חברת חשמל
צילום: צילום מסך

3 הסעיפים במכרז חברת החשמל שמרגיזים את ענף הפרסום

קמפיינים ב-20 מיליון ש' ללקוחות מתחום תשתיות ושירותים, התקשרות בתוקף מ-2017 עם חברת פרסום למגזרים או מחלקה פעילה במשרד והצעת מחיר ל"דקה לשמונה". חח"י: "הגיעו מספר פניות, אנחנו בוחנים"
משה בנימין | (3)

תקציב הפרסום של חברת החשמל שיצא למכרז בשבוע שעבר מעורר עניין רב בקרב משרדי פרסום וגם לא מעט ביקורת שנסובה בעיקר סביב 3 סעיפים. התקציב שיעמוד על 15 מיליון שקלים מטופל ב-5 השנים האחרונות על ידי אדלר חומסקי שהיה גם המשרד היחיד שניגש להתמודדות במכרז הקודם. בבדיקה ראשונית של אייס בקרב משרדי הפרסום הגדולים, עם פרסום המכרז בשבוע שעבר, התקבל הרושם שבמכרז הנוכחי ההיענות תהיה אחרת ואלו ישמחו להתמודד על התקציב. עם זאת, שבוע לאחר מכן, זמן מספיק לרדת לפרטי הפרטים של המכרז, נראה שמשרדי הפרסום כבר מצאו את תנאי הסף שלטענתם לא מאפשרים התמודדות הוגנת. הסעיף הראשון נוגע לדרישה לכלול בפרזנטציה לחברת חשמל, 3 קמפיינים עבור 3 לקוחות שונים כאשר התקציב השנתי של כל לקוח עומד על 20 מיליון שקלים בשנה לפחות. לא זאת בלבד, אלא שבסעיף זה מתקיימים גם תנאים נוספים שדורשים 2 קמפיינים לפחות מתחום התשתית או השירות, שבוצעו במהלך 3 השנים האחרונות. בתוך סעיף זה, סיבה נוספת שמעוררת את הביקורת של משרדי הפרסום (וקשורה בסעיף נוסף) דורשת שכל קמפיין יכלול התייחסות למגזר כללי ולשני מגזרים נוספים, לפחות, חרדי, ערבי  או רוסי שבכל אחד מהם, לפחות 2 ערוצים של טלוויזיה, דיגיטל, רדיו ועיתונות.  בקרב משרדי הפרסום ישנה התמרמרות על כך שסעיפים אלו, לרבות תתי הסעיפים מצמצמים באופן ניכר את מספר המשרדי שיוכלו להתמודד על המכרז מלכתחילה, ומעבר לזאת, משרדים שיעמדו בתנאי הסף של לקוחות עם תקציבים של 20 מיליון שקלים מקרב מגזרי התשתיות והשירותים לא יוכלו לעמוד בתת הסעיף המגזרי.  הביקורת המרכזית: סעיף התקשרות עם חברת מגזרים מאז 2017 הסעיף השני שמעורר ביקורת ואולי המרכזית ביותר, היא הדרישה של חברת החשמל שבמשרדים המתמודדים תהיה "מחלקה המטפלת ו/או התקשרות בתוקף עם תאגיד אשר יש לו מחלקה/ות המטפלת/ות במגזר הרוסי, החרדי, הערבי החל משנת 2017 ו/או עם תאגיד שיש לו יחידה מגזרית או שיש למציע שותפות בתאגיד כאמור". הפעילות המגזרית שהייתה נפוצה מאוד בקרב משרדי הפרסום לפני כעשור ויותר היא כבר שנים רבות היסטוריה רחוקה. בעבר, משרדי הפרסום הגדולים כגון מקאן, אדלר חומסקי (באמצעות 'טריו'), פובליסיס (באמצעות 'מגזרים') החזיקו מחלקות מגזרים "בתוך הבית" או שהיו שותפים במשרד המתמחה במגזרים. הפערים העצומים בין התקציבים שהופנו למגזר הכללי לעומת המגזרי וההתמחות הנדרשת לפרסום מגזרי גרמו למשרדים רבים לוותר על החזקות אלו ולצאת מהתחום. עם זאת רבים מהם עובדים בצמוד לסוכנויות מגזרים במקרה הצורך, אך הדרישה להתקשרות בתוקף מאז 2017, היא זו שגורמת לרבים מהם להרים גבה. הסעיף השלישי שלא נמצא במסמכי המכרז, מופיע בדפי ההצעה המסחרית אותם צריכים המתמודדים למלא. בחברת החשמל דורשים מכל המתמודדים להציע הצעה מסחרית לרצועת המדיה שנקראת "דקה לשמונה". הרצועה ששמורה לפרסום תאגידי/ממשלתי מוחזקת בזיכיון בלעדי על ידי משרד הפרסום גריי קונטנט מקבוצת אדלר חומסקי ולטענת חלק מהמשרדים מדובר לכאורה ביתרון מובנה של אדלר חומסקי על שאר התמודדים. עם זאת, בחלק מהמשרדים מציינים כי למרות הקשרים המסחריים של אדלר עם גריי, הבקשה להצעת מחיר לרצועה זו היא טבעית ומתבקשת, שכן מדובר ברצועה שבאופן טבעי משרתת את צרכיה של חברות מסוגן של חברת חשמל.  מחברת החשמל נמסר בתגובה: "המכרז שקוף, פתוח ואנחנו מזמינים את כל המשרדים שעומדים בתנאי הסף להתמודד בו. הגיעו מספר פניות ושאלות ממשרדי פרסום שונים. אנחנו בוחנים את הפניות הללו. בעקבות פניית אייס חברת החשמל תבחן גם את הנושאים הללו. "יחד עם זאת, בכל מה שקשור לתנאי סף של ספק לשני לקוחות גדולים, מדובר בדרישה לגיטימית לשמירה על מינימום נדרש לניסיון עבודה על כל המורכבות הנדרשת לפעילות מול 2.8 מיליון לקוחות, מול מגזרים ובהיקפים נרחבים. "לגבי ניסיון בעבודה מול מגזרים, אנחנו מרגישים שחברת החשמל מחויבת לבצע פעולות הסברה ופרסום מול המגזרים השונים כמו הציבור הערבי, החרדי, הרוסי ועוד. מאוד הגיוני לדרוש שנתיים ניסיון בתחום זה. למען האמת, זהו תנאי טריוויאלי. בדקנו - ובתנאי הסף עומדים מספר לא מבוטל של משרדי פרסום גדולים - ואנחנו נשמח אם ישתתפו במכרז".  

