רועי ורמוס
צילום: יחצ

"הבורסה בישראל הגיעה למשבר עם מעט חברות איכותיות והרבה חברות נדל"ן, אנרגיה וחברות ממונפות - זה לא מה שמחפשים היום"

רועי ורמוס, מנהל קרנות הגידור של נוקד - "אנחנו פועלים בחברות טכנולוגיות ישראליות שנסחרות בוול סטריט; בשוק האג"ח יש קונצנזוס שאין הרבה עניין. מניות זה מוצר במחסור"
צחי אפרתי | (44)
נושאים בכתבה רועי ורמוס

רועי ורמוס, הבעלים והמנהל של נוקד, מקרנות הגידור הגדולות בארץ, מודאג מהזרמות ההון הענקיות של הבנקים המרכזיים, בעיקר הפד', אבל סבור שאין ברירה אחרת. לגישתו, המשקיעים לא היו צריכים לברוח מהשוק בחודש מארס, אבל גם הוא הופתע מהעליות החדות של החודש האחרון.

ורמוס סבור שהבורסה המקומית הגיעה למשבר הקורונה עם הטיה לחברות נדל"ן, חברות אנרגיה וחברות ממונפות; ומנגד - מעט חברות טכנולוגיה איכותיות. זו הסיבה שהיא פחות אטרקטיבית מבורסות אחרות מוטות טכנולוגיה. זאת ועוד: בפאנל של פרופיט שירותים פיננסיים, בו השתתפו לצד ורמוס גם גלעד אלטשולר וגת מגידו מפסגות, הודגש הפספוס הגדול של הבורסה המקומית שלא מצליחה להביא את וויקס, צ'קפוינט וחברות נוספות להיסחר בארץ. כדי שהבורסה שלנו תממש ולו במעט את הפוטנציאל הגדול שלה, היא צריכה את את ההכרה של החברות הישראליות הגדולות שנסחרות מעבר לים.

אז בתקופה כה מורכבת להשקעות, נראה ששני פרמטרים עיקריים משפיעים על שוק המניות - מצד אחד - משבר הקורונה שהופך למשבר כלכלי עם אבטלה גדולה ובהתאמה ירידה בצריכה ובביקושים, ומצד שני - בנקים מרכזיים שתומכים בכלכלה הריאלית לצד תמיכה מאסיבית בשווקים הפיננסיים. אבל, מי יממן את כל הזרמות ההון של הבנקים המרכזיים והאם נשלם על כך בעתיד? "קשה לתת על זה תשובה, האם הניסוי שהתחיל ב-2008 לא מותחים אותו יותר מדי?", אומר ורמוס, "מצד שני לא נראה שיש ברירה אחרת, זה ניסוי הכרחי, הריביות הנמוכות זה יתרון שמאפשר את ההרחבות הכמותיות, ונראה שאין כלים אחרים לחלץ את הכלכלה מהמצב הזה, וכל חילוץ שיעשה בשלבים מאוחרים יהיה יותר יקר ופחות אפקטיבי".

אתם בתור קרן גידור משקיעים בעיקר בארץ, האם אתם מזהים הזדמנויות השקעה?

"אנחנו קרן גידור, יש לנו גמישות לפעול גם בצד השורט, והיו לא מעט הזדמנויות כאלה בשוק הישראלי, אנחנו מנהלים סכומי כסף יותר קטנים ויש לנו יותר גמישות. אנחנו פועלים ומשקיעים לא מעט בחברות טכנולוגיה ישראליות שנסחרות בוול סטריט. האיכות של הבורסה בישראל ירדה מבחינת היצע החברות. הסחורה הטובה בצד של הטכנולוגיה לא מונפקת פה. נפגע מרכזי של הקורונה זה נדל"ן מניב מסחרי ושל משרדים, ופגיעה בחברות האנרגיה, וחברות ממונפות, הבורסה בישראל הגיעה עם מעט חברות איכותיות למשבר, ויש הרבה כסף שמחפש סחורה, וזה לא מה שמחפשים היום".

הרבה כסף יצא מהשוק האם זה זמן נוח להיכנס לשוק?

