חזרה לימי התפוזים והבננות
הפרופסור יצחק אפלויג, נשיא הטכניון, אמר בראיון, כי יש חשש שמדינת ישראל תחזור להיות מדינה שגאוותה על תפוזי ג'אפה. סקר גלובלי, שערכה פירמת רואי החשבון דלויט, שפורסם השבוע, מזהיר את מה שרבים טוענים: האיום ממזרח על ההיי-טק הישראלי אכן קיים, ויותר ויותר משקיעים יעדיפו בעתיד את הודו ואת סין על פניה. בתוך פחות משנתיים, ההשקעות בסין גדלו ב-35%, על חשבון מדינות במזרח התיכון ובעיקר - ישראל.
אתמול חשף ד"ר יעקב שיינין, העומד בראש חברת מודלים כלכליים, מחקר מיוחד שערך עבור התאחדות התעשיינים וארגון קרנות ההון סיכון בישראל, ה-IVA. הסקר הוצג בכנס השנתי של איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה בהתאחדות התעשיינים - שבראשו עומד אלישע ינאי, מנכ"ל וסגן נשיא מוטורולה העולמית. הסקר, בן כ-100 עמודים, קובע חד משמעית, כי בכל מה שקשור להשקעות במו"פ הממשלתי - ישראל הולכת אחורה. בעוד שבשנות התשעים הגיעה ההשקעה הממשלתית במו"פ ל-13%, הרי שבעשור הנוכחי ירד המימון הממשלתי למו"פ ל-5% בלבד. שיינין ממליץ לממשלה כי התמיכה שלה במו"פ צריכה לכלול את החברות הקטנות, המתחילות את דרכן, כמו גם את החברות הרב-לאומיות, שתהוונה "עוגנים" ותקיימנה בסיסי מו"פ ומפעלי ייצור בישראל.
"ההשפעה השלילית של היעדר תמיכה ממשלתית אינה מיידית, בשל עוצמת תעשיית האלקטרוניקה", כותב שיינין בהקדמה למחקרו, "אבל אם לא יתוקן המצב, לא נוכל להבטיח שנמשיך להיות הקטר המוביל לאורך זמן". הסכנה ליציבותו של הקטר, אינה חדשה לקוראי מדור זה. אזהרות בנושא הופיעו יותר מפעם אחת, במיוחד בהקשר לניתוחים ולההמלצות של פרופסור עמנואל טרכטנברג, היועץ הכלכלי של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, שאמר יותר מפעם אחת, כי הקטר של ההיי-טק - כבר מזמן איננו קטר.
דבריו של נשיא הטכניון, הפרופסור יצחק אפלויג, הדו"ח של דלויט, והמחקר של שיינין - שמתפרסמים בסמיכות מועדים, אינם מקריים בעיתויים. נשיא הטכניון אומר בראיון לג'ון בן זקן, כי הקיצוץ בתקציב החינוך הוא קטסטרופה כלכלית, וכי הוא מייבש את מנוע הצמיחה העיקרי של ההיי-טק. עוד אומר הפרופסור בראיון, כי כאשר לאקדמיה אין כסף - המוחות הטובים בורחים. אבל המוחות הטובים לא צריכים לחכות שיקצצו להם את תקציבי החינוך. גם אם אותם מוחות מצליחים כבר לעלות על רעיון טוב, ועל מיזמים שיש להם סיכוי כלכלי וטכנולוגי, נאלצת הממשלה לדחות את הסיוע להם בעצב רב, בגלל המשאבים המוגבלים.
גם בנושא הקיצוץ במו"פ, הנזקים לא נראים לעין. שיינין, בדיוק כמו דלויט, מדגיש כי ישראל מדורגת במקום הראשון ביחס שבין המו"פ לתוצר המקומי, אבל היא ממוקמת במקום החמישי בעולם בהשקעה למו"פ בנפש. הדו"ח של דלויט מוכיח כי לא לעולם חוסן, ולמרות שישראל נחשבת כעת לאטרקטיבית מבחינת השקעות - האשראי הזה הולך ואוזל.
