3 הסעיפים במכרז חברת החשמל שמרגיזים את ענף הפרסום
תקציב הפרסום של חברת החשמל שיצא למכרז בשבוע שעבר מעורר עניין רב בקרב משרדי פרסום וגם לא מעט ביקורת שנסובה בעיקר סביב 3 סעיפים. התקציב שיעמוד על 15 מיליון שקלים מטופל ב-5 השנים האחרונות על ידי אדלר חומסקי שהיה גם המשרד היחיד שניגש להתמודדות במכרז הקודם. בבדיקה ראשונית של אייס בקרב משרדי הפרסום הגדולים, עם פרסום המכרז בשבוע שעבר, התקבל הרושם שבמכרז הנוכחי ההיענות תהיה אחרת ואלו ישמחו להתמודד על התקציב. עם זאת, שבוע לאחר מכן, זמן מספיק לרדת לפרטי הפרטים של המכרז, נראה שמשרדי הפרסום כבר מצאו את תנאי הסף שלטענתם לא מאפשרים התמודדות הוגנת. הסעיף הראשון נוגע לדרישה לכלול בפרזנטציה לחברת חשמל, 3 קמפיינים עבור 3 לקוחות שונים כאשר התקציב השנתי של כל לקוח עומד על 20 מיליון שקלים בשנה לפחות. לא זאת בלבד, אלא שבסעיף זה מתקיימים גם תנאים נוספים שדורשים 2 קמפיינים לפחות מתחום התשתית או השירות, שבוצעו במהלך 3 השנים האחרונות. בתוך סעיף זה, סיבה נוספת שמעוררת את הביקורת של משרדי הפרסום (וקשורה בסעיף נוסף) דורשת שכל קמפיין יכלול התייחסות למגזר כללי ולשני מגזרים נוספים, לפחות, חרדי, ערבי או רוסי שבכל אחד מהם, לפחות 2 ערוצים של טלוויזיה, דיגיטל, רדיו ועיתונות. בקרב משרדי הפרסום ישנה התמרמרות על כך שסעיפים אלו, לרבות תתי הסעיפים מצמצמים באופן ניכר את מספר המשרדי שיוכלו להתמודד על המכרז מלכתחילה, ומעבר לזאת, משרדים שיעמדו בתנאי הסף של לקוחות עם תקציבים של 20 מיליון שקלים מקרב מגזרי התשתיות והשירותים לא יוכלו לעמוד בתת הסעיף המגזרי. הביקורת המרכזית: סעיף התקשרות עם חברת מגזרים מאז 2017 הסעיף השני שמעורר ביקורת ואולי המרכזית ביותר, היא הדרישה של חברת החשמל שבמשרדים המתמודדים תהיה "מחלקה המטפלת ו/או התקשרות בתוקף עם תאגיד אשר יש לו מחלקה/ות המטפלת/ות במגזר הרוסי, החרדי, הערבי החל משנת 2017 ו/או עם תאגיד שיש לו יחידה מגזרית או שיש למציע שותפות בתאגיד כאמור". הפעילות המגזרית שהייתה נפוצה מאוד בקרב משרדי הפרסום לפני כעשור ויותר היא כבר שנים רבות היסטוריה רחוקה. בעבר, משרדי הפרסום הגדולים כגון מקאן, אדלר חומסקי (באמצעות 'טריו'), פובליסיס (באמצעות 'מגזרים') החזיקו מחלקות מגזרים "בתוך הבית" או שהיו שותפים במשרד המתמחה במגזרים. הפערים העצומים בין התקציבים שהופנו למגזר הכללי לעומת המגזרי וההתמחות הנדרשת לפרסום מגזרי גרמו למשרדים רבים לוותר על החזקות אלו ולצאת מהתחום. עם זאת רבים מהם עובדים בצמוד לסוכנויות מגזרים במקרה הצורך, אך הדרישה להתקשרות בתוקף מאז 2017, היא זו שגורמת לרבים מהם להרים גבה. הסעיף השלישי שלא נמצא במסמכי המכרז, מופיע בדפי ההצעה המסחרית אותם צריכים המתמודדים למלא. בחברת החשמל דורשים מכל המתמודדים להציע הצעה מסחרית לרצועת המדיה שנקראת "דקה לשמונה". הרצועה ששמורה לפרסום תאגידי/ממשלתי מוחזקת בזיכיון בלעדי על ידי משרד הפרסום גריי קונטנט מקבוצת אדלר חומסקי ולטענת חלק מהמשרדים מדובר לכאורה ביתרון מובנה של אדלר חומסקי על שאר התמודדים. עם זאת, בחלק מהמשרדים מציינים כי למרות הקשרים המסחריים של אדלר עם גריי, הבקשה להצעת מחיר לרצועה זו היא טבעית ומתבקשת, שכן מדובר ברצועה שבאופן טבעי משרתת את צרכיה של חברות מסוגן של חברת חשמל. מחברת החשמל נמסר בתגובה: "המכרז שקוף, פתוח ואנחנו מזמינים את כל המשרדים שעומדים בתנאי הסף להתמודד בו. הגיעו מספר פניות ושאלות ממשרדי פרסום שונים. אנחנו בוחנים את הפניות הללו. בעקבות פניית אייס חברת החשמל תבחן גם את הנושאים הללו. "יחד עם זאת, בכל מה שקשור לתנאי סף של ספק לשני לקוחות גדולים, מדובר בדרישה לגיטימית לשמירה על מינימום נדרש לניסיון עבודה על כל המורכבות הנדרשת לפעילות מול 2.8 מיליון לקוחות, מול מגזרים ובהיקפים נרחבים. "לגבי ניסיון בעבודה מול מגזרים, אנחנו מרגישים שחברת החשמל מחויבת לבצע פעולות הסברה ופרסום מול המגזרים השונים כמו הציבור הערבי, החרדי, הרוסי ועוד. מאוד הגיוני לדרוש שנתיים ניסיון בתחום זה. למען האמת, זהו תנאי טריוויאלי. בדקנו - ובתנאי הסף עומדים מספר לא מבוטל של משרדי פרסום גדולים - ואנחנו נשמח אם ישתתפו במכרז".
- 3.צחי מגולחי 06/10/2019 10:14הגב לתגובה זוחברת חשמל ביקשה וקיבלה בשלוש שנים האחרונות פטור ממכרז עבור "דקה לשמונה" בטענה שלאדלר יש בלעדיות על המוצר. ועכשיו דקה לשמונה הוא חלק מהמכרז. כלומר באופן מובנה חברת חשמל יוצאת עכשיו למשרד שלידיעתה רק משרד אחד יכול לגשת אליו ? גדול
- 2.אני 03/10/2019 17:06הגב לתגובה זוזו חברה ציבורית או מתפרה? אלף עיינים על המכרז הזה. הזדמנות טובה למגר שחיתות כמו שמרביתנו רוצים.
- 1.אייל 03/10/2019 16:21הגב לתגובה זומי הפראייר שיגש וילבין את הזכיה של אדלר

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.