מנהלי/עתירה כנגד המכרז לאספקת גז טבעי/מחוזי
עובדות וטענות:
בתאריך 29.12.05 פרסמה רשות הגז הטבעי במשרד התשתיות הלאומיות מכרז להענקת רישיון להקמתה ולהפעלתה של מערכת חלוקת גז טבעי באזור הדרומי. לפי המכרז, הזוכה אמור להקים מערכת חלוקה של גז טבעי, לחבר אותה לקו הולכת הגז הקיים ולבצע חלוקת גז באזור אשדוד, קריית מלאכי, קריית גת, שדרות ואשקלון. בהתאם להוראות המכרז, הזוכה במכרז חייב להקים חברה מיוחדת לביצוע העבודות על פי המכרז (להלן: "החברה המיוחדת" או SPC), שתהא בבעלותו המלאה, והרישיון לביצוע עבודות ההקמה וההפעלה של רשת חלוקת הגז אמור להינתן לאותה חברה.
למכרז הוגשו שלוש הצעות: הצעת העותרת - פזגז 1993 בע"מ, המשיבה 4 – אמישרגז והמשיבה 5 – 10 GAZ. לאחר המועד האחרון להגשת ההצעות למכרז, זכתה פז חברת הנפט בע"מ (להלן: פז) במכרז לרכישת אחזקות המדינה בבית זיקוק לנפט אשדוד בע"מ. לזכייה זו השלכה לענייננו, הואיל ופז מחזיקה בעקיפין ב-50% ממניות העותרת, ולפי הוראות חוק משק הגז הטבעי, תשס"ב–2002, נאסר על בעל רישיון חלוקה של גז טבעי להימצא תחת שליטה של בעל שליטה ב"מזקק נפט".
העותרת פנתה לרשות הגז הטבעי (משיבה 3) והציעה לה שתי הצעות שלשיטתה יוכלו לפתור את הבעיה, וזאת באמצעות עריכת שינויים בהחזקות ובשליטה בחברה המיוחדת אשר נועדו לבטל את שליטתה של פז בחברה זו. ועדת המכרזים החליטה לדחות את ההצעות בהתבסס על שני טעמים: האחד, כי מתן אפשרות לשנות את מבנה החברה המיוחדת, פירושו שינוי מבנה המציע במכרז, דבר "שהינו בעייתי ביותר מבחינת דיני מכרזים והעיקרון של שוויון ההזדמנויות במכרז". הטעם השני היה שבהצעות העותרת אין כדי להבטיח "ברמה מספקת נטרול שליטתה של פז ב-SPC באופן שיאפשר ל–SPC רישיון חלוקה עפ"י סעיף 8 לחוק משק הגז הטבעי", שכן "עדיין תישמר לפז היכולת לכוון את פעילות ה–SPC ומשכך תישאר השליטה ב–SPC בידיה".
לאחר קבלת ההחלטה הנ"ל, חתמו בעלי השליטה בעותרת (פטרולגז, פז, והאחים בן ש"ך) על הסכם מסוג במב"י (buy me buy you). על פי הסכם זה, ניתנה לפז האופציה למכור את החזקותיה בפזגז לבן ש"ך או לרכוש מפטרולגז את החזקותיה בפזגז (להלן: הסכם הבמב"י). העותרת טוענת, כי על פי תנאי המכרז, הזוכה במכרז אינו חייב להיות כשיר לקבלת רישיון לחלוקת הגז כבר בעת הגשת ההצעות למכרז, ודי לו שתתקיים בו כשירות זו במהלך 12 החודשים שלאחר הזכייה במכרז. מכאן, שהעובדה שלפי מבנה ההחזקות הנוכחי בפזגז ובחברה המיוחדת האחרונה אינה יכולה לקבל רישיון לחלוקת גז, אינה מצדיקה את פסילת הצעתה של העותרת במכרז ויש לאפשר לה ליצור את התנאים שיאפשרו קבלת הרישיון בעתיד. העותרת מוסיפה, שהשינויים המוצעים אינם נוגעים למבנה ההחזקות במציע, כפי שסברה בטעות ועדת המכרזים, אלא במבנה ההחזקות בחברה המיוחדת. על כן, הסמכות לאשר שינויים אלה, הן לפי החוק והן לפי תנאי המכרז, מסורה לרשות הגז הטבעי ולא לוועדת המכרזים. כך שהגוף שהיה מוסמך לעשות כן כלל לא דן בבקשה. לבסוף טוענת העותרת שעל המשיבים היה לאשר את השינויים המוצעים בהצעתה למכרז, הן משום שמדובר בשינויים בלתי מהותיים והן משום שלגופו של עניין שינויים אלה אכן פותרים את בעיית השליטה בחברה המיוחדת שקמה.
