חברת חשמל
צילום: צילום מסך

3 הסעיפים במכרז חברת החשמל שמרגיזים את ענף הפרסום

קמפיינים ב-20 מיליון ש' ללקוחות מתחום תשתיות ושירותים, התקשרות בתוקף מ-2017 עם חברת פרסום למגזרים או מחלקה פעילה במשרד והצעת מחיר ל"דקה לשמונה". חח"י: "הגיעו מספר פניות, אנחנו בוחנים"
משה בנימין | (3)

תקציב הפרסום של חברת החשמל שיצא למכרז בשבוע שעבר מעורר עניין רב בקרב משרדי פרסום וגם לא מעט ביקורת שנסובה בעיקר סביב 3 סעיפים. התקציב שיעמוד על 15 מיליון שקלים מטופל ב-5 השנים האחרונות על ידי אדלר חומסקי שהיה גם המשרד היחיד שניגש להתמודדות במכרז הקודם. בבדיקה ראשונית של אייס בקרב משרדי הפרסום הגדולים, עם פרסום המכרז בשבוע שעבר, התקבל הרושם שבמכרז הנוכחי ההיענות תהיה אחרת ואלו ישמחו להתמודד על התקציב. עם זאת, שבוע לאחר מכן, זמן מספיק לרדת לפרטי הפרטים של המכרז, נראה שמשרדי הפרסום כבר מצאו את תנאי הסף שלטענתם לא מאפשרים התמודדות הוגנת. הסעיף הראשון נוגע לדרישה לכלול בפרזנטציה לחברת חשמל, 3 קמפיינים עבור 3 לקוחות שונים כאשר התקציב השנתי של כל לקוח עומד על 20 מיליון שקלים בשנה לפחות. לא זאת בלבד, אלא שבסעיף זה מתקיימים גם תנאים נוספים שדורשים 2 קמפיינים לפחות מתחום התשתית או השירות, שבוצעו במהלך 3 השנים האחרונות. בתוך סעיף זה, סיבה נוספת שמעוררת את הביקורת של משרדי הפרסום (וקשורה בסעיף נוסף) דורשת שכל קמפיין יכלול התייחסות למגזר כללי ולשני מגזרים נוספים, לפחות, חרדי, ערבי  או רוסי שבכל אחד מהם, לפחות 2 ערוצים של טלוויזיה, דיגיטל, רדיו ועיתונות.  בקרב משרדי הפרסום ישנה התמרמרות על כך שסעיפים אלו, לרבות תתי הסעיפים מצמצמים באופן ניכר את מספר המשרדי שיוכלו להתמודד על המכרז מלכתחילה, ומעבר לזאת, משרדים שיעמדו בתנאי הסף של לקוחות עם תקציבים של 20 מיליון שקלים מקרב מגזרי התשתיות והשירותים לא יוכלו לעמוד בתת הסעיף המגזרי.  הביקורת המרכזית: סעיף התקשרות עם חברת מגזרים מאז 2017 הסעיף השני שמעורר ביקורת ואולי המרכזית ביותר, היא הדרישה של חברת החשמל שבמשרדים המתמודדים תהיה "מחלקה המטפלת ו/או התקשרות בתוקף עם תאגיד אשר יש לו מחלקה/ות המטפלת/ות במגזר הרוסי, החרדי, הערבי החל משנת 2017 ו/או עם תאגיד שיש לו יחידה מגזרית או שיש למציע שותפות בתאגיד כאמור". הפעילות המגזרית שהייתה נפוצה מאוד בקרב משרדי הפרסום לפני כעשור ויותר היא כבר שנים רבות היסטוריה רחוקה. בעבר, משרדי הפרסום הגדולים כגון מקאן, אדלר חומסקי (באמצעות 'טריו'), פובליסיס (באמצעות 'מגזרים') החזיקו מחלקות מגזרים "בתוך הבית" או שהיו שותפים במשרד המתמחה במגזרים. הפערים העצומים בין התקציבים שהופנו למגזר הכללי לעומת המגזרי וההתמחות הנדרשת לפרסום מגזרי גרמו למשרדים רבים לוותר על החזקות אלו ולצאת מהתחום. עם זאת רבים מהם עובדים בצמוד לסוכנויות מגזרים במקרה הצורך, אך הדרישה להתקשרות בתוקף מאז 2017, היא זו שגורמת לרבים מהם להרים גבה. הסעיף השלישי שלא נמצא במסמכי המכרז, מופיע בדפי ההצעה המסחרית אותם צריכים המתמודדים למלא. בחברת החשמל דורשים מכל המתמודדים להציע הצעה מסחרית לרצועת המדיה שנקראת "דקה לשמונה". הרצועה ששמורה לפרסום תאגידי/ממשלתי מוחזקת בזיכיון בלעדי על ידי משרד הפרסום גריי קונטנט מקבוצת אדלר חומסקי ולטענת חלק מהמשרדים מדובר לכאורה ביתרון מובנה של אדלר חומסקי על שאר התמודדים. עם זאת, בחלק מהמשרדים מציינים כי למרות הקשרים המסחריים של אדלר עם גריי, הבקשה להצעת מחיר לרצועה זו היא טבעית ומתבקשת, שכן מדובר ברצועה שבאופן טבעי משרתת את צרכיה של חברות מסוגן של חברת חשמל.  מחברת החשמל נמסר בתגובה: "המכרז שקוף, פתוח ואנחנו מזמינים את כל המשרדים שעומדים בתנאי הסף להתמודד בו. הגיעו מספר פניות ושאלות ממשרדי פרסום שונים. אנחנו בוחנים את הפניות הללו. בעקבות פניית אייס חברת החשמל תבחן גם את הנושאים הללו. "יחד עם זאת, בכל מה שקשור לתנאי סף של ספק לשני לקוחות גדולים, מדובר בדרישה לגיטימית לשמירה על מינימום נדרש לניסיון עבודה על כל המורכבות הנדרשת לפעילות מול 2.8 מיליון לקוחות, מול מגזרים ובהיקפים נרחבים. "לגבי ניסיון בעבודה מול מגזרים, אנחנו מרגישים שחברת החשמל מחויבת לבצע פעולות הסברה ופרסום מול המגזרים השונים כמו הציבור הערבי, החרדי, הרוסי ועוד. מאוד הגיוני לדרוש שנתיים ניסיון בתחום זה. למען האמת, זהו תנאי טריוויאלי. בדקנו - ובתנאי הסף עומדים מספר לא מבוטל של משרדי פרסום גדולים - ואנחנו נשמח אם ישתתפו במכרז".  

