הדרך אל הרכב האוטונומי: שני עשורים של הבטחות, כישלונות והתקדמות זהירה

מהחלום על מיליון רכבי רובוטקסי של מאסק בשנת 2019 למציאות של עשרה רכבים בפיקוח מרחוק באוסטין - תעשיית הרכב למדה שבכל הקשור לחיי אדם אין מקום לחיפזון ואף חברה לא חסינה מכישלון

אדיר בן עמי | (4)


לפני עשר שנים, ב-2015, התעשייה הטכנולוגית הייתה אופטימית במיוחד. המומחים הבטיחו שבתוך שנים בודדות נוכל לשבת במושב הנוסע ולקרוא עיתון בזמן שהמכונית תנהג בעצמה. החזון היה נראה פשוט וברור - רכבים חכמים שיעבירו אותנו ממקום למקום ללא התערבות אנושית. הכל נראה כל כך קרוב למימוש, והמשקיעים זרמו במיליארדים כי האמינו שהמחסור היחיד הוא בכסף להשקעה.


ההתחלה של הסיפור הזה התרחשה הרבה קודם לכן, במדבריות מוחאבי לפני שני עשורים. הצבא האמריקני, במסגרת אתגר דרפא המפורסם, שלח רכבים רובוטיים ראשונים למסע על פני המדבר הקשוח. היה זה ניסוי טכנולוגי שנראה כמו מדע בדיוני אז, אבל שהניח את האבן הראשונה למה שיהפוך למירוץ טכנולוגי עולמי.


הכסף לא מספיק כשהבעיה מורכבת מדי

בעשור שבין 2015 ל-2025, הרבה דברים השתנו. התלהבות מהנדסי התוכנה והמשקיעים נמעכה קצת, והמציאות הטכנולוגיה התבררה כמורכבת בצורה שלא ציפו לה. חברות שהשקיעו מיליארדים בפיתוח גילו שלעיתים, הכסף לא מספיק כשהבעיה מורכבת מדי.


העלויות החלו להיערם בצורה מפחידה, והמורכבות הטכנולוגית הוכיחה את עצמה כאתגר שקשה לפתור גם עם כל הכסף והטאלנט בעולם. יצרניות רכב ותיקות וחברות צעירות גילו שהחלום היפה על רכבים חכמים דורש הרבה יותר משחשבו בהתחלה, ולא כולן היו מוכנות לשלם את המחיר הזה לאורך זמן.


האתגר הבא הגיע מכיוון בלתי צפוי - הרגולטורים התחילו לשאול שאלות קשות. כשמערכות האוטומציה החלקיות שהיו כבר על הכביש החלו להסתבך בתאונות חמורות, הרשויות הבינו שהן צריכות להיות ערניות יותר. פתאום, המירוץ המהיר להפוך רכבים לחכמים נתקל בקיר של בירוקרטיה וחששות בטיחות לגיטימיים.


התאונות האלה, שחלקן גבו חיי אדם, לא רק שהעלו שאלות רגולטוריות אלא גם הזכירו לכולם עד כמה הטכנולוגיה הזאת עדיין רגישה. בתעשייה שבה דימוי הוא הכל, תאונה אחת יכולה למחוק שנים של השקעה ופיתוח. החברות הבינו שהן צריכות להיות זהירות הרבה יותר, גם במחיר של האטה בפיתוח.


היום, החברות שעדיין נמצאות במשחק עושות זאת בצורה שונה לגמרי. הן פחות מדברות על מהפכות ויותר על צעדים קטנים ובטוחים. הן מבינות שבתחום שבו טעות יכולה לעלות בחיי אדם, אין מקום לחיפזון והתלהבות יתר.

קיראו עוד ב"גלובל"


המשתתפות במרוץ

ווימו, חברת הבת של אלפבית Alphabet 2.39%  , נחשבת כיום למובילה הטכנולוגית של המירוץ הזה. החברה הצליחה להפעיל שירות מוניות ללא נהג בארבע ערים אמריקניות, תוך שיתוף פעולה חכם עם אוברUber 1.16%  . זה לא התפוצצות המונית שחלמו עליה פעם, אבל זה התקדמות יציבה.


המקרה של טסלה Tesla 0.16%  הוא קצת יותר מורכב. החברה של אילון מאסק הבטיחה הרבה לאורך השנים, לא תמיד עמדה בהבטחות האלה. התוכנית החדשה של רובוטקסי באוסטין, שתתחיל עם כעשרה רכבים בפיקוח מרחוק, רחוקה מאוד ממיליון הרובוטקסיות שמאסק הבטיח ב-2019. 


