על רקע הסוללה החדשה - הרווח של BYD זינק ב-73% ברבעון
חברת הרכב החשמלי הסינית לאחרונה הודיעה על השקת סוללה ומערכת טעינה שעשויות לחולל מהפכה בשוק הרכב החשמלי, בינתיים התוצאות חזקות - ההכנסות ברבעון עמדו על 274.9 מיליארד יואן, האנליסטים ציפו ל-265.6 מיליארד
חברת הרכב החשמלי BYD דיווחה על זינוק של 73% ברווח הנקי ברבעון הרביעי שהסתכם ב-15 מיליארד יואן (כ-2 מיליארד דולר), מה שמשקף את הצלחת האסטרטגיה של החברה לחתוך מחירים ולמכור במחירים זולים יותר מהמתחרים.
ההכנסות ברבעון זינקו ב-52.7% והסתכמו ב- 274.9 מיליארד יואן, בעוד האנליסטים ציפו ל-265.6 מיליארד יואן.
ב-2024 כולה הרווח זינק ב-34% לשיא של 40.3 מיליארד יואן (כ-5.37 מיליארד דולר). במהלך 2024 החברה כבשה את הפסגה מבחינת מכירות רכבים עם 4.25 מיליון רכבים שנמכרו בסין בשנה, ובכך עקפה את פולקסוואגן.
התוצאות של BYD מגיעות זמן קצר אחרי שהחברה הודיעה על סוללה ומערכת טעינה חדשות שעשויות לחולל מהפכה בשוק הרכב החשמלי - מדובר בפלטפורמה לטעינה בארכיטקטורת 1,000 וולט, שמסוגלת לספק טווח של 400 ק"מ בחמש דקות בלבד - מהירות שמתחרה במילוי דלק רגיל. החברה מתכננת להקים 4,000 תחנות טעינה כאלה בסין בלבד. הסוללה מציעה מעל 3,000 מחזורי טעינה-פריקה (כ-1.2 מיליון ק"מ בנסיעה ממוצעת), הרבה מעבר לרוב הסוללות המתחרות. מעבר לכך העלות של הסוללה נמוכה ביחס לסוללות אחרות.
בנוסף, השקעה מוגברת של ברקשייר האת'ווי, של וורן באפט, בחברות היפניות שפועלות מול ועם BYD מחזקת את החשיפה של BYD למשקיעים מערביים. באפט מחזיק ב-BYD בסכום נמוך, אחרי שמימש את החזקתו בשנתיים האחרונות. מעבר לכך, המשקיעים בעולם מחפשים כרגע הזדמנויות מחוץ לארה"ב, שם השווקים תנודתיים, ו-BYD נראית לרבים אטרקטיבית. מדובר בחברה צומחת ומתרחבת שמרוויחה ונסחרת במכפיל רווח יחסית סביר.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ירידה במכירות החודשיות של BYD; המניה נפלה 40% מהשיא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה גם דיווחה מוקדם יותר החודש שגייסה כ-5.59 מיליארד דולר בהנפקת מניות, כאשר התמורה צפויה להיות מושקעת במחקר ופיתוח וגם בהתרחבות מעבר לים, כשהחברה אפילו ציינה כי היא שוקלת לפתוח את המפעל השלישי שלה באירופה בגרמניה. המסירות של BYD מחוץ לסין קפצו ב-71.9% והיוו כ-10% מסך המסירות של החברה.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
החזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרהביטוח הרכב הוזל בלפחות 5% בחודשים האחרונים - תודה לצה"ל
אחרי התייקרות של כ-13% בשנה שעברה בביטוחי הרכב, הפרמיות מתחילות להיות שפויות כשההוזלה בחלק מהחברות היא של 5% ויותר איך צה"ל קשור לזה - והאם כדאי עכשיו לחדש ביטוח או שעדיף להמתין? וגם - כמה זה אמור להשפיע על התוצאות הכספיות של חברות הביטוח?
כבר כמה חודשים שביטוחי הרכב יורדים, אחרי שבשנה שעברה היו עליות חדות, בהן קפצו פרמיות הביטוח בשיעורים דו-ספרתיים, אפשר לראות הוזלות ובעיקר בביטוח המקיף. לפי WOBI המחירים גם של החובה וגם של המקיף ירדו בכ-4% במחצית הראשונה של השנה, אפשר להניח שהמגמה הזאת ממשיכה ושאנחנו עומדים כעת על 5% פלוס ויותר - זאת מהשוואות שביצענו בשטח ומול הצעות מחיר שקיבלנו לרכב מצוי (יונדאי איוניק) ואפילו די גניב. עם זאת, אם נסתכל על מדד המחירים לספטמבר מצביעים אנחנו יכולים לראות בלימה קלה: מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% לעומת החודש הקודם וסעיף ביטוח הרכב טיפס ב-0.7%. בשוק ישנה ההערכה שמדובר בעצירה נקודתית, תוצאה של עדכוני תעריפים לקראת סוף הרבעון. והערכה הרווחת היא שבמדד הקרוב (שיפורסם בשישי הקרוב) תירשם ירידה, שתאשר את המשך המגמה כלפי מטה ואת העובדה שהשוק מתייצב סביב רמות מחירים נמוכות יותר לעומת השנה שעברה. מה שאומר שביטוח הרכב שלכם הולך ונהיה זול יותר בין השאר בזכות צה"ל וכוחות הביטחון שמחזירים רכבים גנובים ומצמצמים את רמת הסיכון.
