היי-טק על סדר היום הלאומי

להרצליה יש את כנס את הרצליה למדיניות לאומית בנושא ביטחון וחברה, ומהחודש הבא יהיה לרעננה כנס משלה – "כנס רעננה למדיניות היי-טק לאומית"
יהודה קונפורטס |

להרצליה יש את כנס את הרצליה, שמופק מידי שנה על ידי הפרופסור עוזי ארד מהמרכז הבינתחומי, ומהחודש הבא לרעננה יהיה את כנס רעננה. הדימיון איננו מקרי והמיצוב זהה. כך גם, אגב, האנשים שעומדים מאחוריו. כנס הרצליה הפך עם השנים לבמה המרכזית של ראשי המדינה, במסגרתה דנים בנושאים המדיניים הבהולים שעומדים על הפרק. את הכנס נועל בדרך כלל ראש הממשלה, שנאומו מועבר בשידור חי.

רעננה, עיר שכנה להרצליה, ממצבת את עצמה כבר שנים רבות כעיר ההיי-טק של ישראל. חברות היי-טק מהבולטות בשוק הישראלי, דוגמת מיקרוסופט, HP , אמדוקס, נייס ורבות אחרות, כבר השתקעו שם. HP, לשעבר דיגיטל, היתה הראשונה, ועשתה זאת בעקבות יוזמה שנקט ראש העיר דאז זאב בילסקי. השטחים הוכשרו אז במהירות, יזמים פרטיים זריזים שגילו את הפוטנציאל החלו להשכיר שטחים ובניינים וכיום כוללת קריית ההיי-טק של רעננה לא פחות מ-85 חברות בשתי קצוות העיר - בכניסה הדרומית ובכניסה המזרחית. כמו בכל הצלחה, מיהרו ערים אחרות באזור ובמקומות אחרים בעיר להכשיר שטחים להיי-טק. מעבר לנדל"ן המניב מיסים, יש לתעשייה הזו ערך מוסף גבוה מבחינת איכות העובדים שבאים להתגורר בה, הקשר עם מערכת החינוך וכמובן השפעה על כלל העסקים בעיר. כיום כמעט כל עיר גדולה בישראל מתהדרת בקריית היי-טק.

ראש העיר הנוכחי, נחום חופרי, הצהיר בתחילת הקדנציה שלו (שהחלה זמן קצר לאחר שבילסקי נבחר ליו"ר הסוכנות היהודית), כי בכוונתו להרחיב מאוד את שטחי ההיי-טק בעיר, ולהפוך את רעננה לאחד ממרכזי ההיי-טק הלאומיים של מדינת ישראל. "עשרות חברות קבעו ברעננה את משכנן. אנו רואים במטרה לשמור על יתרונה היחסי של ישראל בפיתוח ההיי-טק חשיבות עליונה, בשל יתרונה היחסי של העיר רעננה, החלטנו ליזום כנס זה", אומר חופרי.

ועדות היגוי

כדי למצב את רעננה על מפת ההיי-טק, הוחלט לייסד כנס שנתי ברמה לאומית, במתכונת כנס הרצליה, שייקרא כנס רעננה למדיניות היי-טק לאומית. הכנס יתקיים ב-26 ביוני ויעסוק בהתוויית האסטרטגיה הלאומית של מדינת ישראל בתחומי הטכנולוגיות המתקדמות, וישאף להציג למקבלי ההחלטות פתרונות למדיניות לאומית בתחומי הטכנולוגיה, החינוך ומקורות מימון.