"אנחנו כמובן חשבנו שלא נכון לצאת מהשוק במארס, וגם לא חשבנו שהשוק יהיה איפה שהוא נמצא, אנחנו מופתעים מהעליות החדות והמהירות, זה מראה שגם לנו אין יכולת לנבא את השוק. יש שונות גבוהה בין ה-S&P500 ש-40% ממנו מורכב ממניות הטכנולוגיה ושל מסחר און ליין, והמשקל מאוד גדל, ומצד שני מניות הנדל"ן גם בעולם נמצאות 50%-30% יותר נמוך. בהסתכלות ל-10 שנים אחרונות הנאסד"ק במקום אחר לעומת יפן, אירופה או ישראל.

"בעבר בזמן שהבורסה הייתה עולה אז חלק מהדברים היו עולים הרבה, חלק לא היו זזים וחלק קצת ולהפך. היום זה ממש הישרדות, חברות מתחזקות אחת על חשבון השנייה, זה ג'ונגל אמיתי. יש את השיטה של לקנות באופן פאסיבי בוודאי אם הולכים לשווקים הנכונים והמדדים הנכונים כמו S&P 500 והנאסד"ק, שלמנהלי השקעות מאוד קשה להכות את המדדים האלו, הזדמנויות תמיד יש גם בצד הלונג וגם בצד השורט. לגבי העיתוי ברור שהריביות הולכות להישאר נמוכות, הנדל"ן שהיה כלי השקעה מרכזי בעשור האחרון, היום מפחיד יותר את המשקיעים.

