
היתרון הגדול של רכבים אוטונומיים; וגם החיסרון הגדול
הרובוטקסי מתקדם והופך לעובדה. מה יקרה כשההטמעה בשטח תואץ?
ההשקה של הרובוטקסי בלאס וגאס השבוע הרובוטקסי של אמזון יוצא לדרך בלאס וגאס - האם יצליח להדביק את Waymo וטסלה? היא עוד צעד קטן במעבר מכלי רכב רגילים שאנחנו בני האדם נוהגים בהם, לרכבים אוטונומיים שנשלטים על ידי מערכת רובוטית.
תעשיית הרכבים האוטונומיים נמצאת אמנם רק בתחילת הדרך, אך יש עדיין עוד מכשולים ובעיות בדרך (להרחבה: מפריצות סייבר לשאלת האחריות אילו בעיות עדיין לא פתרו בתעשיית הרכב האוטונומי?). ובכל זאת, כבר כעת ברור שמדובר במהפכה והחל הדיון על איך תיראה המהפכה בסופה.
במקרה של רובוטקסי, מדובר ברכב שיתופי ואוטונומי המיוצר על ידי חברת זוקס השייכת לאמאזון. זהו רכב שיתופי ושאינו בבעלות פרטית. כיום, זו תעשייה שאינה נחשבת רווחית שכן העלות של המערכות, החיישנים והרכיבים האלקטרוניים שמרכיבים רכב אוטונומי אינה נחשבת נמוכה, ונטען כי חברת פורד החליטה לסגת מייצור רכב Argo AI בשנת 2022 בדיוק מסיבה זו.
אמנם מדובר בחלום רחוק אבל ניתן להבין מהן השלכותיו, ולהבין כיצד ייראה עולמנו אם יתקיים מעבר מרכב פרטי כשמאחורי ההגה יושב אדם בשר ודם, לרכב שיתופי ואוטונומי שמסיע מספר נוסעים.
- טסלה משיקה את הדור הבא של הנהיגה האוטונומית
- באידו מעל טסלה - הרובוטקסי שלה מתרחב בעולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ערים עם פחות רכבים
כיום שטח רב מדי מהמרחב העירוני שלנו מוקדש לחניה ודרכים. עם מעבר לרכבים אוטונומיים ופרידה מרכבים אישיים נוכל "לשחרר" שטח עירוני רב לטובת שימושים אחרים. כשרכבים אוטונומיים יוכלו לנוע ברצף וללא חניה, שטחים עצומים ישוחררו לפארקים, בתים, מסחר ומרחבים ציבוריים. יצומצם באופן ניכר השימוש בחניונים רב-קומתיים שיוכלו להפוך לבניינים מגורים או משרדים ורחובות עירוניים רבים יותר יוכלו להפוך למדרחובים בטוחים יותר להולכי רגל, עם תנועה רבה יותר לעסקים קטנים. רחובות הערים יהיו לשקטים וירוקים יותר, כאשר הם יכילו פחות רכבים חונים ברחובות, מה שיאפשר יותר עצים, רחבות הולכי רגל ואופניים. השטח העירוני יהיה פחות צפוף, אם הצורך בחצרות חניה פרטיות ומוסכים יצנח, ואיכות החיים תשתפר עם יותר מרחבים ירוקים ופתוחים. מבחינה בטיחותית נעבור שינוי של ממש בכבישים. עולם של רכבים אוטונומיים מעטים על הכביש במקום אינסוף מכוניות פרטיות שמגדילות את הסיכוי לתאונות ואסונות. תאונות דרכים רבות נגרמות כיום מטעויות אנושיות. העלות האישית של ביטוח ואחזקה של רכב תקטן דרמטית.
עבור עוברי דרך רבים זו יכולה להיות הקלה אך עבור רבים המעבר לרכב אוטונומי יהיה קשה בפן הרגשי וגם בפן החברתי. בעולם התלוי יותר ברכבים שיתופיים ופחות ברכבים פרטיים יהיה צורך במנגנון של מנויים, כרטיסיות בדומה לתחבורה הציבורית. אנשים שלא יוכלו להרשות לעצמם מנוי איכותי עלולים להיתקע עם שירות גרוע - רכבים ישנים, זמני המתנה ארוכים או ביטול מסלולים לאזורים בהם יש מעט משתמשים, ומעבר להשגתם של מעוטי יכולת.
לא חסרים גם אנשים שמכורים לנהיגה ולרכב פרטי, אספני מכוניות ומי שמעדיף שליטה על הרכב שהוא נוסע בו במקו שליטה של מערכת. תרבות הרכבים וההערצה למכוניות הקלאסיות עלולה לספוג מכה אם יהיו פחות מכוניות על הכביש.
- מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות
- טלקאר משיקה את KGM טורס ההיברידי - החל מ 175,000 ש"ח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שיא ישראלי חדש - פרארי ב-18,000,000 שקל
אובדן פרטיות
התלות בטכנולוגיה מביאה עימה גם בעיות של אובדן פרטיות. רכבים אוטונומיים מיוצרים על ידי חברות טכנולוגיה, שכפי שכולנו כבר יודעים, אינן מתביישות להודות כי הן אוספות מידע על משתמשים ומנצלות את המידע הזה לטובת אינטרסים מסחריים שלהן. כשלוקחים בחשבון את ניסיון העבר שיש לנו עם חברות טכנולוגיה, ניתן להניח כי כל נסיעה תתועד ותיאסף לכדי מאגר מידע. החברות והממשלות ידעו בדיוק איפה כל אדם נוסע, מתי, באיזו תדירות ולאיזו מטרה.
ההערכה היא כי אזורים הכפריים יישארו תלויים ברכבים פרטיים זמן רב יותר, מכיוון שרכבים שיתופיים יהיו כדאיים בעיקר באזורים צפופים. זה עלול ליצור פער טכנולוגי ותרבותי נוסף בין העיר והכפר משמע, פער נוסף בין מרכז לפריפריה.
מעל לכל הספקולציות צריך לזכור שאנחנו רק בתחילת הדרך כאשר היצרניות המובילות מודות כי הן עוד לא מרוויחות ממנו. העולם עם רכבים אוטונומיים יהיה יעיל יותר ונקי יותר - אבל גם מבוקר יותר, בו נהיה חשופים אפילו עוד יותר לתאגידים טכנולוגיים שאיננו יודעים לעולם מהם האינטרסים שלהם, איזה מידע יש להם עלינו ואיזה שימוש הם תוכלנה לעשות בו. השינוי יהיה הדרגתי, ולעולם לא יהיה מוחלט, ישפיע פחות על הפריפריה אבל בעל פוטנציאל משמעותי להפחתת זיהום אוויר והפחתה משמעותית של תאונות דרכים. הצפי הוא כי נעבור באופן הדרגתי לעבר עולם היברידי עם רובוטקסיות בערים, רכבים פרטיים חכמים יותר בפרברים, ומערכת תחבורה מעורבת שתתפתח בעשורים הקרובים.
- 3.עושה חשבון 14/09/2025 03:27הגב לתגובה זוהיום מטוס יכול להמריא ולנחות ללא טייסאנושי . ועדיין יש שני טייסים. יעברו עשרות שנים עד שהרכב הפרטי יעבור מהעולם.
- 2.גו 13/09/2025 16:25הגב לתגובה זועוד כמה שנים נגלה שתוכניות קווי המטרו אינם רלוונטים וזה יהיה אחרי שיתנדפו להם עשרות מיליארדים של שקלים
- אנונימי 13/09/2025 16:58הגב לתגובה זולהחזיק רכב
- 1.נהגוס 13/09/2025 14:34הגב לתגובה זואם המוניות לא השתלטו על העולם אז גם הרובוטקסי לא ישתלטו. כל מי שיכול ימשיך לקנות רכב פרטי רגיל או אוטונומי.
טורס היברידי. צילום רונן טופלברגטלקאר משיקה את KGM טורס ההיברידי - החל מ 175,000 ש"ח
טלקאר יבואנית דגמי KGM לישראל משיקה את הטורס ההיברידי במחיר של 180.0 אש"ח / 190.0 אש"ח עם הטבת השקה של 5000 ש"ח.
הטורס ההיברידי מהווה אלטרנטיבה למי שרוצה קרוסאובר חסכוני שאינו מתוצרת סין.
טלקאר יבואנית דגמי KGM (בעבר הרחוק סאנגיונג) החלה בשיווק ה KGM טורס ההיברידי. הטורס של KGM הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV הפופולרי מאוד, אולם הוא נבדל מעדר הקרוסאוברים השוטף את כבישי ישראל בזכות עיצוב שונה ורענן. עד עתה שווק הטורס עם מנוע טורבו בנזין בלבד, ועתה מצטרף אליו טורס היברידי עם הנעה היברידית אמיתית מתקדמת שפותחה בשיתוף BYD.
החידוש בטורס ההיברידי הוא כמובן מערכת ההנעה, המשלבת מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר המפיק 150 כ"ס יחד עם מנוע חשמלי המפיק 177 כ"ס. מנוע הבנזין מפעיל גנרטור בהספק של 130 כ"ס המטעין את הסוללה.
