המלך מת, יחי המלך החדש

שני דברים היו צפויים במפגש עם ליאו אפוטקר אתמול: העובדה שהוא לא יגיד שום דבר חדש ומסעיר בקשר למעבדות של סאפ בישראל והעובדה שתהיינה שאלות שתתייחסנה לפרישתו של שי אגסי
יהודה קונפורטס |

שני דברים היו צפויים מראש במפגש עם ליאו אפוטקר אתמול. האחד: העובדה שהוא לא יגיד שום דבר חדש ומסעיר, בקשר למעבדות של סאפ בישראל. זאת, כי דרכם של מנהלי מרכזי פיתוח, היא לא לנדב מידע אודות מה שנעשה מעבר לצגים של המפתחים. עוד היה צפוי כי תהיינה שאלות שתתייחסנה לפרישתו של שי אגסי, ושני הבכירים הנוספים שעזבו את סאפ - אודי זיו ועליזה פלג.

שני הדברים הללו אכן קרו. אפוטקר, יהודי שמתגורר בפריז, הצטרף לסאפ בשנת 1988 ומאז הספיק לכהן בתפקידים בכירים בחברה. הביקור הנוכחי בישראל אינו ביקורו הראשון. הוא מכיר את ישראל עוד לפני שהתקבל לסאפ, ובין היתר סיים פה לימודי תואר ראשון באוניברסיטה העברית. השפה העברית שגורה בפיו, וניתן לנהל איתו שיחה כמעט שוטפת.

למרות שאין זה הביקור הראשון שלו, עדיין יש לביקור הזה משמעות מיוחדת: זהו הביקור הראשון תחת הכובע של האחראי על מעבדות סאפ בישראל, וזהו הביקור הראשון אחרי פרישת שי אגסי. ואכן המטרה היתה לשדר מסר של הרגעה, יציבות והמשך עסקים כרגיל. הוא צלח במשימתו זו.

הנימוקים שלו היו שכלתניים, למרות שקשה היה שלא לחוש באי נוחות מסויימת, בכל פעם שהוא נדרש להזכיר את השם "שי אגסי". הצלקת עדיין קיימת, אבל הוא שכנע - את העיתונאים הספורים שבאו לשמוע אותו - שסאפ היא חברה ענקית, וכי המדיניות שלה בכל הקשור למעבדות פיתוח, אינה תלויה באדם זה או אחר. לו יכול היה לתת דרור ללשונו, ולחרוג מכללי הנימוס, היה אפוטקר אומר, כי זה שבישראל ובעולם הכתירו את אגסי בכל מיני כתרים ואחריות אסטרטגית לכל מיני החלטות של מועצת המנהלים – זו ממש איננה הבעיה של סאפ. הוא שב והדגיש שהוא מכבד את אגסי - ואכן יש כבוד הדדי בין השניים - אבל חייבים להמשיך הלאה.

"צירוף מקרים"

את הפרישה הרועמת של אגסי וחבריו, הוא משייך לצירוף מקרים של שלושה עובדים שפרשו, בכירים ככל שיהיו, אבל עדיין מדובר בשלושה מתוך 40 אלף עובדי סאפ. גם אפוטקר וגם מאזיניו יודעים היטב שהוא ממש מתכוון למה שאמר, אבל הוא בהחלט רצה לומר לחברים מישראל: בואו נסגור את פרשת אגסי, נשאיר את הזיכרונות הטובים בצד, ונלך קדימה. וזו - היתה הסיבה האמיתית לבואו.

סאפ משקיעה סכומי כסף גדולים יחסית בפיתוח בשוק הישראלי. היא החלה לעשות זאת בשנים, שבהן בכל יום התפוצצו כאן אוטובוסים ומכוניות תופת. ראשי החברה לא חשבו לרגע על האפשרות שהמציאות הביטחונית תמנע מהם להמשיך ולהשקיע בארץ. סאפ כבר הודיעה מזמן שהיא מתכוונת, תוך שנתיים, להגדיל את מצבת כוח האדם שלה בארץ, ל-1,150, לעומת ה-800 שיש כיום. המחויבות של החברה לשוק הישראלי גלויה לעין.

אפשר להניח, שאכן היו חילוקי דעות בין אגסי לבין חבריו להנהלה, בקשר למפת הדרכים. אבל זה קורה בכל חברה ובכל מועצת מנהלים. זו הסיבה שאפוטקר והנינג קגרמן, מנכ"ל סאפ, לא מצליחים להרגיע את עצמם בכל פעם שהם נדרשים לסוגיה זו. התרבות הארגונית שלהם אומרת, שמה שמחייב הוא התוצאה. אפוטקר הביא מסר לפיו ישראל היא שותפה בכירה במאמץ הכולל של סאפ להמשיך ולהוביל את השוק בכל העולם. ישראל היא שותפה ביישום תוכנית החומש החדשה של החברה, שנועדה להעמיק את חדירתה לשווקים ורטיקאליים ולכסות על פערי ידע וטיפול במגזרים שלמים.

המפתחים ברעננה גם אחראים ליישום חלק מהתוכנית הרב שנתית של קגרמן, שקבע יעד של 100 אלף לקוחות עד שנת 2010. השוק הישראלי חשוף לפתרונות של סאפ, הויכוחים לגבי נתח השוק של סאפ לעומת אורקל - אינם חשובים. מדובר בענקית תוכנה שיש לה יתד נטועה עמוק וחזק בשוק הישראלי. היא מעסיקה פה לא מעט אנשים, ולכן החשש שנוצר אצל רבים בתקופה הראשונה אחרי עידן אגסי - היה טבעי. גם עובדי המעבדה, וכן המנהלים - שהיו קשורים מאוד עם אגסי - משלימים עם המציאות החדשה.

הבוס החדש בכיר כמו אגסי, ויש לו סימפטיה לישראל. לכן, תחושת החממה, הבוס שמגן עלינו מפני "הזרים" - יכולה להימשך. סאפ תמשיך להשקיע בהיי-טק הישראלי, כל עוד היא תרגיש ותדע שהיא מקבלת כאן את מה שהיא לא תוכל לקבל בפאלו-אלטו, או בהודו. היתרון היחסי, עדיין פועל לטובתנו בשלב זה. עכשיו יכול אפוטקר לחזור הביתה בשקט ולדווח לממונים עליו: השטח רגוע, אפשר להמשיך לעבוד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?

כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס? 

רן קידר |

עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.

ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך. 

עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות.  בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.

עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו. 

ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.  

מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו. 


מטוס אמריקן איירליינס
צילום: יח"צ, באדיבות החברה

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחרות תעלה, המחירים ירדו?

מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים 

רן קידר |
נושאים בכתבה אמריקן איירליינס

אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.

ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים. 


החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה


לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה

לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב


מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.