תגובות לכתבה(44):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 39.
    נ 07/06/2020 12:06
    הגב לתגובה זו
    אני לדוגמא השקעתי במניית וונטיז, החברה הודיעה על עסקה גדולה עם אולפן קולנוע גדול. המניות נסקו, בזמן הזה הבעלים בחברה מכרו מניות, ואח"כ בלי הסבר הודיעו שהעסקה מבוטלת. איך אפשר להשקיע בבורסה כזאת, כל מי שיש לו קצת כסף, משקיע בוול סטריט. היחידים שכאן זה המוסדיים שחייבים להשקיע את הכסף שלנו כאן
  • עדי 07/06/2020 22:54
    הגב לתגובה זו
    גם אני הפסדתי המון כספים בוונטייז,מכיוון שהחברה פשטה רגל והמיסחר בה נעצר ב-1/9/19.כיום אני בתביעה ייצוגית נגד בעלי השליטה.רבים כמוני התבדו מעיסקת דסילו והפסידו כספים רבים ומקווים שנזכה בתביעה הייצוגית ושנקבל סכום כלשהוא.
  • 38.
    משקיעים לא רוצים להשקיע בבורסה עם 25% מס, כשבמקומו 07/06/2020 09:16
    הגב לתגובה זו
    משקיעים לא רוצים להשקיע בבורסה עם 25% מס, כשבמקומות אחרים בעולם זה 10%. יורידו המס, יבואו משקיעים, יבואו חברות והבורסה תפרח כפי שהיה לפני הטלת מס הבורסה הגזלני הזה
  • 37.
    היה צריך לעשות איזה דיל עם אחת הבורסות בארצות הברי 07/06/2020 08:30
    הגב לתגובה זו
    היה צריך לעשות איזה דיל עם אחת הבורסות בארצות הברית , לסחור במניות אמריקאיות , המסחר היה עולה איכות החברות גם חבל אני מזמן לא משקיעה פה
  • 36.
    ש.א 07/06/2020 00:06
    הגב לתגובה זו
    אין דרך אחרת אלא לבטל את המס על הבורסה,
  • 35.
    אריאל 06/06/2020 15:42
    הגב לתגובה זו
    הבורסה עצמה כאן היא גוף מושחת איך אתם רוצים שהחברות לא יהיהו, בגלל זה לא משקיע בבורסה בארץ בשום פנין ואופן החברות פה לא יתנו למשקיעים שון סוכוי להרוויח רק ישתמשו בכסף לצמיחה ולניפוח כיסים של בעלים
  • 34.
    יואב 06/06/2020 12:23
    הגב לתגובה זו
    מדד מעוף מתחילת שנה מינוס 15 בשלוש שנים לא עלה כלום. בנאסדק שלוש שנים פלוס חמישים וכבר מתחילת שנה נמצא בעלייה.
  • 33.
    האמיתי 06/06/2020 12:11
    הגב לתגובה זו
    דוגמאות סלע נדלן מכפיל 4.5 ריט 1 מכפיל 6 מבנה מכפיל 7 תראה לי איפה יש בחול חברות עם רווח קבוע ודיבידנד קבוע ברמה כזאת?
  • 32.
    עזורי 06/06/2020 08:13
    הגב לתגובה זו
    תהיה מראה על המצב האמיתי. אין לטראמפ יכולת להתמודד עם עונת דוחות לא שקירת כמו הראשונה. חכו חכו...
  • 31.
    יעקב אמודאי 05/06/2020 19:58
    הגב לתגובה זו
    סתכלו על המדדים המובילים בישראל לעומת העולם ב-10,20,30 שנה אחורה ...בישראל יש בורסה פח אשפה . מי שחכם משקיע בניירות ערך בשאר העולם. פה קרן השתלמות מייצרת 4 אחוז ממוצע לאורך 10 שנים אז מוחאים לה כפיים... פשוט פח . טיפש מי שמשקיע פה
  • 30.
    בני גור 05/06/2020 19:09
    הגב לתגובה זו
    אז בבורסה בכל נקודה אתה צריך להחליט אם להיכנס או לצאת, אז נכנסת במרץ, לא. אז מה אתה מקשקש.
  • 29.
    מאיר פ 05/06/2020 19:07
    הגב לתגובה זו
    מחזיקים מחיר גבוהה על מנת להראות רווחים בקרנות, בעלי המניות מרויחים .. עד התפוצצות הבועה ומי משלם ? הפנסיות וקרנות השתלמות
  • 28.
    גאון!.... (ל"ת)
    Jb 05/06/2020 18:47
    הגב לתגובה זו
  • 27.
    והוא רץ לקנות בחו"ל. 05/06/2020 18:27
    הגב לתגובה זו
    VNQ (תעודת סל נדלן ב S&P) ירד מתחילת השנה ב 7% , מדד הנדלן בת"א ירד ב 28% , והליצן הזה רץ לקנות בחו"ל נו טוף
  • 26.
    תקרא בפנים 05/06/2020 18:19
    הגב לתגובה זו
    כבר חמד שנים ומעלה יש בעיה בבורסה. הבורסה שלנו הגיעה לשיא של 1700 נק'לפני חמש שנים ומאז מדשדשת צונחת לעיתים ודוב חוזרת בעוד בחו"ל המדדים הוסיפו עשרות אחוזים בתקופה הזאת...אולי זה נובע מהמשבר בחברות התרופות שגרעו אחוזים רבים מהמדד אבל בכל זאת שנים של דשדוש לעומת שנים של שגשוג במדדים בחו"ל
  • 25.
    הוא ירוץ לקנות נדלן מניב כשיהיה גבוה ב 30% מהיום (ל"ת)
