מפריצות סייבר לשאלת האחריות אילו בעיות עדיין לא פתרו בתעשיית הרכב האוטונומי?
מהפיכת הרכבים האוטונומיים אמנם מסקרנת ומציתה את דמיון הציבור אך משכיחה כמה בעיות מובנות שמחייבות התייחסות בטרם הן פורצות לשוק הרחב
הרכבים האוטונומיים הולכים ומתרבים בעיקר דרך הפעלת מוניות אוטונומיות (רובוטקסי). יש מספר גופים שנמצאים בשוק הזה, כשטסלה נכנסה לפני כארבעה חודשים ולאחרונה גם אמזון (הרובוטקסי של אמזון יוצא לדרך - האם יצליח להדביק את Waymo וטסלה?). הכוונה להאיץ את ההפעלה בשטח במהירות בערים המרכזיות בארה"ב כשהתחום הזה הוא בעצם "חוד החנית" של הרכבים האוטונומיים.
המהפכה הזו מסקרנת ומציתה את הדמיון (היתרון הגדול של רכבים אוטונומיים; וגם החיסרון הגדול), אך קיימות כמה בעיות שעדיין לא נפתרו.
הבעיה הבטיחותית
ראשית כל בעיות בטיחותיות. רכבים אוטונומיים מחוברים לרשת האינטרנט ומשום כך עלולים להיות פגיעים לתקלות שישביתו את הרכב במהלך הנסיעה, פריצות סייבר מטעם ארגוני טרור למערכת שיכולות לסכן את יושבי הרכב, יכולת של רכב אוטונומי להתמודד עם תנאי מזג אוור משתנים והעובדה כי הטכנולוגיה עדיין לא פועלת באופן מושלם, כפי שנהג רכב יכול לנהוג בתנאי מזג אוויר קשים.
מבחינה אתית, קיימות מספר בעיות קריטיות. למשל, אם הרכב חייב לבחור בין פגיעה בנוסע לפגיעה בהולכי רגל, איך תתכנת המערכת לקבל החלטות כאלה? מי יחליט על הקריטריונים המוסריים שיקבעו איך הבינה המלאכותית תעריך חיי אדם? נושא חם נוסף בהקשר זה הוא הפרטיות. הרכבים יאספו נתונים אישיים על כל נסיעה, מיקום ודפוסי התנהגות. מי יבעל את הנתונים הללו ואיך ישתמשו בהם?
- היום שבו תעצרו רובוטקסי מתחת לבית נמצא ממש מאחורי הסיבוב
- וואימו תשיק מוניות אוטונומיות בבריטניה במהלך 2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תאונות וטרגדיות גם מעלות את שאלת האחריות. במקרה של תאונה, מי אחראי? היצרן, המתכנת, בעל הרכב, או הרכב עצמו? זה מערער את כל מערכת האחריות האישית שעליה בנויה החברה. בהמשך לכך נשאלת השאלה האם אנחנו, המשתמשים נוכל לדעת כיצד פועל האלגוריתם של הרכב בו אנחנו נוסעים, כיצד פועלת קבלת ההחלטות שלו או האם כל זאת יישאר סוד מסחרי של חברות הרכב.
בעיות כלכליות שעלולות לצוף מההתקדמות התעשייה האוטונומית הן התלות בחברות הטכנולוגיה, באופן שעלול לייצר ריכוזיות כלכלית מסוכנת. בתוך כך, גם עלויות הטיפול ברכבים עלולות להרקיע שחקים, כאשר גם הטכנולוגיה עצמה הייתה מאוד יקרה בפיתוח, מה שעלול להפוך את הרכבים הללו לעשירים בלבד. הפערים החברתיים יכולים להעמיק כאשר תעשיות נלוות לתעשיית הרכב יושפעו מהמהפכה האוטונומית. חברות ביטוח, חניונים, מוסכים ובתי ספר לנהיגה עלולות להתמוטט או להצטרך להתמחות מחדש ולצד זאת עלולה להיווצר אבטלה המונית של מיליוני נהגים מקצועיים , בין אם במשאיות, מוניות, אוטובוסים או משלוחים, שיאבדו את פרנסתם.
