דור ה-X, Y ואולי בכלל Z - מי הדור שמתנהל הכי חכם כלכלית?
בעולם שבו המציאות הכלכלית משתנה במהירות מסחררת, הדורות השונים מוצאים את עצמם מתמודדים עם אתגרים ייחודיים ומגיבים אליהם בדרכים מפתיעות.
הדורות השונים מאופיינים בהתנהגות כלכלית שונה. דור ה-X נולד בתקופה של שינויים חברתיים וטכנולוגיים, נחשב ליותר זהיר ומחושב, בעוד דור ה-Y הוא הדור שמתמודד יותר עם חובות סטודנטים גבוהים ועלייה במחירי הדיור. דור ה-Z נוטה להיות שדרוג של שניהם. דור שנולד לעולם המקוון לחלוטין, מעדיף לחסוך את השכירות, לחיות עם ההורים ולבזבז כסף יותר על חוויות מאשר על מוצרים.
אילוסטרציה, טוויטר
דור ה-X
דור X מתייחס לאנשים שנולדו בין השנים 1965 ל-1980. הם גדלו בתקופה של שינויים מטורפים, כשהעולם עבר ממכונות כתיבה למחשבים אישיים. דור X הוא קצת כמו החתול השמן של המשפחה - זהיר, עצמאי, ויודע מתי לקפוץ על ההזדמנות. הם חוו כמה משברים כלכליים בחייהם, אז הם נוטים להיות יותר זהירים עם הכסף. אם יש להם עודף, סביר להניח שהם ישקיעו אותו בנדל"ן או יפתחו עסק קטן. הם לא ממש מתרגשים מפרסומות מנצנצות ומעדיפים לעשות את שיעורי הבית לפני כל קנייה גדולה.
מה שמייחד את דור ה-X הוא היכולת שלהם לגשר בין העולם הישן לחדש. הם זוכרים חיים ללא אינטרנט, אבל הסתגלו במהירות לעידן הדיגיטלי. זה הופך אותם למתווכים מצוינים בין הדורות המבוגרים יותר לצעירים יותר במקום העבודה. הם מעריכים איזון בין עבודה לחיים אישיים, ורבים מהם מחפשים משמעות בקריירה שלהם מעבר לשורה התחתונה. בניגוד לסטריאוטיפ של דור ציני, רבים מבני דור X מעורבים חברתית ופוליטית, אם כי בדרכים פחות מתוקשרות מאשר הדורות הצעירים יותר.
- מקדונלדס סוגרת את רשת המשקאות שלה: "חשבנו שיש לנו זכות לנצח בזירה הזו"
- הישראלים במסך המגע: הצצה אל הרגלי השימוש בסלולרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דור ה-Y
דור Y, הידוע גם כמילניאלס, מתייחס לאנשים שנולדו בין השנים 1981 ל-1996. זהו הדור הראשון שגדל עם האינטרנט כחבר הכי טוב שלהם. הם חיים ונושמים טכנולוגיה, ואם תרצו למצוא אותם, כדאי לחפש קודם באינסטגרם או בפייסבוק. המילניאלס גדלו עם האמונה שהם יכולים לשנות את העולם, אבל אז הם נתקלו במציאות של חובות סטודנטים ומחירי דיור בשמיים.
אז מה הם עושים? לפי סקר של קרדיט קרמה, כ-43% מהם פשוט "קונים כאילו אין מחר". זו בעצם הדרך שלהם להתמודד עם העולם המשוגע הזה. הם מעדיפים לשכור דברים במקום לקנות אותם (תודה אובר ואיירבנב), ועושים את רוב הקניות שלהם באינטרנט אחרי שבדקו מה כל החברים שלהם חושבים.
דור ה-Y הוא הדור הראשון שמתמודד עם "FOMO" (Fear of Missing Out) בקנה מידה גדול, מה שמשפיע על הרגלי הצריכה והחיסכון שלהם. למרות האתגרים הכלכליים, רבים מהם מצליחים לפתח קריירות מגוונות ויצירתיות, ומנצלים את הטכנולוגיה ליצירת הזדמנויות חדשות.
