רובוטקסי
צילום: טסלה

הדרך אל הרכב האוטונומי: שני עשורים של הבטחות, כישלונות והתקדמות זהירה

מהחלום על מיליון רכבי רובוטקסי של מאסק בשנת 2019 למציאות של עשרה רכבים בפיקוח מרחוק באוסטין - תעשיית הרכב למדה שבכל הקשור לחיי אדם אין מקום לחיפזון ואף חברה לא חסינה מכישלון

אדיר בן עמי | (4)


לפני עשר שנים, ב-2015, התעשייה הטכנולוגית הייתה אופטימית במיוחד. המומחים הבטיחו שבתוך שנים בודדות נוכל לשבת במושב הנוסע ולקרוא עיתון בזמן שהמכונית תנהג בעצמה. החזון היה נראה פשוט וברור - רכבים חכמים שיעבירו אותנו ממקום למקום ללא התערבות אנושית. הכל נראה כל כך קרוב למימוש, והמשקיעים זרמו במיליארדים כי האמינו שהמחסור היחיד הוא בכסף להשקעה.


ההתחלה של הסיפור הזה התרחשה הרבה קודם לכן, במדבריות מוחאבי לפני שני עשורים. הצבא האמריקני, במסגרת אתגר דרפא המפורסם, שלח רכבים רובוטיים ראשונים למסע על פני המדבר הקשוח. היה זה ניסוי טכנולוגי שנראה כמו מדע בדיוני אז, אבל שהניח את האבן הראשונה למה שיהפוך למירוץ טכנולוגי עולמי.


הכסף לא מספיק כשהבעיה מורכבת מדי

בעשור שבין 2015 ל-2025, הרבה דברים השתנו. התלהבות מהנדסי התוכנה והמשקיעים נמעכה קצת, והמציאות הטכנולוגיה התבררה כמורכבת בצורה שלא ציפו לה. חברות שהשקיעו מיליארדים בפיתוח גילו שלעיתים, הכסף לא מספיק כשהבעיה מורכבת מדי.


העלויות החלו להיערם בצורה מפחידה, והמורכבות הטכנולוגית הוכיחה את עצמה כאתגר שקשה לפתור גם עם כל הכסף והטאלנט בעולם. יצרניות רכב ותיקות וחברות צעירות גילו שהחלום היפה על רכבים חכמים דורש הרבה יותר משחשבו בהתחלה, ולא כולן היו מוכנות לשלם את המחיר הזה לאורך זמן.


האתגר הבא הגיע מכיוון בלתי צפוי - הרגולטורים התחילו לשאול שאלות קשות. כשמערכות האוטומציה החלקיות שהיו כבר על הכביש החלו להסתבך בתאונות חמורות, הרשויות הבינו שהן צריכות להיות ערניות יותר. פתאום, המירוץ המהיר להפוך רכבים לחכמים נתקל בקיר של בירוקרטיה וחששות בטיחות לגיטימיים.


התאונות האלה, שחלקן גבו חיי אדם, לא רק שהעלו שאלות רגולטוריות אלא גם הזכירו לכולם עד כמה הטכנולוגיה הזאת עדיין רגישה. בתעשייה שבה דימוי הוא הכל, תאונה אחת יכולה למחוק שנים של השקעה ופיתוח. החברות הבינו שהן צריכות להיות זהירות הרבה יותר, גם במחיר של האטה בפיתוח.


היום, החברות שעדיין נמצאות במשחק עושות זאת בצורה שונה לגמרי. הן פחות מדברות על מהפכות ויותר על צעדים קטנים ובטוחים. הן מבינות שבתחום שבו טעות יכולה לעלות בחיי אדם, אין מקום לחיפזון והתלהבות יתר.

קיראו עוד ב"גלובל"


המשתתפות במרוץ

ווימו, חברת הבת של אלפבית Alphabet 1.15%  , נחשבת כיום למובילה הטכנולוגית של המירוץ הזה. החברה הצליחה להפעיל שירות מוניות ללא נהג בארבע ערים אמריקניות, תוך שיתוף פעולה חכם עם אוברUber 0.36%  . זה לא התפוצצות המונית שחלמו עליה פעם, אבל זה התקדמות יציבה.


המקרה של טסלה Tesla 0.1%  הוא קצת יותר מורכב. החברה של אילון מאסק הבטיחה הרבה לאורך השנים, לא תמיד עמדה בהבטחות האלה. התוכנית החדשה של רובוטקסי באוסטין, שתתחיל עם כעשרה רכבים בפיקוח מרחוק, רחוקה מאוד ממיליון הרובוטקסיות שמאסק הבטיח ב-2019. 


