טויוטה C-HR
צילום: יואב פולס

222,222 כלי רכב נמסרו מתחילת השנה - וזו שנה חלשה

מתחילת השנה נמסרו 222,222 כלי רכב. הביקוש הקשיח בשוק מוערך בכ 250,000 כלי רכב מדי שנה. המצב הכלכלי המעורער מאוד, כתוצאה מהמשבר הבטחוני משפיע עמוקות גם על ענף הרכב, וחלף מסירות הנושקות לכ 300,000 כלי רכב שנים טובות, הענף נמצא במגננה. 
יואב פולס |
נושאים בכתבה מסירות רכב

222,222 כלי רכב חדשים נרשמו במשרד הרישוי, מתחילת 2024 ועד היום. בזמן שתקראו את הנתון הזה המספר כבר יהיה גבוה יותר, שכן כל יום נרשמים מאות / אלפי כלי רכב חדשים.

מתוך המספר היפה הרשום, 53,631 כלי רכב הם חשמליים לחלוטין, 24.1% מכלל השוק, ונתון זה עוד יעלה עד סוף השנה ומיד אסביר.

קודם הנתונים,

טויוטה הוא המותג ממנו נרשמו הכי הרבה כלי רכב עם נתון הנושק ל 30,000 כלי רכב. טויוטה לבד מחזיקה 13% מסך כל המסירות מתחילת השנה, וזה בזמן שהטויוטה קורולה המשפחתית סובלת ממחסור קשה של מלאים, ונמצאת ממש בסוף העשירייה הראשונה. ניתן רק לחשוב מה היה קורה אלמלא עצירת משלוחי הטויוטה מטורקיה, הן למסירות הקורולה, והן למסירות המותג.

במקום השני נמצאת יונדאי עם למעלה מ 23,000 כלי רכב, כ 10% מהשוק. גם יונדאי סובלת מהחרם הטורקי ולא מצליחה להביא את הסופר מיני הפופולרית שלה ה i20. גם כאן ניתן רק לנחש מה היה קורה אלמלא עצירת המשלוחים.

במקום השלישי נמצאת קיה עם 21,000 כלי רכב, במקום הרביעי סקודה עם כמעט 15,500 כלי רכב ובמקום החמישי BYD שממשיכה לככב בטבלאות. מאזדה במקום השישי עם 12,000 מסירות, צ'רי ממשיכה להפגין חוזק, ומכל המותגים של פריסבי (לשעבר קרסו) היא המצטיינת עם 9425 כלי רכב. מיצובישי עם 8900 כלי רכב במקום השמיני, סיאט עם 8355 כלי רכב וסוזוקי סוגרת את העשירייה הראשונה של המותגים עם 7234 כלי רכב מתחילת השנה.

אם נלך לרשימת הדגמים המצטיינים מתחילת השנה אז BYD Atto3 ממשיכה להוביל עם נתון מרשים של כמעט 9500 כלי רכב. האלנטרה ההיברידית עם מעל 7100 מסירות, ואחריה במקום השלישי הסקודה אוקטביה עם 6400 יחידות. במקום הרביעי, החמישי והשישי נמצאת טויוטה,  הראב 4 היקר שמכל 5600 יחידות במקום הרביעי, היאריס קרוס במקום החמישי עם 5500 מסירות, והקורולה קרוס עם 4500 יחידות. במקומות מהשביעי עד העשירי נמצאים ארבעה דגמים שכולם מסרו בין 3900 ל 4000 יחידות, אאוטלנדר עם 3998 יחידות, קיה פיקנטו עם 3955 יחידות (ובימים אלה החל שיווק הדגם העדכני של הפיקנטו), הטויוטה קורולה המשפחתית עם 3937 יחידות וקיה ספורטאז' עם 3934 יחידות.

לגבי נתון החשמליות, ברור כי המיסוי על כלי רכב חשמליים יעלה ב1.1.2025, רק לא ברור עד כמה. אם לא תתקבל החלטה אחרת, המס יעלה ל 83% דבר שיחסל כמעט לחלוטין את שוק החשמליות בישראל, דבר שאף אחד לא רוצה בו. כיום מתקיימים דיונים על מתווה העלאת מיסים מדורג לשנים הקרובות, עם זאת, כל מתווה שלא ייבחר יביא לכך שהמס יעלה, ואיתו התייקרות של כלי הרכב החשמליים. היבואנים ימהרו להביא מלאים של חשמליות וישחררו אותו במיסוי הישן. חלקן ישווק מיד, וחלקן לתוך 2025. איך שלא נהפוך את זה המיקוד לקראת סוף השנה יהיה בחשמליות, ולכן אחוזי החשמליות עוד צפויים לעלות.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

הנתונים באדיבות צבי תמרי

 

נתוני מותגים:

יצרן מסירות
טויוטה 29652
יונדאי 23225
קיה 20997
סקודה 15459
BYD 13667
מזדה 12075
צ'רי 9425
מיצובישי 8900
סיאט 8355
סוזוקי 7234
 

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?