222,222 כלי רכב נמסרו מתחילת השנה - וזו שנה חלשה
222,222 כלי רכב חדשים נרשמו במשרד הרישוי, מתחילת 2024 ועד היום. בזמן שתקראו את הנתון הזה המספר כבר יהיה גבוה יותר, שכן כל יום נרשמים מאות / אלפי כלי רכב חדשים.
מתוך המספר היפה הרשום, 53,631 כלי רכב הם חשמליים לחלוטין, 24.1% מכלל השוק, ונתון זה עוד יעלה עד סוף השנה ומיד אסביר.
קודם הנתונים,
טויוטה הוא המותג ממנו נרשמו הכי הרבה כלי רכב עם נתון הנושק ל 30,000 כלי רכב. טויוטה לבד מחזיקה 13% מסך כל המסירות מתחילת השנה, וזה בזמן שהטויוטה קורולה המשפחתית סובלת ממחסור קשה של מלאים, ונמצאת ממש בסוף העשירייה הראשונה. ניתן רק לחשוב מה היה קורה אלמלא עצירת משלוחי הטויוטה מטורקיה, הן למסירות הקורולה, והן למסירות המותג.
במקום השני נמצאת יונדאי עם למעלה מ 23,000 כלי רכב, כ 10% מהשוק. גם יונדאי סובלת מהחרם הטורקי ולא מצליחה להביא את הסופר מיני הפופולרית שלה ה i20. גם כאן ניתן רק לנחש מה היה קורה אלמלא עצירת המשלוחים.
במקום השלישי נמצאת קיה עם 21,000 כלי רכב, במקום הרביעי סקודה עם כמעט 15,500 כלי רכב ובמקום החמישי BYD שממשיכה לככב בטבלאות. מאזדה במקום השישי עם 12,000 מסירות, צ'רי ממשיכה להפגין חוזק, ומכל המותגים של פריסבי (לשעבר קרסו) היא המצטיינת עם 9425 כלי רכב. מיצובישי עם 8900 כלי רכב במקום השמיני, סיאט עם 8355 כלי רכב וסוזוקי סוגרת את העשירייה הראשונה של המותגים עם 7234 כלי רכב מתחילת השנה.
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- שוק הרכב - דגמים, מותגים ויצרנים מובילים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם נלך לרשימת הדגמים המצטיינים מתחילת השנה אז BYD Atto3 ממשיכה להוביל עם נתון מרשים של כמעט 9500 כלי רכב. האלנטרה ההיברידית עם מעל 7100 מסירות, ואחריה במקום השלישי הסקודה אוקטביה עם 6400 יחידות. במקום הרביעי, החמישי והשישי נמצאת טויוטה, הראב 4 היקר שמכל 5600 יחידות במקום הרביעי, היאריס קרוס במקום החמישי עם 5500 מסירות, והקורולה קרוס עם 4500 יחידות. במקומות מהשביעי עד העשירי נמצאים ארבעה דגמים שכולם מסרו בין 3900 ל 4000 יחידות, אאוטלנדר עם 3998 יחידות, קיה פיקנטו עם 3955 יחידות (ובימים אלה החל שיווק הדגם העדכני של הפיקנטו), הטויוטה קורולה המשפחתית עם 3937 יחידות וקיה ספורטאז' עם 3934 יחידות.
לגבי נתון החשמליות, ברור כי המיסוי על כלי רכב חשמליים יעלה ב1.1.2025, רק לא ברור עד כמה. אם לא תתקבל החלטה אחרת, המס יעלה ל 83% דבר שיחסל כמעט לחלוטין את שוק החשמליות בישראל, דבר שאף אחד לא רוצה בו. כיום מתקיימים דיונים על מתווה העלאת מיסים מדורג לשנים הקרובות, עם זאת, כל מתווה שלא ייבחר יביא לכך שהמס יעלה, ואיתו התייקרות של כלי הרכב החשמליים. היבואנים ימהרו להביא מלאים של חשמליות וישחררו אותו במיסוי הישן. חלקן ישווק מיד, וחלקן לתוך 2025. איך שלא נהפוך את זה המיקוד לקראת סוף השנה יהיה בחשמליות, ולכן אחוזי החשמליות עוד צפויים לעלות.
- עקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: קנסות לחברות ביטוח
- קבוצת כדורי מתחילה בשיווק דגמי BAIC בישראל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
הנתונים באדיבות צבי תמרי
נתוני מותגים:
| יצרן | מסירות |
| טויוטה | 29652 |
| יונדאי | 23225 |
| קיה | 20997 |
| סקודה | 15459 |
| BYD | 13667 |
| מזדה | 12075 |
| צ'רי | 9425 |
| מיצובישי | 8900 |
| סיאט | 8355 |
| סוזוקי | 7234 |

התקלה החמורה ברכב שקשה לגלות; והאם היא גם ברכב שלכם?
ריקולים ענקיים בעולם, אבל לא תמיד הבעיה נפתרת, והבעיה הגדולה יותר - שיעור היענות לא מלא לריקולים - על הבעיות של כריות האוויר
התקלה שלא רואים בעין אבל עלולה להכריע בשנייה. מיליוני רכבים בעולם נוסעים עם כריות אוויר שלא נפתחות בזמן תאונה, או גרוע מזה, עם כריות שעלולות להתפוצץ ולשגר רסיסים. חלק מהתקלות כבר הובילו לריקולים רחבים, חלק עדיין בבדיקה רגולטורית, אבל בשטח התמונה מטרידה: גם אחרי שנשלחות הודעות, בערך רבע עד שליש מהרכבים לא עוברים תיקון. במילים אחרות, יש לא מעט מכוניות על הכביש עם מערכת בטיחות שלא בטוח שתעבוד.
מה בדיוק התקלה, ולמה היא מסוכנת כל כך
ברוב המקרים מדובר בתקלה מסוג "אי פתיחה ופריסה" - כריות האוויר פשוט לא נפתחות בתאונה חזיתית קשה. התקלה לא תמיד נובעת מהכרית עצמה, אלא מהמערכת שמחליטה אם ומתי לפרוס אותה: חיישני תאונה, מודול בקרה, חיווט חשמלי ותוכנה. אם אחד המרכיבים האלה נפגע או מקבל נתון שגוי, המערכת עלולה לא לשלוח פקודת פתיחה. לפעמים היא גם לא מתעדת "אירוע אי פריסה", למרות שמדובר בדרישה רגולטורית בתאונות חמורות. בפועל, הנהג והנוסעים נשארים בלי שכבת ההגנה המרכזית שלהם, בזמן שגוף הרכב נזרק קדימה.
הסכנה כאן כפולה. ראשית, בתאונות במהירות בינונית עד גבוהה, כרית האוויר אמורה למנוע פגיעה ישירה בהגה, בלוח המחוונים או בשמשה. בלי הפריסה, הסיכוי לפגיעות ראש וחזה קשות עולה משמעותית. שנית, גם אם חגורת הבטיחות פועלת, היא לא תמיד מספיקה לבדה בתרחישי התנגשות חזיתית חזקה. לכן כריות אוויר נחשבות לאחד מחידושי הבטיחות שמנעו עשרות אלפי מקרי מוות בעשורים האחרונים.
אילו יצרניות ודגמים נמצאים במוקד
בין השנים 2015 עד 2024 נרשמו עשרות ריקולים בארצות הברית בלבד בגלל תקלות אי פריסה, בהיקף מוערך של 12-14 מיליון כלי רכב, כשבעולם מדובר על סדרי גודל של פי 3-4. המותגים כוללים טויוטה, ניסאן, ג'נרל מוטורס, פורד, פולקסווגן, קיה, מרצדס-בנץ, אאודי וסובארו, לצד דגמים נוספים. מדובר לא רק במותגים עממיים אלא גם בפרימיום, מה שמחדד שהבעיה קשורה לספקי מערכות ולמורכבות הטכנולוגית, לא רק לאיכות ייצור של יצרן מסוים.