דיון משפטי:
כב' הש' י' עדיאל:
הוראת סעיף 8 לחוק משק הגז הטבעי נועדה לקדם את התחרות בתחום הגז הטבעי, מטרה העולה גם מהוראת סעיף 1 שבחוק. כדי להשיג מטרה זו ביקש המחוקק למנוע מתן רישיון חלוקת גז למי ששולט על מקורות אנרגיה אחרים, כמו חשמל או נפט. שכן, הגז הטבעי אמור לשמש תחליף למקורות אנרגיה אלה והוא מהווה מוצר מתחרה לתזקיקי הנפט המיוצרים בבתי זיקוק. לפיכך, מתן רישיון לחלוקת גז לחברה הנשלטת על ידי מי שהוא גם בעל שליטה בבית זיקוק יוצר מצב מובנה של ניגוד עניינים. אין חולק, כי מרגע הפיכתה של פז לבעלת שליטה גם במזקק נפט, נוצר מצב של ניגוד עניינים שעל פי סעיף 8 לחוק משק הגז הטבעי אינו מאפשר להעניק לחברה המיוחדת שבבעלותה של פזגז רישיון לחלוקת גז.
העותרת טענה, כי באפשרותה לשנות את מבנה ההחזקות בחברה המיוחדת כדי לבטל את שליטתה של פז בחברה זו. מנגד, טענו המשיבים שלא יעלה על הדעת שוועדת המכרזים תאפשר למציע שאינו עומד בתנאים לקבלת רישיון לחלוקת גז לתקן או לשפר את מצבו לאחר ההודעה על הזכייה. לשיטתם, מתן אפשרות כזאת פוגעת בעקרון השוויון ויוצרת הפלייה פסולה בין המציעים, לרבות מציעים פוטנציאליים.
לעניין זה, יש להבדיל בין שתי שאלות נפרדות: האחת, היא האם המציע או החברה המיוחדת שבבעלותו חייבים לעמוד בתנאים לקבלת הרישיון לחלוקת גז על פי חוק משק הגז הטבעי כבר בעת ההחלטה על הזכייה במכרז, או שהם יכולים לעמוד בתנאים אלה גם בשלב מאוחר יותר, במועד קבלת רישיון חלוקת הגז. שאלה אחרת היא, אם לאחר תום המועד להגשת ההצעות למכרז ניתן לאשר שינוי בהצעה.
אשר לשאלה הראשונה, במכרז לא נקבע באופן מפורש שעל המציע הזוכה או החברה המיוחדת שבבעלותו לעמוד בדרישות החוק לקבלת רישיון לחלוקת גז כבר בעת הגשת ההצעה למכרז או בעת ההחלטה על ההצעה הזוכה. יתרה מזו, במכרז נקבע באופן מפורש, כי הרישיון יוענק לזוכה בתום הליך המכרז. מכאן, שבמקרה זה ודאי לא נדרש ממציע במכרז שיהא בעל רישיון לחלוקת גז (באזור הרלוונטי) כבר בעת הגשת ההצעה למכרז או אף בעת קבלת ההחלטה על הזוכה במכרז. שאלה אחרת היא האם חייב המציע, אף שאינו נדרש שיהא בעל רישיון במועד הגשת הצעתו או בעת ההחלטה על הזוכה במכרז, שיתקיימו בו במועדים אלה, התנאים ההכרחיים הנדרשים לקבלת הרישיון על פי חוק משק הגז הטבעי.
