3 הסעיפים במכרז חברת החשמל שמרגיזים את ענף הפרסום
תקציב הפרסום של חברת החשמל שיצא למכרז בשבוע שעבר מעורר עניין רב בקרב משרדי פרסום וגם לא מעט ביקורת שנסובה בעיקר סביב 3 סעיפים. התקציב שיעמוד על 15 מיליון שקלים מטופל ב-5 השנים האחרונות על ידי אדלר חומסקי שהיה גם המשרד היחיד שניגש להתמודדות במכרז הקודם. בבדיקה ראשונית של אייס בקרב משרדי הפרסום הגדולים, עם פרסום המכרז בשבוע שעבר, התקבל הרושם שבמכרז הנוכחי ההיענות תהיה אחרת ואלו ישמחו להתמודד על התקציב. עם זאת, שבוע לאחר מכן, זמן מספיק לרדת לפרטי הפרטים של המכרז, נראה שמשרדי הפרסום כבר מצאו את תנאי הסף שלטענתם לא מאפשרים התמודדות הוגנת. הסעיף הראשון נוגע לדרישה לכלול בפרזנטציה לחברת חשמל, 3 קמפיינים עבור 3 לקוחות שונים כאשר התקציב השנתי של כל לקוח עומד על 20 מיליון שקלים בשנה לפחות. לא זאת בלבד, אלא שבסעיף זה מתקיימים גם תנאים נוספים שדורשים 2 קמפיינים לפחות מתחום התשתית או השירות, שבוצעו במהלך 3 השנים האחרונות. בתוך סעיף זה, סיבה נוספת שמעוררת את הביקורת של משרדי הפרסום (וקשורה בסעיף נוסף) דורשת שכל קמפיין יכלול התייחסות למגזר כללי ולשני מגזרים נוספים, לפחות, חרדי, ערבי או רוסי שבכל אחד מהם, לפחות 2 ערוצים של טלוויזיה, דיגיטל, רדיו ועיתונות. בקרב משרדי הפרסום ישנה התמרמרות על כך שסעיפים אלו, לרבות תתי הסעיפים מצמצמים באופן ניכר את מספר המשרדי שיוכלו להתמודד על המכרז מלכתחילה, ומעבר לזאת, משרדים שיעמדו בתנאי הסף של לקוחות עם תקציבים של 20 מיליון שקלים מקרב מגזרי התשתיות והשירותים לא יוכלו לעמוד בתת הסעיף המגזרי. הביקורת המרכזית: סעיף התקשרות עם חברת מגזרים מאז 2017 הסעיף השני שמעורר ביקורת ואולי המרכזית ביותר, היא הדרישה של חברת החשמל שבמשרדים המתמודדים תהיה "מחלקה המטפלת ו/או התקשרות בתוקף עם תאגיד אשר יש לו מחלקה/ות המטפלת/ות במגזר הרוסי, החרדי, הערבי החל משנת 2017 ו/או עם תאגיד שיש לו יחידה מגזרית או שיש למציע שותפות בתאגיד כאמור". הפעילות המגזרית שהייתה נפוצה מאוד בקרב משרדי הפרסום לפני כעשור ויותר היא כבר שנים רבות היסטוריה רחוקה. בעבר, משרדי הפרסום הגדולים כגון מקאן, אדלר חומסקי (באמצעות 'טריו'), פובליסיס (באמצעות 'מגזרים') החזיקו מחלקות מגזרים "בתוך הבית" או שהיו שותפים במשרד המתמחה במגזרים. הפערים העצומים בין התקציבים שהופנו למגזר הכללי לעומת המגזרי וההתמחות הנדרשת לפרסום מגזרי גרמו למשרדים רבים לוותר על החזקות אלו ולצאת מהתחום. עם זאת רבים מהם עובדים בצמוד לסוכנויות מגזרים במקרה הצורך, אך הדרישה להתקשרות בתוקף מאז 2017, היא זו שגורמת לרבים מהם להרים גבה. הסעיף השלישי שלא נמצא במסמכי המכרז, מופיע בדפי ההצעה המסחרית אותם צריכים המתמודדים למלא. בחברת החשמל דורשים מכל המתמודדים להציע הצעה מסחרית לרצועת המדיה שנקראת "דקה לשמונה". הרצועה ששמורה לפרסום תאגידי/ממשלתי מוחזקת בזיכיון בלעדי על ידי משרד הפרסום גריי קונטנט מקבוצת אדלר חומסקי ולטענת חלק מהמשרדים מדובר לכאורה ביתרון מובנה של אדלר חומסקי על שאר התמודדים. עם זאת, בחלק מהמשרדים מציינים כי למרות הקשרים המסחריים של אדלר עם גריי, הבקשה להצעת מחיר לרצועה זו היא טבעית ומתבקשת, שכן מדובר ברצועה שבאופן טבעי משרתת את צרכיה של חברות מסוגן של חברת חשמל. מחברת החשמל נמסר בתגובה: "המכרז שקוף, פתוח ואנחנו מזמינים את כל המשרדים שעומדים בתנאי הסף להתמודד בו. הגיעו מספר פניות ושאלות ממשרדי פרסום שונים. אנחנו בוחנים את הפניות הללו. בעקבות פניית אייס חברת החשמל תבחן גם את הנושאים הללו. "יחד עם זאת, בכל מה שקשור לתנאי סף של ספק לשני לקוחות גדולים, מדובר בדרישה לגיטימית לשמירה על מינימום נדרש לניסיון עבודה על כל המורכבות הנדרשת לפעילות מול 2.8 מיליון לקוחות, מול מגזרים ובהיקפים נרחבים. "לגבי ניסיון בעבודה מול מגזרים, אנחנו מרגישים שחברת החשמל מחויבת לבצע פעולות הסברה ופרסום מול המגזרים השונים כמו הציבור הערבי, החרדי, הרוסי ועוד. מאוד הגיוני לדרוש שנתיים ניסיון בתחום זה. למען האמת, זהו תנאי טריוויאלי. בדקנו - ובתנאי הסף עומדים מספר לא מבוטל של משרדי פרסום גדולים - ואנחנו נשמח אם ישתתפו במכרז".
