זרקור על מניית יתר: כשאלומיניום מוכר
אפשר להתחיל מהשורה התחתונה. הסיפור של חברת קליל הוא סיפור של מהפך ושיפור מתמשך בתוצאות הכספיות לצד יצירת מותג בתחום הבנייה.
חברת קליל הוקמה ב- 1950. ממפעלה בכרמיאל עוסקת החברה בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות אלומיניום לבנייה ולתעשייה, יצור ומכירת פרופילים לשימוש תעשייתי עפ"י דרישת הלקוח. בנוסף לחברה פעילות ייצור ומכירה של תריסים וארגזי תריס. לקוחות החברה – בנייה פרטית, שיפוצים, מבנים למגורים (בנייה רוויה), מבני ציבור, מבנים מסחריים ומגדלי על יוקרתיים.
מי שיסתכל על הדוחות של קליל משנת 2003, לא יאמין שמדובר באותה חברה. את 2003 סיימה קליל עם הפסד תפעולי של 3 מיליון שקל והפסד נקי של 25 מיליון שקל. גם 2004 לא הביאה בשורות, ולמרות שהרווח התפעולי היה חיובי, שוב סיימה החברה את השנה עם הפסד נקי של 26 מיליון שקל. בשנה זו החלו בתוכנית התייעלות במפעל, שכללה סגירת פעילות חברת בת, שהייתה אחראית לעיקר ההפסדים. 2005 נפתחה ברגל ימין, והחברה לצמצם את הפסדיה, כך שבסיכום שנתי ההפסד הנקי עמד על כ- 2 מיליון שקל בלבד. 2006 זה סיפור אחר – השנה הסתיימה עם רווח נקי של של 48.5 מיליון שקל. לא חברים, אין כאן טעות הקלדה, אבל למען ההגינות נציין כי הרווח הנקי הושפע גם ממימוש מקרקעין בסך 34 מיליון שקל, אבל, אפילו אם מנטרלים את עסקת הנדל"ן הזו, שלא קשורה לעסקי האלומיניום, מגיעים לרווח נקי של 14.7 מיליון שקל - יפה לכל הדעות.
2007 עמדה בסימן המשך המגמה החיובית, והסתיימה עם רווח נקי של 19.2 מיליון שקל, ללא 'עסקות נדל"ן' או רווחים חד פעמיים– רווח נקי אמיתי מפעילות. המגמה החיובית נמשכת גם לתוך 2008, וגם תוצאות הרבעון הראשון עמדו בסימן של המשך שיפור בתוצאות החברה. לאורך כל התקופות הללו הציגה החברה צמיחה בהכנסותיה, תוך שמירה על הוצאות ברמה קבועה יחסית. מתחילת השנה הציגה החברה תשואה של 8.6% ובחודש האחרון תשואה של 14.2% בעקבות דוחות טובים לרבעון הראשון.
איך הם עושים את זה?
עסקי הפרופילים ומערכות אלומיניום לבנייה מגלגלים בישראל מחזור שנתי מוערך בסך של כ- 200 מיליון דולר, מתוכו לקליל נתח שוק של 25%. ישנם יצרנים נוספים, שמחזיקים בנתחי שוק גבוהים (לא יותר מקליל), אולם קליל הם המותג היחידי הידוע בארץ בתחום האלומיניום. קליל הצליחו לעשות שינוי חשיבה ולמעשה ליצור ביקושים גבוהים למוצרים שלהם דרך פרסום לצרכן הסופי, וזאת דרך פרסומות, יצירת מגוון אופנתי וחדשני ביותר למוצריה, הקמת מרכזי תצוגה ומתן דגש על שירות לקוחות ואחריות למוצרים.
למעשה – קליל הצליחה להפוך את פתרונות האלומיניום שלה לאמירה אופנתית. המכירות מתבצעות בפועל למנהלי הפרויקטים ולסיטונאי האלומיניום, ויצירת הביקוש "מלמטה" מביאה לכך, שהלקוח הסופי יותר ויותר מבקש מהאדריכל שלו מערכות אלומיניום של קליל. האסטרטגיה הזו מוכיחה את עצמה – קליל מחזיקה נתח שוק של 50% משוק השיפוצים.
גם את תחום המגדלים ובנייני המגורים היוקרתיים לא הזניחה קליל, ואליהם ניגשת החברה דרך שת"פ עם אלקואה, שעוזר למיצוב מוצרי קליל ברמה בינלאומית, כאשר המטרה העיקרית – להשתלב במכרזים על קירות המסך במגדלי היוקרה הקמים בת"א. שוק קירות המסך צומח בקצב מהיר ונותן הזדמנות לצמיחה מהירה בהכנסות החברה תוך התמקדות בפעילות בפלח לקוחות יוקרתי.