במקרה שלפנינו, כאשר המכרז מתקיים על הזכות לקבלת הרישיון לחלוקת הגז, יש לראות בדרישות החוק לקבלת הרישיון, לפחות ככל שמדובר בדרישות שידוע כבר בעת הגשת ההצעות או בעת קבלת ההחלטה על הזוכה, שהמציע אינו עומד בהם ועל כן לא יוכל לקבל את הרישיון (גם בשלב מאוחר יותר), כחלק מתנאי המכרז שאי התקיימותם במציע מחייב לפסול את הצעתו או לפחות לא לבחור בה כהצעה הזוכה במכרז. מכאן שהמשיבים היו רשאים לפסול את הצעתה של העותרת למכרז, וזאת למרות שהמניעה לקבלת הרישיון קמה רק לאחר הגשת ההצעה למכרז. מכאן יש להידרש לשאלה, האם החברה המיוחדת שבבעלותה של פזגז תוכל, חרף המניעה המתקיימת בה כיום מלקבל רישיון לחלוקת גז, לעמוד בדרישות החוק ולקבל את הרישיון במועד מאוחר יותר.
בחלופות שהציעה עותרת יש משום שינוי בהצעתה למכרז. העותרת טוענת שהיא רשאית להכניס שינויים לא מהותיים בהצעתה עפ"י תנאי המכרז ובכפוף לאישורה של רשות הגז הטבעי. אכן, הסמכות לאשר את השינוי דנן מסורה לרשות הגז הטבעי ולא לוועדת המכרזים. עם זאת, אין לקבל את העתירה מטעם זה בלבד. זאת, משום שעפ"י פרוטוקול ועדת המכרזים, גם רשות הגז הטבעי התנגדה לשינויים המוצעים וכעולה מתשובת המשיבים לעתירה, זו גם עמדתה של רשות הגז הטבעי כיום. בנסיבות אלה, אין טעם להחזיר את הדיון בהצעות אלה לרשות הגז הטבעי.

הנקמה הכלכלית של קטאר - ונקודת החולשה של ישראל
הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו; היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בפגיעה בכבודה וברצון שלה בנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יתחזקו, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני, ראש ממשלת קטאר, לצד המנהיגים הקטארים משקיעים הון גדול בעשור האחרון כדי למרק את התדמית שלהם - לא טרור, לא איסלאם קיצוני, לא רק נפט. אנחנו הקטארים יודעים לחיות את החיים - כדורגל, מונדיאל, תיירות, והשקעות ענק סביב הגלובוס בנדל"ן, קבוצות כדורגל, מותגי על, תקשורת, וטכנולוגיה, הרבה טכנולוגיה, בעיקר AI. קטאר מחלחלת את הכסף שלה, גם באופן מושחת וקונה פקידים ופוליטיקאים וגם בהשקעות, כדי להפוך למותג מוכר ומקובל. המטרה שהשם קטאר יתחבר לתיירות, עושר גדול, ספורט, רק לא טרור, עולם חשוך ופחד.
היא מצליחה. היא מנקה את השם שלה והיא התרחקה בעיני רוב הציבור המערבי מטרור. כבר מזהים אותה עם כדורגל עולמי, תיירות, עושר, השקעות. אבל קטאר היא הבית של חמאס. קטאר סייעה ובנתה את חמאס, ובקטאר יש תמיכה גדולה וקשר עמוק גם לאיסלאם הקיצוני.
ולכן, ההתקפה של ישראל בקטאר היא מכה גדולה לקטאר. לא רק בגלל הריבונות, לא בגלל שאכפת לה מה עלה בגורל מטרות החיסול, מניגי חמאס,, אלא בגלל שהעולם קורא שישראל תקפה מטרות טרור בקטאר. למה ואיך יש מטרות טרור בקטאר? רבים אפילו לא יודעים ולא מקשרים. הרסנו להם. הבאנו את המלחמה אליהם הביתה. אחרי שנים רבות והשקעות גדולות ומאמץ להתנקות, באה ישראל ועושה את החיבור בין קטאר לטרור. קטאר לא תשתוק, ואנחנו לא צריכים לזלזל בה. היא לא צפויה לשלוח מטוסים, היא לא צפויה להגיב צבאית, אבל פגענו בדבר הכי חשוב לה - בתדמית, והיא תחפש אותנו בסיבוב. יש לה הרבה כסף כדי לפגוע בנו, יש לה זמן, ויש לה השפעה כלכלית-עסקית על גופים רבים. ישראל יכולה להיפגע מכך. לא שזה לא מצדיק התקפה, אבל זו סוגיה שצריך להבין ולהיערך לה כדי למזער אותה.