- 3.צחי מגולחי 06/10/2019 10:14הגב לתגובה זוחברת חשמל ביקשה וקיבלה בשלוש שנים האחרונות פטור ממכרז עבור "דקה לשמונה" בטענה שלאדלר יש בלעדיות על המוצר. ועכשיו דקה לשמונה הוא חלק מהמכרז. כלומר באופן מובנה חברת חשמל יוצאת עכשיו למשרד שלידיעתה רק משרד אחד יכול לגשת אליו ? גדול
- 2.אני 03/10/2019 17:06הגב לתגובה זוזו חברה ציבורית או מתפרה? אלף עיינים על המכרז הזה. הזדמנות טובה למגר שחיתות כמו שמרביתנו רוצים.
- 1.אייל 03/10/2019 16:21הגב לתגובה זומי הפראייר שיגש וילבין את הזכיה של אדלר
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
טבלת רייטינג מעודכנת, המספרים, השינויים וכמה אנשים צופים בגיא פינס?
הנתונים מראים שליטה כמעט אבסולוטית, לכל הפחות במה שנוגע למקום הראשון ברצועות המשמעותיות ביותר בטלוויזיה, מהדורת החדשות המרכזיות והפריים טיים, כולן, בשליטת קשת. ובכלל - קשת היא מונופול לא מוצהר. מונופול מול המפרסמים שאת השאריות מעבירים לערוצים אחרים.
המהדורה המובילה היא של קשת 12 עם 15.9% ברייטינג ו-394 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 7.9% ו-218 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 5.2% ו-121 אלף צופים וכאן 11, שחזרה למימדים "רגילים", עם 2.6% ו-68 אלף צופים. חדשות 12 היא התוכנית הכי נצפית בכלל - בקרב כל הסגמנטים, גם מול תוכניות הבידור והפריים טיים.
פריים טיים
גם בפריים טיים קשת הובילה, עם "נוטוק" המקורית שעמדה על 14.8% רייטינג ו-338 אלף צופים. אחריה היה, איך לא, ריאליטי אוכל, כש-"משחקי השף" הגיעו למקום השני עם 10.4% ו-237 אלף צופים, ובמקום השלישי היו הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 8.9% ויותר צופים מהמקום השני, עם 241 אלף צופים. את הרשימה סגרה "זמן אמת" התיעודית של כאן 11, עם 4.4% רייטינג ו-106 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב
תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.5% ו-73 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים ואילו רשת סגרה את הרשימה עם 1.7% ו-34 אלף צופים.
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהדורות המוקדמות לאורך אחר
הצוהריים ושעות הערב המוקדמות מובילה עדיין קשת 12 כאשר המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו מובילה עם 10.2% ברייטינג ו-236 אלף צופים. אחריה שש עם עודד בן עמי עם 7.1% רייטינג ו-173 אלף צופים. המהדורות הנוספות של שעה שבע בערב הן שבע עם שלזינגר וברדוגו ב-14 עם
6.2% ו-160 אלף צופים ואזור בחירה של רביב דרוקר וברוך קרא בפער משמעותי עם 4.5% ו-115 אלף צופים. רפי רשף בחמש אחר הצוהריים מוביל עם 6.6% ו-156 אלף צופים בעוד שמעון ריקלין בשעה שש בערוץ 14 עם 5.3% ו-133 אלף צופים ומוריה וברקו ב-13 עם רייטינג של 3.6% ו-84 אלף
צופים.