אבל אי אפשר להתעלם מהסיכונים. הסיכון העיקרי שניצב כיום מול החברה נעוץ בהשענות על השוק המקומי בלבד. מערכות האלומיניום שקליל מציעה אינן מערכות פשוטות או "זולות", ולכן לא מתאימות לקהל ה- MASS MARKET. עיקר לקוחות החברה שלא במגזר התעשייתי הם בסקטור הפרטי – המשפצים והמשדרגים, ולכן – אם יהיה מיתון מתמשך, יתכן שמשפצים יעדיפו להסתפק במערכות אלומיניום גנריות (אם ישפצו בכלל...) והבונים בבנייה פרטית יבנו פחות (אם יבנו בכלל...). נציין כי לקליל יש פעילות באנגליה, אך הכנסותיה מהוות פחות מ- 10% מהכנסות החברה, ולכן עוד מוקדם לומר כי לחברה זרוע פעילות משמעותית בחו"ל.
להערכתנו, החברה תמשיך ליהנות מביקוש גובר למוצריה, זאת בהינתן סביבה כלכלית חיובית, במיוחד ברובד העליון של המשפצים והבנייה היוקרתית.
מאת: נתלי גוטליב, אנליסטית מניות היתר של בית ההשקעות IBI
** אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד. קבוצת IBI פועלת כעושה שוק במניית החברה הנסקרת בסקירה זו **

משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת
יום שלישי, 23:00. חדר המגורים בבסיס האימונים בדרום שקט יחסית. אור יחיד בוקע מהפינה שבה יושב סמל איתי כהן. רוב חבריו לפלוגה כבר קרסו מותשים מיום מפרך בשטח, אך הוא לא מצליח לעצום עין. הראש שלו עובד שעות נוספות על הגרף האדום המהבהב באפליקציית המסחר בטלפון הנייד שלו. איתי, לוחם בגדוד חי"ר, לא חולם רק על סוף המסלול או על הדרגות הבאות.
במקום סתם לגלול באינסטגרם, הוא מנצל את השעות השקטות כדי לנהל תיק השקעות קטן. "כשהחבר'ה מדברים על המשחק כדורגל אתמול, אני בודק מה עשה הביטקוין", הוא מספר בחיוך קטן.
בין שמירה לשמירה ובין אימון ניווט למארב, איתי חולם במספרים, והוא לא לבד. בשנתיים האחרונות, המסכים של הסמארטפונים השתנו: אפליקציות משחקים פינו את מקומן לאפליקציות בנקאות, ושיחות על כדורגל או יציאות לסופ"ש הוחלפו בדיונים על מדדי S&P 500, קרנות מחקות וגם קריפטו. בסיסי צה"ל הפכו, בניגוד גמור לדימוי המסורתי של "תקופת ביניים" חסרת דאגות כלכליות, לחממת השקעות לוהטת, והשינוי הזה אינו מקרי.
נקודת המפנה המשמעותית התרחשה בינואר 2022, אז נכנסה לתוקף העלאה דרמטית בשכר החיילים הסדירים - זינוק של 50%. עבור לוחם כמו איתי, מדובר בתוספת משמעותית שהפכה את המשכורת החודשית מכסף כיס סמלי לסכום המאפשר חיסכון משמעותי. "פתאום אתה רואה 'נכנס לחשבון 2,400 שקל'", הוא מסביר, "זה סכום שאפשר לעשות איתו משהו. להשאיר אותו בעו"ש זה פשוט לבזבז אותו על שטויות. הבנתי שאני רוצה שהכסף הזה יעבוד בשבילי".
- בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה
- יפן מתכננת תקציב ביטחון שיא של 60 מיליארד דולר: רחפנים ורובוטים במקום חיילים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלק מהשגרה, כמו טיול לשק"ם
הגורם השני שתרם לשינוי הוא הזמן. במיוחד בקרב המשרתים בתפקידי לחימה, שגרת השירות כרוכה בימים ארוכים של המתנה, שעות רבות בבסיס ויציאות מצומצמות הביתה (מגמה שהתעצמה משמעותית מאז ה-7 באוקטובר). הזמן הזה, שבעבר נוצל למנוחה או שיחות בטלות, מתועל כיום ללימוד. "אנחנו יושבים באוהל, אחרי שסיימנו את המשימות, במקום סתם לגלול בטיקטוק, אנחנו רואים סרטוני הסבר על בורסה. זה הפך להיות חלק מהשגרה, כמו טיול לילי לשק"ם", מספר איתי.
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביהצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה
רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב
לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה
והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.
על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.
עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות
ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.
- הבינלאומי: צמיחה בפעילות הליבה, התשואה על ההון ירדה ל-16.2%
- אנרג'יאן תספק גז טבעי לקפריסין דרך צינור תת ימי חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
