תכנות
צילום: Pixabay

לימודי תכנות לילדים

שפות תכנות הן הדרך שלנו ליצור שפה משותפת עם המחשב שלנו. בשנים האחרונות ישנה עלייה בכמות בוגרי התארים האקדמאיים הקשורים לתחום, כמו גם בוגרי קורסים ייעודיים בתחום

תוכן בחסות |

לפני מספר שנים, בשנת 2015, שר החינוך דאז נפלתי בנט הדגיש עד כמה שפת התכנות היא אחת השפות החשובות כיום- הוא עשה זאת לאחר שנשיא ארה"ב אובמה עשה זאת בשנת 2014, אך עם שינוי מרענן- פנייתו הייתה כלפי הציבור הצעיר, קרי בני הנוער וילדים. במילים אחרות- תכנות לילדים. כמענה לאותה בעיה, סקראץ חזרה לקדמת הבמה ומטרתה לאפשר ולהקנות לאותם בני נוער סביבה טכנולוגית שבה הם יכולים ליצור קוד, ולבנות בסיס איתן.

אם כן, מדוע תכנות לילדים כה מומלץ?

נתחיל בכך ששפות תכנות ברובן הגדול מבוסות על פעולות מתמטיות שנוצרות על ידי המשתמש, במטרה ליצור שפה משותפת עם המחשב. כולנו תמימי דעים ויודעים, שמקצוע המתמטיקה הינו אבן יסוד בהתפתחות ופיתוח צורות חשיבה. כשאנו מצרפים למשוואה את נושא התכנות, אנו נדרשים לדעת להתאים את עצמנו למצב, או במילים אחרות- לפתור בעיות בצורה מגוונת ויצירתית. שילוב כזה יאפשר לילד לפתח את עצמו, הן מבחינה מקצועית והן מבחינת עצמאות ותחושת מסוגלות.

סיבה נוספת ולא פחות חשובה היא העתיד הלא רחוק. כפי שכבר ציינו למעלה, נשיא ארה"ב אובמה, נשא נאום לאומה האמריקאית בשנת 2014 שבכוונתו מסר אחד ברור- צאו ללמוד שפות תכנות. הנאום לא פנה אל הדור הראשון או הדור השני, אלא לדור השלישי- לבני הנוער ולילדים שנמצאים עכשיו במסגרות החינוכיות. על פי תחזיות של מיטב החוקרים בתחום, בארה"ב לבדה בעתיד הלא רחוק יהיה חוסר של מליון משרות תכנות לא מאוישות. אם נחזור לגבולות המדינה שלנו, נראה שלא מעט חברות התחילו להפנים את הנושא- וכך סקראץ חזר לקדמת הבמה. סקראץ הינה תוכנה שמיועדת לתכנות ברמה בסיסית מאוד. התכנות לרוב הוא של דמויות, שמקבלות הוראות ופקודות מתוך ארסנל בלוקים שהמשתמש בוחר. במילים אחרות- הבסיס הראשוני לתכנות.

תכנות לילדים- השקעה לטווח רחוק

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: קרני תכלתצילום: קרני תכלת

פילוסופיות תאורה מרתקות לעיצוב חללים

הגישה היפנית, הגישה הסקנדינבית והגישה הים תיכונית - הכירו את שלוש הגישות לתכנון תאורה ותוכלו לבחור את זאת שהכי מתאימה לכם 

נושאים בכתבה תאורה

בשיתוף קרני תכלת – גופי תאורה בינלאומיים

כשמעצבים פנים או אדריכלים בוחרים גופי תאורה, הם לא רק בוחרים מקור אור – הם בוחרים פילוסופיה תרבותית שלמה. למעשה, מאחורי כל מנורה עומדת תפיסת עולם שמשפיעה על האופן שבו אנחנו חווים מרחב.
שלוש גישות תכנון מרכזיות – היפנית, הסקנדינבית והים תיכונית – מציעות תשובות שונות בתכלית לשאלה הפשוטה לכאורה: מהו אור טוב?

הגישה היפנית - הצל כשותף ליצירה

בפילוסופיה היפנית המסורתית, האור אינו גיבור יחיד. התרבות היפנית רואה בצל שותף מלא בחוויה החזותית, ובמקום להילחם בו, מעצבים יפניים משתמשים בו כחלק מהקומפוזיציה.
גופי תאורה מעוצבים יפניים מסורתיים משתמשים בחומרים טבעיים מפזרים – נייר אורז, במבוק, משי – שיוצרים אור עדין המתמזג עם הסביבה במקום להכריז על נוכחותו.
העיקרון המרכזי הוא המרווח המשמעותי, הריק שמאפשר למבט לנוח. תאורה יפנית אינה שואפת להאיר כל פינה, אלא ליצור שכבות של אור ואפלה שמזמינות התבוננות ומיקוד.
זו תאורה שלוחשת, לא צועקת. ביישום המעשי, ניתן להביא את הגישה היפנית לפרויקט באמצעות בחירה במנורות עם אהילים מזכוכית מעושנת או חומרים טבעיים המסננים את האור. המטרה היא לא לחשוף הכול, אלא ליצור הדרגתיות שמעוררת סקרנות ומזמינה את העין לנוע בחלל.

הגישה הסקנדינבית - אור כמענה לצורך

במדינות הצפון, שם החורף ארוך וחשוך, התאורה היא לא רק עניין אסתטי – היא צורך קיומי. הגישה הסקנדינבית נולדה מהרצון ליצור חמימות ונוחות בתנאים קיצוניים. מושגים כמו הוּגֶה הדני – אותה תחושת נעימות ושלווה ביתית – מנחים את תכנון התאורה הנורדית.
בניגוד לאסתטיקה היפנית העדינה, התאורה הסקנדינבית היא ישירה וברורה יותר, אך תמיד אלגנטית. מעצבים סקנדינביים פיתחו שפת עיצוב נקייה שמשלבת חומרים טבעיים – עץ אלון, זכוכית שקופה, מתכות מוברשות – עם צורות אורגניות ופשוטות.
מותג דני כמו לואי פולסן, הנמצא בקרני תכלת, מדגים בצורה מושלמת את הפילוסופיה הזו. מנורות כגון סדרת הפה חמש שלהם משלבות עיצוב פונקציונלי עם אסתטיקה נקייה – השטוחים הם זריקת המעטפת הייחודית מאפשרת פיזור אור אחיד ללא סנוור, כך שניתן לראות את גוף התאורה מכל זווית מבלי להסתנוור מהנורה עצמה. 

הגישה הים תיכונית - תאורה כדרמה

בחוף הים התיכון האור הוא שפע טבעי שהופך את התאורה המלאכותית לכלי דרמטי. כאן, התאורה אינה נועדת להחליף את אור השמש, אלא להמשיך את התיאטרליות והעוצמה שלו.
זו תרבות של כיכרות מוארות, מרפסות עם מנורות תלויות, ונברשות מרשימות שמושכות את העין ומכריזות על נוכחותן.
בכל הנוגע לבחירת גופי תאורה יוקרתיים, הגישה הים תיכונית מתבטאת בניגודיות חדה בין אור לצל – ההשפעה של ציירי הרנסנס האיטלקי שהשתמשו בטכניקה זו עדיין מורגשת בתכנון התאורה האזורי.



צילום: קרני תכלת
צילום: קרני תכלת