מלכוד 22 של הבנק המרכזי באירופה - האם ייתנו לו לחלץ?

יניב פגוט, אסטרטג ראשי בקבוצת איילון, מציג את הדילמות שעומדות מול עיניו של הבנק הנרכזי של אירופה ובדרכו למנוע את המשבר הפיננסי הגדול
יניב פגוט | (1)

למרבה האבסורד, החלפת המנהיגות הפוליטית באיטליה ויוון במנהיגות כלכלית מקצועית, הינה ההצלחה המהותית הראשונה מזה שנתיים של מנהיגי גוש האירו. אולם על אף חשיבות הנושא הפרסונלי, זו אינה חזות הכל. דרושה באופן מיידי קרן ייצוב גדולה / בנק מרכזי אקטיבי על מנת למנוע הידרדרות נוספת במשבר הכלכלי.

חוב ממשלת איטליה מסתכם ב-1.9 טריליון אירו - פי חמש ויותר מחוב ממשלת יוון. מתוכו יש למחזר בשנת 2012 כ-300 מיליארד אירו, לפיכך ההקבלה למשבר 2008 ברורה. האמרת תשואות איגרות החוב האיטלקיות אל מעבר לרף הפסיכולוגי של 7% תשואה בחלק הארוך של עקום התשואות לפדיון, וגרוע מכך בחלקו הקצר של העקום הממשלתי האיטלקי, היא תוצאה ישירה של הכישלון המהדהד של מנהיגי גוש האירו בכל האמור בטיפול במשבר החובות המאיים להפוך לצונאמי פיננסי עולמי.

הכישלון האירופי הינו כישלון מערכתי ורוחבי אשר נמשך מזה חודשים ארוכים, ותוצאותיו ניכרות בשווקים. בראש ובראשונה נכשלו מנהיגי אירופה בהשקת קרן ייצוב גדולה אשר תוכל להתמודד בשוק הפתוח עם דרישות מחזור החוב של איטליה וספרד, תיתן מענה להון החסר במערכת הפיננסית ותמנע את קריסת יוון.

ב-26 לאוקטובר הודיעו מנהיגי אירופה כי בכוונתם להגדיל את קרן הייצוב מרמה של 440 מיליארד אירו לרמה של טריליון אירו. אולם עד כה, יותר משבועיים אחרי, דבר לא קרה ובשווקים הפיננסים "אין וואקום". קרן ייצוב בהיקף של טריליון אירו, אשר מתוכה כבר נעשה שימוש בכ-250 מיליארד אירו בחילוצים קודמים, הינה המינימום ההכרחי שלא בטוח מספק, על מנת לייצב את תשואות האג"ח בשווקים. אולם השיתוק הפוליטי של אירופה וגרירת הרגליים המערכתית, הביאו לכך שקרן החילוץ הממונפת נשארה רק במצגת של תוכנית החילוץ האירופי.

בהעדר קרן ייצוב גדולה אשר מסוגלת לרכוש איגרות חוב איטלקיות בהיקפים גדולים בשוק הפתוח, נותר הבנק המרכזי של אירופה כמקור הזמין האחרון לרכישת איגרות חוב בשוק זה. הבנק המרכזי אכן מבצע מזה מספר חודשים רכישה של איגרות חוב איטלקיות וספרדיות בהיקף מצטבר של כ-200 מיליארד אירו.אך הוא עושה זאת בחוסר רצון מוצהר תוך כדי קיומה של אופוזיציה קשה, הן מתוך הבנק המרכזי והן מחוצה לו לביצוע של הרחבה כמותית החורגת מהמנדט שלו לשמור על יציבות מחירים.

בסיטואציה הקיימת, זה לא פלא שאנו חוזים בקריסת המערכות הפוליטיות במדינות ה-PIIGS. בפעם הראשונה מאז תחילת המשבר נשמעים קולות רמים לעיצובו מחדש של גוש האירו. קריסת ממשלות יוון ואיטליה עלולה להיות סוג של דומינו פוליטי אשר עלול להסתיים בקריסת גוש האירו. למרות השקט היחסי מזה תקופה מכיוון איגרות החוב של ממשלת ספרד כפועל יוצא של רפורמות כלכליות חיוניות, הרי תשומת הלב של הפעילים בשווקים בהחלט עלולה להתפשט במהרה לאיגרות החוב הספרדיות, ולשחזר בין לילה את הדרמה אשר ראינו באגרות החוב האיטלקיות רק בשבוע שחלף.