מאסק מציג חזון נוסף עם הסייברקאב - רכב דו-מושבי ללא הגה שייצורו אמור להתחיל ב-2026. הרעיון נשמע מרתק, אבל בהתחשב בהיסטוריה הארוכה של הבטחות טסלה שלא מומשו בזמן, יש מקום לספקנות בריאה. מעבר לשאלת הזמנים, נותרת השאלה הטכנולוגית המרכזית: איך בדיוק טסלה מתכננת לעבור מהמערכות הנוכחיות שעדיין דורשות השגחת נהג לטכנולוגיה שתוכל לנהוג באופן עצמאי לחלוטין.


בנוסף, החקירה הפדרלית על מערכת "הנהיגה העצמית המלאה" של טסלה, שהתחילה בעקבות תאונות שכללו מקרה מוות, מראה שהרשויות לא מתכוונות לתת לטכנולוגיה להתקדם מבלי פיקוח הדוק.


בסין התפתח נוף שונה לגמרי. המדינה הפכה למרכז פעילות עם עשרות חברות סטארט-אפ שמפתחות טכנולוגיות רכבים אוטונומיים, וכמה מהן כבר מתחילות להתסכל לעבר שווקים נוספים. ווירייד, שקיבלה השקעה נוספת של 100 מיליון דולר מאובר, מרחיבה את פעילותה לדובאי ולאירופה. בדו מצידה מתכננת להביא את שירות האפולו גו שלה לשוק האירופי. השחקניות הסיניות פועלות באסטרטגיה שונה - הן מתחילות עם פריסה רחבה במדינה הגדולה בעולם ואז מתרחבות החוצה עם ניסיון וקנה מידה שכבר הוכחו.


הכשלונות הגדולים

פורד Ford Motor Co -1.71%  ופולקסווגן סגרו את ארגו AI באוקטובר 2022, לאחר שהשקיעו מיליארדי דולרים והעסיקו יותר מ-2,000 עובדים. המהלך הזה לא היה רק החלטה כספית אלא גם הכרה במציאות - שלפעמים, גם כשיש כל הכסף והכישרון הדרושים, הטכנולוגיה עדיין לא מוכנה לצאת מהמעבדה לשוק האמיתי.


אפלApple -1.48%  , החברה שהצליחה להמציא מחדש כמעט כל מוצר שנגעה בו, הבינה שרכבים זה משחק אחר. אחרי השקעה של מיליארדי דולרים, החברה החליטה לוותר על החלום הזה ולהתמקד במה שהיא יודעת לעשות הכי טוב. 


ג'נרל מוטורס General Motors -0.33%  חטפה מכה קשה עם קרוז. תאונה בסן פרנסיסקו באוקטובר 2023, שבה רובוטקסי פגע בהולך רגל, הביאה לסגירת כל הפרויקט. המקרה הזה הדגיש עד כמה הטכנולוגיה עדיין רגישה לתאונות בודדות שיכולות להרוס שנים של עבודה ופיתוח. החברה החליטה לשנות כיוון ולהתמקד בפיתוח רכבים אוטונומיים למכירה ישירה לצרכנים ובשיפור מערכות הסיוע לנהיגה הקיימות שלה.


אורורה איננוביישן הודיעה במאי שהיא מחזירה נהג אנושי למשאיות הללא נהג שלה בטקסס. החלטה זו הגיעה פחות משלושה שבועות אחרי שהחברה התחילה לפעול מסחרית, ולפי דבריה נעשתה לבקשת יצרנית המשאיות פקאר. 


מערכות הסיוע בנהיגה

בזמן שהתעשייה התמודדה עם האתגרים של רכבים אוטונומיים לחלוטין, טכנולוגיה אחרת התקדמה בהתמדה. מערכות הסיוע לנהיגה המתקדמות (ADAS) הפכו נפוצות יותר ויותר ברכבים רגילים. הטכנולוגיות האלה עוזרות לנהגים בחנייה, שמירה על נתיב, בלימה אוטומטית והימנעות מהתנגשויות. אמנם זה לא החזון המהפכני של רכבים ללא נהג, אבל זה מה שרוב הנהגים באמת משתמשים בו בחיי היומיום.


הטכנולוגיות האלה מתחילות ממערכות בלמים אנטי-נעילה שהוצגו לפני עשרות שנים ומתפתחות כל הזמן לכיוון תכונות מתקדמות יותר כמו חנייה אוטומטית ובלימה חירום. כיום כל יצרנית רכב מציעה לפחות כמה תכונות ADAS ברכבים שלה, והנתונים מראים שהמערכות האלה אכן תורמות להפחתת תאונות ולהצלת חיים.