בעיה אקלימית חמורה שכבר נותנת את אותותיה בעקבות העלייה בשימוש ברכבים חשמליים היא בחומרים המזהמים לייצור בטריות. ייצור הבטריות דורש כמויות עצומות של ליתיום, קובלט וחומרים נדירים אחרים. הכרייה מתבצעת לעתים באזורים עניים עם תנאי עבודה קשים, כולל עבודת ילדים במכרות בקונגו, מדינה שכבר נקרעת תחת מלחמות. לתעשייה גם אין תשובה לשאלה מה לעשות עם אותן בטריות לאחר שימוש. בטריות ליתיום מייצרות בעיית פסולת רעילה שטרם נמצא לה פתרון מלא.
- מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות
- טלקאר משיקה את KGM טורס ההיברידי - החל מ 175,000 ש"ח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שיא ישראלי חדש - פרארי ב-18,000,000 שקל
שוק הרכבים האוטונומיים היה בהיקף 207.4 מיליארד דולר ב-2024 וצפוי להגיע ל-4,450.3 מיליארד דולר עד 2034, עם קצב צמיחה שנתי של 36.3%.
חשוב לציין שהתעשייה עדיין בשלבים מוקדמים מבחינה מסחרית. למרות ההשקעות העצומות והצמיחה המרשימה בשימוש, רוב החברות עדיין לא הגיעו לרווחיות מלאה מהטכנולוגיה האוטונומית עצמה. מעבר הדרגתי הכולל השקעה במחקר, שיפור תנאי הכרייה, פיתוח טכנולוגיות מיחזור, ומדיניות שתבטיח שהטכנולוגיה הנקייה תהיה זמינה לכלל הציבור.
החברות המובילות את תעשיית הרכבים אוטונומיים
Waymo - חברת בת של Alphabet/Google , השלימה יותר מ-5 מיליון נסיעות אוטונומיות בסך הכל (4 מיליון בתשלום בשנת 2024 לבדה). נחשבת לאחת מחברות הרכב האוטונומי המובילות. הכריזה על אספקת למעלה מ-50,000 נסיעות רובוטקסי בתשלום עם צי רכבים אוטונומי חשמלי לחלוטין בשבוע בשלוש ערים בארה"ב.
Baidu - באידו, חברת טכנולוגיה סינית, מעורבת באופן פעיל בפיתוח כלי רכב ללא נהג. פועלת בשירות רובוטקסי במספר רב של ערים בסין וגם מחוץ לסין.
טסלה, הרווחים שלה מגיעים בעיקר ממכירת רכבים חשמליים רגילים, לא מטכנולוגיה אוטונומית, אך החברה פיתחה את מערכת הנהג האוטונומי, המציעה תכונות מתקדמות לסיוע לנהג, כולל מרכז נתיבים, בקרת שיוט אדפטיבית וחניה עצמית. השיקה לפני מספר חודשים את הרובוטקסי ומרחיבה את השימוש באופן מואץ.
מ - 4 יוצא 1 - רכב השטח הטוב בישראל, האם יש כזה?
ארבעה רכבי שטח משובחים נמכרים בישראל. לכל אחד מהם עדת מעריצים, את חלקן כבר ניתן להגדירן כ'כת'. אבל מי הכי טוב? האם יש כזה דבר 'הכי טוב'? או שיש מקום לשאול מה הצרכים של הלקוח הפוטנציאלי, ולהתאים עבורו את הרכב הנכון. באנו לעשות סדר
ארבעה רכבי שטח אמיתיים נמכרים בישראל. למעשה חמישה, אם נחשיב גם את ה KGM רקסטון כרכב שטח, אבל כאן זה מתחיל וכאן זה נגמר, כי הרקסטון, עם כל הכבוד, לא יכול להיות חלק מחבורת החוד של רכבי השטח בישראל – לנדרובר דיפנדר, ג'יפ רנגלר, פורד ברונקו וטויוטה לנדקרוזר. גם את הטנדרים אני שם בצד, אנחנו עם SUV אמיתיים. גם את האינאוס גרנדיר שיחידה אחת ממנו כבר מתגלגלת על כבישי ארצנו אני שם מחוץ למשוואה.