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    צחי מגולחי 06/10/2019 10:14
    הגב לתגובה זו
    חברת חשמל ביקשה וקיבלה בשלוש שנים האחרונות פטור ממכרז עבור "דקה לשמונה" בטענה שלאדלר יש בלעדיות על המוצר. ועכשיו דקה לשמונה הוא חלק מהמכרז. כלומר באופן מובנה חברת חשמל יוצאת עכשיו למשרד שלידיעתה רק משרד אחד יכול לגשת אליו ? גדול
  • 2.
    אני 03/10/2019 17:06
    הגב לתגובה זו
    זו חברה ציבורית או מתפרה? אלף עיינים על המכרז הזה. הזדמנות טובה למגר שחיתות כמו שמרביתנו רוצים.
  • 1.
    אייל 03/10/2019 16:21
    הגב לתגובה זו
    מי הפראייר שיגש וילבין את הזכיה של אדלר
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים. 

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?

ערב ללא הפקת תוכן מקורית שודר אתמול בערוצי הטלוויזיה; מבחינת המהדורות המרכזיות, אמנם הרייטינג של חדשות 12 בראש הטבלה, אבל ניכרת מגמת ירידה; המרוויחים הגדולים הם ערוץ 13, שחוזרים למספרים גבוהים - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר אמנם בסטטוס קוו, אך לאחרונה ניכרת דעיכה אצל המובילה הנצחית, חדשות 12, שעמדה אמש על 12.5% רייטינג ו-313 אלף צופים, חדשות 13 ניצלו את ההזדמנות והיו במקום השני עם 7.2% ו-176 אלף צופים. חדשות 14 היו במקום השלישי מבחינת רייטינג אבל במקום השני מבחינת כמות צופים, עם 198 אלף צופים ו-6.6% רייטינג. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.4% רייטינג בלבד ו-112 אלף צופים בסך הכל. וכך, אמש היה אחד הערבים המאוזנים ביותר מבחינת פיזור הרייטינג במהדורות החדשות המרכזיות. 

איפה התוכן המקורי בפריים טיים?

אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 14.1% רייטינג ו-345 אלף צופים. במקום השני היה "יהיה טוב" של כאן11, תכנית הראיונות של עמרי אסנהיים, שהפעם היתה עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 10.2% ו-233 אלף צופים. לאחר מכן מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8.6%, אך יחסית מעט צופים (200 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 249 אלף צופים, כלומר במקום השני מבחינת צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 8.4%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם רייטינג של 3.5% ו-75 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השני, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-44 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.8% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני , עם 2% ו-50 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1.4% ו-31 אלף צופים בסך הכל. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם אלמוג בוקר בקשת 12 הוביל עם 7% רייטינג ו-175 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-113  אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 5.5% רייטינג ו-97 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 7.9% ברייטינג ו-206 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 7.2% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5.5% ו-141 אלף צופים.