לקטאר יש השקעות של מאות מיליוני דולרים ברחבי העולם, וזה יעלה תוך 3 שנים על טריליון דולר, זה אומר שיש לה כוח והשפעה בגופים רבים. וזה יגדל. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שגופי השקעה שנשלטים על ידי הקטארים לא ישקיעו כאן. אנחנו לא רוצים שגופים תעשייתיים לא יקנו סחורה מישראל כי קטארים מחזיקים בהם, ואנחנו לא רוצים שגופי טכנולוגיה ו-AI שמוחזקים על ידי קטארים, יסתכלו עלינו אחרת, לא ישקיעו בחברות טכנולוגיה ישראליות ועוד.
- ההשקעה הגדולה של קטאר והאם היא יכולה להפוך ממעצמת אנרגיה למעצמה טכנולוגית
- קטאר 2036: אחרי המונדיאל קטאר מסמנת את האולימפיאדה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קטאר גם יכולה לפעול בהפוך על הפוך - היא יכולה לבלוע חברות ישראליות דרך הגופים שהיא שולטת בהם. מה יקרה אם גוף ענק ירכוש את צ'ק פוינט ולקטאר יש בו החזקה מסוימת? או שגוף גדול יקנה את טבע ואותו גוף יירכש על ידי הקרן הקטארית או אנשי עסקים קטארים? לכסף יש משמעות גדולה, ובמלחמה של קטאר מול ישראל, הכסף הוא נשק משמעותי.

מספרים לכם שיורידו לכם מסים על השכר - זה לא יקרה
הכותרות נשמעות אופטימיות: "ביטול הקפאת מדרגות המס בדרך", "נטו גדול יותר בתלוש". באוצר רומזים, מאותתים. נו באמת? למה לספק תחושה שקרית לציבור. למה ליפול בספין של האוצר, אולי ספין של סמוטריץ' שרוצה להוריד מסים לעם. בשבילו זה נהדר, הוא מחפש ואוסף בוחרים, אבל בשבילכם זו סתם תקוות שווא. לא תהיה הפחתת מסים, גם לא ביטול מדרגות המס, כל עוד המצב הביטחוני לא נרגע.
המציאות: גירעון, מלחמה והוצאות עתק
הנתונים היבשים מראים על גביית מסים טובה, עלייה של כ-16.7% בגביית מסים ביחס לשנה שעברה, וזה מה שדי עוזר לנו להגיע לגירעון סביר של 4.7% מהתוצר. אחרת היינו ב-6%-7% ויותר. המסים עולים בזכות מספר פעולות, בין היתר, הקפאה של מדרגות המס.
ברגע שמקפיאים את מדרגות המס ולא מצמידים אותם למדד המחירים, הן לא עולות ואז המס נשאר כמו שהוא במקום לרדת. להמחשה פשוטה - נניח שהרווחתם בשנה מסוימת 10,000 שקל והיתה אינפלציה של 5% והמדרגה היא אחת - מעל 8,000 שקלים משלמים מס של 25%. בשנה השנייה השכר שלכם הוא 10,500 שקלים עלייה בדומה לעלייה באינפלציה.
בשנה הראשונה - המס הוא 25% על 2,000 שקלים - 500 שקלים.
בשנה השנייה הגיעה ההגבלה של האוצר - אין הצמדה על מדרגות המס. המס יהיה 25% על 2,500 שקלים - 625 שקלים. אם המדרגה היתה צמודה, המס היה 525 שקל בלבד. שילמתם עוד 100 שקל בגלל שלא הצמידו את המדרגה.
- מדרגות מס הכנסה: איך נקבע המס שאתם משלמים? מדריך
- הקפאת מדרגות המס עברו בקריאה ראשונה - איך זה ישפיע עליכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בסה"כ מדובר במיליארדים וזה עוזר לקופה של האוצר. מתישהו זה יחזור. ההצמדה הזו מתבקשת, אחרת יש שחיקה שוטפת ריאלית של השכר. השאלה מתי - והתשובה היא לא בקרוב. סיכוי טוב מאוד שזה יימשך לתוך 2026. ברגע שיש כבר את התקנה ומקבלים יותר מס, יהיה קשה לחזור למצב הקודם, אלא אם בטוחים לגמרי שהמצב השתפר. כמו כן, עוד לפני זה, יש מגבלות שראוי להסיר ומסים שצריך להפחית. האוצר הטיל העלאה של ביטוח לאומי, שינויים בקצבאות, ומדובר על פגיעה באנשים שאין להם. שם צריך לתת הקלות עוד לפני שמדברים על החזרה להצמדה של מדרגות המס.