שלמה אחזקות רק קנתה- וכבר גוזרת קופון של 30 מיליון שקל על תלמה תיירות

רכשה בינואר 50% מהאחזקות- וכבר מוכרת הלאה ומכניסה שותפים: מור בית השקעות ורוני נפתלי באמצעות ה"פמילי אופיס" אדתום, שייכנסו כשותפים ב33% מתלמה
לימור זילבר |

לאחר שרכשה את החברה רק בינואר האחרון, מודיעה כעת חברת שלמה אחזקות שבבעלות משפחת שמלצר, על הסכם למכירת 33% ממניות החברה שבבעלותה ובבעלות ארז שמול - חברת "תלמה-שלמה" המחזיקה בפעילות התיירות של תלמה נסיעות ותיירות. מניות החברה ירכשו תמורת 66 מיליון שקל ע"י בית ההשקעות מור וחברת ה"פמילי אופיס" אדתום שבבעלות רוני נפתלי, מבעלי השליטה בחברת הנדל"ן ביג, שייכנסו כשותפים בחברת התיירות.

לפי ההסכם, השותפים החדשים ייכנסו לחברת התיירות ויחזיקו בה, עם השלמת העסקה 18% (בית ההשקעות מור) ו-15% (אדתום). כלומר, האחזקה תתחלק בחלקים שווים של שליש בין שני השותפים החדשים מור ואדתום, קבוצת שלמה וארז שמול, אשר ימשיך להוביל את עסקי "תלמה". בנוסף, לאחת מהמשקיעות המצטרפות לניהול החברה תינתן בעוד תשעה חודשים אופציה לרכישת מניות נוספות של תלמה שלמה בשיעור של 10% מהונה המונפק של החברה.

 

לחלוטין גזירת קופון יפה ובזמן קצר מאוד ע"י קבוצת שלמה, אשר מוכרת כעת את המניות לפי שווי חברה של 200 מיליון שקל ואילו רק בינואר האחרון כאשר רכשה את מניות החברה שנפגעה קשות מהקורונה ושוויה עמד רק על 72 מיליון שקל (לכתבה המלאה). במילים אחרות, מבחינתה של שלמה  תוך חודשים ספורים ההשקעה השתלמה: ערכה של "תלמה" עלה מ-36 מיליון השקל ששילמה ל-66 מיליון שקל. כמו כן, הלוואה בהיקף של כ-16 מיליון שקל שהעמידה קבוצת שלמה במסגרת ההסכם הראשון לתלמה, הפכה לתמורה בגין העסקה וכן הלוואה נוספת בהיקף של 3 מיליון שקל תהפוך לחלק מהתמורה הניתנת, כתלות ברווחים שתייצר הברה

 

חברת תלמה תיירות בבעלות ארז שמול, הינה קבוצת תיירות המתמחה בתיירות עסקית, סיטונאית וגלובאלית. לקבוצה למעלה מ-3000 לקוחות עסקיים ולפני פרוץ משבר הקורונה הועסקו בה כ- 500 עובדים שמרביתם נמצאים כרגע בחל״ת. הרווח לפני מס של תלמה טרום משבר הקורונה (המהווה את עיקר הפעילות הנרכשת) בשנת 2019 הסתכם בכ-15.6 מיליון שקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