מאסק מציג חזון נוסף עם הסייברקאב - רכב דו-מושבי ללא הגה שייצורו אמור להתחיל ב-2026. הרעיון נשמע מרתק, אבל בהתחשב בהיסטוריה הארוכה של הבטחות טסלה שלא מומשו בזמן, יש מקום לספקנות בריאה. מעבר לשאלת הזמנים, נותרת השאלה הטכנולוגית המרכזית: איך בדיוק טסלה מתכננת לעבור מהמערכות הנוכחיות שעדיין דורשות השגחת נהג לטכנולוגיה שתוכל לנהוג באופן עצמאי לחלוטין.


בנוסף, החקירה הפדרלית על מערכת "הנהיגה העצמית המלאה" של טסלה, שהתחילה בעקבות תאונות שכללו מקרה מוות, מראה שהרשויות לא מתכוונות לתת לטכנולוגיה להתקדם מבלי פיקוח הדוק.


בסין התפתח נוף שונה לגמרי. המדינה הפכה למרכז פעילות עם עשרות חברות סטארט-אפ שמפתחות טכנולוגיות רכבים אוטונומיים, וכמה מהן כבר מתחילות להתסכל לעבר שווקים נוספים. ווירייד, שקיבלה השקעה נוספת של 100 מיליון דולר מאובר, מרחיבה את פעילותה לדובאי ולאירופה. בדו מצידה מתכננת להביא את שירות האפולו גו שלה לשוק האירופי. השחקניות הסיניות פועלות באסטרטגיה שונה - הן מתחילות עם פריסה רחבה במדינה הגדולה בעולם ואז מתרחבות החוצה עם ניסיון וקנה מידה שכבר הוכחו.


הכשלונות הגדולים

פורד Ford Motor Co -0.84%  ופולקסווגן סגרו את ארגו AI באוקטובר 2022, לאחר שהשקיעו מיליארדי דולרים והעסיקו יותר מ-2,000 עובדים. המהלך הזה לא היה רק החלטה כספית אלא גם הכרה במציאות - שלפעמים, גם כשיש כל הכסף והכישרון הדרושים, הטכנולוגיה עדיין לא מוכנה לצאת מהמעבדה לשוק האמיתי.


אפלApple -0.68%  , החברה שהצליחה להמציא מחדש כמעט כל מוצר שנגעה בו, הבינה שרכבים זה משחק אחר. אחרי השקעה של מיליארדי דולרים, החברה החליטה לוותר על החלום הזה ולהתמקד במה שהיא יודעת לעשות הכי טוב. 


ג'נרל מוטורס General Motors 1.21%  חטפה מכה קשה עם קרוז. תאונה בסן פרנסיסקו באוקטובר 2023, שבה רובוטקסי פגע בהולך רגל, הביאה לסגירת כל הפרויקט. המקרה הזה הדגיש עד כמה הטכנולוגיה עדיין רגישה לתאונות בודדות שיכולות להרוס שנים של עבודה ופיתוח. החברה החליטה לשנות כיוון ולהתמקד בפיתוח רכבים אוטונומיים למכירה ישירה לצרכנים ובשיפור מערכות הסיוע לנהיגה הקיימות שלה.


אורורה איננוביישן הודיעה במאי שהיא מחזירה נהג אנושי למשאיות הללא נהג שלה בטקסס. החלטה זו הגיעה פחות משלושה שבועות אחרי שהחברה התחילה לפעול מסחרית, ולפי דבריה נעשתה לבקשת יצרנית המשאיות פקאר. 


מערכות הסיוע בנהיגה

בזמן שהתעשייה התמודדה עם האתגרים של רכבים אוטונומיים לחלוטין, טכנולוגיה אחרת התקדמה בהתמדה. מערכות הסיוע לנהיגה המתקדמות (ADAS) הפכו נפוצות יותר ויותר ברכבים רגילים. הטכנולוגיות האלה עוזרות לנהגים בחנייה, שמירה על נתיב, בלימה אוטומטית והימנעות מהתנגשויות. אמנם זה לא החזון המהפכני של רכבים ללא נהג, אבל זה מה שרוב הנהגים באמת משתמשים בו בחיי היומיום.


הטכנולוגיות האלה מתחילות ממערכות בלמים אנטי-נעילה שהוצגו לפני עשרות שנים ומתפתחות כל הזמן לכיוון תכונות מתקדמות יותר כמו חנייה אוטומטית ובלימה חירום. כיום כל יצרנית רכב מציעה לפחות כמה תכונות ADAS ברכבים שלה, והנתונים מראים שהמערכות האלה אכן תורמות להפחתת תאונות ולהצלת חיים.


