
היתרון הגדול של רכבים אוטונומיים; וגם החיסרון הגדול
הרובוטקסי מתקדם והופך לעובדה. מה יקרה כשההטמעה בשטח תואץ?
ההשקה של הרובוטקסי בלאס וגאס השבוע הרובוטקסי של אמזון יוצא לדרך בלאס וגאס - האם יצליח להדביק את Waymo וטסלה? היא עוד צעד קטן במעבר מכלי רכב רגילים שאנחנו בני האדם נוהגים בהם, לרכבים אוטונומיים שנשלטים על ידי מערכת רובוטית.
תעשיית הרכבים האוטונומיים נמצאת אמנם רק בתחילת הדרך, אך יש עדיין עוד מכשולים ובעיות בדרך (להרחבה: מפריצות סייבר לשאלת האחריות אילו בעיות עדיין לא פתרו בתעשיית הרכב האוטונומי?). ובכל זאת, כבר כעת ברור שמדובר במהפכה והחל הדיון על איך תיראה המהפכה בסופה.
במקרה של רובוטקסי, מדובר ברכב שיתופי ואוטונומי המיוצר על ידי חברת זוקס השייכת לאמאזון. זהו רכב שיתופי ושאינו בבעלות פרטית. כיום, זו תעשייה שאינה נחשבת רווחית שכן העלות של המערכות, החיישנים והרכיבים האלקטרוניים שמרכיבים רכב אוטונומי אינה נחשבת נמוכה, ונטען כי חברת פורד החליטה לסגת מייצור רכב Argo AI בשנת 2022 בדיוק מסיבה זו.
אמנם מדובר בחלום רחוק אבל ניתן להבין מהן השלכותיו, ולהבין כיצד ייראה עולמנו אם יתקיים מעבר מרכב פרטי כשמאחורי ההגה יושב אדם בשר ודם, לרכב שיתופי ואוטונומי שמסיע מספר נוסעים.
- הרובוטקסי של אמזון יוצא לדרך בלאס וגאס - האם יצליח להדביק את Waymo וטסלה?
- חברת האוטונומיה שגייסה מעל 200 מיליון דולר מאנבידיה ואובר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ערים עם פחות רכבים
כיום שטח רב מדי מהמרחב העירוני שלנו מוקדש לחניה ודרכים. עם מעבר לרכבים אוטונומיים ופרידה מרכבים אישיים נוכל "לשחרר" שטח עירוני רב לטובת שימושים אחרים. כשרכבים אוטונומיים יוכלו לנוע ברצף וללא חניה, שטחים עצומים ישוחררו לפארקים, בתים, מסחר ומרחבים ציבוריים. יצומצם באופן ניכר השימוש בחניונים רב-קומתיים שיוכלו להפוך לבניינים מגורים או משרדים ורחובות עירוניים רבים יותר יוכלו להפוך למדרחובים בטוחים יותר להולכי רגל, עם תנועה רבה יותר לעסקים קטנים. רחובות הערים יהיו לשקטים וירוקים יותר, כאשר הם יכילו פחות רכבים חונים ברחובות, מה שיאפשר יותר עצים, רחבות הולכי רגל ואופניים. השטח העירוני יהיה פחות צפוף, אם הצורך בחצרות חניה פרטיות ומוסכים יצנח, ואיכות החיים תשתפר עם יותר מרחבים ירוקים ופתוחים. מבחינה בטיחותית נעבור שינוי של ממש בכבישים. עולם של רכבים אוטונומיים מעטים על הכביש במקום אינסוף מכוניות פרטיות שמגדילות את הסיכוי לתאונות ואסונות. תאונות דרכים רבות נגרמות כיום מטעויות אנושיות. העלות האישית של ביטוח ואחזקה של רכב תקטן דרמטית.
עבור עוברי דרך רבים זו יכולה להיות הקלה אך עבור רבים המעבר לרכב אוטונומי יהיה קשה בפן הרגשי וגם בפן החברתי. בעולם התלוי יותר ברכבים שיתופיים ופחות ברכבים פרטיים יהיה צורך במנגנון של מנויים, כרטיסיות בדומה לתחבורה הציבורית. אנשים שלא יוכלו להרשות לעצמם מנוי איכותי עלולים להיתקע עם שירות גרוע - רכבים ישנים, זמני המתנה ארוכים או ביטול מסלולים לאזורים בהם יש מעט משתמשים, ומעבר להשגתם של מעוטי יכולת.