    נסחף בזרם 05/06/2020 18:08
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    אלכס 05/06/2020 17:26
    הגב לתגובה זו
    אין הצדקה לפער האדיר שנפתח בין ת"א לעולם. ההקבלה שלנו לדאקס מראה היום פער של כ-13%!!!! טירוף. סקטור הבנקאות בארץ במגמת ירידה עד דשדוש, כשבחו"ל הוא בראלי של עשרות אחוזים. המשק שלנו חזר לעבוד כשבחו"ל עדיין חוזרים בהדרגה ובארה"ב מהומות קשות. כל נתון חיובי מקפיץ את הבורסות. במידה ולא תהיה סגירת פערים, הגופים הגדולים ימשכו את ההשקעות מהבורסה, כמו שעשה אלטשולר עם מניות הנדל"ן ולא יכנסו השקעות מבחוץ לבורסה. הגיע הזמן שגם המנהלים של הבורסה יתחילו להתערב כולל הורדת מס הבורסה לפחות ל-20%. הדאקס לקראת סגירת הירידות מתחילת השנה והנאסד"ק בשיא עם כ-10% חיובי לשנה כולה!!!
  • אלון 05/06/2020 22:28
    הגב לתגובה זו
    לפי מדדי ניידות של גוגל ואפל, נראה שאנחנו מדשדשים ביציאה שלנו מהמשבר. ארה"ב גרמניה ושוויץ כבר יצאו לגמריי (ואפשר לראות את זה בדוח התעסוקה שפורסם היום), ולצערנו איטליה וצרפת כבר סוגרות עלינו בקצב היציאה. מקווה שיתעררו פה
  • 23.
    קובי 05/06/2020 16:57
    הגב לתגובה זו
    הרסתם את הבורסה בחזירות שלכם.כל השורטים שעשיתם ללא הבחנה, פגעה במשקיעים ששמו את מיטב כספם על מניות טובות ומבוססות, אתם בחזירותכם ניצלתם את חוקי הבורסה העלובים שמאפשרת לכם "לשחק" במניות במסווה של שורט כדי להוריד או להרים (לונג) את ערכם ללא קשר למציאות.גועל נפש !!!
  • 22.
    בסדר 05/06/2020 16:32
    הגב לתגובה זו
    ישראל בפרמיית - - - - - - - - -. מתחיל ונגמר ממשלה, כשלה חשוב עסקים ותעסוקה, כל שר חושב אין להקל ולהחזיר לאחור שגיאות, כאן כל שר מנסה להוכיח את עצמו ומוריד עוד פטיש 100 טון. חברה יכולה להיות זבל או טובה אם יאפשרו לה תנאים, וחברה יכולה ללכת רק לאחור כשהמנהיגות מתנהלת כמו אחלו לי שתו לי.
  • 21.
    מלך בעמו 05/06/2020 15:28
    הגב לתגובה זו
    להעיר אם יש בכלל בנימוס. פותחים פה בשורה שופכים את כל הרפש ומשפריצים אותו ברחובות. אז לא נורא..תמשיכו להפסיד את הגירושים האחרונים ולכו לאסוף בקבוקים ולחפש בפחי הזבל..שם מקומכם.
  • 20.
    פפה 05/06/2020 14:30
    הגב לתגובה זו
    הבורסה בארץ מנוהלת על ידי אנשי העולם התחתון על פיהם יישק דבר
  • 19.
    דגן 05/06/2020 13:48
    הגב לתגובה זו
    .
  • 18.
    סתם כלומניק (ל"ת)
    הערה 05/06/2020 13:34
    הגב לתגובה זו
  • יוסי 05/06/2020 15:16
    הגב לתגובה זו
    צודק
  • 17.
    שוקי 05/06/2020 13:02
    הגב לתגובה זו
    נא לא להתרגש מתחזיות הבאות מפוזיציה של אינטרסנט.
  • 16.
    נוקד הפסידו קרוב ל 20% במרץ מה הוא מבלבל את השכל? 05/06/2020 12:45
    הגב לתגובה זו
    נוקד הפסידו קרוב ל 20% במרץ מה הוא מבלבל את השכל?
  • 15.
    אנונימי 05/06/2020 11:11
    הגב לתגובה זו
    רק בארץ היא תקועה במקום
  • 14.
    מסכים עם כול מילה ,שוק ההון בארץ חסר אופי ממתין לח 05/06/2020 11:09
    הגב לתגובה זו
    מסכים עם כול מילה ,שוק ההון בארץ חסר אופי ממתין לחיזוקים מעבר לים , לא מעט עסקנים הפעלים בדרכים שלא תמיד כשרים שמאוד מתאימה לתרבות בארץ.כתבות מגמתיות לרוב ללא תוכן מבוסס שלרוב מחובר למציאות , יותר מפעם אחת עברה לי המחשבה לסחור רק בבורסה בארה”ב ואני כנראה לא לבד.
  • 13.
    משקיע 05/06/2020 11:06
    הגב לתגובה זו
    אחרת אנשים יוציאו מפה את כל הכסף וינהלו אותו במדינות אחרות כמה כבר אפשר לגזול את המשקיעים הקטנים
  • שקל אני לא יוריד.תתפוצצו (ל"ת)
    צרנוחה 05/06/2020 15:23
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    יר 05/06/2020 10:36
    הגב לתגובה זו
    אין סיכוי בתא. אלגו פה בישראל הוא 70-80 אחוז לדעתי. משחית את הבורסה והמניות. המוסדיים עושים קומבינות על המניות האלו והקטנים בסוף נוטשים לנסדק אחרי שמבינים שפה זה רע ומנוהל כמו שוק.
