מפריצות סייבר לשאלת האחריות אילו בעיות עדיין לא פתרו בתעשיית הרכב האוטונומי?
מהפיכת הרכבים האוטונומיים אמנם מסקרנת ומציתה את דמיון הציבור אך משכיחה כמה בעיות מובנות שמחייבות התייחסות בטרם הן פורצות לשוק הרחב
הרכבים האוטונומיים הולכים ומתרבים בעיקר דרך הפעלת מוניות אוטונומיות (רובוטקסי). יש מספר גופים שנמצאים בשוק הזה, כשטסלה נכנסה לפני כארבעה חודשים ולאחרונה גם אמזון (הרובוטקסי של אמזון יוצא לדרך - האם יצליח להדביק את Waymo וטסלה?). הכוונה להאיץ את ההפעלה בשטח במהירות בערים המרכזיות בארה"ב כשהתחום הזה הוא בעצם "חוד החנית" של הרכבים האוטונומיים.
המהפכה הזו מסקרנת ומציתה את הדמיון (היתרון הגדול של רכבים אוטונומיים; וגם החיסרון הגדול), אך קיימות כמה בעיות שעדיין לא נפתרו.
הבעיה הבטיחותית
ראשית כל בעיות בטיחותיות. רכבים אוטונומיים מחוברים לרשת האינטרנט ומשום כך עלולים להיות פגיעים לתקלות שישביתו את הרכב במהלך הנסיעה, פריצות סייבר מטעם ארגוני טרור למערכת שיכולות לסכן את יושבי הרכב, יכולת של רכב אוטונומי להתמודד עם תנאי מזג אוור משתנים והעובדה כי הטכנולוגיה עדיין לא פועלת באופן מושלם, כפי שנהג רכב יכול לנהוג בתנאי מזג אוויר קשים.
מבחינה אתית, קיימות מספר בעיות קריטיות. למשל, אם הרכב חייב לבחור בין פגיעה בנוסע לפגיעה בהולכי רגל, איך תתכנת המערכת לקבל החלטות כאלה? מי יחליט על הקריטריונים המוסריים שיקבעו איך הבינה המלאכותית תעריך חיי אדם? נושא חם נוסף בהקשר זה הוא הפרטיות. הרכבים יאספו נתונים אישיים על כל נסיעה, מיקום ודפוסי התנהגות. מי יבעל את הנתונים הללו ואיך ישתמשו בהם?
- חברת האוטונומיה שגייסה מעל 200 מיליון דולר מאנבידיה ואובר
- הרובוטקסי המשותף של אובר ובאידו מקפיץ את מניות שתי החברות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תאונות וטרגדיות גם מעלות את שאלת האחריות. במקרה של תאונה, מי אחראי? היצרן, המתכנת, בעל הרכב, או הרכב עצמו? זה מערער את כל מערכת האחריות האישית שעליה בנויה החברה. בהמשך לכך נשאלת השאלה האם אנחנו, המשתמשים נוכל לדעת כיצד פועל האלגוריתם של הרכב בו אנחנו נוסעים, כיצד פועלת קבלת ההחלטות שלו או האם כל זאת יישאר סוד מסחרי של חברות הרכב.
בעיות כלכליות שעלולות לצוף מההתקדמות התעשייה האוטונומית הן התלות בחברות הטכנולוגיה, באופן שעלול לייצר ריכוזיות כלכלית מסוכנת. בתוך כך, גם עלויות הטיפול ברכבים עלולות להרקיע שחקים, כאשר גם הטכנולוגיה עצמה הייתה מאוד יקרה בפיתוח, מה שעלול להפוך את הרכבים הללו לעשירים בלבד. הפערים החברתיים יכולים להעמיק כאשר תעשיות נלוות לתעשיית הרכב יושפעו מהמהפכה האוטונומית. חברות ביטוח, חניונים, מוסכים ובתי ספר לנהיגה עלולות להתמוטט או להצטרך להתמחות מחדש ולצד זאת עלולה להיווצר אבטלה המונית של מיליוני נהגים מקצועיים , בין אם במשאיות, מוניות, אוטובוסים או משלוחים, שיאבדו את פרנסתם.
בעיה אקלימית חמורה שכבר נותנת את אותותיה בעקבות העלייה בשימוש ברכבים חשמליים היא בחומרים המזהמים לייצור בטריות. ייצור הבטריות דורש כמויות עצומות של ליתיום, קובלט וחומרים נדירים אחרים. הכרייה מתבצעת לעתים באזורים עניים עם תנאי עבודה קשים, כולל עבודת ילדים במכרות בקונגו, מדינה שכבר נקרעת תחת מלחמות. לתעשייה גם אין תשובה לשאלה מה לעשות עם אותן בטריות לאחר שימוש. בטריות ליתיום מייצרות בעיית פסולת רעילה שטרם נמצא לה פתרון מלא.