העירייה פנתה לפרופסור ארד שהעמיד לרשותה את הצוות המקצועי שלו כדי ליזום את הכנס הראשון. הוקמת ועדת היגוי בראשותו של שלמה גרדמן, יו"ר פורום מנכ"לי ההיי-טק, שהיה בצוות המצומצם שהגה את הרעיון לפני כמה שנים, המדען הראשי, ד"ר אלי אופר; ד"ר אורנה ברי, יו"ר איגוד קרנות הון הסיכון; חמי פרס, מנהל שותף בקרן פיטנגו; ושלמה וקס, מנכ"ל איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה. חברים נוספים מענף ה-IT הם פרופסור אריה סקופ, לשעבר מנכ"ל מיקרוסופט ישראל; משה אלון, מנכ"ל ויו"ר כלנית כרמון - גם הוא מיוזמי הרעיון; פרופסור גדי אריאב, אוניברסיטת ת"א; ברוך גינדין, מנהל גרטנר המזה"ת; ד"ר מנחם גוטרמן, יועץ ונציג בנק השקעות; אסתי פפר, יועצת בכירה בנושא חינוך; ורבים אחרים, שחלקם לגמרי לא במקרה מתגוררים בעיר.

הכנס, שיתקיים במשכן לאומנויות ברעננה, יכלול יום דיונים שיעסוק בשלושה תחומים מרכזיים: תכנון אסטרטגי לטכנולוגיה מתקדמת, מדיניות לאומית לשיפור מערכת החינוך ותמיכה בתעשיות מתקדמות, משאבים פיננסים למימון תעשיות ההיי-טק בישראל ודיון בעתיד התעשיות המתוכחמות בישראל. בימים אלו מקיימות ועדות ההיגוי השונות דיונים מרתוניים כדי לסיים את שיבוץ הנושאים והדוברים. בראש מינהלת הכנס עומד עמוס רון, לשעבר סמנכ"ל שיווק בכיר בבזק ומנכ"ל רשות הנמלים. המימון לכנס הראשון הוא מתקציב העירייה, כאשר הציפייה היא שבשנים הבאות המימון יהיה מהכנסות שיגיעו השנה מחסויות בעיקר של חברות ההיי-טק הגדולות הפעילות בעיר, בבחינת "עניי עירך קודמים". החלק השני של האירוע יכלול קבלת פנים וארוחת ערב חגיגית בהשתתפות כ-1,000 איש, ביניהם מוזמנים רבים, אח"מים, שרים, חברי כנסת, ראשי המשק ואנשי צמרת.

משימה חשובה

העלאת נושא ההיי-טק והטכנולוגיה לסדר היום הלאומי היא משימה חשובה ומתבקשת. הנחת העבודה היא שלא קיימת מדיניות לאומית בנושא היי- טק וטכנולוגיה, והפעילות של הממשלה בתחום זה נעשית בכמה מישורים אבל ללא תכנון לאומי מרכזי. חוסר עשייה זה עומד ביחס הפוך למעמדה של ישראל בעולם ותוך התעלמות מההשקעות ההולכות וגדלות במזרח אירופה וכמובן באסיה. "מדינות אלו משקיעות מיליארדי דולרים בהכשרת מאות אלפי מהנדסים בפיתוח תעשיות עתירות ידע", אומר שלמה גרדמן, יו"ר הכנס. "זהו איום מהותי על תעשיית ההיי-טק הישראלית, ועל הכלכלה שלנו, וכדי למנוע את האסון יש לתכנן את המדיניות ל-20 שנה הבאות".

פרופסור סקופ מסכים עם דברי גרדמן: "לצערי הגענו למצב שבו אין מדיניות ממשלתית לטיפוח ההיי-טק ושמירה על יתרונה היחסי, למרות שכולם אומרים שההיי טק הוא הקטר של המשק הישראלי".

מארגני הכנס מודעים ללו"ז הצפוף איתו הם צריכים להתמודד בארגון הכנס הראשון, אולם הם מדגישים כי מדובר בכנס ראשון, שבו יונחו היסודות לדיון פומבי ולאומי במדיניות הממשלה בנושא זה, ובשנים הבאות יהוו הכנסים בסיס רעיוני ואקדמי ליישום המלצות למקבלי ההחלטות.

