חברת חשמל
צילום: צילום מסך

3 הסעיפים במכרז חברת החשמל שמרגיזים את ענף הפרסום

קמפיינים ב-20 מיליון ש' ללקוחות מתחום תשתיות ושירותים, התקשרות בתוקף מ-2017 עם חברת פרסום למגזרים או מחלקה פעילה במשרד והצעת מחיר ל"דקה לשמונה". חח"י: "הגיעו מספר פניות, אנחנו בוחנים"
משה בנימין | (3)

תקציב הפרסום של חברת החשמל שיצא למכרז בשבוע שעבר מעורר עניין רב בקרב משרדי פרסום וגם לא מעט ביקורת שנסובה בעיקר סביב 3 סעיפים. התקציב שיעמוד על 15 מיליון שקלים מטופל ב-5 השנים האחרונות על ידי אדלר חומסקי שהיה גם המשרד היחיד שניגש להתמודדות במכרז הקודם. בבדיקה ראשונית של אייס בקרב משרדי הפרסום הגדולים, עם פרסום המכרז בשבוע שעבר, התקבל הרושם שבמכרז הנוכחי ההיענות תהיה אחרת ואלו ישמחו להתמודד על התקציב. עם זאת, שבוע לאחר מכן, זמן מספיק לרדת לפרטי הפרטים של המכרז, נראה שמשרדי הפרסום כבר מצאו את תנאי הסף שלטענתם לא מאפשרים התמודדות הוגנת. הסעיף הראשון נוגע לדרישה לכלול בפרזנטציה לחברת חשמל, 3 קמפיינים עבור 3 לקוחות שונים כאשר התקציב השנתי של כל לקוח עומד על 20 מיליון שקלים בשנה לפחות. לא זאת בלבד, אלא שבסעיף זה מתקיימים גם תנאים נוספים שדורשים 2 קמפיינים לפחות מתחום התשתית או השירות, שבוצעו במהלך 3 השנים האחרונות. בתוך סעיף זה, סיבה נוספת שמעוררת את הביקורת של משרדי הפרסום (וקשורה בסעיף נוסף) דורשת שכל קמפיין יכלול התייחסות למגזר כללי ולשני מגזרים נוספים, לפחות, חרדי, ערבי  או רוסי שבכל אחד מהם, לפחות 2 ערוצים של טלוויזיה, דיגיטל, רדיו ועיתונות.  בקרב משרדי הפרסום ישנה התמרמרות על כך שסעיפים אלו, לרבות תתי הסעיפים מצמצמים באופן ניכר את מספר המשרדי שיוכלו להתמודד על המכרז מלכתחילה, ומעבר לזאת, משרדים שיעמדו בתנאי הסף של לקוחות עם תקציבים של 20 מיליון שקלים מקרב מגזרי התשתיות והשירותים לא יוכלו לעמוד בתת הסעיף המגזרי.  הביקורת המרכזית: סעיף התקשרות עם חברת מגזרים מאז 2017 הסעיף השני שמעורר ביקורת ואולי המרכזית ביותר, היא הדרישה של חברת החשמל שבמשרדים המתמודדים תהיה "מחלקה המטפלת ו/או התקשרות בתוקף עם תאגיד אשר יש לו מחלקה/ות המטפלת/ות במגזר הרוסי, החרדי, הערבי החל משנת 2017 ו/או עם תאגיד שיש לו יחידה מגזרית או שיש למציע שותפות בתאגיד כאמור". הפעילות המגזרית שהייתה נפוצה מאוד בקרב משרדי הפרסום לפני כעשור ויותר היא כבר שנים רבות היסטוריה רחוקה. בעבר, משרדי הפרסום הגדולים כגון מקאן, אדלר חומסקי (באמצעות 'טריו'), פובליסיס (באמצעות 'מגזרים') החזיקו מחלקות מגזרים "בתוך הבית" או שהיו שותפים במשרד המתמחה במגזרים. הפערים העצומים בין התקציבים שהופנו למגזר הכללי לעומת המגזרי וההתמחות הנדרשת לפרסום מגזרי גרמו למשרדים רבים לוותר על החזקות אלו ולצאת מהתחום. עם זאת רבים מהם עובדים בצמוד לסוכנויות מגזרים במקרה הצורך, אך הדרישה להתקשרות בתוקף מאז 2017, היא זו שגורמת לרבים מהם להרים גבה. הסעיף השלישי שלא נמצא במסמכי המכרז, מופיע בדפי ההצעה המסחרית אותם צריכים המתמודדים למלא. בחברת החשמל דורשים מכל המתמודדים להציע הצעה מסחרית לרצועת המדיה שנקראת "דקה לשמונה". הרצועה ששמורה לפרסום תאגידי/ממשלתי מוחזקת בזיכיון בלעדי על ידי משרד הפרסום גריי קונטנט מקבוצת אדלר חומסקי ולטענת חלק מהמשרדים מדובר לכאורה ביתרון מובנה של אדלר חומסקי על שאר התמודדים. עם זאת, בחלק מהמשרדים מציינים כי למרות הקשרים המסחריים של אדלר עם גריי, הבקשה להצעת מחיר לרצועה זו היא טבעית ומתבקשת, שכן מדובר ברצועה שבאופן טבעי משרתת את צרכיה של חברות מסוגן של חברת חשמל.  מחברת החשמל נמסר בתגובה: "המכרז שקוף, פתוח ואנחנו מזמינים את כל המשרדים שעומדים בתנאי הסף להתמודד בו. הגיעו מספר פניות ושאלות ממשרדי פרסום שונים. אנחנו בוחנים את הפניות הללו. בעקבות פניית אייס חברת החשמל תבחן גם את הנושאים הללו. "יחד עם זאת, בכל מה שקשור לתנאי סף של ספק לשני לקוחות גדולים, מדובר בדרישה לגיטימית לשמירה על מינימום נדרש לניסיון עבודה על כל המורכבות הנדרשת לפעילות מול 2.8 מיליון לקוחות, מול מגזרים ובהיקפים נרחבים. "לגבי ניסיון בעבודה מול מגזרים, אנחנו מרגישים שחברת החשמל מחויבת לבצע פעולות הסברה ופרסום מול המגזרים השונים כמו הציבור הערבי, החרדי, הרוסי ועוד. מאוד הגיוני לדרוש שנתיים ניסיון בתחום זה. למען האמת, זהו תנאי טריוויאלי. בדקנו - ובתנאי הסף עומדים מספר לא מבוטל של משרדי פרסום גדולים - ואנחנו נשמח אם ישתתפו במכרז".  

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    צחי מגולחי 06/10/2019 10:14
    הגב לתגובה זו
    חברת חשמל ביקשה וקיבלה בשלוש שנים האחרונות פטור ממכרז עבור "דקה לשמונה" בטענה שלאדלר יש בלעדיות על המוצר. ועכשיו דקה לשמונה הוא חלק מהמכרז. כלומר באופן מובנה חברת חשמל יוצאת עכשיו למשרד שלידיעתה רק משרד אחד יכול לגשת אליו ? גדול
  • 2.
    אני 03/10/2019 17:06
    הגב לתגובה זו
    זו חברה ציבורית או מתפרה? אלף עיינים על המכרז הזה. הזדמנות טובה למגר שחיתות כמו שמרביתנו רוצים.
  • 1.
    אייל 03/10/2019 16:21
    הגב לתגובה זו
    מי הפראייר שיגש וילבין את הזכיה של אדלר
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.