המסקנות ברורות לחלוטין: על פי מחקרים בינלאומיים, שיעור התשואה של המו"פ עבור המשק - בשל ההשקעה בו - עובר את ה-30% במונחים ריאליים, והינו בעל השפעות חיוביות ביותר. אבל הקיצוץ בשיטת הסלאמי בתקציבי המו"פ מרחיק את ישראל עוד ועוד מהצמרת של המדינות שמשקיעות במו"פ. "עקב מגבלה תקציבית ממשלתית, אשר באה לידי ביטוי חריף ביותר בשנים האחרונות, מתבטלים פרויקטים גדולים בעלי כדאיות גבוהה למשק, וההשפעות השליליות עלולות להיות רק בעוד כמה שנים", מתריע שיינין בדו"ח שלו. לו יכול היה לכתוב בצורה חופשית יותר, היה שיינין כותב: כל הממשלות שקיצצו את תקציבי המו"פ, מסיבות אלו או אחרות, לקחו על עצמן סיכון רב, שמשמעותו איבוד חלק גדול מהיתרונות של ישראל כמדינת היי-טק מובילה.
עובדה זו גם כואבת, כי בראש הממשלה עומד כעת אהוד אולמרט, שלמרות כל הביקורת שהוא סופג באחרונה, רבים זוכרים לו את מאבקיו למען מניעת קיצוץ בתקציב המו"פ של המדען הראשי במשרד התמ"ת, במיוחד המדען הנוכחי, ד"ר אלי אופר, כאשר שר האוצר היה בנימין נתניהו. נתניהו, שלא הסתיר את תמיכתו בהיי-טק, ואת אמונתו בכוח שיכול להציל את המשק, הקפיד להבהיר למדען, שגם אם הממשלה מקצצת בתקציב המדען, אזי הוא, נתניהו, ידאג להשלים את החסר. ואכן, במשך כמה שנים זו היתה המציאות באופן רשמי: הממשלה היתה מקצצת, ונתניהו היה משלים את הפערים בצורה זו או אחרת, תוך כדי שהוא גורף את הקרדיט לעצמו ולאנשי משרדו.
אבל העיסוק בשאלה למה קיצצו וכמה, אינו רלבנטי כעת. המומחים, כגון שיינין, ואחרים, מנסים לייעץ כעת למקבלי ההחלטות איך ניתן להציל את המצב. ואכן, המציאות היא שאנחנו על סף תהום וזקוקים למדיניות של הצלה, שמשמעותה חזרה למדיניות ממשלתית שמגבירה את מעורבותה במו"פ - על פי מדדים ולפי תוכנית ארוכת טווח. לדעת שיינין וחוקריו, ניתן להכפיל את המו"פ הישראלי בתוך שנים ספורות, וזאת על ידי חזרה הדרגתית של השקעה ממשלתית, העומדת על 12% מההשקעה - לעומת 5% כיום.
השקעה בעוגנים
שיינין ממליץ על כניסת הממשלה להשקעה בעוגנים, שהן חברות בעלות פוטנציאל רב לתעסוקה ומכירות, ואשר תתחייבנה להקים כאן מערך מו"פ, בהיקף של 25 מיליון דולרים, או ביצוע רכש גומלין בהיקף דומה. שיינין גם מציע להחיל את המו"פ על פרויקטים ביטחוניים, דבר שלא היה קיים עד כה. כך תוכל גם התעשיה הביטחונית להגדיל את שיעורי המחקר שלה ב-20%. על פי התחזיות של מודלים כלכליים, יצוא ענפי האלקטרוניקה והתוכנה יגדל פי 2.4, לכ-31 מיליארד דולרים עד שנת 2015.
המחקר של שיינין, כמו גם הנתונים של דלויט, מונחים אצל מקבלי ההחלטות והם לא מפתיעים בכלל. השאלה היא מה עוד צריך לקרות, כדי שמשהו בכל זאת ישתנה. הסביבה הכלכלית-ביטחונית בה אנו חיים כיום, מגייסת את כל המשאבים לטיפול ביום יום, בשוטף, במה שיקרה מחר בבוקר. היעדר היכולת לבצע חשיבה לאומית הוא אינו כשל של מדיניות, אלא הופך להיות סכנה בפני עצמה. התחרות שמולה מתמודד המו"פ הישראלי והמוצרים שמיוצרים בעקבותיו, הולכת ונעשית חריפה הרבה יותר, גם בגלל האיום ממזרח. הקיצוצים בתקציבי החינוך - מדללים עוד יותר את היצע כוח האדם שעתיד אי פעם להצטרף לתעשיית ההיי-טק הישראלית. ענף ה-IT, שלכאורה נחשב ענף נפרד מההיי-טק, מושפע ממה שקורה בהשקעות המו"פ של ישראל. ה-IT הוא הצרכן הראשי של חלק גדול מהמוצרים שהמו"פ מבצע, ואם לא יהיה מו"פ, רמת ההיצע תרד, רמת כוח האדם תדולדל, וסופו של דבר - שכולם יצטרכו להתפשר על הבינוניות.
