חישוב פיננסי חיסכון פנסיה
צילום: Istock

הקיצוץ של 150 שקל בחודש לחוסך בפנסיות הוותיקות נדחה שוב

החשבונות הפוליטיים יחזירו את קרנות הפנסיה הוותיקות לגירעונות של מיליארדי שקלים? הממשלה תדחה בפעם ה-5 את הקיצוץ, בחצי שנה שנה נוספת בתקווה ש'מישהו אחר יצטרך לטפל בזה'
נתנאל אריאל | (1)
נושאים בכתבה אבטלה ישראל כץ

משרד האוצר יידחה בפעם ה-5 את הקיצוץ בקרנות הפנסיה הוותיקות, זאת לאחר ששר האוצר ישראל כ"ץ החליט לבקש מהיועץ המשפטי לממשלה דחייה של חצי שנה ביישום הקיצוץ שהיה אמור לצאת לפועל כבר בחודש הבא.

הקיצוץ החודשי הצפוי אמור היה להסתכם בכ-3%, שהם כ-150 שקלים לכ-200 אלף העמיתים, אך הדחיות החוזרות ונשנות של הממשלות בהעלאת גיל הפרישה לנשים עלולות להגדיל את הגירעון הצפוי בקרנות הפנסיה הוותיקות לכ-5 מיליארד שקלים.

בעקבות הגירעונות האקטואריים החמורים שהיו להן, הולאמו קרנות הפנסיה הוותיקות ע"י המדינה בשנת 2003, ומאז אסור להן להיכנס לגירעונות חדשים אך העובדה שהממשלה אינה מתפקדת ולא מצליחה לקבל החלטות - כאשר גולת הכותרת היא כמובן חוסר היכולת לאשר את תקציב המדינה - ובמקביל חברי ועדת הכספים בכנסת אינם רוצים להצטייר בתור אלה שאחראיים להרעת תנאים לציבור, משפיעה לרעה גם על המאזן של קרנות הפנסיה הוותיקות.

עקב העלייה בתוחלת החיים מחד (כאשר תוחלת החיים של נשים ארוכה מזו של גברים) והעובדה שנשים פורשות משוק העבודה מוקדם יותר מגברים, יוצא שהן צריכות להתקיים מקצבאות הפנסיה כ-10 שנים יותר מגברים. לכן, יחד עם הלאמת הקרנות הגירעוניות, הוחלט כבר ב-2003 גם להעלות את גיל הפרישה לנשים מ-62 ל-64, כדי שמחד נשים ימשיכו לצבור כספים לקרנות הפנסיה שנים נוספות ומאידך לצמצם את תשלומי הקופות. מדובר למעשה ב'תנועת מלקחיים' אשר מצד אחד מוסיפה שנות חיסכון ובמקביל מצמצמת את מספר השנים שצריך לשלם לעמיתים כסף.

אך למעשה, מאז 2003 ממשלות ישראל לדורותיהן גוררות רגליים ומגלגלות את תפוח האדמה הלוהט הלאה, כנראה בתקווה שהבעיה תיפתר מאליה. מקבלי ההחלטות נמנעו מקבלת החלטה שוב ושוב, ולאחר עצירת החוק בוועדת הכספים ב-2018, החליטה הממונה על רשות שוק ההון דאז דורית סלינגר, שאין ברירה אלא לקצץ בגמלאות של עמיתי הקרנות הוותיקות, קיצוץ שאמור היה להתבצע עד יוני 2019, וזאת במטרה למנוע את ההידרדרות המחודשת לגירעונות.

אין מה לבוא בתלונות לקרנות הוותיקות אשר הודיעו לעמיתיהן כבר לפני כשנתיים על הקיצוץ הצפוי, שתוכנן בהתחלה לעמוד על כ-1.25%, אך נדחה מאז כאמור ע"י הממשלה והכנסת. הבעיה נעוצה כמובן בכך שלמעשה מאז ראשית 2019 אין בישראל ממשלה מתפקדת שמסוגלת לקבל החלטות, עקב שלוש מערכות הבחירות הרצופות, והקמת הממשלה הפריטטית.

הסירוב של חברי הכנסת ומקבלי ההחלטות לפתור את הבעיה התקציבית החמורה אולי מקנה שקט בטווח הקצר (ועבור פוליטיקאים 17 שנים הן הרבה מאוד זמן), אך עלותו הכבדה תועמס על תקציב המדינה בשנים הבאות. שר האוצר ישראל כ"ץ מקווה מן הסתם כי עד יולי 2021 תוקם ממשלה חדשה אשר תוכל לטפל בבעיה, אך את המשפטים האלה אמרו באוצר גם ב-2019, ולמעשה כבר אומרים אותם 17 שנים.

קיראו עוד ב"צרכנות פיננסית"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כתבה יפה, אהבתי את הסיום.. (ל"ת)
    בצלאל 15/12/2020 11:54
    הגב לתגובה זו
עומר בן יאיר
צילום: סם יצחקוב

תקרות ההפקדה ל-2025: השינויים רבים, זה מה שצריך לדעת

השינויים בתקרות ההפקדה ובהטבות המס ל-2025 מושפעים מהגזירות החדשות למימון הוצאות המלחמה. מה השתנה, מה נשאר והיכן יש עדיין אי בהירות

זיו וולף |

מידי שנה מפרסמת רשות המסים את תקרות ההפקדה הרלוונטיות להטבות מס במכשירים הפנסיוניים השונים. השנה, חוק ההתייעלות הכלכלית אשר נועד לסייע בהתמודדות עם הוצאות המלחמה, שינה מספר דברים מהותיים. עומר בן יאיר, סמנכ"ל מקצועי באלטשולר שחם עושה סדר:

    מרבית תקרות ההפקדה הקבועות במס הכנסה צמודות למדד בדרך כלל, והן לא יוצמדו אליו ב-2025. כלומר, על אף שב-2024 האינפלציה עומדת על 3.2%, התקרות לא יוצמדו והן ישחקו בפועל. כך למשל תקרות כמו תקרת ההפקדה לקרן השתלמות, לא יעודכנו. כמו כן, לא יוצמדו מדרגות מס ההכנסה למדד.

    מס נוסף שיגבה הוא מס יסף, הידוע בשמו מס עשירים. עד כה נהג בישראל מס יסף של 3% על הכנסה מעל להכנסה שנתית של 721,561 שקלים, אליה מצטרף השנה מס בשיעור 2% על הכנסות ממקורות הוניים מעל לסכום זה.

    בעולם הפנסיוני ישנם פרמטרים שונים הנקבעים לפי השכר הממוצע במשק שמפרסם הביטוח הלאומי וצמודים אליו. השנה פורסמו 2 נתונים לשכר ממוצע –13,316 ₪ לעניין הגמלאות, ו– 12,536 ₪ לעניין גביית דמי ביטוח. מכיוון שאין התייחסות בהוראות הדין איזה סוג שמ"ב יש לקחת בחשבון לצורך החישוב, רשות המיסים הודיעה כי בשנת 2025 התקרות התלויות בשמ"ב יחושבו לפי גישה מטיבה. כך למשל – תקרת הפקדה של מעסיק לרכיב התגמולים ולרכיב הפיצויים שלא גוררת זקיפת הכנסה בידי העובד ותחושב לפי הגבוה מבניהם. המשמעות הינה תקרה גבוהה יותר ולמעשה שכירים ישלמו פחות מס.  דוגמה נוספת הינה הפקדה  של עמית מוטב (נדרשת לצורך מקסום הטבות מס של עצמאי בהפקדה לחיסכון פנסיוני) – תעשה לפי הנמוך.