איך המכסים של טראמפ ישפיעו על תעשיית הרכב - ולמה זה גול עצמי
העלאת המכסים על אלומיניום ופלדה היא רק ההתחלה? טראמפ מאיים להטיל מכסים גם על ייבוא רכבים מקנדה, מהלך שעלול לזעזע את תעשיית הרכב בצפון אמריקה, אך עם השקעות של מיליארדים בייצור קנדי, החברות האמריקאיות הן אלו שכנראה ישלמו את המחיר
במסגרת מדיניות המכסים שלו, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ העלה לאחרונה את המכסים על ייבוא אלומיניום ופלדה מקנדה מ-25% ל-50%. זה מהלך שאמור להעלות את עלויות הייצור ליצרניות הרכבים אבל ההשפעה די שולית, בערך 1% מהעלות הכוללת, וגם ייקח לה זמן להשפיע. הדאגה העיקרית היא לא המכסים עצמם, אלא מה שעלול לקרות בהמשך - טראמפ איים שאם קנדה תגיב, הוא יטיל מכסים גם על ייבוא רכבים מקנדה, מה שלדבריו יכול "לחסל את תעשיית הרכב שלהם", אלא שבמהלך הזה הוא כנראה יפגע גם בעצמו.
תעשיית הרכב פרוסה על פני צפון אמריקה כבר יותר משלושה עשורים כאשר כל מידנה אחראית על חלקים אחרים בשרשרת הייצור. קנדה מייצרת כ-1.5 מיליון רכבים בשנה והייצוא שלה בארה"ב כמעט שווה בגודלו לייבוא. הרבה דגמים פופולאיים מיוצרים בקנדה - פורד מייצרת את דגם ה-Edge שלה שם, ג'נרל מוטורס מייצרת חלק מהשברולט סילבראדו שלה שם, וסטלנטיס מייצרת שם את הדודג' צ'ארג'ר ומיניוואנים של קרייזלר. נוסף לאמריקאיות, טויוטה מייצרת בקנדה את ה-RAV4 שלה, והונדה מייצרת את ה-Civic ההיברידית.
טראמפ שרוצה להחזיר את הייצור הביתה מתעלם מעובדה פשוטה - יצרניות הרכב האמריקאיות מושקעות מאוד בקנדה, והחזרת הייצור לארה"ב עלולה לעלות להם מיליארדים שבסופו של דבר כנראה יתגלגלו לצרכן הסופי.
ההערכות מדברות על כך שהעלות של העברת הייצור של ענקיות הרכב האמריקאיות מקנדה לארה"ב תעמוד על כ-150 מיליארד דולר, הן בגין פירוק המתקנים בקנדה והן בגין בנייתם מחדש בארה"ב. אלה סכומים שחברות הרכב שגם ככה מתקשות להתמודד עם ההוצאות שלהן על דגמים חדשים והמעבר לרכבים חשמליים יתקשו מאוד להתמודד איתם. בינתיים, יצרניות הרכב מנסות להתמודד עם חוסר הוודאות בעיקר על ידי ייבוא של רכבים וחלקים לפני שהמכסים ייכנסו לתוקף.
- מטא תקים מרכז נתונים ב-50 מיליארד דולר
- לאחר עסקת אינטל: טראמפ רוצה נתח גם מלוקהיד מרטין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם אם טראמפ באמת ירצה להחזיר את הייצור לארה"ב, המהלך רחוק מלהיות פשוט. שינויים כמו שטראמפ מדבר עליהם יכולים לקחת שנים, וסביר להניח שהחברות עצמן יתנגדו להם וינסו למנוע מהם מלצאת לפועל.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.