משמעות החזרה בתשובה ויכולת התיקון והשיפור העצמי
פרשת ניצבים נקראת תמיד בשבת שלפני ראש השנה. בעולם היהודי התקופה הזו אפופה בתחושה של קדושה, חרדה מפני יום הדין ואופטימיות זהירה ביחס לעתיד, יחד עם תקווה גדולה ש"תחל שנה וברכותיה". "אבינו מלכנו כותבנו בספר חיים טובים.... בספר צדיקים וחסידים.... בספר מזונות ופרנסה טובה" אנו חוזרים ומבקשים בתפילת "אבינו מלכנו". כדי שכך באמת יקרה אנו מתכוננים במשך כל חודש אלול - חודש הרחמים והסליחות, באמצעים שונים כמו אמירת סליחות ושמיעת השופר, שנועדו לעורר לחשבון נפש ולשיפור ההתנהגות, כשהמשימה העיקרית היא "לצאת זכאים בדין".
>>> לכל פרשות השבוע
בתפילה המפורסמת "ונתנה תוקף" אנו אומרים שישנם שלושה דברים שעשויים לעזור לנו במאמץ הזה - "תשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזרה". רעיון התשובה מופיע באופן מפורש בפרשתנו, כשמושג השיבה אל ה' מן החטא ורעיון השיבה הלאומית אל הארץ לאחר הגלות משולבים זה בזה:
רעיון "החזרה בתשובה" נתפס בטעות כשינוי אורח חיים חילוני לכזה דתי, אולם באמת מושג התשובה הוא עמוק ומקיף יותר. משמעותו האמיתית היא תיקון ושיפור עצמי בכל תחומי החיים וחזרה אל העצמיות. תיקון הטעויות והפגמים בצורת החיים, בטיפול בגוף ובנפש, בדרך קבלת ההחלטות, ביחס אל האחר וביחס אל עצמי - כל אלו ורבים נוספים הם חלק מהתליך התשובה האישי. באופן דומה כל שיפור במצבה של האומה מבחינה חומרית או רוחנית הוא חלק מתהליך התשובה הלאומי.
- טור פרשת השבוע, שבועות: מערכת רווחה עם תמריצים ליציאה ממעגל העוני
- פרשת במדבר: כוחה של הסמליות ביצירת תרבות ארגונית וזהות לאומית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כדי להשיג זאת נדרשים חשבון נפש והתבוננות עמוקה: "והיה כי יבואו עליך כל הדברים הללו, הברכה והקללה, והשבות אל לבבך בכל הגוים אשר הדיחך ה' אלוקיך שמה". אדם מקבל החלטות שונות, החלטות כלכליות, מקצועיות, חברתיות, התנהגותיות וכו'. ההחלטות הללו עלולות להביא עליו קללה או לספק לו שפע של ברכה. לפתע הוא מוצא עצמו בגלות - ההחלטות הללו הביאו אותו למצב קשה, לא טבעי, רחוק מהדבר המתאים לו ומהמקום האמיתי שלו בעולם. הוא יכול להתעלם מהתהליכים שהובילו אותו למצב הזה וכך לחזור על אותן טעויות ולהגיע לאותן תוצאות או לשנות. המפתח לשינוי מגיע מ"השבה אל הלב" - כלומר מחשבה וניתוח של העבר כדי להבין את הסיבות והתהליכים שהובילו למצב הנוכחי. רק עצירה מחשבה וחשבון נפש, כפי שאנו נוהגים לעשות בימים אלו, יאפשרו את תיקון הטעויות ושיפור הפעולות העתידיות. רק לאחר המחשבה מגיע השלב של התיקון המעשי - "ושבת...". בלי לימוד העמקה הפנמה ומחשבה - בכל תחום - אין אפשרות לשיפור אמיתי.
נקודה נוספת שבולטת ב"פרשת התשובה" כפי שמכונים פסוקים אלו, היא השילוב המופלא בין השיבה הלאומית לארץ ישראל והשיבה המוסרית לשמיעת קול ה', כמושג אחד מקיף וכולל - "תשובה". עם ישראל חוזר למקומו ולמצבו הראוי וחי חיים טבעיים על פי העקרונות המוסריים המנחים אותו לאורך ההיסטוריה. השילוב הזה מדגיש את העיקרון לפיו מושג התשובה יכלול גם את בניית הארץ וההצלחה החומרית של עם ישראל. פיתוח התעשיה, המסחר, הכלכלה, המדע, הטכנלוגיה והעוצמה הצבאית והרוחנית כאחד מלווים את תהליך הגאולה שחוזה התורה לאחרית הימים.
בהמשך תיאור תהליך התשובה אומרת התורה: "ואתה תשוב... והותירך ה' אלוקיך לטובה בכל מעשה ידיך, בפרי בטנך ובפרי בהמתך ובפרי אדמתך לטובה" מסביר הספורנו: "והותירך ה' - יתן לך הצלחה יתירה מכל הצלחה כקודמת". ההסבר לכאורה מבוסס על הפסוק שהזכרנו קודם לכן: "והיטבך והירבך מאבותיך" - יותר מאשר כל אבותיך, הצלחה שלא חווית כמותה מעולם.
- הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%
- 400 אלף ילדים בשנה ילמדו על אנרגיות מתחדשות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת
כלומר התורה חוזה כי תהליך השיבה ההיסטורי של עם ישראל לארץ ישראל ילווה בהצלחה חומרית - יתרה מכל הצלחה קודמת. כחלק מזה תהיה שפע של ילודה - מדינת ישראל מובילה את העולם המערבי בשיעורי הילודה, גם בקרב האוכלוסיה הלא דתית. יש המתנגדים לתופעה ורואים בה דבר שלילי, אולם מבט על קריסת הילודה בארצות המערב שמטילה צל כבד על המשך ההתפתחות התרבות והצמיחה הכלכלית של אותן מדינות מאירה באור אחר את הברכה "והותירך... בפרי בטנך - הצלחה יתירה מכל הצלחה קודמת". גם הפסווק "והרבך מאבותיך" מתקיים בארץ ישראל בעת החדשה. מעולם לא חיו בארץ ישראל כל כך הרבה יהודים כפי שחיים בה כיום. כך לנגד עניינו מתגשם החזון המתואר בפסוקים הללו, שכן ההצלחה החומרית והכלכלית המלווה את החזרה לארץ ישראל, למרות כל הקשיים והפגמים שעדיין קיימים בכלכלה ובחברה, היא חסרת תקדים.
שילוב של תשובה במשמעות של תיקון, שיפור והמשך תנופת הפיתוח בכל תחומי החיים יביא להתגשמות מלאה של נבואות התורה על הגאולה העתידה: "בנין האומה בשלמותה יהי' ע"י התאחדות שלשה כוחות ראשיים בהנהגה. כוח הממשלה, שהוא כוח סידור הפעולות, כוח הרוחני, מתורה חכמה ועבודת ד', וכוח הכסף, העושר הנצרך לתכלית הכלל והפרטים" (הרב אברהם יצחק הכהן קוק, 1865 - 1935).
- 4.מוניקה 23/09/2022 18:26הגב לתגובה זונתניהו המוחת רוצה לבטל
- 3.חיימון 23/09/2022 18:05הגב לתגובה זותמשיכו כך , ביזפורטל.נהניתי לקרוא את השילוב של פרשת השבוע עם הנושא הכלכלי של ארדם הפרטי ושל עם ישראל
- 2.רעיון התשובה זהה לכל יהודי והיא לשוב ולקיים צווי הבורא. (ל"ת)שלמה 23/09/2022 11:48הגב לתגובה זו
- ל 24/09/2022 00:26הגב לתגובה זועם" צווי הבורא" בראותי שואה,רצח המוני ,פוטין ועוד סדום ועמורה
- 1.לרון 23/09/2022 11:19הגב לתגובה זוקצת מתחרט על סוגיית הקריפטו?כמה אתה עוד צריך עד שתבין שהקריפטו נגרם כבועה של אפס ריבית?
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביהצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?
רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים
לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה
והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.
על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.
עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות
ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.
- הבינלאומי: צמיחה בפעילות הליבה, התשואה על ההון ירדה ל-16.2%
- אנרג'יאן תספק גז טבעי לקפריסין דרך צינור תת ימי חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
הבטיח תשואה גבוהה והפסיד למשקיעים 5 מיליון שקל
תזכורת כואבת: כשמבטיחים לכם תשואה גבוהה - תברחו, מדובר בשרלטנים או טיפשים; משה לב הפסיד כספים לחברים, משפחה ומשקיעים בעזרת הונאת פונזי - הוא נשלח לכלא
כל פעם מחדש הציבור מתפתה. הוא רואה את השכן מרוויח תשואה חלומית דרך מנהל השקעות מומלץ, הוא שומע על חבר שקנה קרקע שהושבחה פי 5. הוא לא מבין שאלו הדוגמאות הטובות ולצידם יש פי כמה יותר דוגמאות של הפסדים כבדים. יש כללים מאוד ברורים בעולם ההשקעות וזה תקף למניות, נדל"ן, השקעות בחו"ל ועוד. כגודל הסיכון כך גודל הסיכוי לרווח. לא ייתכן שיבטיחו לכם תשואה גבוהה בלי סיכון. אם אתם מוכנים לסיכון אז סבבה - קחו אותו. אבל אם אתם חושבים שהתשואה הגבוהה היא בלי סיכון זה לא נכון - לא אומרים לכם את האמת. הסיכונים, וזו הבעיה - צצים בדרך ומתגלים ונחשפים במקרים רבים כחזקים יותר מהסיכויים לרווח. הכלל הראשון בהשקעות הוא אל תתפתו כשמבטיחים לכם רווח קל ותשואה גבוהה. אין דבר כזה. מדובר בשרלטנים או טיפשים שלא באמת מבינים בהשקעות. הכלל השני שמתחבר לכלל הראשון - סיכוי הולך יחד עם סיכון. והנה המקרה מהיום.
משה לב, מי שהיה בעל חברת השקעות ורימה משקיעים, בהם בני משפחתו ומכריו, במיליוני שקלים, נידון לשלוש שנות מאסר בפועל. בית משפט השלום בפתח תקווה גזר את עונשו בשבוע שעבר. כתב האישום הוגש נגדו כבר ב-2019, אך מתייחס לאירועים שהתרחשו בין 2009 ל-2014. לב הודה במסגרת הסדר טיעון כי הציג מצגי שווא והשקיע 5.1 מיליון שקל שקיבל מלקוחותיו, תוך הנפקת דו"חות מזויפים שהציגו רווחים שלא היו ולא נבראו. הוא הפסיד את כל הכסף, אך המשקיעים המשיכו להעביר לו כספים בהתבסס על דיווחיו המזויפים. קוראים לזהה פירמידה - הוא יצר מצג שווא של רווחים כאשר התבסס עליהם בלקיחת כספים נוספים. כאשר אנשים משכו כסף, הוא השתמש בכספי משקיעים חדשים כדי לשלם להם.
בשלב גזר הדין נשמעו עדויות של נפגעים, שתיארו כיצד איבדו את כל חסכונותיהם. התובע, עו"ד דניאל איקן מפרקליטות מחוז מרכז, דרש בין ארבע לשבע שנות מאסר, אך השופט עודד מורנו הסתפק בשלוש שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי ופיצויים לכל אחד מ-13 המתלוננים, בסכום של 100 אלף שקל (למעט שניים שיקבלו 40 אלף ו-10,000 שקל) עונשו של לב יתחיל באמצע מאי, אך הפרשה התחילה כאמור לפני 16 שנים. האם זה נכון וצודק להחיל עונש כל כך מאוחר? האם זה נכון שמשה לב יהיה אדם חופשי במשך כל כך הרבה שנים עד למשפטו?
מערכת ההונאה: עשרות משקיעים נפלו בפח
לב הציג עצמו כמשקיע מנוסה והבטיח תשואות גבוהות, תוך שהוא מציג דו"חות מזויפים ומשכנע לקוחות להמשיך להשקיע. שיטת הפעולה שלו, המזוהה עם הונאות פונזי, נשענה על גיוס משקיעים חדשים ששילמו למשקיעים הוותיקים, עד שהמערכת קרסה. בין קורבנותיו היו אנשי מערכת הביטחון, מכרים מחברות השקעה בהן עבד בעבר, ואף בני משפחתו הקרובים ביותר. לב טען כי החזיר חלק מהכספים למשקיעים, אך הסכום שהוחזר – 820 אלף שקל בלבד – רחוק מלשקם את הנפגעים. חלקם איבדו את כל חסכונותיהם והגיעו למצוקה כלכלית קשה.
- עוד הונאה פיננסית? Pocket Option מציעה אופציות בינאריות למשקיעים ישראלים - הרשות מזהירה
- הקורבנות של מיידוף כבר קיבלו 94% מהכספים שאבדו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם היו סימנים מקדימים?
במשך שנים לב הצליח לתחזק תדמית של איש פיננסים לגיטימי, אף שלמעשה פעל ללא רישיון לניהול השקעות. היו משקיעים שהחלו לחשוד, אך כל עוד קיבלו "רווחים", לא העלו את החשדות. רק כאשר בקשות למשיכות גדולות נענו בתירוצים שונים – "תקלות טכניות", "הגבלות בנקאיות" או "עיכובים רגולטוריים" – הם הבינו שמשהו אינו תקין.
שאלות ותשובות על פרשת משה לב והשלכותיה
מהי הונאת פונזי, וכיצד לב השתמש בה?