- מקס מציעה ביטוח נסיעות חדש לתרמילאים
- חשבון משותף או נפרד: כל מה שצריך לדעת לפני שמקבלים החלטה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בנק הפועלים מחזיר את "מניה במתנה"
דור ה-Z
דור Z מתייחס לאנשים שנולדו בין השנים 1997 ל-2012. דור שנולד עם סמארטפון ביד ו-Wi-Fi בעריסה. הם יכולים לעשות שלוש דברים בו-זמנית ועדיין להספיק לפרסם על זה בטיקטוק. הם ממש מודעים לכל מה שקורה בעולם, ומצפים שגם המותגים שהם קונים יהיו אכפתיים כמוהם.
מבחינה כלכלית, דור Z הוא סיפור מעניין. כ-35% מהם גם "קונים כאילו אין מחר", אבל הם עושים את זה בצורה חכמה יותר. הם יודעים להשוות מחירים ולמצוא דילים בשניות. הם מעדיפים לקנות חוויות במקום דברים, ורבים מהם עדיין גרים עם ההורים (כי שכר דירה זה יקר), מה שמאפשר להם לבזבז קצת יותר על מותרות.
דור ה-Z כאמור מתאפיין בגישה פרגמטית וריאליסטית לחיים, שנובעת מהגדילה בעולם של אי-ודאות כלכלית ופוליטית. הם מודעים מאוד לנושאים כמו שינויי אקלים, אי-שוויון חברתי וגיוון תרבותי, ומצפים מהמעסיקים והמותגים שלהם לפעול בנושאים אלה. בניגוד למילניאלס, הם נוטים להיות יותר שמרנים בהתנהלות הפיננסית שלהם, עם נטייה גדולה יותר לחיסכון. הם גם הדור הראשון שגדל עם מדיה חברתית מגיל צעיר מאוד, מה שמשפיע על תפיסת הזהות והמותג האישי שלהם. רבים מהם רואים ביזמות ובקריירות לא מסורתיות אפשרויות מושכות יותר מאשר מסלולי קריירה מסורתיים.
דור האלפא
לבסוף יש לנו את דור האלפא, הקטנטנים שנולדו מ-2013 ואילך. הם עדיין צעירים מכדי שנדע בדיוק איך הם יתנהגו כלכלית, אבל אפשר לנחש שהם יהיו עוד יותר מחוברים לטכנולוגיה מהדורות הקודמים. הם אמורים להיות הדור הכי משכיל בהיסטוריה עם גישה למידע ולמשאבי למידה בקצות אצבעותיהם וכנראה אתם יכולים כבר למצוא אותם מובילים מחאות על שינויי אקלים עוד לפני שהם לומדים לקרוא.
דור האלפא גדל בעולם שבו טכנולוגיות מתקדמות כמו בינה מלאכותית, מציאות מדומה ורובוטיקה הופכות לחלק אינטגרלי מהחיים היומיומיים. הם צפויים להיות הדור הראשון שיחווה באופן משמעותי את ההשפעות של אוטומציה על שוק העבודה, מה שעשוי לשנות את תפיסתם לגבי קריירה ותעסוקה. מבחינה חברתית, הם גדלים בעולם מגוון יותר, עם מודעות גבוהה לנושאים כמו זהות מגדרית ורב-תרבותיות. האתגרים הסביבתיים והחברתיים שהם יורשים מהדורות הקודמים עשויים להוביל אותם לפתח גישות חדשניות לפתרון בעיות גלובליות. עם זאת, האופן שבו הם יתמודדו עם אתגרים אלה, ואיך זה ישפיע על התנהגותם הכלכלית והחברתית, עדיין נותר להתגלות.
תופעת ה"פטאליזם הכלכלי"
תופעה מעניינת שמתפתחת בקרב הדורות הצעירים היא מה שמכונה "פטאליזם כלכלי". רבים מהם מאמינים שהעתיד הפיננסי שלהם עגום ממילא, ולכן הם נוטים להוציא כסף על דברים שמביאים סיפוק מיידי. וקשה להאשים אותם. זו תגובה לתחושת חוסר הביטחון הכלכלי, יוקר המחיה הגבוה, והקושי להגיע ליעדים כמו קניית בית או חיסכון לפרישה.