שילוב המערכות מביא לכך שבמהירות נמוכה יעשה הטורס ההיברידי שימוש במנוע החשמלי. תחת עומס יכנס לפעולה הגנרטור שיספק אנרגיה לסוללה, ובמהירויות גבוהות יכנס לפעולה גם מנוע הבנזין, כך שבפועל קיימים תשעה שילובים שונים של הנעה. אם זה נראה לכם מורכב, הנהג לא צריך לעשות דבר אלא לתת למחשב הרכב לקבוע את צורת ההנעה הנכונה. עבור הנהג בחירת צורת ההנעה שקופה.
העיצוב החיצוני והפנימי של הטורס ההיברידי זהה לזה של מתיחת הפנים של הטורס, עם החזית המזוהה של דגמי KGM החדשים, וכך גם תא הנוסעים המשלב שני מסכי ''12.3, ותא נוסעים מרווח ונעים. המידות החיצוניות של הטורס לא השתנה עם אורך כולל של 4.7 מטר, רוחב של 1.89 מטר וגובה של 1.72 מטר. בסיס הגלגלים של הטורס עומד על נתון ממוצע של 2.68 מטר בלבד, אולם הודות לתכנון חכם של תא הנוסעים מתקבל תא נוסעים מרווח באופן מפתיע.
- טלקאר נכנסת לתחום הליסינג לפרטיים
- מוסו EV - נהיגה ראשונה בדגם ה'לייף סטייל' של KGM
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נפח תא המטען של הטורס עומד על 599 ליטר, ואם מקפלים את שורת המושבים השניה מתקבל נפח של 1662 ליטר.

מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות
באוצר יגבשו בשבוע-שבועיים הקרובים מתווה למיסוי רכבים חשמליים
מדינות משרד האוצר בקשר למסים על רכבים חשמליים היא ברורה - העלאה. המסים על הדלק גבוהים מאוד ואחראים על חלק גדול מההכנסות המדינה ורשות המסים חייבת למצוא תחליף לירידה בהכנסות במקביל לירידה הצפויה ברכישות רכבים על נזין והשימוש בבנזין. מה עושים? התשובה די ברורה - הולכים על מיסוי רכבים חשמליים. זה התחליף הטבעי.
מס נסועה יהיה, השאלה רק מתי - מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות
אלא שבינתיים זה לא צפוי להיכנס לתקציב 2026. משרד האוצר ככל הנראה לא יספיק להרים את המיסוי גם מכיוון שיש קשיים טכניים. ועל רקע זה, מסתמן שיהיו חלופות כמו העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים. המס כבר עלה אשתקד מ-35% ל-45%, אבל הכוונה כפי שגם אמרו נציגי האוצר היום להביא אותו ל-83%. סיכוי טוב שגם בתחילת ינואר מס הקנייה יעלה. לא ברור עדיין לכמה.
ועדת הכספים דנה היום בהארכת הנחת מס הקנייה על רכבים חשמליים - משרד האוצר: "בהעדר מס נסועה יש לקדם מקור תקציבי חלופי לשם הארכתה". זה רמז עבה להעלאת מס קנייה. במהלך הדיון מתחו חברי הוועדה ביקורת על הממשלה נוכח העדר מדיניות ברורה וכך שלקראת סוף השנה עדיין לא גובשה אפילו מדיניות מס ל-2026. יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מילביצקי קרא לממשלה להציג מספרים ברורים על גלגול ההטבה לציבור, והדגיש כי מימון הטבה כזו בעת מלחמה, חייב לגלם הנחה לרכבים שבאפשרות כלל הציבור לרכוש, לא רק בעלי יכולת כלכלית גבוהה. נציגי טסלה טענו כי מלוא ההטבה מגולגלת לצרכן וכי הוזלה משמעותית יותר אפשרית עם מדיניות מס מקלה וארוכת טווח
- המיסוי על הרכב החשמלי אמור להשתנות - איך זה ישפיע ולמה סיכוי טוב שזה לא יקרה בקרוב?
- הנחה במס קנייה ברכישת רכב - סיכוי קטן שזה יגיע אליכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במשרד האוצר הודו כי יש ירידה באחוזי החדירה של הרכבים בשנת 2025, וציינו כי חלקה קשורה בשינויי מדיניות המס. כן קשרו במשרד בין הארכת ההטבה לקידום מס נסועה, הדגישו כי הארכת ההנחה מס תלויה במציאת מקור תקציבי חלופי, וכי בשבוע הבא יציגו בפני שר האוצר חלופות אפשריות ויביאו אותן בפני הוועדה