כשהתפוזים היו סמל היצוא שלנו, כל תפוז היה זהב, ונבדק בקפידה. המו"פ הישראלי הוא התפוזים של פעם. כל תפוז כזה שנופל, או לא מגיע להבשלה - מוריד את ערכה של הכלכלה הישראלית, ומספק עוד סיבות למשקיעים חיצוניים, מדוע עליהם לפנות מזרחה. הבורסה הגואה, הזרים שנוהרים לכאן, והפריחה בקריות ההיי-טק למיניהן, היא אשליה מסוכנת, שככל שנתעורר ממנה מהר יותר - כך ייטב.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

רשות התחרות בודקת את הבנקים; לאן זה יכול להוביל?
רשות התחרות מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל כ"קבוצת ריכוז"; אם ההכרזה תצא לפועל, מדובר במהלך שעשוי לשנות את יחסי הכוחות במערכת הבנקאית, על רקע רווחיות שיא וביקורת ציבורית גוברת על היעדר תחרות אמיתית
רשות התחרות צפויה לנקוט צעד רגולטורי תקדימי, כאשר היא מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל, לאומי, הפועלים, דיסקונט, מזרחי והבינלאומי, כקבוצת ריכוז. מדובר במהלך שכבר היה על השולחן מאז מרץ 2024, ועשוי לשנות את מערך הכוחות בענף הבנקאות הקמעונאית, במיוחד על רקע הרווחיות החריגה של הבנקים בשנים האחרונות, שממשיכה לעורר ביקורת ציבורית חריפה.
השימוע האחרון, שנועד להציג לבנקים את ממצאי הבדיקה העדכנית של הרשות, צפוי להיערך בחודש הבא, כאשר ברשות צפויים לקבל החלטה סופית עד לסוף השנה. ההכרזה, אם תצא לפועל, תאפשר לרשות להטיל מגבלות והוראות על פעילות הבנקים, כולל שינוי אופן התמחור של פיקדונות, חובת הצגת מידע השוואתי ללקוחות והסרת חסמים על ניוד פיקדונות.
המשמעות של ההכרזה
במונחים כלכליים, ההכרזה על קבוצת ריכוז נועדה להתמודד עם מצב שבו קיימת תחרות מועטה בענף, או כאשר מספר מצומצם של שחקנים מרכזיים מתנהל באופן מתואם בפועל או במשתמע, גם מבלי שנחתם ביניהם הסכם פורמלי. בענף הבנקאות, בעוד שמדובר ב-5 שחקנים מרכזיים, בפועל מדובר בתחום עם ריכוזיות גבוהה, חסמים משמעותיים למעבר בין בנקים, ומוצרי אשראי וחיסכון שמתומחרים באופן שמיטיב עם המוסדות הפיננסיים על חשבון הלקוחות.
הביקורת הציבורית, שמובלת בין היתר על ידי גופים כמו לובי 99, מלווה את התהליך מראשיתו. לטענתם, הרווחים החריגים של הבנקים הם תוצר של תחרות חסרה, כוח מיקוח עצום מול הלקוחות, והיעדר שקיפות במוצרים ובתמחור. כפי שציינו שם, "הרווחיות המוגזמת נובעת לא מהצטיינות עסקית, אלא מהיעדר תחרות אפקטיבית".
- כמה ריבית משלמים הבנקים על 232 מיליארד שקל של כספי ציבור בעו"ש?
- הבנקים מתעשרים, ולעזאזל משבר האקלים; הגדילו מימון לקידוחי נפט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרשות מציעה שורת צעדים שיחולו אם תתקבל ההכרזה, ובהם חיוב הצגת מידע השוואתי על ריבית בפיקדונות וקרנות כספיות, איסור על הפליית מחיר בין לקוחות בגין פיקדונות, והנגשת חיסכון באמצעות גופים חוץ בנקאיים שירכזו כספים ויפקידו אותם בבנקים בשם הציבור. צעד נוסף, דרמטי לא פחות, הוא ביטול ההתניה של פתיחת פיקדון באחזקה של מוצרים נוספים כמו כרטיסי אשראי או ניירות ערך.