לא חסרים גם אנשים שמכורים לנהיגה ולרכב פרטי, אספני מכוניות ומי שמעדיף שליטה על הרכב שהוא נוסע בו במקו שליטה של מערכת. תרבות הרכבים וההערצה למכוניות הקלאסיות עלולה לספוג מכה אם יהיו פחות מכוניות על הכביש.
- כך חוסכים אלפי שקלים בשנה בטיפולי רכב - מדריך פרקטי עם דוגמאות
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הפלאג אין הייבריד הזול בישראל BYD Sealion 5 DM-i
אובדן פרטיות
התלות בטכנולוגיה מביאה עימה גם בעיות של אובדן פרטיות. רכבים אוטונומיים מיוצרים על ידי חברות טכנולוגיה, שכפי שכולנו כבר יודעים, אינן מתביישות להודות כי הן אוספות מידע על משתמשים ומנצלות את המידע הזה לטובת אינטרסים מסחריים שלהן. כשלוקחים בחשבון את ניסיון העבר שיש לנו עם חברות טכנולוגיה, ניתן להניח כי כל נסיעה תתועד ותיאסף לכדי מאגר מידע. החברות והממשלות ידעו בדיוק איפה כל אדם נוסע, מתי, באיזו תדירות ולאיזו מטרה.
ההערכה היא כי אזורים הכפריים יישארו תלויים ברכבים פרטיים זמן רב יותר, מכיוון שרכבים שיתופיים יהיו כדאיים בעיקר באזורים צפופים. זה עלול ליצור פער טכנולוגי ותרבותי נוסף בין העיר והכפר משמע, פער נוסף בין מרכז לפריפריה.
מעל לכל הספקולציות צריך לזכור שאנחנו רק בתחילת הדרך כאשר היצרניות המובילות מודות כי הן עוד לא מרוויחות ממנו. העולם עם רכבים אוטונומיים יהיה יעיל יותר ונקי יותר - אבל גם מבוקר יותר, בו נהיה חשופים אפילו עוד יותר לתאגידים טכנולוגיים שאיננו יודעים לעולם מהם האינטרסים שלהם, איזה מידע יש להם עלינו ואיזה שימוש הם תוכלנה לעשות בו. השינוי יהיה הדרגתי, ולעולם לא יהיה מוחלט, ישפיע פחות על הפריפריה אבל בעל פוטנציאל משמעותי להפחתת זיהום אוויר והפחתה משמעותית של תאונות דרכים. הצפי הוא כי נעבור באופן הדרגתי לעבר עולם היברידי עם רובוטקסיות בערים, רכבים פרטיים חכמים יותר בפרברים, ומערכת תחבורה מעורבת שתתפתח בעשורים הקרובים.

כך חוסכים אלפי שקלים בשנה בטיפולי רכב - מדריך פרקטי עם דוגמאות
הפערים האמיתיים בין מוסך לטיפול עצמי; ואיך אפשר לחסוך על בדיקת נוזלים, החלפת פילטרים, מגבים וטיפולים עונתיים סכומים גדולים?
מעבר לדלק, ביטוח ואגרות, תחזוקת הרכב במוסך היא הוצאה משמעותית. החלקים עצמם לא תמיד יקרים, אבל שעת עבודה, מע"מ ורווחי המוסך מנפחים את החשבון. חלק גדול מהטיפולים השוטפים הם פעולות פשוטות שאפשר לבצע לבד עם הכוונה בסיסית - ולחסוך אלפי שקלים בשנה.
המדריך הזה מתמקד אך ורק בטיפולים פשוטים ובטוחים שכל אחד יכול לבצע. יש מקרים רבים שבהם חובה לפנות למוסך מקצועי - בעיות מנוע, תיבת הילוכים, מערכות בלימה מורכבות, תקלות חשמל, כיוון פרונט ועוד.
