פיטורים באל על; רומנו: "הקיצוצים יעשו באנושיות"
לקראת פרסום דוחות החברה לרבעון השלישי 2006, מנכ"ל חברת התעופה הישראלית חיים רומנו הודיע היום על תחילת שינויים בחברה כחלק מתהליך ההתייעלות.
החברה החלה השבוע בביצוע שלב נוסף בתהליך ההתייעלות הכולל הערכות מחדש ורה- ארגון בהנהלת החברה. לאחר שלאחרונה נחתם הסכם מסגרת עם ועד העובדים של החברה בו הוארך הסכם העבודה לעובדים קבועים והוחלט על תהליך התייעלות מקיף.
נזכיר, כי בקרוב תפרסם אל על את דוחותיה לרבעון השלישי, אותו צפויה החברה לסיים באיזון כספי - או לכל היותר ברווח מזערי, לעומת רווח נקי משמעותי בסך כ-52.5 מיליון דולר שרשמה ברבעון המקביל ב-2005. משמעות האיזון הכספי ברבעון השלישי היא למעשה הפסד, שכן הרבעון השלישי הוא תמיד הרבעון הרווחי ביותר של חברת התעופה והוא שקובע את התוצאה הכספית בסוף השנה. להערכתו, הפסדי אל על יגיעו ל-70-60 מיליון דולר ב-2006.
התוצאה הכספית של הרבעון השלישי נפגעה מהזינוק במחירי הדלק הסילוני, מהירידה בתנועת הנוסעים כתוצאה ממלחמת לבנון, מירידת שער הדולר ומהתחרות החריפה במחיר כרטיסי הטיסה מול חברות התעופה הזרות.
בתוך מסגרת זו של היערכות מחדש, עוד לפני ההסכם עם נציגות העובדים, החלה ההנהלה לבצע תהליך רה-ארגון בהנהלת החברה שסעיפיו העיקריים הם: תקן סמנכ"ל מכירות עולמי יבוטל וסמכויותיו יועברו לסמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים.
תקן ראש אגף אזורי אפריקה אסיה והים התיכון יבוטל, ונציגויות אל על יחולקו מחדש בין שלושה ראשי האגפיים האזוריים. תקן ראש אגף תכנון וכלכלה יבוטל. תכולת התפקיד תוטמע בסמנכ"לויות כספים ומסחר. תפקיד מנהל מכירות סניף ישראל יבוטל.
תפקידים נוספים שיבוטלו/יומרו הם: אחד משני התקנים הבכירים בחברת סאן-דור, תקן ראש אגף תכנון מסחרי יומר למעמד ראש תחום, ותקן ראש אגף מבצעי קרקע יומר לתת אגף במעמד סגן ראש אגף.
ע"פ רומנו: תהליך זה , נעשה בתיאום מלא עם כל הנוגעים בדבר, ברגישות ובאנושיות המתחייבת . אנו במהלכו של שינוי מבנה ארגוני אשר יאפשר לנו להצעיד את החברה קדימה ולאפשר לה להתמודד אל מול האתגרים המשתנים העומדים בפניה.
אני מאמין , הדגיש רומנו , כי לאחר סיום תהליך השינוי בחברה תיטיב החברה להמשיך למצות את פוטנציאל הצמיחה הכלכלית שלה .
בכל הקשור להוצאות אומר רומנו, נמצאת אל על מזה כשלושה חודשים בתהליך רציף של צמצום הוצאות בכל התחומים ושורה של התייעלויות שאמורות לשפר את כושר התחרות מבלי לפגוע ברמת השירות. בתוך כך נדרשת החברה ,להתייעלות גם בתחום משאבי האנוש. הנהלת החברה הציגה לנציגות העובדים את עקרונות תכנית ההתייעלות כפי שגובשו על ידה, ולמעשה על פי ההסכם החלה במו"מ אינטנסיבי מתוך כוונה להגיע במהירות האפשרית להסכם שיביא את אל על להיות חברה חזקה, תחרותית ויעילה עוד יותר.
בתוך כך, נזכיר כי בדיונים קודמים עובדי החברה הזהירו כי ינקטו צעדי מחאה עד כדי שיבוש טיסות אם מועצת המנהלים לא תאשר את הסכם העבודה החדש. לנוכח המצב בחברה, דורשת נציגות העובדים מההנהלה לפטר כ-120 בעלי חוזים אישיים כחלק מתוכנית ההבראה של החברה. לטענתם, בשכבת מנהלים זו נותרו בעלי תפקידים מיותרים רבים, בעלי שכר גבוה במיוחד.