יוחננוף
צילום: Google Street View

יוחננוף הטעה צרכנים ויקנס כמעט במיליון שקל - זה בכלל מרתיע?

הרשות להגנת הצרכן מודיעה על כוונה להטיל קנס של 946 אלף שקל על רשת יוחננוף; ברשת נמצאו מאות מוצרים ללא מחיר, פערים בין מחיר הקופה למחיר על המדף ואי־סימון של ארץ ייצור - השאלה המתבקשת: כמה קנס של פחות ממיליון ירתיע רשת שמגלגלת כ-5 מיליארד שקל בשנה?

מנדי הניג | (15)

אין הרבה אנשים שיחזירו את המיונז למדף אחרי שיגלו בקופה שהוא עולה 12 שקל במקום 8, הרוב בכלל לא ישימו לב לשינוי במחיר בין המדף לקופה בתוך השורות הצפופות בחשבונית. זה חלק מהמשחקים של רשתות השיווק שמשתמשות בחוויית הקניה עמוסת הגירויים כדי להכניס לנו לעגלה מוצרים במחירים שלא חשבנו לשלם. במקרים אחרים המחיר בקופה הוא הפתעה גמורה כי הרשתות מתעצלות או "שוכחות" לציית לחובה של סימון מחירים על מוצרים, גם כאן קשה לראות אנשים שיוותרו על הקטשופ או הטיטולים של התינוק כי יש הבדל של כמה אחוזים בתג המחיר.

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה כי בכוונתה להטיל עיצום כספי בהיקף של 946,680 שקל על יוחננוף, אחת מרשתות המזון הגדולות בישראל. על פי הודעת הרשות, החקירה העלתה כי החברה הפרה את הוראות חוק הגנת הצרכן ופגעה בשקיפות כלפי לקוחות. על פי הממצאים, בסניפי הרשת נמצאו מאות מוצרים שעליהם לא היה בכלל מחיר, בניגוד להוראות החוק שמחייבות סימון ברור של המחיר הכולל על גבי כל מוצר. 

בנוסף, נמצאו מקרים בהם המחיר שנגבה בקופה היה גבוה מהמחיר שהופיע על המדף או על המוצר עצמו, זו כבר הטעיה חמורה של הצרכן, זו לא רק פגיעה בזכות לקבל מידע אמין לפני הרכישה אלא גם הטעיה מכוונת.

אבל הייתה גם הטעיה נוספת בחלק מהמוצרים המיובאים שנבדקו נמצא כי ארץ הייצור שצוינה על המוצר לא תאמה את ארץ המקור בפועל. כמו כן, יוחננוף לא סימנה באופן תקין את ארץ הייצור בצמוד לתוצרת חקלאית לא ארוזה או כזו שנארזה במקום המכירה שזו גם פעולה המחויבת על פי החוק.

מליון שקל מתוך יותר מ-5 מיליארד שקל - זו הרתעה?

יוחננוף אולי תצטרך לשלם כמעט מיליון שקל קנס, אבל כשמסתכלים על המספרים האמיתיים זה נשמע יותר כמו טיפ שהשאירו לקופאית מאשר עונש מרתיע. יוחננוף מגלגלת כמעט 5 מיליארד שקל בשנה ורושמת רווחים של עשרות מיליונים, הרווחים האלו מגיעים גם מהממצאים של חקירת הרשות - מאי־סימון מוצרים, מהפרשי מחירים מול הקופה. הקנס הזה הוא חלקיק מהרווחים ולא מתקרב אפילו ליצור הרתעה.

מתי באמת נראה פה צעדים משמעתיים מול רשתות שדורסות את הצרכנים. זאת מבלי לדבר על הקפצת מחירים לא סבירים כדי לסחוט את "תירוץ האינפלציה" עד תום. הרשות להגנת הצרכן מדגישה את חשיבות  של השקיפות במחירים ובסימון המוצרים. אבל בפועל, המנגנון הזה משאיר את הצרכנים בחוסר אונים. הם אלו שימשיכו לשלם את המחיר האמיתי, בזמן שהרשתות יכולות להמשיך לשחק במשחקי מחירים ופה ושם לקבל קנס זניח.

אפשר אפילו לומר יותר מזה: קנס כזה לא רק שלא מרתיע, אלא יוצר תמריץ כלכלי לרשתות האחרות ברגע שהן מבינות שה"מחיר" של משחקי המחירים, אי־סימון והטעיה מסתכם בסכום ששווה פחות אפילו מיום מכירות בודד, ברור להן שכדאי להמשיך במשחקים האלה.