  • 11.
    אברהם 05/06/2020 10:31
    הגב לתגובה זו
    נכבדי אולי אפשר לכתוב אלו מניות מומלצות לקנות בארץ, תודה למשיבים
  • 10.
    ארי 05/06/2020 10:30
    הגב לתגובה זו
    לא עשו הכנה נכונה לוויבנר, בלתי אפשרי היה להבין את המשתתפים. חבל.
  • 9.
    אכן רק טכנולוגיות בארץ ובחו"ל. (ל"ת)
    חיים 05/06/2020 10:21
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מוטי 05/06/2020 10:18
    הגב לתגובה זו
    מה זה איפה הגורו ?? הניתוח טכני האחרון שנתן היה אי שם ב 28.4 ומאז נדם קולו.לא יודע לנתח את השוק במצב הזה ???
  • 7.
    לא הבנתי 05/06/2020 10:11
    הגב לתגובה זו
    אתה יכול לפרט קצת יותר?
  • 6.
    אבי 05/06/2020 10:11
    הגב לתגובה זו
    מי שמשקיע בארץ הוא פשוט משוגע שחייב אשפוז באברבנל. ארץ של קומבינה נכלוליים נוכלים ושקרנים. בלי פיקוח בלי שום כלום. רק מניות של חו"ל שיתפוצצו פה
  • 5.
    אין בורסה בישראל 05/06/2020 10:09
    הגב לתגובה זו
    הבורסות בארה"ב, ולאחרונה גם באירופה, הן טובות יחסית, ויש גם חברות מצוינות. אין מה לחפש בישראל. רק ארה"ב וקצת מאירופה.
  • 4.
    הנדל"ן הוא מנוף הצמיחה החזק ביותר בכלכלה שלנו (ל"ת)
    אלי 05/06/2020 10:04
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מעניין כי אלטשולר יצא משוק הנדל"ן לאחרונה. (ל"ת)
    דני 05/06/2020 09:40
    הגב לתגובה זו
  • תקרא בפנים 05/06/2020 18:10
    הגב לתגובה זו
    נראה שאלטשולר עשה טעויות בניהול המשבר וכשהבורסה תחזור לשיא הקרנות שלו עדיין יהיה בשלילי
  • 2.
    א 05/06/2020 09:24
    הגב לתגובה זו
    שוב מאתר ברד"אר כל מיני פסימסטיים או כאלה שנמצאים בפוזיציה ונותנים להם במה בכותרת ראשית. לעצם העניין, את הדברים האלה הוא לא אמר לםני המשבר כשמניות הנדל"ן היו בראלי אדיר. סו בדיוק חוכמת הביעבד שיותר משהיא באה ללמד אותנו משהו חדש, היא באה לכווננן לפוזיציה ממנה מדבר האיש. אם הנדלן יחזור להיות הסוס המוביל בבורסה, פתאום נשמע ממנו דברים אחרים. הבעיה בבורסה עמוקה בהרבה ממניות כאלה ואחרות. מחכה ליום בו ביזפורטל, במקום להביא כל השמן דברים שליליים, יקח יוזמה, יבצע תחקיר מקיף על המסחר הא מ י ת י בת"א.
  • 1.
    ערן 05/06/2020 09:18
    הגב לתגובה זו
    תתפתח ותצמח והמדינה תרוויח פי כמה מהמס במקום הגרושים שמרוויחה היום
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%

הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה? 

מערכת ביזפורטל |

הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.  

 דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס.  ארן ארן 15.25%  מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל.  בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).

סאמיט סאמיט -4.78%   הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.

טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25%    זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC

ג'ין טכנולוגיות 6.41%   דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?



משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

הדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?

צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה משקיע מס

אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.

ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40. 

ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".

בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים. 

משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל. 

ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד.