המיזם של אילון מאסק שאמור להילחם בפקקי התנועה - מתקרב להפוך למציאות
אלון מאסק לא מפסיק לחדש ולשכלל. היזם המפורסם, שעומד מאחורי פייפאל, טסלה וספייס אקס, הודיע שפרויקט Boring עליו הוא שוקד מתחילת השנה, מתחיל לקרום עור וגידים ובדרך להפוך למציאות.
בורינג, הפרויקט החדש של מאסק, נועד לטפל בבעיית הפקקים ונולד במוחו הקודח של מאסק לאחר שבילה בפקק ארוך במיוחד בלוס אנג'לס. הרעיון מאחורי הפרויקט הוא ליצור רשת מנהרות תת-קרקעיות, כאשר בעזרת משטח מיוחד, רכב הנוסע ישוט לעבר הנקודה הבאה במהירות של (סרטון הדגמה בהמשך).
בחודש יוני, המכונה הראשונה הקרויה "גודות" החלה לחצוב מתחת ללוס אנג'לס והשלימה את חטיבת המנהרות הראשונה בדרום קליפורניה. כעת מודיע מאסק כי המכונה החוצבת השניה, שתקרא 'ליין-סטורם' קרובה לסיום.
מוקדם יותר השנה, נפגש מאסק עם ראש העיר של לוס אנג'לס, אריק גרצ'טי, והציג בפניו את תוכנית פריסת המנהרות ורשימת האישורים הרגולטוריים שהוא צריך על מנת להוציא לפועל את הפרויקט, כאשר בתוכנית הראשונה הוצגו מנהרות שיחברו בין נמל התעופה של לוס אנג'לס לבין סנטה מוניקה, ווסטווד ושרמן הוקס, ומאוחר יותר לחלקים אחרים של העיר.
- מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- טסלה נגד טראמפ? מכתב לא חתום מטעם החברה: מלחמת הסחר פוגעת בנו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עדת המעריצים של אלון מאסק כבר הוזמנה להשתתף בחגיגה, כאשר מעל 4000 כובעים של חברת בורינג כבר נמכרו ומאסק צייץ כי הקונה ה-5000 יקבל כובע נוסף במתנה, וצירף תמונה שלו חובש 2 כובעים.
ובנימה מקומית, שמו של מאסק עלה לאחרונה לכותרות, כאשר חלל תקשורת סיכמה עם ספייס אקס על שימוש במשגר הפלקון-9 שלה לשיגור הלווין עמוס 17.
כך נראה פרויקט בורינג
- 3.אלון מאסק מביא את העתיד עם המלעיזים נהיה בעידן הקרח (ל"ת)וואי וואי 20/10/2017 20:18הגב לתגובה זו
- 2.אלון 20/10/2017 07:56הגב לתגובה זוהמודלים הכלכליים שלו מניחים שהבורסה תמשיך לעלות והריבית תישאר אפסית. כל עליית ריבית או נפילה בבורסה יגרמו לכל החברות שלו לקרוס בזו אחר זו.
- 1.איינשטיין 19/10/2017 20:39הגב לתגובה זוהרעיון של מאסק מאוד מתוחכם . ברגע שיצליח לשנע את המכוניות במנהרות במהירות האור או קרוב לזה , לא תידרש אנרגיה לפרויקט שלו כי המסה של המכוניות והיושבים בהן תהפוך לאנרגיה . למי שלא זוכר , E=MC בריבוע . למהנדסים של מאסק נותרו רק שתי בעיות , הראשונה ,איך להפוך בחזרה את האנרגיה , למכוניות ואנשים והבעיה השנייה , איך לרדת ממהירות האור למהירות רגילה בכבישים תוך 10 שניות לכל היותר . ברגע שיפתרו את שתי הבעיות יהיה אפשר להנפיק את החברה החדשה של מאסק בבורסה יחד עם טסלה (מכוניות חשמליות) .
- ציוני אמיתי 20/10/2017 08:16הגב לתגובה זומה לא ניסה... טסלה... פייפאל... עכשיו את זה... די שחררו לו ת'חבל.... תנו לו להרגיש גם ציוני... מה עוד ימציא לנו????

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?