פקקי תנועה
צילום: Iwona Castiello d'Antonio,Unsplash

בדיחה - ועדת הכספים אישרה אגרת גודש רק ב-2025- למה לא במידי?

ועדת הכספים אישרה כי אגרות הגודש ייכנסו לתוקף ב-2025. הוועדה קבעה כי שרי האוצר והתחבורה יוכלו לדחות את יישום הרפורמה בשנה אחת. עוד אושר - תושבי גוש דן יזכו להקלות ומוניות ישלמו 50%. מנגד, המחיר למשאיות יהיה כפול.

ועדת הכספים אישרה בקריאה שנייה ושלישית את רפורמת אגרות הגודש כחלק מחוק ההסדרים. בין השינויים שהוכנסו בשעות האחרונות של הדיונים - הפחתת האגרה למוניות וכן ההחלטה לפטור אגרה בעת חצייה הלוך-חזור של גבול הטבעת הגיאוגרפית בגוש דן.

אבל העניין הדרמטי ביותר היה דחיית כניסתה לתוקף של אגרת הגודש. רק ב-2025, כדי לאפשר ליאיר לפיד לא להתעסק עם העניין. כן, כך זה הוצג בדיון. הסיבה לדחייה היא כדי שהממשלה החדשה לא תתעסק בעניין אגרת הגודש. כלומר, דוחים את העניין לממשלה שאחרי מסיבות פוליטיות ולא אמיתיות. אגרת גודש היא חובה וכמה שיותר מהר כף עדיף. מי יודע מה יקרה ב-2025-2026. עד אז אלוהים גדול. 

לפי התוכנית, יחולק גוש דן לשלוש טבעות - פנימית, תיכונה וחיצונית שישמשו כאזורי תשלום שונים. התשלום יקבע על פי המיקום כשכל חצייה של כל טבעת תחויב בתשלום. בנסיעה לטבעות ייגבה סכום של בין 5 שקלים ל-10 שקלים, תלוי בטבעת ותלוי בשעות הנסיעה. כמו כן, ייקבע תשלום מקסימלי ליום - 5.37 שקלים לרכב.

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    אמנון 26/10/2021 14:02
    הגב לתגובה זו
    כמו במדינות מפותחות!
  • 19.
    אני 25/10/2021 10:48
    הגב לתגובה זו
    תחבורה ציבורית. סתם לקחת אגרת גודש בלי לתת תמורה כל שהיא?
  • 18.
    הם זורקים את התמרמרות הציבור על הממשלה הבאה (ל"ת)
    יצחק 24/10/2021 14:16
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    אבי 24/10/2021 07:48
    הגב לתגובה זו
    מאז שעלו מחפשים איך להכביד את המיסים
  • 16.
    אבי 24/10/2021 07:46
    הגב לתגובה זו
    יגרום לעליית מחירים ויוקר מחיה ולא יפתור את בעיית הפקקים,מעבר לכך למה משאית שהיא רכב שירות צריכה לשלם כפול
  • 15.
    שאול 22/10/2021 19:38
    הגב לתגובה זו
    סיגרו את מרכזי הערים לרכב פרטי ומשאיות מ -8.00 עד 17.00 הציבור יסע בתחבורה ציבורית . לכו על מטרו כמו בפריס ולונדון . הרכבת הקלה עד שתסתיים לא תספק את הצרכים כראוי .
  • ג'ק 23/10/2021 22:36
    הגב לתגובה זו
    והעניין סגור ל200 שנה .
  • 14.
    חיים 22/10/2021 18:06
    הגב לתגובה זו
    כאילו הממשלה פועלת, אבל בפועל הממשלה הבאה יכולה לשנות/לבטל כראות עיניה
  • 13.
    ליברמן ועושה דברו קושניר הם בדיחה עצובה ויקרה (ל"ת)
    שלמה 22/10/2021 15:47
    הגב לתגובה זו
  • דרור 22/10/2021 19:40
    הגב לתגובה זו
    1000 חכמים לא יצליחו לתקן . ממש עצוב .
  • 12.
    אריאל 22/10/2021 15:44
    הגב לתגובה זו
    גם כאן מכניסים את יאיר לפיד ????! מה קורה לכם ???
  • 11.
    אין תחבורה ציבורית 22/10/2021 15:34
    הגב לתגובה זו
    אגרת הגודש מיותרת והיא עוד מס על הציבור. לא תועלת. לא יתרון. הכבדה וחליבת כסף. המינימום לעשות זה לחכות שתהיה תחבורה ציבורית ראויה כחלופה. כרגע אין. אולי בממשלה חושבים שעד 2025 תהיה כזו. אשרי המאמין.
  • 10.
    הציבור מטומטם ולכן הציבור ישלם! (ל"ת)
    אזרח 22/10/2021 15:23
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שמוליק 22/10/2021 14:27
    הגב לתגובה זו
    כשאין אלטרנטיבה - אגרה זה פשוט מס, לא מקטין שימוש. יהיה מטרו ותחבורה נורמלית - אז אפשא לוותר על הרכב
  • 8.
    פנסי 22/10/2021 14:25
    הגב לתגובה זו
    מאוד מתחשבים בי, תודה !!!! אם אחייה עד שנת 2025 אהייה בגיל שלא נוהגים ומשתמשים רק בתחבורה ציבורית.
  • 7.
    לזרוק את ליברמן 22/10/2021 14:11
    הגב לתגובה זו
    רוצים שרק עשירים יחזיקו רכב ממשלת המיסים המחורבנט של אמן
  • 6.
    ירושלמית 22/10/2021 13:55
    הגב לתגובה זו
    הוועדה (בראשות נציג שר האוצר) רוצה כנראה עוד מכוניות ועוד גודש. הרי התשלום נקבע בין היתר על-פי מצב הגודש.
  • 5.
    ג'ק 22/10/2021 13:39
    הגב לתגובה זו
    הרכבת הקלה בגוש דן . תעלה עשרות מיליארדים ,הורסים והופכים את הערים ועד שתסתיים תהיה לא תהיה רלבנטית לכמות הנוסעים . נכון היה להשקיע את כל ההשקעה בה והרבה יותר ברכבת תחתית רצינית כמו בערים כמו לונדון ופריס שתסיע את כל כמויות הנוסעים גם בעוד עשרות שנים מתחת לפני הקרקע ללא הפרעות וללא פקקים .
  • 100% (ל"ת)
    bmn010 24/10/2021 00:09
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ניחוש ? כי הם לא יהיו כאן ב 2025 - אמן קודם לכן (ל"ת)
    אבי 22/10/2021 13:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    א 22/10/2021 13:19
    הגב לתגובה זו
    לא רוצים להתעסק בשום נושא
  • 2.
    הם שמעו שהליכוד יעלה ויבטל את כל חוקי הממשלה הזאת...חח (ל"ת)
    ביאליק 22/10/2021 13:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    טוב שלא ב 2050 כמו שאר היעדים הירוקים (ל"ת)
    פשוט עצוב 22/10/2021 12:50
    הגב לתגובה זו
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.