היום, אחרי עשר שנים של הבטחות גדולות וכמה התפכחויות קשות, התעשייה נראית יותר צנועה ומציאותית. החלום על רכבים שינהגו לבד לא מת, אבל הוא נע בקצב יותר ריאליסטי. בוול-סטריט מסמנים את 2035 כשנה שבה אולי נראה רכבים באוטונומיה מלאה, ואולי גם אחרי זה. זה אומנם לא מה שהובטח, אבל זה זמן שנראה הרבה יותר הגיוני.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנונימי 05/06/2025 12:36
    הגב לתגובה זו
    תעשו שיעורי בית כתבה לא רצינית
  • 3.
    עושה חשבון 05/06/2025 07:59
    הגב לתגובה זו
    אנחנו לא רחוקים מהוכחת יכולת נהיגה טובה יותר של רובוטים. בעיקר במסלולים קבועים של תחבורה ציבורית.
  • 2.
    אנונימי 05/06/2025 02:03
    הגב לתגובה זו
    יש שני טכנולוגיות לרכב אוטונומי ה1 מבוססת לידאר והשניה מבוססת AI ואחרי הפיתוח היא זולה יותר וטסלה מתבססת על הAI ואת האימון היא עושה על חטיבת הרובוטים שלה יש עוד דברים שהמערכות האלה רווחיות ובלי לסכן חיים לדוגמה בדיקה איך יראה ביגוד עליך על סמך תמונה כך שברגע שהטכנולוגיה של טסלה בזה זולה יותר היא תכבוש בהמון תחומים
  • 1.
    אנונימי 05/06/2025 01:36
    הגב לתגובה זו
    הכתבה לא מנוסחת בצורה מספיק טובה עם כמה שגיאות מאוד ברורות וצורמות. אין נגיעה בפן הישראלי מובילאי שעתידה להתחיל שירותי רובוטקסי ללא נהג בשנים הקרובות בשתפ עם וולקסווגן. עם זאת הכתבה די מדויקת ונוגעת בכמה נקודות חשובות.
משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

שבוע של הורדת ריבית - האנליסטים נערכים לפתיחת המסחר בוול-סטריט

כולם סבורים שהפד' יוריד ריבית השאלה היא מה הסיבות למהלך הזה וגם איך יראה התוואי קדימה - 3 כלכלנים, 3 הסתכלויות; מלבד הריבית נקבל גם תוצאות כספיות מאורקל, אדובי, סינופסיס ואחרות - הנה כל מה שאתם צריכים לדעת לקראת פתיחת שבוע המסחר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

"שבוע המסחר הקרוב צפוי להיות אחד המשמעותיים של הרבעון", תודו ששמעתם את זה לא מעט השנה, אבל גם הפעם כנראה שלהצהרה כזאת יש בסיס גדול על מה לשבת. גובה הריבית של הפד' זה נתון שמשפיע מאוד על השווקים, המשקיעים ממתינים עכשיו בדריכות לראות אם הפד' יעשה את הצעד שהשוק כבר תימחר כמעט לגמרי. 


קשה לפרש את תמונת המצב במשק האמריקאי. הוא משדר אמביוולנטיות. מצד אחד יש רצף של נתונים שמרמזים על האטה. נתוני ה-ADP האחרונים הראו ירידה במספר המשרות, ממש צניחה במספר העובדים. גם מדדי ה-ISM בשירותים ובתעשייה מצביעים על התכווצות ברכיבי התעסוקה, מה שמראה שהמעסיקים מהססים יותר בגיוסים. גם נתוני הצריכה הריאלית מראים מגמה של התמתנות, וההוצאה הפרטית גדלה בקצב איטי יותר חודש אחר חודש.


אבל מהצד השני, יש נתונים שלא מתיישרים עם התמונה הזאת שכאילו משדרת לנו שהכלכלה האמריקאית מאבדת גובה. התחום השירותי עדיין מתרחב, ורכיב הפעילות ב-ISM נשאר מעל 50, כלומר אין עדיין נסיגה בפעילות עצמה. מספר דורשי העבודה החדשים ירד לשפל של 191 אלף בלבד, רמה שבדרך כלל משויכת לשוק עבודה הדוק. האינפלציה, למרות הירידה בקצב, עדיין נעה סביב 2.8 אחוז בליבה של ה-PCE, שזה רחוק ממצב שבו הפד' ירגיש דחיפות להפחית ריבית בגלל הלחץ של המחירים.


זה מה שגורם לאנליסטים לחלוק בהסתכלות שלהם על השוק, כולם עדיין סבורים שהפד' יוריד ריבית, אבל הסיבות שמאחורי הקלעים כמו גם התוואי קדימה - בכלל לא אחיד אצל כולם.


הלוח הכלכלי של השבוע: הפד', נתוני תעסוקה ואינדיקציות ראשוניות למצב הצרכן

ביום שלישי יתפרסמו נתוני ה-ADP השבועיים, אחרי ירידה של 13.5 אלף משרות בקריאה האחרונה. בהמשך אותו יום ייצאו נתוני ה-JOLTS, עם צפי ל-7.14 מיליון משרות פנויות, מספר שנשאר יציב יחסית בחודשים האחרונים.

מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX 135.45%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.