פקקי תנועה
צילום: Iwona Castiello d'Antonio,Unsplash

בדיחה - ועדת הכספים אישרה אגרת גודש רק ב-2025- למה לא במידי?

ועדת הכספים אישרה כי אגרות הגודש ייכנסו לתוקף ב-2025. הוועדה קבעה כי שרי האוצר והתחבורה יוכלו לדחות את יישום הרפורמה בשנה אחת. עוד אושר - תושבי גוש דן יזכו להקלות ומוניות ישלמו 50%. מנגד, המחיר למשאיות יהיה כפול.

ועדת הכספים אישרה בקריאה שנייה ושלישית את רפורמת אגרות הגודש כחלק מחוק ההסדרים. בין השינויים שהוכנסו בשעות האחרונות של הדיונים - הפחתת האגרה למוניות וכן ההחלטה לפטור אגרה בעת חצייה הלוך-חזור של גבול הטבעת הגיאוגרפית בגוש דן.

אבל העניין הדרמטי ביותר היה דחיית כניסתה לתוקף של אגרת הגודש. רק ב-2025, כדי לאפשר ליאיר לפיד לא להתעסק עם העניין. כן, כך זה הוצג בדיון. הסיבה לדחייה היא כדי שהממשלה החדשה לא תתעסק בעניין אגרת הגודש. כלומר, דוחים את העניין לממשלה שאחרי מסיבות פוליטיות ולא אמיתיות. אגרת גודש היא חובה וכמה שיותר מהר כף עדיף. מי יודע מה יקרה ב-2025-2026. עד אז אלוהים גדול. 

לפי התוכנית, יחולק גוש דן לשלוש טבעות - פנימית, תיכונה וחיצונית שישמשו כאזורי תשלום שונים. התשלום יקבע על פי המיקום כשכל חצייה של כל טבעת תחויב בתשלום. בנסיעה לטבעות ייגבה סכום של בין 5 שקלים ל-10 שקלים, תלוי בטבעת ותלוי בשעות הנסיעה. כמו כן, ייקבע תשלום מקסימלי ליום - 5.37 שקלים לרכב.

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    אמנון 26/10/2021 14:02
    הגב לתגובה זו
    כמו במדינות מפותחות!
  • 19.
    אני 25/10/2021 10:48
    הגב לתגובה זו
    תחבורה ציבורית. סתם לקחת אגרת גודש בלי לתת תמורה כל שהיא?
  • 18.
    הם זורקים את התמרמרות הציבור על הממשלה הבאה (ל"ת)
    יצחק 24/10/2021 14:16
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    אבי 24/10/2021 07:48
    הגב לתגובה זו
    מאז שעלו מחפשים איך להכביד את המיסים
  • 16.
    אבי 24/10/2021 07:46
    הגב לתגובה זו
    יגרום לעליית מחירים ויוקר מחיה ולא יפתור את בעיית הפקקים,מעבר לכך למה משאית שהיא רכב שירות צריכה לשלם כפול
  • 15.
    שאול 22/10/2021 19:38
    הגב לתגובה זו
    סיגרו את מרכזי הערים לרכב פרטי ומשאיות מ -8.00 עד 17.00 הציבור יסע בתחבורה ציבורית . לכו על מטרו כמו בפריס ולונדון . הרכבת הקלה עד שתסתיים לא תספק את הצרכים כראוי .
  • ג'ק 23/10/2021 22:36
    הגב לתגובה זו
    והעניין סגור ל200 שנה .
  • 14.
    חיים 22/10/2021 18:06
    הגב לתגובה זו
    כאילו הממשלה פועלת, אבל בפועל הממשלה הבאה יכולה לשנות/לבטל כראות עיניה
  • 13.
    ליברמן ועושה דברו קושניר הם בדיחה עצובה ויקרה (ל"ת)
    שלמה 22/10/2021 15:47
    הגב לתגובה זו
  • דרור 22/10/2021 19:40
    הגב לתגובה זו
    1000 חכמים לא יצליחו לתקן . ממש עצוב .
  • 12.
    אריאל 22/10/2021 15:44
    הגב לתגובה זו
    גם כאן מכניסים את יאיר לפיד ????! מה קורה לכם ???
  • 11.
    אין תחבורה ציבורית 22/10/2021 15:34
    הגב לתגובה זו
    אגרת הגודש מיותרת והיא עוד מס על הציבור. לא תועלת. לא יתרון. הכבדה וחליבת כסף. המינימום לעשות זה לחכות שתהיה תחבורה ציבורית ראויה כחלופה. כרגע אין. אולי בממשלה חושבים שעד 2025 תהיה כזו. אשרי המאמין.
  • 10.
    הציבור מטומטם ולכן הציבור ישלם! (ל"ת)
    אזרח 22/10/2021 15:23
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שמוליק 22/10/2021 14:27
    הגב לתגובה זו
    כשאין אלטרנטיבה - אגרה זה פשוט מס, לא מקטין שימוש. יהיה מטרו ותחבורה נורמלית - אז אפשא לוותר על הרכב
  • 8.
    פנסי 22/10/2021 14:25
    הגב לתגובה זו
    מאוד מתחשבים בי, תודה !!!! אם אחייה עד שנת 2025 אהייה בגיל שלא נוהגים ומשתמשים רק בתחבורה ציבורית.
  • 7.
    לזרוק את ליברמן 22/10/2021 14:11
    הגב לתגובה זו
    רוצים שרק עשירים יחזיקו רכב ממשלת המיסים המחורבנט של אמן
  • 6.
    ירושלמית 22/10/2021 13:55
    הגב לתגובה זו
    הוועדה (בראשות נציג שר האוצר) רוצה כנראה עוד מכוניות ועוד גודש. הרי התשלום נקבע בין היתר על-פי מצב הגודש.
  • 5.
    ג'ק 22/10/2021 13:39
    הגב לתגובה זו
    הרכבת הקלה בגוש דן . תעלה עשרות מיליארדים ,הורסים והופכים את הערים ועד שתסתיים תהיה לא תהיה רלבנטית לכמות הנוסעים . נכון היה להשקיע את כל ההשקעה בה והרבה יותר ברכבת תחתית רצינית כמו בערים כמו לונדון ופריס שתסיע את כל כמויות הנוסעים גם בעוד עשרות שנים מתחת לפני הקרקע ללא הפרעות וללא פקקים .
  • 100% (ל"ת)
    bmn010 24/10/2021 00:09
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ניחוש ? כי הם לא יהיו כאן ב 2025 - אמן קודם לכן (ל"ת)
    אבי 22/10/2021 13:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    א 22/10/2021 13:19
    הגב לתגובה זו
    לא רוצים להתעסק בשום נושא
  • 2.
    הם שמעו שהליכוד יעלה ויבטל את כל חוקי הממשלה הזאת...חח (ל"ת)
    ביאליק 22/10/2021 13:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    טוב שלא ב 2050 כמו שאר היעדים הירוקים (ל"ת)
    פשוט עצוב 22/10/2021 12:50
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?