BYD  חדש
צילום: יצרן

על רקע הסוללה החדשה - הרווח של BYD זינק ב-73% ברבעון

חברת הרכב החשמלי הסינית לאחרונה הודיעה על השקת סוללה ומערכת טעינה שעשויות לחולל מהפכה בשוק הרכב החשמלי, בינתיים התוצאות חזקות - ההכנסות ברבעון עמדו על 274.9 מיליארד יואן, האנליסטים ציפו ל-265.6 מיליארד

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה BYD רכב חשמלי

חברת הרכב החשמלי BYD דיווחה על זינוק של 73% ברווח הנקי ברבעון הרביעי שהסתכם ב-15 מיליארד יואן (כ-2 מיליארד דולר), מה שמשקף את הצלחת האסטרטגיה של החברה לחתוך מחירים ולמכור במחירים זולים יותר מהמתחרים.


ההכנסות ברבעון זינקו ב-52.7% והסתכמו ב- 274.9 מיליארד יואן, בעוד האנליסטים ציפו ל-265.6 מיליארד יואן.


ב-2024 כולה הרווח זינק ב-34% לשיא של 40.3 מיליארד יואן (כ-5.37 מיליארד דולר). במהלך 2024 החברה כבשה את הפסגה מבחינת מכירות רכבים עם 4.25 מיליון רכבים שנמכרו בסין בשנה, ובכך עקפה את פולקסוואגן.


התוצאות של BYD מגיעות זמן קצר אחרי שהחברה הודיעה על סוללה ומערכת טעינה חדשות שעשויות לחולל מהפכה בשוק הרכב החשמלי - מדובר בפלטפורמה לטעינה בארכיטקטורת 1,000 וולט, שמסוגלת לספק טווח של 400 ק"מ בחמש דקות בלבד - מהירות שמתחרה במילוי דלק רגיל. החברה מתכננת להקים 4,000 תחנות טעינה כאלה בסין בלבד. הסוללה מציעה מעל 3,000 מחזורי טעינה-פריקה (כ-1.2 מיליון ק"מ בנסיעה ממוצעת), הרבה מעבר לרוב הסוללות המתחרות. מעבר לכך העלות של הסוללה נמוכה ביחס לסוללות אחרות.


בנוסף, השקעה מוגברת של ברקשייר האת'ווי, של וורן באפט, בחברות היפניות שפועלות מול ועם BYD מחזקת את החשיפה של BYD למשקיעים מערביים. באפט מחזיק ב-BYD בסכום נמוך, אחרי שמימש את החזקתו בשנתיים האחרונות. מעבר לכך, המשקיעים בעולם מחפשים כרגע הזדמנויות מחוץ לארה"ב, שם השווקים תנודתיים, ו-BYD נראית לרבים אטרקטיבית. מדובר בחברה צומחת ומתרחבת שמרוויחה ונסחרת במכפיל רווח יחסית סביר.


החברה גם דיווחה מוקדם יותר החודש שגייסה כ-5.59 מיליארד דולר בהנפקת מניות, כאשר התמורה צפויה להיות מושקעת במחקר ופיתוח וגם בהתרחבות מעבר לים, כשהחברה אפילו ציינה כי היא שוקלת לפתוח את המפעל השלישי שלה באירופה בגרמניה. המסירות של BYD מחוץ לסין קפצו ב-71.9% והיוו כ-10% מסך המסירות של החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסקיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולס

שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר

איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רכב אפס קילומטר

רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.

על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.

על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.

התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני. 

איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.