אני כאן כדי לחדד את הבדלים בין ארבעת המופלאים שהזכרתי. ראשית אומר שהייתי שמח אם כל אחד מהארבעה היה לי בחניה הפרטית. הם כולם מבצעים ברמה הגבוהה ביותר, גם אם יש ביניהם הבדלים גדולים מאוד. וגילוי נאות, בחניה הפרטית חונה לנדקרוזר ארוך וקשיש, שחוגג עוד מעט 20 שנים להיווסדו ביפן.
חלקכם עומד להתרגז מאוד, בוודאי אלו שקשורים בעבותות לרכב השטח שיש ברשותם, או עליו הם חולמים. אחרי הרבה מאוד ק"מ על סיפונם של כל אחד מהארבעה, גם בכביש וגם בשטח, המסקנות שלי חדות וברורות. ובכן, כל כלי הרכב המוזכרים הם בעלי הנעה כפולה 4X4, עם הילוך כח ונתחיל במסקנות.
אז מי על הפרק:
לנדרובר דיפנדר 110 – יש האומרים שהוא הדיסקברי 6 האמיתי. אני מניח בצד את גירסאות ה 90 (הקצר) או ה 130 העוד יותר ארוך, ומתמקד בדגמי ה 110. כך או כך, מדובר ברכב שטח אמיתי, שלדה אחודה, ארבעה מתלים נפרדים, יש גירסת כניסה עם מתלים רגילים (קפיץ ובולם) ויש עם מתלי אוויר מתכווננים.

מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות
באוצר יגבשו בשבוע-שבועיים הקרובים מתווה למיסוי רכבים חשמליים
מדינות משרד האוצר בקשר למסים על רכבים חשמליים היא ברורה - העלאה. המסים על הדלק גבוהים מאוד ואחראים על חלק גדול מההכנסות המדינה ורשות המסים חייבת למצוא תחליף לירידה בהכנסות במקביל לירידה הצפויה ברכישות רכבים על נזין והשימוש בבנזין. מה עושים? התשובה די ברורה - הולכים על מיסוי רכבים חשמליים. זה התחליף הטבעי.
מס נסועה יהיה, השאלה רק מתי - מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות
אלא שבינתיים זה לא צפוי להיכנס לתקציב 2026. משרד האוצר ככל הנראה לא יספיק להרים את המיסוי גם מכיוון שיש קשיים טכניים. ועל רקע זה, מסתמן שיהיו חלופות כמו העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים. המס כבר עלה אשתקד מ-35% ל-45%, אבל הכוונה כפי שגם אמרו נציגי האוצר היום להביא אותו ל-83%. סיכוי טוב שגם בתחילת ינואר מס הקנייה יעלה. לא ברור עדיין לכמה.
ועדת הכספים דנה היום בהארכת הנחת מס הקנייה על רכבים חשמליים - משרד האוצר: "בהעדר מס נסועה יש לקדם מקור תקציבי חלופי לשם הארכתה". זה רמז עבה להעלאת מס קנייה. במהלך הדיון מתחו חברי הוועדה ביקורת על הממשלה נוכח העדר מדיניות ברורה וכך שלקראת סוף השנה עדיין לא גובשה אפילו מדיניות מס ל-2026. יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מילביצקי קרא לממשלה להציג מספרים ברורים על גלגול ההטבה לציבור, והדגיש כי מימון הטבה כזו בעת מלחמה, חייב לגלם הנחה לרכבים שבאפשרות כלל הציבור לרכוש, לא רק בעלי יכולת כלכלית גבוהה. נציגי טסלה טענו כי מלוא ההטבה מגולגלת לצרכן וכי הוזלה משמעותית יותר אפשרית עם מדיניות מס מקלה וארוכת טווח
- המיסוי על הרכב החשמלי אמור להשתנות - איך זה ישפיע ולמה סיכוי טוב שזה לא יקרה בקרוב?
- הנחה במס קנייה ברכישת רכב - סיכוי קטן שזה יגיע אליכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במשרד האוצר הודו כי יש ירידה באחוזי החדירה של הרכבים בשנת 2025, וציינו כי חלקה קשורה בשינויי מדיניות המס. כן קשרו במשרד בין הארכת ההטבה לקידום מס נסועה, הדגישו כי הארכת ההנחה מס תלויה במציאת מקור תקציבי חלופי, וכי בשבוע הבא יציגו בפני שר האוצר חלופות אפשריות ויביאו אותן בפני הוועדה
