חברות התעופה הזרות דורשות מהמדינה סיוע כספי כדי שיחזרו
מאז שפרצה מלחמת חרבות ברזל נרשם גל משמעותי של עצירת פעילות מצד חברות התעופה הזרות, על רקע חשש מהמצב הביטחוני בישראל. בין החברות שהפסיקו לטוס לארץ נמנות החברות הגדולות והבולטות בעולם, כמו דלתא איירליינס, יונייטד איירליינס ואמריקן איירליינס מארה"ב, אייר פראנס וקבוצת KLM מצרפת והולנד, בריטיש איירווייז מבריטניה, וגם קבוצת לופטהנזה שכוללת גם את סוויס ו-Austrian Airlines.
החברות האלה, ועוד רבות אחרות, חדלו לטוס לישראל מאז פרוץ הלחימה. רובן הודיעו על השעיית הפעילות לטווח בלתי מוגבל, ונראה שרובן עדיין לא קבעו מועד מדויק לחידוש הטיסות. חלק חזרו לטוס לישראל לזמן מה, אך בעקבות המתקפות של איראן בישראל, החיסולים של ראשי חמאטס וחיזבאללה והמתיחות הכללית באזור, השעו שוב את הטיסות.
לוח הטיסות בנתב"ג דליל יותר כיום צילום: Istock
כדי שיחזרו לטוס לישראל, העלו חברות התעופה הזרות כמה דרישות מממשלת ישראל, ובראשן הדרישה לסיוע כספי ולערבויות מדינה לכיסוי עלויות ביטוח נוספות שנוצרו בעקבות המצב הביטחוני. החברות חוששות מהעלויות הגבוהות מאוד הקשורות לביטוח הטיסות, ולסיכונים האפשריים בטיסות לנמל התעופה בן-גוריון. הדרישה למימון מטעם המדינה נועדה, מבחינתן, להבטיח את השמירה על רווחיות התפעול של הטיסות, על רקע העלויות הביטוחיות שהצטברו בעקבות הגברת הסיכון בישראל.
- סיטרואן מוכרת חסכון; AXE מוכר בטחון והחדש של ז'אן פול גוטייה פשוט שגעון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפסקת הפעילות של יותר מ-70 חברות זרות הובילה להשלכות ישירות על הצרכן הישראלי. ראשית, המחסור בטיסות היוצאות גרם לעלייה משמעותית במחירי הטיסות. חברות התעופה הישראליות – אל על, ישראייר וארקיע – נאלצו להתמודד עם הביקוש המוגבר, והיעדר התחרות מצד החברות הזרות אפשר להן להעלות את המחירים באופן משמעותי. כתוצאה מכך, המחירים הממוצעים של כרטיסי הטיסה לאירופה ולאמריקה זינקו בעשרות אחוזים, ומטיילים שמבקשים לטוס נאלצים לשלם סכומים גבוהים משמעותית לעומת תקופות רגילות.
בנוסף, צמצום היצע הטיסות הוביל לכך שישראלים רבים נדרשים למצוא פתרונות הכוללים קונקשן ביעדים קרובים כמו אתונה, איסטנבול ולרנקה. כך לדוגמה, נמל התעופה באתונה נהפך לנקודת מעבר מרכזית לטסים מישראל, וחברות תעופה זרות משתמשות בו כבסיס חלופי ליציאה מהאזור. בשל הביקוש הגבוה, גם מחירי טיסות הקונקשן זינקו, והדבר מקשה על נוסעים ישראלים לתכנן נסיעות במחירים נוחים.
- אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחרות תעלה, המחירים ירדו?
- בואו לשחק - הטריוויה השבועית של ביזפורטל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מטוס של יונייטד איירליינס צילום: United Airlines
- 1.צדוק 05/11/2024 13:53הגב לתגובה זואם משלמים לאברכים החרדים שמסרבים להתגייס לצה"ל, שישלמו גם להם.
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?
כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס?
עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.
ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך.
עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות. בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.
עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו.
- גם בצפון: בכל עסק שלישי נתפסו ליקויי ספרים - האם זה קל מידי?
- משבר מתמשך: העסקים הקטנים בסין עדיין מתקשים להתאושש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.
מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו.

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחרות תעלה, המחירים ירדו?
מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים
אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.
ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים.
החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה
לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.