- היתרון הגדול של רכבים אוטונומיים; וגם החיסרון הגדול
- כך חוסכים אלפי שקלים בשנה בטיפולי רכב - מדריך פרקטי עם דוגמאות
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הפלאג אין הייבריד הזול בישראל BYD Sealion 5 DM-i
שוק הרכבים האוטונומיים היה בהיקף 207.4 מיליארד דולר ב-2024 וצפוי להגיע ל-4,450.3 מיליארד דולר עד 2034, עם קצב צמיחה שנתי של 36.3%.
חשוב לציין שהתעשייה עדיין בשלבים מוקדמים מבחינה מסחרית. למרות ההשקעות העצומות והצמיחה המרשימה בשימוש, רוב החברות עדיין לא הגיעו לרווחיות מלאה מהטכנולוגיה האוטונומית עצמה. מעבר הדרגתי הכולל השקעה במחקר, שיפור תנאי הכרייה, פיתוח טכנולוגיות מיחזור, ומדיניות שתבטיח שהטכנולוגיה הנקייה תהיה זמינה לכלל הציבור.
החברות המובילות את תעשיית הרכבים אוטונומיים
Waymo - חברת בת של Alphabet/Google , השלימה יותר מ-5 מיליון נסיעות אוטונומיות בסך הכל (4 מיליון בתשלום בשנת 2024 לבדה). נחשבת לאחת מחברות הרכב האוטונומי המובילות. הכריזה על אספקת למעלה מ-50,000 נסיעות רובוטקסי בתשלום עם צי רכבים אוטונומי חשמלי לחלוטין בשבוע בשלוש ערים בארה"ב.
Baidu - באידו, חברת טכנולוגיה סינית, מעורבת באופן פעיל בפיתוח כלי רכב ללא נהג. פועלת בשירות רובוטקסי במספר רב של ערים בסין וגם מחוץ לסין.
טסלה, הרווחים שלה מגיעים בעיקר ממכירת רכבים חשמליים רגילים, לא מטכנולוגיה אוטונומית, אך החברה פיתחה את מערכת הנהג האוטונומי, המציעה תכונות מתקדמות לסיוע לנהג, כולל מרכז נתיבים, בקרת שיוט אדפטיבית וחניה עצמית. השיקה לפני מספר חודשים את הרובוטקסי ומרחיבה את השימוש באופן מואץ.

כך חוסכים אלפי שקלים בשנה בטיפולי רכב - מדריך פרקטי עם דוגמאות
הפערים האמיתיים בין מוסך לטיפול עצמי; ואיך אפשר לחסוך על בדיקת נוזלים, החלפת פילטרים, מגבים וטיפולים עונתיים סכומים גדולים?
מעבר לדלק, ביטוח ואגרות, תחזוקת הרכב במוסך היא הוצאה משמעותית. החלקים עצמם לא תמיד יקרים, אבל שעת עבודה, מע"מ ורווחי המוסך מנפחים את החשבון. חלק גדול מהטיפולים השוטפים הם פעולות פשוטות שאפשר לבצע לבד עם הכוונה בסיסית - ולחסוך אלפי שקלים בשנה.
המדריך הזה מתמקד אך ורק בטיפולים פשוטים ובטוחים שכל אחד יכול לבצע. יש מקרים רבים שבהם חובה לפנות למוסך מקצועי - בעיות מנוע, תיבת הילוכים, מערכות בלימה מורכבות, תקלות חשמל, כיוון פרונט ועוד.
בדיקות נוזלים - הפער המפתיע
במוסך מורשה, הוספת בקבוק שמן מנוע שעולה 40-50 שקל בחנות חלפים, תעלה 250-300 שקל. נוזל קירור עולה בחנות 35 שקל לליטר, במוסך תשלמו 120-150 שקל. בתחנות דלק המחירים גבוהים עוד יותר - בקבוק שמן ב-90-100 שקל.
חיסכון שנתי: 400-600 שקל לרכב.
פילטרים - עשר דקות עבודה, מאות שקלים חיסכון
פילטר אוויר למנוע עולה בחנות 60-80 שקל. במוסך יבואן - 250-300 שקל. פילטר מזגן, שנמצא מאחורי תא הכפפות, עולה כ-100 שקל. במוסך יגבו 400 שקל. החלפת שני הפילטרים לוקחת פחות מעשר דקות ודורשת רק פתיחת כמה קליפסים.
