זרקור על מניית יתר: כשאלומיניום מוכר

נתלי גוטליב, אנליסטית מניות היתר של בית ההשקעות IBI
נתלי גוטליב |

אפשר להתחיל מהשורה התחתונה. הסיפור של חברת קליל הוא סיפור של מהפך ושיפור מתמשך בתוצאות הכספיות לצד יצירת מותג בתחום הבנייה.

חברת קליל הוקמה ב- 1950. ממפעלה בכרמיאל עוסקת החברה בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות אלומיניום לבנייה ולתעשייה, יצור ומכירת פרופילים לשימוש תעשייתי עפ"י דרישת הלקוח. בנוסף לחברה פעילות ייצור ומכירה של תריסים וארגזי תריס. לקוחות החברה – בנייה פרטית, שיפוצים, מבנים למגורים (בנייה רוויה), מבני ציבור, מבנים מסחריים ומגדלי על יוקרתיים.

מי שיסתכל על הדוחות של קליל משנת 2003, לא יאמין שמדובר באותה חברה. את 2003 סיימה קליל עם הפסד תפעולי של 3 מיליון שקל והפסד נקי של 25 מיליון שקל. גם 2004 לא הביאה בשורות, ולמרות שהרווח התפעולי היה חיובי, שוב סיימה החברה את השנה עם הפסד נקי של 26 מיליון שקל. בשנה זו החלו בתוכנית התייעלות במפעל, שכללה סגירת פעילות חברת בת, שהייתה אחראית לעיקר ההפסדים. 2005 נפתחה ברגל ימין, והחברה לצמצם את הפסדיה, כך שבסיכום שנתי ההפסד הנקי עמד על כ- 2 מיליון שקל בלבד. 2006 זה סיפור אחר – השנה הסתיימה עם רווח נקי של של 48.5 מיליון שקל. לא חברים, אין כאן טעות הקלדה, אבל למען ההגינות נציין כי הרווח הנקי הושפע גם ממימוש מקרקעין בסך 34 מיליון שקל, אבל, אפילו אם מנטרלים את עסקת הנדל"ן הזו, שלא קשורה לעסקי האלומיניום, מגיעים לרווח נקי של 14.7 מיליון שקל - יפה לכל הדעות.

2007 עמדה בסימן המשך המגמה החיובית, והסתיימה עם רווח נקי של 19.2 מיליון שקל, ללא 'עסקות נדל"ן' או רווחים חד פעמיים– רווח נקי אמיתי מפעילות. המגמה החיובית נמשכת גם לתוך 2008, וגם תוצאות הרבעון הראשון עמדו בסימן של המשך שיפור בתוצאות החברה. לאורך כל התקופות הללו הציגה החברה צמיחה בהכנסותיה, תוך שמירה על הוצאות ברמה קבועה יחסית. מתחילת השנה הציגה החברה תשואה של 8.6% ובחודש האחרון תשואה של 14.2% בעקבות דוחות טובים לרבעון הראשון.

איך הם עושים את זה?

עסקי הפרופילים ומערכות אלומיניום לבנייה מגלגלים בישראל מחזור שנתי מוערך בסך של כ- 200 מיליון דולר, מתוכו לקליל נתח שוק של 25%. ישנם יצרנים נוספים, שמחזיקים בנתחי שוק גבוהים (לא יותר מקליל), אולם קליל הם המותג היחידי הידוע בארץ בתחום האלומיניום. קליל הצליחו לעשות שינוי חשיבה ולמעשה ליצור ביקושים גבוהים למוצרים שלהם דרך פרסום לצרכן הסופי, וזאת דרך פרסומות, יצירת מגוון אופנתי וחדשני ביותר למוצריה, הקמת מרכזי תצוגה ומתן דגש על שירות לקוחות ואחריות למוצרים.

למעשה – קליל הצליחה להפוך את פתרונות האלומיניום שלה לאמירה אופנתית. המכירות מתבצעות בפועל למנהלי הפרויקטים ולסיטונאי האלומיניום, ויצירת הביקוש "מלמטה" מביאה לכך, שהלקוח הסופי יותר ויותר מבקש מהאדריכל שלו מערכות אלומיניום של קליל. האסטרטגיה הזו מוכיחה את עצמה – קליל מחזיקה נתח שוק של 50% משוק השיפוצים.

גם את תחום המגדלים ובנייני המגורים היוקרתיים לא הזניחה קליל, ואליהם ניגשת החברה דרך שת"פ עם אלקואה, שעוזר למיצוב מוצרי קליל ברמה בינלאומית, כאשר המטרה העיקרית – להשתלב במכרזים על קירות המסך במגדלי היוקרה הקמים בת"א. שוק קירות המסך צומח בקצב מהיר ונותן הזדמנות לצמיחה מהירה בהכנסות החברה תוך התמקדות בפעילות בפלח לקוחות יוקרתי.

אבל אי אפשר להתעלם מהסיכונים. הסיכון העיקרי שניצב כיום מול החברה נעוץ בהשענות על השוק המקומי בלבד. מערכות האלומיניום שקליל מציעה אינן מערכות פשוטות או "זולות", ולכן לא מתאימות לקהל ה- MASS MARKET. עיקר לקוחות החברה שלא במגזר התעשייתי הם בסקטור הפרטי – המשפצים והמשדרגים, ולכן – אם יהיה מיתון מתמשך, יתכן שמשפצים יעדיפו להסתפק במערכות אלומיניום גנריות (אם ישפצו בכלל...) והבונים בבנייה פרטית יבנו פחות (אם יבנו בכלל...). נציין כי לקליל יש פעילות באנגליה, אך הכנסותיה מהוות פחות מ- 10% מהכנסות החברה, ולכן עוד מוקדם לומר כי לחברה זרוע פעילות משמעותית בחו"ל.

להערכתנו, החברה תמשיך ליהנות מביקוש גובר למוצריה, זאת בהינתן סביבה כלכלית חיובית, במיוחד ברובד העליון של המשפצים והבנייה היוקרתית.

מאת: נתלי גוטליב, אנליסטית מניות היתר של בית ההשקעות IBI

** אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד. קבוצת IBI פועלת כעושה שוק במניית החברה הנסקרת בסקירה זו **

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.