אנו עדיין סבורים כי המערכות הפוליטיות המסורבלות באירופה יתעשתו, יגדילו במהרה את קרן הייצוב, יאפשרו הגברת מעורבות של הבנק המרכזי האירופי ויחלו ברפורמות וקיצוצים מחויבים במדינות הרלוונטיות. כל אלה יביאו למניעת קריסה חוזרת של מחירי איגרות החוב הממשלתיות באיטליה, ואף ייתכן תרחיש של עיצובו מחדש של גוש האירו בלי המדינות "החלשות".

עם זאת, גם בתרחיש חיובי של בלימת משבר האמון בשווקים, אירופה תיוותר עם בעיה גדולה של העדר צמיחה כלכלית ואף מיתון במדינות אירופיות מרכזיות. תחזית הצמיחה של אירופה לשנת 2012 עומדת על 0.5%, ונוכח האינדיקציות החלשות הן ממדדי הייצור והן ממדדי הצריכה וצעדי הצנע ברחבי אירופה, הרי ניתן לומר שאירופה צועדת לקראת מיתון כבר בטווח הקרוב.

האם יאפשרו ל-ECB לחלץ?

הבנק המרכזי של אירופה טוען כי מיצה את היקף רכישת הנכסים של אג"ח ריבוניות, וכי אין זה מתפקידו להוות מוצא אחרון לרכישת אג"ח זו. הבנק רכש עד היום כ-200 מיליארד אירו של איגרות חוב ריבוניות במשבר. נציגיו טוענים מעל לכל במה כי הכתובת להמשך רכישות בשוק לא מצויה בין כתליו של הבנק וכי הוא מוגבל מתוקף האמנות של גוש האירו.

מזה זמן אנו טוענים כי במידה וקרן החילוץ האירופית תתקשה להתרומם, המוצא האחרון יהא הבנק המרכזי של אירופה אשר יידרש להפשיל שרוולים, לחרוג מהמנדט האנטי אינפלציוני שלו ולתמוך באיגרות החוב הריבוניות הבעייתיות ובכלל המערכת הפיננסית האירופית.

במקביל להשקה של תוכנית הרחבה כמותית מסיבית, יוכל הבנק להפחית את ריבית הבסיס בגוש האירו, ובצורה זו לאמץ אסטרטגיה זהה לזו אשר מאמצים מזה שנים הבנק המרכזי של ארה"ב ובריטניה.הגדלה של היקף הנכסים המוחזקים בספרי הבנק המרכזי של אירופה להיקף המשקף יחס רכישות בנק מרכזי לתמ"ג זהה לארה"ב ולבריטניה, יאפשר לבנק המרכזי של אירופה לרכוש כ-1.5 טריליון אירו נכסים בשוק הפתוח. מדובר בהיקף רכישת נכסים אדיר אשר מקביל להגדלת קרן הייצוב האירופית לכ-1.9 טריליון אירו.

בניגוד בולט לריבית הריאלית השלילית בשיעור של 2%-3% בארה"ב ובבריטניה, הריבית הריאלית באירופה שלילית רק באופן מינורי. הבנק המרכזי של אירופה יכול להפחית את ריבית הבסיס האירופית לרמה אפסית ולאמץ בכך את האסטרטגיה הנהוגה בארה"ב ובבריטניה.

אנו לא נכנסים במסגרת שורות אלו לסוגיה המוסרית הכרוכה ברכישת אג"ח ריבוני בעייתי על ידי הבנק המרכזי של אירופה. רכישת חוב "רע" של מדינות ה-PIIGS על ידי הבנק המרכזי של אירופה, מעבירה את "הפירות הרקובים" של המחדלים הפיסיקליים במדינות ה-PIIGS לאחריות המדינות בעלות המשמעת הפיסקלית האיתנה. כל שאלת ה"שכר ועונש" של מדיניות פיסקלית רשלנית מאבדת משמעות בהתנהלות מסוג זה. שאלה מוסרית זו המצויה מאחורי הקלעים של הדיון הכלכלי, מקשה על מנהיגי אירופה לקבל החלטה לשינוי האמנות של הבנק המרכזי והפעלתו במתכונת זהה למתכונת האמריקנית.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    פגוט, הבנק המרכזי לא גן ילדים שכשלת בניהולו. (ל"ת)
    ללוז 19/11/2011 09:23
    הגב לתגובה זו
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%

הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון השנתי של 2025

מנדי הניג |
נושאים בכתבה החשב הכללי באוצר

הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.

התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.

מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.

לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.

מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".