סיומה של תקופה
ההודעה על פרישתו של איציק כהן מתפקידו כסגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, היא גם סיומה של תקופה במשרדי האוצר ובממשלה כולה. מעבר לאיש עצמו, שרתם את עצמו, במשך מרבית שנות פעילותו במשרד למען מטרה שהאמין בה - עזיבתו של כהן תיצור חלל לא קטן, שיידרש זמן רב למלאו.
מוקדם מדי להתחיל לסקר את פעילותו של כהן במשרד. 35 שנה הן בכל מקרה תקופה ארוכה, אולם חלק גדול מהאירועים והפעולות שהממשלה עשתה בתחום המיחשוב - קרו סביב כהן עצמו, נתפרו לפי מידותיו ועל בסיס חזונו האישי. אירועי המיחשוב הללו היו תלויים לא מעט בכוח הארגוני-פוליטי שלו בתוך המשרד, ובממשלה. את עיקר סמכותו לפעילות בנושא המיחשוב, שאב כהן מהחשב הכללי. במשך 35 שנים הוא החליף כמה וכמה חשבים כלליים. בזכות אחדים מהם, בעיקר בזכות החשב הנוכחי, רו"ח ד"ר ירון זליכה, הצליח כהן להניע תהליכים ולממש פרויקטים.
חזון המיחשוב שכהן הביא, עבר צירי לידה קשים. הוא החל בזה שכהן היה צריך לשווק אותו בממשלה ובתוך המשרדים - כלפי הממונים עליו. הטכנולוגיה, שמיוצגת על ידי המרכבה, היא דבר אפור, שמאוד קשה למכירה ולשיווק. התוצר שלה, מימשל זמין, הוא זה שפתח את הדלתות אצל השרים ומקבלי ההחלטות - שכן איזו ממשלה אינה רוצה לשפר את השירות לאזרח?
החיבור הזה, בין פרויקט המרכבה - שהוא פרויקט תשתיתי מיסודו, שאין בו שום דבר סקסי, לבין התוכן - מימשל זמין, הפיכת משרדי הממשלה לשקופים כלפי האזרח, וגם מאפשרים לו לבקר כמה שפחות במשרדיהם ולבצע פעולות מכל מקום - כל אלו הם שילוב נדיר של יכולת תיאום והטמעה של טכנולוגיה, עם תרבות ארגונית. בסופו של דבר, פרויקט המרכבה נועד לעשות סדר בכל משאבי המיחשוב של הממשלה, ליצור תשתית מיחשובית אחידה, שתאפשר למשרדים לתת שירותים הרבה יותר טובים.
בכל ארגון אחר במגזר הפרטי, היה פרויקט כזה מתנהל בקלות רבה יותר, ואולי מסתיים מזמן. בשירות הציבורי-ממשלתי, כל שינוי ארגוני, ועל אחת כמה וכמה כזה שהוא טכנולוגי, הוא דבר מסובך. כי את השינוי עושים אנשים, והוא משנה גם את סדרי העדיפויות של אנשים אחרים בארגון.
פרויקט המרכבה יצר זהות מוחלטת בין כהן לבין הפרויקט, והוא הקדיש לו את כל חייו הבוגרים כמעט. הפרויקט הוא גם בעל השלכות על המגזר העסקי, על הפעילות בענף ה-IT. כהן, כיושב ראש ועדת המכרזים בתחום הענ"א, שימש מטרה נוחה לכל מי שניסה לערער על אמינותו, ועל ההחלטות שהתקבלו בוועדות השונות. מכרזי מיחשוב היו מאז ומתמיד רגישים, חשופים לבג"צים ולביקורות חיצוניות.
עכשיו נדרש מכל אלו שנהגו לשלוח מיילים, ולהציף את העיתונאים במידע על "שחיתויות" - להוכיח את דבריהם, בטרם יהיה מאוחר. אפשרות אחרת היא להודות, כי עשו זאת מטעמים אינטרסנטים, ויש להם אפשרות לאכול את הכובע. כל האפשרויות תתקבלנה.
ההשקעות ב-IT הממשלתי - בשפל
כהן פורש בתקופה, שבה ההשקעות של הממשלה והמגזר הציבורי ב-IT - נמצאות בשפל. יש לכך סיבות רבות, לאו דווקא טכנולוגיות. על פי חברת המחקר STKI, בשנת 2003 חלקה של הממשלה בפעילות העסקית של ענף ה-IT הגיע כמעט ל-24.5%. בעשור האחרון אף היו תקופות מסוימות בהן ההשקעה היתה יותר מכך. בשנת 2007 יגיע חלקה של הממשלה במגזר זה ל-8% בלבד. המגזר שמשקיע הכי הרבה ב-IT בשנת 2007 הוא מגזר הפיננסים - ענפי הבנקאות והביטוח (34%).
יש לכך סיבות רבות. בתקופה שבה המיחשוב הממשלתי היה דומיננטי, המצב במשק היה בכי רע - עקב המצב הביטחוני. הפעילות של מכרזי הממשלה, סיפקה דלק לחברות בענף, על מנת להחזיק מעמד ולשרוד, לצד נסיונות הכניסה של הענף למגזרים אחרים. כיום, השתנה מצב זה וה-IT הממשלתי חזר למימדיו ה"טבעיים".
אסור לשכוח שפרויקט המרכבה, ובתוכו - הטמעת ממשל זמין, נמצאים בחלק הכמעט אחרון שלו - מבחינת הלו"ז והתקציב. בעוד שלוש שנים היה אמור כהן, או מחליפו, להניח את המפתחות על שולחן הממשלה, ולהודיע כי מבחינה טכנולוגית - הפרויקט מיצה את עצמו. שאלת היישום, שאלת קצב ההתקדמות של המשרדים, במעבר לפלטפורמות ממשל זמין - כבר אינה באחריות משרד האוצר ובוודאי לא בידי אנשיו של כהן.
מחליפו של כהן יצטרך להוביל את הפרויקט לסיומו: מלאכה לא קלה בכלל, ולשמר את הקיים, אף היא משימה כבדה מאוד בשירות הציבורי. המשימה קשה כפליים במצב הנוכחי של עבודה תחת שלטון בלתי יציב, המתחלף תדירות, ללא חוט שדרה ומסורת שלטונית ברורה.
מר מרכבה הולך הביתה. עכשיו עומדת מרכבה ענקית, שנושאת על גבה את כל הממשלה, ואשר ממתינה לנהג חדש, שיצטרך מהר מאוד ללמוד להוביל אותה, להתגבר על מהמורות, לפעול מול נחשים, וגם לדעת לנצל הזדמנויות. ימים מעניינים.
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?
כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס?
עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.
ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך.
עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות. בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.
עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו.
- גם בצפון: בכל עסק שלישי נתפסו ליקויי ספרים - האם זה קל מידי?
- משבר מתמשך: העסקים הקטנים בסין עדיין מתקשים להתאושש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.
מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו.

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחרות תעלה, המחירים ירדו?
מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים
אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.
ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים.
החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה
לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.
