריבית תוביל לירידות בשווקים?
השווקים מתמחרים בוודאות כמעט מוחלטת הורדת ריבית בשבוע הבא, על רקע סימני חולשה מתמשכים בשוק העבודה האמריקאי; האם ייתכן שהורדת הריבית, שעד לא מזמן נתפסה כתמריץ לשווקים, תהפוך הפעם לסימן אזהרה?
בחודשים האחרונים נרשמה תפנית בשוק התעסוקה. לאחר תקופה ארוכה של נתונים חזקים יחסית, המצב התהפך כשהתברר כי הנתונים הקודמים היו מוטים בחדות כלפי מעלה. משרד העבודה האמריקאי פרסם לאחרונה תיקון רטרואקטיבי שהפחית בכמחצית את קצב גידול המשרות הממוצע בשנה שהסתיימה
במרץ, ובמקביל שיעור האבטלה עלה באוגוסט ל-4.3%, הרמה הגבוהה ביותר זה שלוש שנים. מגמה זו מערערת את ההנחה הרווחת ששוק העבודה נותר יציב גם בזמן העלאות הריבית, ומחזקת את הערכות שהכלכלה האמריקאית נכנסת לתקופה של האטה.
החולשה הזו בשוק התעסוקה היא איתות
שהפד לא יכול להתעלם ממנו. המנדט הכפול של הבנק המרכזי, יציבות מחירים ותעסוקה מלאה, מחייב אותו לפעול כשהסיכון עובר מהאינפלציה אל שוק העבודה. כל עוד שוק התעסוקה היה הדוק, כלומר האבטלה נותרה נמוכה ונוצרו מספר מספק של משרות חדשות, הפד יכל להתמקד בבלימת עליות המחירים
באמצעות ריבית גבוהה, אך כעת כשהאבטלה מטפסת והיקף המשרות החדשות נשחק, עולה החשש שהמדיניות המוניטרית עלולה להחמיר את ההאטה ולהוביל למיתון. לכן, בעיני כלכלנים רבים, הפחתת ריבית היא הדרך המרכזית של הפד לבלום את הפגיעה בביקוש, לייצב את שוק העבודה ולמנוע הידרדרות
מעגלית של פיטורים וירידה בצריכה.
המהלך הצפוי של הפד מתרחש גם על רקע נתוני אינפלציה עדכניים שמספקים תמונה מורכבת, מדד המחירים לצרכן שפורסם אתמול הצביע על עלייה חודשית מעט מעל היעד (ה-CPI
של אוגוסט: הקריאה השנתית תואמת לצפי, אבל הקצב החודשי מפתיע ללמעלה), מה שממחיש את הדילמה של הפד, מצד אחד סימני האטה ברורים בשוק העבודה, ומנגד אינפלציה שעדיין לא התכנסה לגמרי ליעד. השילוב הזה מגביר את החשש שהפד נאלץ להוריד ריבית מתוך חולשה, ולא מתוך ביטחון
בבלימת האינפלציה.
במקביל, ציפיות האינפלציה של הצרכנים, שבחודשים הקודמים ירדו, שבו ועלו בטווח הארוך, כאשר הציפיות ל-5 עד 10 שנים זינקו מ-3.5% ל-3.9% באוגוסט, הרמה הגבוהה מאז יוני, בניגוד לצפי לירידה.
הציפיות לשנה קדימה נותרו על 4.8%, רמה גבוהה יחסית, ובמקביל נרשמה גם ירידה בסנטימנט הצרכנים בארה"ב. השילוב בין חולשה בסנטימנט לבין עלייה בציפיות האינפלציה הוא בדיוק מה שהפד חושש ממנו, האטה בצריכה וירידה בביקוש לעבודה מצד אחד, אך המשך לחצי מחירים מהצד השני,
תרחיש שמעלה את הסיכון למיתון אינפלציוני (סטגפלציה).
- הנאסדק עלה 0.4% וסגר בשיא חדש; טסלה עלתה 7%
- שורט סקוויז הזניק את אופן דור ב-80%; הנאסדק עלה 0.7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה אומרים הכלכלנים?
סקר עדכני של בלומברג בקרב עשרות כלכלנים מצביע על קונצנזוס גובר כי הפד יפתח כעת בסדרת הורדות ריבית. החציון בסקר צופה שתי הורדות של רבע אחוז כל אחת עד סוף השנה, בעוד
השווקים מתמחרים הורדת ריבית בכל אחת מהפגישות הבאות, קרי 3 הורדות עד לסוף השנה, מה שמעיד על פער בין הכלכלנים לבין השוק. גם בקרב הכלכלנים שחוזים שתי הורדות, יש פיצול בין אלו שחושבים שההורדה השנייה תגיע כבר באוקטובר לבין אלו שמצפים שהריבית תרד בדצמבר.