קיראו עוד ב"בארץ"

קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מסר: "קיימת חובה להציג מחיר על גבי כל מוצר, שמירה על שקיפות במחירים ובמקור המוצרים היא אבן יסוד בהגנת הצרכן. כאשר צרכן מגלה בקופה מחיר גבוה מזה שהובטח לו או רוכש מוצר מבלי לדעת מהיכן הגיע נשללת ממנו הזכות הבסיסית לקבל החלטה מושכלת. הרשות תמשיך לפעול בנחישות על מנת לקיים את הציות לחוק".

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    אנונימייוסיוס 21/08/2025 09:40
    הגב לתגובה זו
    בגלל זה מדינה ישראל היא גן עדן לרמאים וגנבים בכל התחומים
  • רק מאסר של 10 שנים בפועל ירתיע 03/09/2025 15:05
    הגב לתגובה זו
    רק מאסר של 10 שנים בפועל ירתיע .
  • 11.
    אוקסנה 20/08/2025 22:04
    הגב לתגובה זו
    עי מכירת מזון לא כשר. זה בריא וטעים
  • 10.
    מוישיק 20/08/2025 17:49
    הגב לתגובה זו
    על רשלנות מתוך כוונה או לא חייבים להעניש בחומרה ולהעביר את כספי קנסות למשפחות המלואמניקים הקורסות .
  • 9.
    אצל יוחננוף זאת שיטה.כשהולכים להאחראים אומרים לך תלך לצלם את המחיר (ל"ת)
    אנונימי 20/08/2025 15:30
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    לפני שנה פנינו לרשות להגנת הצרכן בתלונה על מעיין 2000 בחריש.שום טיפול (ל"ת)
    אברהם 20/08/2025 13:58
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אנונימי 20/08/2025 13:05
    הגב לתגובה זו
    מנסיון איהצגת מחירים זו תופעה ידועה ביוחננוף ולא רק שם. תבדקו במרכולי רמי לוי. סכום הקנס נמוך מדי ואינו מרתיע את בעלי רשתות המרכולים. התופעה קיימת גם בחנויות שונות כי אין הרתעה!!!
  • 6.
    אנונימי 20/08/2025 12:20
    הגב לתגובה זו
    זה ידוע שיוחננוף גונבים מהלקוחות חבל שאנשים לא שמים לב העיקר הם מבלבלים את הלקוחות עם השקיות ככה שלא שם לב למחירים
  • 5.
    רשת מצוינת (ל"ת)
    אנונימי 20/08/2025 12:20
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 20/08/2025 12:14
    הגב לתגובה זו
    אני מעוד מרוצה מהרשת
  • 3.
    יוחנן 20/08/2025 12:07
    הגב לתגובה זו
    חייבים להעמיד אותו למשפט ולחלט את כל רכושו.גנב מלוכלך
  • 2.
    חובת הקונה לבדוק ולוודא מחיר (ל"ת)
    משאירים בקופה מה שמעל המחיר 20/08/2025 12:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רשת של גנבים (ל"ת)
    יוס 20/08/2025 11:30
    הגב לתגובה זו
  • כי האחרים מה צדיקים (ל"ת)
    נמרוד 20/08/2025 12:07
    הגב לתגובה זו
  • וואטאבוטיזם התירוץ הקבוע (ל"ת)
    עייפנו 20/08/2025 21:17
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

איך הצליחו ברשות המסים להכניס 20 מיליארד שקל בשנה ולהציל את הקופה?

מה זה חשבונית פיקטיבית, איך הצליחו ברשות המסים לעלות על חשבוניות פיקטיביות ומה צפוי בהמשך?

מנדי הניג |

מלחמה של שנתיים כמעט ולא מורגשת בגירעון של המדינה. יש הורדות דירוג, הציבור מרגיש את העול הכלכלי, הכלכלה פחות צומחת, ועדיין מבחינת הגירעון - הוא נמוך (להרחבה: הגירעון ממשיך להצטמצם: 4.7% מהתוצר באוגוסט). איך מסבירים את "הקסם" הזה? הכנסות גדולות ממסים. אבל, מסים הולכים יחד עם הכנסות - ההכנסות והרווחים של העסקים והציבור בירידה במקרה הרע, קיפאון במקרה הטוב - זה לא אמור להגדיל מסים. 

הגידול במסים נובע מפעולות אסטרטגיות ויזומות של רשות המסים בניהולי של שי אהרונוביץ , לצד חקיקה שהגדילה את בסיס המס. החוק על מיסוי רווחים כלואים הוביל לכך שהרווחים חולקו או יחולקו והגדיל את המס על הדיבידנדים. הקפאת מדרגות המס הגדילה את המש השוטף על השכר. היוזמות להגברת בדיקות תשלומי המס והמע"מ, מניבות הכנסות משמעותיות, ונראה שחוד החנית של פעילות רשות המסים היא הפעילות נגד ההון השחור.