- השותף הסתיר הכנסות - וישלם יותר מ-2 מיליון שקל
- מוכר? כך תקנו רכב משומש בצורה הכי נכונה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חיסכון שנתי: 400-600 שקל.
מגבים - פעולה של שתי דקות
זוג מגבים סטנדרטי עולה באוטודיפו או בחנות חלפים 70-100 שקל. במוסך יגבו 200-250 שקל. ההחלפה דורשת רק משיכת קליפס והרכבת המגב החדש.
חיסכון: 120-150 שקל בכל החלפה.

היתרון הגדול של רכבים אוטונומיים; וגם החיסרון הגדול
הרובוטקסי מתקדם והופך לעובדה. מה יקרה כשההטמעה בשטח תואץ?
ההשקה של הרובוטקסי בלאס וגאס השבוע הרובוטקסי של אמזון יוצא לדרך בלאס וגאס - האם יצליח להדביק את Waymo וטסלה? היא עוד צעד קטן במעבר מכלי רכב רגילים שאנחנו בני האדם נוהגים בהם, לרכבים אוטונומיים שנשלטים על ידי מערכת רובוטית.
תעשיית הרכבים האוטונומיים נמצאת אמנם רק בתחילת הדרך, אך יש עדיין עוד מכשולים ובעיות בדרך (להרחבה: מפריצות סייבר לשאלת האחריות אילו בעיות עדיין לא פתרו בתעשיית הרכב האוטונומי?). ובכל זאת, כבר כעת ברור שמדובר במהפכה והחל הדיון על איך תיראה המהפכה בסופה.
במקרה של רובוטקסי, מדובר ברכב שיתופי ואוטונומי המיוצר על ידי חברת זוקס השייכת לאמאזון. זהו רכב שיתופי ושאינו בבעלות פרטית. כיום, זו תעשייה שאינה נחשבת רווחית שכן העלות של המערכות, החיישנים והרכיבים האלקטרוניים שמרכיבים רכב אוטונומי אינה נחשבת נמוכה, ונטען כי חברת פורד החליטה לסגת מייצור רכב Argo AI בשנת 2022 בדיוק מסיבה זו.
אמנם מדובר בחלום רחוק אבל ניתן להבין מהן השלכותיו, ולהבין כיצד ייראה עולמנו אם יתקיים מעבר מרכב פרטי כשמאחורי ההגה יושב אדם בשר ודם, לרכב שיתופי ואוטונומי שמסיע מספר נוסעים.
- הרובוטקסי של אמזון יוצא לדרך בלאס וגאס - האם יצליח להדביק את Waymo וטסלה?
- חברת האוטונומיה שגייסה מעל 200 מיליון דולר מאנבידיה ואובר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ערים עם פחות רכבים
כיום שטח רב מדי מהמרחב העירוני שלנו מוקדש לחניה ודרכים. עם מעבר לרכבים אוטונומיים ופרידה מרכבים אישיים נוכל "לשחרר" שטח עירוני רב לטובת שימושים אחרים. כשרכבים אוטונומיים יוכלו לנוע ברצף וללא חניה, שטחים עצומים ישוחררו לפארקים, בתים, מסחר ומרחבים ציבוריים. יצומצם באופן ניכר השימוש בחניונים רב-קומתיים שיוכלו להפוך לבניינים מגורים או משרדים ורחובות עירוניים רבים יותר יוכלו להפוך למדרחובים בטוחים יותר להולכי רגל, עם תנועה רבה יותר לעסקים קטנים. רחובות הערים יהיו לשקטים וירוקים יותר, כאשר הם יכילו פחות רכבים חונים ברחובות, מה שיאפשר יותר עצים, רחבות הולכי רגל ואופניים. השטח העירוני יהיה פחות צפוף, אם הצורך בחצרות חניה פרטיות ומוסכים יצנח, ואיכות החיים תשתפר עם יותר מרחבים ירוקים ופתוחים. מבחינה בטיחותית נעבור שינוי של ממש בכבישים. עולם של רכבים אוטונומיים מעטים על הכביש במקום אינסוף מכוניות פרטיות שמגדילות את הסיכוי לתאונות ואסונות. תאונות דרכים רבות נגרמות כיום מטעויות אנושיות. העלות האישית של ביטוח ואחזקה של רכב תקטן דרמטית.