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    צחי מגולחי 06/10/2019 10:14
    הגב לתגובה זו
    חברת חשמל ביקשה וקיבלה בשלוש שנים האחרונות פטור ממכרז עבור "דקה לשמונה" בטענה שלאדלר יש בלעדיות על המוצר. ועכשיו דקה לשמונה הוא חלק מהמכרז. כלומר באופן מובנה חברת חשמל יוצאת עכשיו למשרד שלידיעתה רק משרד אחד יכול לגשת אליו ? גדול
  • 2.
    אני 03/10/2019 17:06
    הגב לתגובה זו
    זו חברה ציבורית או מתפרה? אלף עיינים על המכרז הזה. הזדמנות טובה למגר שחיתות כמו שמרביתנו רוצים.
  • 1.
    אייל 03/10/2019 16:21
    הגב לתגובה זו
    מי הפראייר שיגש וילבין את הזכיה של אדלר
המהדורה המרכזית חדשות 13. קרדיט: אתר רשתהמהדורה המרכזית חדשות 13. קרדיט: אתר רשת
רייטינג

המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג

כמויות הצופים במהדורות המרכזיות חזרו למספרים של טרום עסקת החטופים, אבל ההפתעה הגדולה נמצאת ברייטינג של חדשות 13, שמאבדת גובה באופן עקבי 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

כבר כתבנו לכם על חזרתם של מספרים "רגילים" לצפייה במהדורות החדשות המרכזיות, אחרי תקופה ארוכה שבה סביב עסקת החטופים נתוני הצפייה היו בשיא, והנה עכשיו אנחנו רואים שלא רק שכמויות הצופים ירדו בכל המהדורות, אלא גם ישנה מובהקות חדשה, שבה ערוץ 14 מתבסס במקום השני, כשבאופן עקבי הוא עם יותר ממחצית הצופים של חדשות 12, שנמצאת תמיד בראש. ולא רק זה, אלא שחדשות 13 הולכת ויורדת מבחינת רייטינג וכמויות צופים, ולא רק שהיא כבר לא קרובה למקום השני אלא היא בתחתית טבלת הרייטינג. 