הון שחור בהיקף של מאות מיליארדים מסתובב במשק מדי שנה, ופעולה אחת חשובה חיסלה חלק ממנו - פרויקט חשבונית ישראל שקיבל כתף קרה מאוד מרואי החשבון, יועצי המס והשוק כולו, מתברר כחבל הצלה לתקציב השנתי. המתנגדים חששו גם לפרנסה שלהם - הפרויקט מדבר על דיגיטציה מלאה כזו שתקביל חשבונית שמוציא א'  עם קבלת חשבונית שמדווח עליה ב'. ככה אי אפשר לזייף, או נכון יותר - קשה יותר לזייף. ככה עולים על חשבוניות פיקטיביות. 

חשבונית פיקטיבית היא חשבונית של עסק בכאילו או של עסק אמיתי שנוצר רק כדי לייצר חשבוניות. בדרך הזו מייצרים הוצאות ל"מזמין החשבונית". דמיינו שיש לכם עסק עם הכנסות חודשיות נטו של 300 אלף והוצאות של 100 אלף שקל. יש לכם רווח של 200 אלף שקל. אתם צריכים לשלם על זה מס של 23% - כלומר 46 אלף שקל. אם תקנו חשבונית פיקטיבית של 200 אלף שקל - אתם במצב שאין לכם רווח ואין מס.  יתרה מכך, אתם מקבלים את מע"מ התשומות - 36 אלף שקל (18% על 200 אלף שקל). כלומר חשבונית של 200 אלף שקל הניבה לכם 72 אלף שקל.

המשתמשים בחשבוניות הפיקטיביות היו ארגוני פשע, גופים מפוקפקים וחברות ועסקים אמיתיים שרימו את רשויות המס, ושכך הצליחו לגנוב מהמדינה עשרות מיליארדי שקלים. החשבוניות הפיקטיביות הגיעו לחפי ההערכות ל-100 מיליארד שקל בשנה. לא בכל מצב הזדכו על המס באופן מלא, אבל גם בהערכה שמרנית מדובר על רווח למשתמשים של מעל 30 מיליארד שקל.     

ליאור כגן, מנכ״ל הקרנות של מיטבליאור כגן, מנכ״ל הקרנות של מיטב
ראיון

"המניות בתל אביב לא זולות, אבל זו לא בועה; השוק נתמך באופטימיות גבוהה"

ליאור כגן, מנכ"ל מיטב קרנות נאמנות, אומר כי "כשהרגש מוביל את השוק, האלוקציה קובעת את התוצאה"; לדבריו, בטווח הקצר המסחר מונע מפחד לפספס את הראלי, בטווח הארוך השיקולים נטולי-רגש; מי פועל בשוק עכשיו, מי קונה ומי מוכר ואיזה סקטורים יכולים הכי ליהנות מהסביבה החדשה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מיטב

השוק רותח, המדדים שוברים שיאים, והמשקיעים מתקשים להישאר על הגדר. מדד ת"א־35 פרץ בשבועות האחרונים שוב את השיא ההיסטורי שלו, בפעם ה־40 מתחילת השנה, על רקע שילוב של אופטימיות סביב תכנית טראמפ ותחושה כללית ש"מי שלא בפנים - מפספס".

אבל מאחורי הכותרות והראלי עומדים דפוסים מורכבים יותר. בשיחה עם ליאור כגן, מנכ"ל מיטב קרנות נאמנות, עולה תמונה שמבחינה היטב בין מסחר קצר־טווח, פסיכולוגי, לבין ניהול השקעות שמבוסס על החלטות לטווח ארוך. לדבריו, הסנטימנט הציבורי מתחלף במהירות, אבל אצל השחקנים הגדולים - המוסדיים והזרים - הדברים נמדדים אחרת לגמרי.

מחקר מעניין: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כך 

כתבה מעוררת מחשבה: רמז עבה לסיום העליות בבורסה

"בטווח הקצר זה פחד לפספס, בטווח הארוך זה שיקול דעת"

“צריך להבחין בין מה שקורה ביומיום לבין מה שקורה באמת בטווח הארוך,” אומר כגן. “המסחר הקצר־טווח, כמו שאנחנו רואים בימים האחרונים, מונע מ־FOMO - פחד לפספס את הראלי. כל מי שמנהל כסף נמדד מול התעשייה ומול התחרות שלו, וכולם מפחדים להישאר בחוץ. זה מסחר רגשי, של חדשות, של מומנטום.”