- נפצע בטרמפולינה בטיול בית ספר - וזה הסכום שיקבל
- המשחק הסתיים באשפוז: "המועצה ומשרד החינוך התרשלו"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טויוטה נדרשה להחזיר כמעט 2.9 מיליון רכבים - כולל קורולה, קאמרי, ראב4 ויאריס, בגלל מערכת שאינה מזהה נכון את עוצמת התאונה. בקיה, דגמי סול, פורטה וריו סבלו מתקלות חשמליות שגרמו לאי פריסת כריות. פורד ביצעה ריקול ליותר מ-700 אלף רכבים, ביניהם פוקוס, פיוז'ן ואקספלורר, בעקבות תקלות דומות.
ביטוח רכב. צילום: Shutterstockעקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: רשות שוק ההון קנסה חברות ביטוח
רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הטילה קנס על שתי מהחברות הדומיננטיות בתחום הביטוח, הפניקס וביטוח ישיר, בעקבות איחורים שלהן בהגשת נתונים ובהשמטת מידע על תעריפי ביטוח רכב. הקנס הגיע ל-125 אלף שקל לכל אחת מהחברות, במסגרת בדיקה של המחירים הגבוהים שנגבו מהלקוחות
בשנתיים האחרונות עלו מחירי ביטוחי הרכב - גם הביטוח המקיף וגם צד ג' - בעשרות אחוזים. ברשות שוק ההון חשו שחברות הביטוח גבו יותר מדי ביחס לסיכון בפועל, והחליטו לפעול - והיום נודע כי אנשיה הטילו קנסות. הסיפור מתחיל בבדיקה שהחלה בספטמבר 2024, אחרי שבחודשים שבהם חלה עלייה חדה במחירי הפרמיות, דרשה הרשות מכל חברות הביטוח למסור לה מידע מפורט לגבי המחירים והתעריפים שנגבו בעבור ביטוח רכב, לאורך כמה שנים. מהבדיקה עלה כי אצל הפניקס וביטוח ישיר נרשמו עיכובים בהעברת הנתונים, ואף השמטות של מידע מהחודשים הראשונים אחרי פרוץ המלחמה, כולל פרטים על מכרזי ביטוח רכב שהעניקו לעובדים במגזר הציבורי.
בעקבות כך הטילה הרשות עיצום כספי של 125 אלף שקל על כל אחת מהחברות. בהמשך, היא דרשה לא רק הבהרות, אלא גם הוראה להוריד את התעריפים. ביקורת ציבורית רבה נמתחה על הרשות, בעיקר על כך שהתגובה שלה הגיעה באיחור, כשהמחירים כבר החלו לרדת (בממוצע בכ-10%), בין השאר בעקבות ירידה בגניבות כלי הרכב. עוד עלה מהבדיקה כי מתוך שמונה חברות ביטוח מרכזיות שנבדקו, למעט אחת בכולן נמצאו תעריפים גבוהים שבחרגו ממה שהיה "סביר" מבחינת עלות הסיכון והתביעות בפועל.
המקרה הזה מדגים שאפילו בשוק מפוקח כמו ביטוח, שבו טוענים שתחרות ושוק חופשי הם דבר מרכזי, הבקרה של הרגולטור יכולה להיות קריטית. כשהחברות לא משתפות פעולה במידע, או שמחיריהן גבוהים בלתי סבירים, הרשות מוכנה לפעול. עם זאת, העובדה שהקנסות היו קטנים יחסית, וחלו רק אחרי שירידת מחירים כבר החלה, עוררה ביקורת על היעילות והמהירות של האכיפה.