מבחינת המספרים עצמם, המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה עם 14.4% רייטינג ו-346 אלף צופים, אחריה המהדורה של ערוץ 14 עם 7.7% רייטינג ו-183 אלף צופים וההפתעה נמצאית במקומות 3 ו-4, כאשר חדשות כאן11 היו במקום השלישי, עם 4.5% רייטינג ו-99 אלף צופים ואילו חדשות 13 סגרו את הרשימה עם 4.4% רייטינג בלבד ו-102 אלף צופים. 

פריים טיים

תכנית ריאליטי חזקה תמיד תגבור על שאר השידורים ברצועה, וכך קרה גם בפריים טיים, כשמאסטר שף הותיקה עמדה על 17.8% רייטינג ו-432 אלף צופים. אחריה היה עוד ריאליטי אוכל, הפעם "בואו לאכול איתי" של התאגיד, שהצליח גם ברצועת הפריים טיים אמש, עם 8.7% רייטינג ו-225 אלף צופים. אחריו, במרחק נגיעה, היתה "הפטריוטים", אחרי שעברה מיתוג מחודש, עם 8.5% רייטינג ו-242 אלף צופים ואת הרשימה סגר שוב ערוץ 13, עם "חרדים העולם האמיתי", שהיה עם 4.1% רייטינג ו-93 אלף צופים בלבד. 

רצועות חדשות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.8% ו-80 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים עם 2.7% רייטינג ו-64 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.5% רייטינג ו-29 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.8% ו-60 אלף צופים, אחריו במקום השני היה פותחים יום" של רשת, עם 1.5% רייטינג ו-30 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר הפעם ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.1% בלבד ו-26 אלף צופים בלבד.

המהדורה המרכזית חדשות 13. קרדיט: אתר רשתהמהדורה המרכזית חדשות 13. קרדיט: אתר רשת
רייטינג

המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג

כמויות הצופים במהדורות המרכזיות חזרו למספרים של טרום עסקת החטופים, אבל ההפתעה הגדולה נמצאת ברייטינג של חדשות 13, שמאבדת גובה באופן עקבי 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

כבר כתבנו לכם על חזרתם של מספרים "רגילים" לצפייה במהדורות החדשות המרכזיות, אחרי תקופה ארוכה שבה סביב עסקת החטופים נתוני הצפייה היו בשיא, והנה עכשיו אנחנו רואים שלא רק שכמויות הצופים ירדו בכל המהדורות, אלא גם ישנה מובהקות חדשה, שבה ערוץ 14 מתבסס במקום השני, כשבאופן עקבי הוא עם יותר ממחצית הצופים של חדשות 12, שנמצאת תמיד בראש. ולא רק זה, אלא שחדשות 13 הולכת ויורדת מבחינת רייטינג וכמויות צופים, ולא רק שהיא כבר לא קרובה למקום השני אלא היא בתחתית טבלת הרייטינג. 

מבחינת המספרים עצמם, המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה עם 14.4% רייטינג ו-346 אלף צופים, אחריה המהדורה של ערוץ 14 עם 7.7% רייטינג ו-183 אלף צופים וההפתעה נמצאית במקומות 3 ו-4, כאשר חדשות כאן11 היו במקום השלישי, עם 4.5% רייטינג ו-99 אלף צופים ואילו חדשות 13 סגרו את הרשימה עם 4.4% רייטינג בלבד ו-102 אלף צופים. 

פריים טיים

תכנית ריאליטי חזקה תמיד תגבור על שאר השידורים ברצועה, וכך קרה גם בפריים טיים, כשמאסטר שף הותיקה עמדה על 17.8% רייטינג ו-432 אלף צופים. אחריה היה עוד ריאליטי אוכל, הפעם "בואו לאכול איתי" של התאגיד, שהצליח גם ברצועת הפריים טיים אמש, עם 8.7% רייטינג ו-225 אלף צופים. אחריו, במרחק נגיעה, היתה "הפטריוטים", אחרי שעברה מיתוג מחודש, עם 8.5% רייטינג ו-242 אלף צופים ואת הרשימה סגר שוב ערוץ 13, עם "חרדים העולם האמיתי", שהיה עם 4.1% רייטינג ו-93 אלף צופים בלבד. 

רצועות חדשות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.8% ו-80 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים עם 2.7% רייטינג ו-64 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.5% רייטינג ו-29 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.8% ו-60 אלף צופים, אחריו במקום השני היה פותחים יום" של רשת, עם 1.5% רייטינג ו-30 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר הפעם ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.1% בלבד ו-26 אלף צופים בלבד.