מה הקפיץ את המחירים?
קצת על מה שהביא אותנו לרמות שמחיר של ביטוח מקיף יכול להגיע לכ-10% מערכו של הרכב. 2024 הייתה אחת הקשות לשוק המקומי או אולי טובות במובן של המרווחים של חברות הביטוח. במהלך אותה שנה נרשמה עלייה חדה בגניבות הרכב - מאות רכבים נגנבו מדי חודש, בעיקר מאזור המרכז והשרון, כשהם מועברים לשטחי יו"ש ושם הם מפורקים לחלקי חילוף או נמכרים מחדש. מבחינת חברות הביטוח, כל גניבה היא תביעה על “אובדן גמור”, ולכן הזינוק בהיקף הגניבות הוביל לייקור הפרמיות.
חוץ מזה הייתה עלייה דרמטית בעלויות של החלפים והתיקונים. שיבושי הסחר העולמי והזינוק בעלויות ההובלה הביאו להתייקרות של חלקי חילוף, ובמקביל גם עלות העבודה במוסכים עלתה. תביעות שנגעו בנזקי פח פשוטים הפכו ליקרות בעשרות אחוזים, וחברות הביטוח עדכנו את התעריפים כלפי מעלה. גם חדירת הרכב החשמלי תרמה לעלייה: רכבים חשמליים אולי זולים לתחזוקה שוטפת, אבל כל תיקון של תאונה פשוטה או פגיעה בסוללה מתברר כיקר מאוד - ובמקרים רבים מסתיים בהצהרה על “אובדן מוחלט” מה שמוביל את חברות הביטוח לשלם על מחירו של הרכב השלם. אל אלה הצטרפו גם האינפלציה והעלייה במדד המחירים לצרכן, שהשפיעו על ערך הרכב המבוטח, על עלויות השמאות ועל שכר העובדים בענף. רמת סיכון גבוהה בגלל הגניבות, ועלייה בעלויות התביעות הובילו לקפיצה של כ-13% בפרמיות ביטוח הרכב בממוצע.
מטפלים בגניבות ביד קשה
מי שהצליח במידה מסוימת לעצור את מגמת ההתייקרות היא מערכת הביטחון. בתקופה האחרונה נרשמת פעילות מוגברת של כוחות צה"ל והמשטרה ביהודה ושומרון, שהמטרה שלה היא לפגוע בתשתיות של המגנונים של גניבות הרכב. בשורה של מבצעים, שנעשו בשיתוף מחוז ש"י, מג"ב והמנהל האזרחי, הוחזרו עשרות רכבים גנובים לבעליהם החוקיים, נחשפו משחטות של רכבים, נעצרו מאות חשודים והוחרמו כלי פריצה ומחשבים ששימשו להפעלת רכבים. במבצע שנערך באוגוסט הארחון הושבו לישראל 30 כלי רכב וציוד הנדסי גנובים שהוחזקו בשטחי הרשות הפלסטינית, ובמבצע נוסף, שנערך בחודש שעבר, נעצרו 27 חשודים ישראלים ופלסטינים ונמצאו 9 רכבים גנובים. מפקד מחוז ש"י, ניצב משה פינצ’י, הצהיר כי “אין יותר ערי מקלט - כל עבריין ייתפס”, והדברים הללו מקבלים תוקף בשטח.
- הרכב "הגנוב" חנה בחוץ - והתובע הגיע איתו לבית המשפט: פסק הדין היה חריג
- למה ביטוח הרכב שלכם לא יורד למרות שהיקף הגניבות צנח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפעילות הזאת משפיעה גם על שוק הביטוח. ככל שהסיכון לגניבה יורד, גם עלות הביטוח אמורה לרדת. הדגש על אמורה כי חברות הביטוח פועלות "באיחור" הן מתאימות את המחירים אחרי שהן "משתכנעות" שרכיבי הסיכון יורדים. בינתיים הן מנצלות את מרווחי הסיכון. בפרמיות החדשות הן מתחשבות בירידה בהיקף הגניבות ובסיכוי הגבוה יותר להשבת רכב שנגנב. התוצאה של זה היא תמחור זול יותר של פוליסות חדשות, וגם הנחות מחודשות למבוטחים קיימים. יש לציין שהירידה הזאת פוגשת בעיקר את הביטוח המקיף, שהוא הרכיב שמגיב ישירות לשינוי בסיכון לגניבה. ביטוח החובה, שמכסה בעיקר נזקי גוף, פחות מושפע מהמגמה הזאת בגלל שהסיכון בו נמדד לפי תאונות ולא לפי גניבות.