היום, אחרי עשר שנים של הבטחות גדולות וכמה התפכחויות קשות, התעשייה נראית יותר צנועה ומציאותית. החלום על רכבים שינהגו לבד לא מת, אבל הוא נע בקצב יותר ריאליסטי. בוול-סטריט מסמנים את 2035 כשנה שבה אולי נראה רכבים באוטונומיה מלאה, ואולי גם אחרי זה. זה אומנם לא מה שהובטח, אבל זה זמן שנראה הרבה יותר הגיוני.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנונימי 05/06/2025 12:36
    הגב לתגובה זו
    תעשו שיעורי בית כתבה לא רצינית
  • 3.
    עושה חשבון 05/06/2025 07:59
    הגב לתגובה זו
    אנחנו לא רחוקים מהוכחת יכולת נהיגה טובה יותר של רובוטים. בעיקר במסלולים קבועים של תחבורה ציבורית.
  • 2.
    אנונימי 05/06/2025 02:03
    הגב לתגובה זו
    יש שני טכנולוגיות לרכב אוטונומי ה1 מבוססת לידאר והשניה מבוססת AI ואחרי הפיתוח היא זולה יותר וטסלה מתבססת על הAI ואת האימון היא עושה על חטיבת הרובוטים שלה יש עוד דברים שהמערכות האלה רווחיות ובלי לסכן חיים לדוגמה בדיקה איך יראה ביגוד עליך על סמך תמונה כך שברגע שהטכנולוגיה של טסלה בזה זולה יותר היא תכבוש בהמון תחומים
  • 1.
    אנונימי 05/06/2025 01:36
    הגב לתגובה זו
    הכתבה לא מנוסחת בצורה מספיק טובה עם כמה שגיאות מאוד ברורות וצורמות. אין נגיעה בפן הישראלי מובילאי שעתידה להתחיל שירותי רובוטקסי ללא נהג בשנים הקרובות בשתפ עם וולקסווגן. עם זאת הכתבה די מדויקת ונוגעת בכמה נקודות חשובות.
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

אורקל
צילום: טוויטר

מי הגופים הישראלים שהרוויחו באורקל?

אין גופים כאלו - על התשואות הפושרות של הגופים המוסדיים בחו"ל והאם מגיע להם דמי ניהול על מעקב אחרי מכשירים עוקבי S&P 500?

מנדי הניג |

הגופים הישראלים שולחים לנו כשיש הצלחה במניה שהם מחזיקים, תראו הרווחנו הרבה בשביל העמיתים שלנו. תראו אנחנו מחזיקים מכל גוף אחר. אבל האמת היא שהגופים הישראלים שמנהלים את הכסף שלנו מספקים בחו"ל - אפס ערך מוסף. הם עוקבים אחרי מדדים, הם לא מייצרים תשואות עודפות. צריך לשאול, למה הם מקבלים דמי ניהול על מכשירים עוקבי מדדים? רוב ההשקעה במניות היא בחו"ל ואתם יכולים להשקיע באפס דמי ניהול אז למה הם גובים 0.7% ויותר על קרנות השתלמות ואג"ח, 1% בפוליסות חיסכון? כי אפשר.

יש שני סוגי השקעות - השקעות פאסיביות והשקעות אקטיביות. היכולת של גוף מוסדי לספק תשואות עודפות בחו"ל היא אפסית ולכן רוב ההשקעות הן פאסיביות - עוקבות אחרי מדדים. היכולת לייצר תשואה עודפת בארץ למנהלי השקעות טובים היא גבוהה כי מתחברים למנהלים, מבינים מה קורה בשוק, בחברות אחרות, בסביבה העסקית. חיים את העסק. יודעים מה קורה בשטח. בישראל יש יתרון להשקעות כאלו, השקעות מנוהלות, אקטיביות. בארה"ב אין יתרון.

אלא שאין ברירה - הכספים זורמים לקופות, קרנות, פנסיה והבורסה המקומית קטנה עליהם. אנחנו טובים בלחסוך. אנחנו לא טובים בלהיות פלטפורמה לגיוסים ומסחר. זה דיסונס גדול וזה מעיד כמו שאנחנו כותבים כאן ללא הפסקה על הפוטנציאל האדיר של הבורסה כשהיא מגיעה רק למימוש חלק קטן ממנו. בכל מקרה, הגופים המוסדיים יוצאים לחו"ל, ובמילים אחרות, הם מוותרים על היתרון המקומי. אין להם ברירה.

שהם רוצים לממש מניות ב-1 מיליארד שקל - בארץ אי אפשר בוול סטריט אפשר. זה גם סחירות, גם נזילות וגם השקעות - אין כאן מגוון. יש כאן בנקים, ביטוח, נדל"ן. 

היציאה החוצה כאמור היא בעיקר במכשירים פאסיביים. אבל מנהלי השקעות מספרים לנו שהם נותנים ערך מוסף. "השקענו באנבידיה", "השקענו בוויקס". כשבודקים מגלים שזה השקעות נמוכות ביחס לתיק כולו, הן לא מזיזות את המחט. התשואה נקבעת בעיקר על ידי המכשירים הפאסיביים ובעיקר - מדד ה-S&P 500.