במציאות הנוכחית, כאשר התותחים יורים ותושבים מתפנים מאזורי הפגזות, צריך הרבה שאר רוח ואופק רחב כדי לדון בנושאים חשובים כגון אלו שכנס רעננה אמור לייצג. עיקר המשאבים צריך להיות מופנה להסברה מדוע אין סתירה בין השניים, וכי כלכלה שנשענת על צמיחה שהמנוע שלה הוא היי-טק, מסייעת לא רק לעובדי ההיי-טק בצומת רעננה אלא גם לתושבי שדרות, אופקים וכל ישוב אחר בישראל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מיכל כהן רשות התחרות
צילום: שריה דיאמנט

רשות התחרות בודקת את הבנקים; לאן זה יכול להוביל?

רשות התחרות מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל כ"קבוצת ריכוז"; אם ההכרזה תצא לפועל, מדובר במהלך שעשוי לשנות את יחסי הכוחות במערכת הבנקאית, על רקע רווחיות שיא וביקורת ציבורית גוברת על היעדר תחרות אמיתית

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בנקים תחרות

רשות התחרות צפויה לנקוט צעד רגולטורי תקדימי, כאשר היא מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל, לאומי, הפועלים, דיסקונט, מזרחי והבינלאומי, כקבוצת ריכוז. מדובר במהלך שכבר היה על השולחן מאז מרץ 2024, ועשוי לשנות את מערך הכוחות בענף הבנקאות הקמעונאית, במיוחד על רקע הרווחיות החריגה של הבנקים בשנים האחרונות, שממשיכה לעורר ביקורת ציבורית חריפה.

השימוע האחרון, שנועד להציג לבנקים את ממצאי הבדיקה העדכנית של הרשות, צפוי להיערך בחודש הבא, כאשר ברשות צפויים לקבל החלטה סופית עד לסוף השנה. ההכרזה, אם תצא לפועל, תאפשר לרשות להטיל מגבלות והוראות על פעילות הבנקים, כולל שינוי אופן התמחור של פיקדונות, חובת הצגת מידע השוואתי ללקוחות והסרת חסמים על ניוד פיקדונות.

המשמעות של ההכרזה

במונחים כלכליים, ההכרזה על קבוצת ריכוז נועדה להתמודד עם מצב שבו קיימת תחרות מועטה בענף, או כאשר מספר מצומצם של שחקנים מרכזיים מתנהל באופן מתואם בפועל או במשתמע, גם מבלי שנחתם ביניהם הסכם פורמלי. בענף הבנקאות, בעוד שמדובר ב-5 שחקנים מרכזיים, בפועל מדובר בתחום עם ריכוזיות גבוהה, חסמים משמעותיים למעבר בין בנקים, ומוצרי אשראי וחיסכון שמתומחרים באופן שמיטיב עם המוסדות הפיננסיים על חשבון הלקוחות.

הביקורת הציבורית, שמובלת בין היתר על ידי גופים כמו לובי 99, מלווה את התהליך מראשיתו. לטענתם, הרווחים החריגים של הבנקים הם תוצר של תחרות חסרה, כוח מיקוח עצום מול הלקוחות, והיעדר שקיפות במוצרים ובתמחור. כפי שציינו שם, "הרווחיות המוגזמת נובעת לא מהצטיינות עסקית, אלא מהיעדר תחרות אפקטיבית".

הרשות מציעה שורת צעדים שיחולו אם תתקבל ההכרזה, ובהם חיוב הצגת מידע השוואתי על ריבית בפיקדונות וקרנות כספיות, איסור על הפליית מחיר בין לקוחות בגין פיקדונות, והנגשת חיסכון באמצעות גופים חוץ בנקאיים שירכזו כספים ויפקידו אותם בבנקים בשם הציבור. צעד נוסף, דרמטי לא פחות, הוא ביטול ההתניה של פתיחת פיקדון באחזקה של מוצרים נוספים כמו כרטיסי אשראי או ניירות ערך.