בראיון בבולמברג, אמרה מריה מלכור, יוצרת תוכן בתחום חינוך פיננסי לבני דור Z, כי רכישת מוצרי מותרות היא לעיתים הדרך היחידה עבור צעירים רבים "להעמיד פנים שהם בוגרים", כאשר קניית בית או הקמת משפחה נראים כיעדים בלתי אפשריים. היא רואה בכך שינוי ב"חלום" של הדורות הצעירים, שמשקף את המציאות החדשה שבה נישואים ולידות נמצאים בירידה, ועבודה מרחוק מאפשרת אורח חיים שונה.
וכיצד הדורות יכולים לשלם על כל הכיף הזה? בעיקר בעזרת ההורים. כמעט חצי מהצעירים חיים בבית הוריהם, וההכנסה הפנויה שמשתחררת מהחיסכון על שכר דירה משמשת כאמור לחופשות ובזבוזים. לא במפתיע, המדיה החברתית תורמת המון לבזבוזים גם כן, כאשר תמונות של צעירים מבלים, יוצאים לחופשות ורוכשים מותגים מופיעות בכל מקום.
אנשים שחיים מהיד לפה ומבזבזים בלי הכרה על מותרות עלולים ליצור מצב שבו הפסימיות הופכת לנבואה המגשימה את עצמה. היועצים הפיננסיים כמובן כבר מזהירים שלמרות שזו דרך התמודדות עם חרדות כלכליות, היא כנראה תחזור "לנשוך" בטווח הארוך.
- 10.פה זה שונה, מדובר באמריקאים (ל"ת)צבא מלחמות מילואים 21/10/2024 18:02הגב לתגובה זו
- 9.טק טק מתוקתק 21/10/2024 16:56הגב לתגובה זואי אפשר להשוות את דור הX לדור הZ האנשים שנמצאים באוכלוסיות הללו נמצאים בשלב שונה בחיים ובפוטנצירל השתכרות שלהם אז מה הטעם להשוות? ודור הY ממש לא נולד לתוך הטכנולוגיה אלא הטכנולוגיה הגיעה אלייה בעיקר בשנות העשרה העליזים שלהם
- 8.כמה שטויות בכתבה אחת 21/10/2024 08:13הגב לתגובה זוכל כך שטחי הצילו אני דור y כנראה ויש לנו יופי של בית באזור ביקוש. חמסה חמסה... שום בצל. הילדים כנראה יהיו בבעיה בגלל ממשלת החורבן, דחוף לשקול רילוקיישן
- 7.נירו 21/10/2024 07:30הגב לתגובה זונחמד לקרוא ולהתחבר
- 6.לא קיבלתי תשובה לשאלה : מי הדור שמתנהל הכי חכם כלכלית? (ל"ת)פנסיונר 21/10/2024 03:56הגב לתגובה זו
- 5.עומרי 21/10/2024 01:43הגב לתגובה זואבל לקחה את זה לקו לא נכון... ככל שהדורות הבאים נולדים יותר לטכנולוגיה מוסר העבודה וחכמת החיים יורדת... אני לפי הכתבה דור הy ,ד.א.... לא סתם רשום במסכת אבות סתירת זקנים בנין ובנין צעירים סתירה... ידע בטכנולוגיה לא בהכרח גורם לך להבין את החיים (באובייקטיביות גמורה אני אומר שיש לי שתי תעודות במחשבים וגם תואר במשפטים)
- 4.הם יכולים לעשות שלוש דברים בו-זמנית? (ל"ת)אנונימי 21/10/2024 01:12הגב לתגובה זו
- 3.דניאל 20/10/2024 21:36הגב לתגובה זוזה פשוט מוביל למסקנה שהדורןת האלו שאני בינהם יושפעו מהחברה שהיא אינה מרוסנת תחילה ובדורות אחריהם יהיה איזון נהדר והאנושות תעלה שלב אבוציונלי (בתקווה).