בדיקות נוזלים - הפער המפתיע
במוסך מורשה, הוספת בקבוק שמן מנוע שעולה 40-50 שקל בחנות חלפים, תעלה 250-300 שקל. נוזל קירור עולה בחנות 35 שקל לליטר, במוסך תשלמו 120-150 שקל. בתחנות דלק המחירים גבוהים עוד יותר - בקבוק שמן ב-90-100 שקל.
חיסכון שנתי: 400-600 שקל לרכב.
פילטרים - עשר דקות עבודה, מאות שקלים חיסכון
פילטר אוויר למנוע עולה בחנות 60-80 שקל. במוסך יבואן - 250-300 שקל. פילטר מזגן, שנמצא מאחורי תא הכפפות, עולה כ-100 שקל. במוסך יגבו 400 שקל. החלפת שני הפילטרים לוקחת פחות מעשר דקות ודורשת רק פתיחת כמה קליפסים.
- השותף הסתיר הכנסות - וישלם יותר מ-2 מיליון שקל
- מוכר? כך תקנו רכב משומש בצורה הכי נכונה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חיסכון שנתי: 400-600 שקל.
מגבים - פעולה של שתי דקות
זוג מגבים סטנדרטי עולה באוטודיפו או בחנות חלפים 70-100 שקל. במוסך יגבו 200-250 שקל. ההחלפה דורשת רק משיכת קליפס והרכבת המגב החדש.
חיסכון: 120-150 שקל בכל החלפה.

כך חוסכים אלפי שקלים בשנה בטיפולי רכב - מדריך פרקטי עם דוגמאות
הפערים האמיתיים בין מוסך לטיפול עצמי; ואיך אפשר לחסוך על בדיקת נוזלים, החלפת פילטרים, מגבים וטיפולים עונתיים סכומים גדולים?
מעבר לדלק, ביטוח ואגרות, תחזוקת הרכב במוסך היא הוצאה משמעותית. החלקים עצמם לא תמיד יקרים, אבל שעת עבודה, מע"מ ורווחי המוסך מנפחים את החשבון. חלק גדול מהטיפולים השוטפים הם פעולות פשוטות שאפשר לבצע לבד עם הכוונה בסיסית - ולחסוך אלפי שקלים בשנה.
המדריך הזה מתמקד אך ורק בטיפולים פשוטים ובטוחים שכל אחד יכול לבצע. יש מקרים רבים שבהם חובה לפנות למוסך מקצועי - בעיות מנוע, תיבת הילוכים, מערכות בלימה מורכבות, תקלות חשמל, כיוון פרונט ועוד.
בדיקות נוזלים - הפער המפתיע
במוסך מורשה, הוספת בקבוק שמן מנוע שעולה 40-50 שקל בחנות חלפים, תעלה 250-300 שקל. נוזל קירור עולה בחנות 35 שקל לליטר, במוסך תשלמו 120-150 שקל. בתחנות דלק המחירים גבוהים עוד יותר - בקבוק שמן ב-90-100 שקל.
חיסכון שנתי: 400-600 שקל לרכב.
פילטרים - עשר דקות עבודה, מאות שקלים חיסכון
פילטר אוויר למנוע עולה בחנות 60-80 שקל. במוסך יבואן - 250-300 שקל. פילטר מזגן, שנמצא מאחורי תא הכפפות, עולה כ-100 שקל. במוסך יגבו 400 שקל. החלפת שני הפילטרים לוקחת פחות מעשר דקות ודורשת רק פתיחת כמה קליפסים.
- השותף הסתיר הכנסות - וישלם יותר מ-2 מיליון שקל
- מוכר? כך תקנו רכב משומש בצורה הכי נכונה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חיסכון שנתי: 400-600 שקל.
מגבים - פעולה של שתי דקות
זוג מגבים סטנדרטי עולה באוטודיפו או בחנות חלפים 70-100 שקל. במוסך יגבו 200-250 שקל. ההחלפה דורשת רק משיכת קליפס והרכבת המגב החדש.
חיסכון: 120-150 שקל בכל החלפה.