27% מהנהגים הישראלים צריכים להרכיב משקפיים בנהיגה
מספר הנהגים המורשים לנהוג ברכב מנועי, הגיע בסוף שנת 2006 לשלושה מיליון ו-200 אלף, עלייה של 2.6% לעומת סוף שנת 2005, ובהשוואה לגידול של 1.8% באוכלוסיית ישראל באותה תקופה כך עולה מנתוני הלישכה המרכזית לסטטיסטיקה שמתפרסמים היום.
במהלך העשור האחרון, מספר הנהגים המורשים לנהוג גדל פי 1.4. חלקן של הנשים המורשות לנהוג באוכלוסיית הנהגים, גדל באותה תקופה פי 1.5 (מ-37% ל-41% מכלל הנהגים).
על מה הישראלים נוהגים
למעט מספר קטן של נהגים (0.2%) שרשאים לנהוג רק באופנוע, כל הנהגים מורשים לנהוג ברכב פרטי וברכב מסחרי שמשקלו הכולל עד 4.0 טונות. יתר על כן, 13% מכלל הנהגים מורשים לנהוג גם ברכב משא שמשקלו הכולל מעל 4.0 טונות, 5.9% מורשים לנהוג ברכב משא שמשקלו הכולל 15 טונות ומעלה, 3% מורשים לנהוג במונית, 2% מורשים לנהוג באוטובוס וכאחוז אחד בגורר-תומך.
בנוסף, 14% מכלל הנהגים מורשים לנהוג באופנוע. הנתונים מבוססים על עיבודים שנעשו בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על סמך קובץ שנתקבל מהאגף למערכות מידע במשרד התחבורה.
1.5 נהגים על כל רכב
מנתונים אלה עולה עוד, כי מספר הנהגים הממוצע לרכב מנועי בישראל הגיע ל-1.5 נהגים על כל רכב אחד. היחס למספר התושבים היה בעל רשיון אחד לכל 2.2 תושבים בכלל האוכלוסייה או בעל רשיון אחד ל-1.5 בני 17+.
מכלל הנהגים, 83% מחזיקים ברשיון נהיגה למעלה מחמש שנים (כלומר, הרשיון הוצא לפני 2002), ו-6.6% מחזיקים ברשיון פחות משנתיים (כלומר, הרשיון הוצא אחרי 1 בינואר 2005).
יותר מבוגרים פחות צעירים
מהתפלגות הנהגים לפי גיל עולה, כי 2.3% מהנהגים הם בני 18 ומטה, ו-6.9% מהנהגים הם בני 65 ומעלה (1.9% הם בני 75 ומעלה). כשלושה רבעים מאוכלוסיית בני 25-54 מחזיקים ברשיון נהיגה, ואילו בקבוצת הגיל 65 ומעלה פחות מ-30% מחזיקים ברשיון נהיגה.
כמו כן נמצא, כי ל-38% מכלל הנהגים יש הגבלת נהיגה כלשהי, כאשר ההגבלה העיקרית היא חובת הרכבת משקפיים או עדשות מגע בעת הנהיגה (לכ-27% מכלל הנהגים).
84% מבעלי רשיונות הנהיגה, הם יהודים ו-13.5% ערבים.
70% מהנהגים בערערה–בנגב בעלי רישיון נהיגה במשאית
מבין היישובים עם 10,000 תושבים ויותר, חלקם של בעלי רשיונות נהיגה ברכב משא מכלל בעלי רשיונות הנהיגה גדול יחסית ביישובים ערביים בהשוואה לממוצע הארצי: חלקם היחסי מגיע ביישובים ערערה–בנגב וכסיפה ל-69%-70% וביישובים רהט, תל שבע וג'סר א-זרקא מגיע חלקם ל- 51%-56% (הממוצע הארצי עומד על 13.2%).
יותר אופנועים בתל אביב
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לשוק המקומי
התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובשוק המקומי מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים
הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.
הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.
ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.
איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה
הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.
- ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים
- ריטיילורס ממשיכה לצלול - צניחה של 62% ברווח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.