- 2.בישראל הדורות מטושטשים התחלת חיים מאוחר בגלל שירות צבאי (ל"ת)יוני 20/10/2024 20:15הגב לתגובה זו
- 1.שמואל 20/10/2024 19:59הגב לתגובה זויופי של כתבה
רפי שאולי, סמנכ"ל לקוחות פרטיים MAX. קרדיט: רמי זרנגרמקס מציעה ביטוח נסיעות חדש לתרמילאים
חברת Max ממשיכה להרחיב את סל השירותים הפיננסיים שהיא מציעה לנוסעים לחו"ל, ומשיקה מוצר חדש לתרמילאים: ביטוח נסיעות מקיף וייעודי לטיולים ארוכים, הכולל כיסוי מלא לספורט אתגרי, ללא תוספת תשלום
חברת Max מרחיבה את מכלול הכלים והשירותים הפיננסיים שהיא מציעה ללקוחות היוצאים לחו"ל, ומשיקה מוצר חדש בשיתוף AIG, ביטוח נסיעות מקיף המותאם במיוחד לתרמילאים ולטיולים ארוכי טווח. המוצר החדש, באמצעות Max ביטוח, נותן מענה לסיכונים הייחודיים של הטיול הגדול
וכולל הטבה בלעדית: כיסוי מלא לספורט אתגרי לאורך כל תקופת הטיול, ללא תוספת תשלום.
הביטוח החדש מצטרף לשירותי האשראי והמוצרים המשלמים לחו"ל של Max, הכוללים את Max Travel, פלטפורמת הזמנת חופשות שצוברת כסף חזרה בכל חופשה, חשבון מט"ח ללא עמלות והטבות Max Adventures, ובכך מחזקת Max את מעמדה כגורם המציע את המעטפת הפיננסית המשתלמת והמקיפה ביותר לנוסעים לחו"ל.
הטיול הארוך, המאפיין את הקהל הצעיר שיוצא למסעות ממושכים ליעדים רחוקים, חושף את המטיילים לסיכונים מוגברים – ממחלות מקומיות ועד תאונות דרכים ואובדן ציוד. כמו כן, תרמילאים נוהגים לשלב בטיול פעילויות אתגריות רבות באופן ספונטני, כגון טרקים, צלילה, פארק חבלים, גלישה וטיולי ג'יפים.
הביטוח החדש שם דגש על נוחות, גמישות ושירות, ומציע חוויית לקוח דיגיטלית ופשוטה שמבטיחה "מקסימום חוויות במינימום דאגות". תשלום התביעה מועבר ישירות ובאופן מיידי לכרטיס האשראי מרגע הפעלת הביטוח, ואפליקציית Safe Travel מאפשרת ניהול מקרים רפואיים, העלאת מסמכים והארכת הנסיעה בלחיצת כפתור. לצד זאת, מוצעת אפשרות לתשלום חודשי גמיש בהתאם לנוחות הלקוח, וכן שירותי איתור וחילוץ מקצועיים באמצעות "מגנוס", מהחברות המובילות בתחום.
- MAX: גידול בהכנסות וברווח הנקי; המשך צמיחה בתיק האשראי
- מקס תתחרה בבנקים ותתן לכם 3% שנתי על יתרה בחשבון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השקת ביטוח התרמילאים מהווה חלק מאסטרטגיה רחבה של Max לספק מעטפת פיננסית מלאה ומשתלמת במיוחד לנוסעים לחו"ל. ההצעה כוללת ביטוח נסיעות עם כיסוי חינמי לספורט אתגרי וגמישות תשלום, חשבון מט"ח ללא עמלות, מגוון כרטיסי
אשראי לשימוש בינלאומי שבמקרי תביעה נטענים מידית בסכום הפיצוי, וכן אפשרות להזמנת חופשות דרך Max Travel. שילוב השירותים יוצר פתרון כולל המותאם לצרכים הפיננסיים של הטיול הגדול ומאפשר חיסכון משמעותי בעלויות.
