עידן עופר מוכר את כל החזקותיו ברשת כתנאי לרישיון לייצור חשמל
ועדת הריכוזיות, בראשות מיכל הלפרין הממונה על ההגבלים העסקיים, הגיעה למתווה מוסכם עם קבוצת עופר להפחתת הריכוזיות הכלל-משקית של הקבוצה. על פי המתווה, הקבוצה תצא מתחום התקשורת ולא תפעל בו גם בעתיד. לאחר מכירת כל אחזקות הקבוצה בתחום התקשורת תוכל הקבוצה לקבל רשיונות לייצור חשמל.
במסגרת ההסכם, עידן עופר התחייב שלא לפעול בתחום התקשורת בישראל למשך 25 שנים לפחות עבור קבלת הרישיון. כזכור, ב-7 באוגוסט 2017 המליצה ועדת הריכוזיות לרשות החשמל לא להקצות לחברת צומת אנרגיה שנשלטת על ידי עידן עופר רישיון מותנה לייצור חשמל משיקולים של ריכוזיות כלל-משקית. רשות החשמל קיבלה את המלצת ועדת הריכוזיות ולא אפשרה לקבוצה לקבל את הרישיון המבוקש. בעקבות זאת, קיימה קבוצת עידן עופר מגעים ממושכים עם הוועדה בסופם הגיעו למתווה.
במסגרת המתווה, עופר מחויב למכור את מלוא זכויותיו ברשת מדיה לגוף שאינו גורם ריכוזי ושאינו קשור אליו - וגם לא לאודי אנג'ל עמו יש לו קשרים עסקיים.
התחייבות הקבוצה כוללת יציאה וניתוק שלה מכל פעילות בתחום התקשורת והתחייבות שלא תפעל בתחום בעתיד, ובכלל זה שלא תחזיק בגורם בעל השפעה בתחום השידורים או העיתונות הכתובה, בחברות רכש מדיה ובאתרי אינטרנט (או מדיה אלקטרונית אחרת) שעוסקים בתחומי החדשות או האקטואליה. ההתחייבות אף מגבילה את הקבוצה ביחס להחזקות בכלי תקשורת זרים. התחייבות זו, אותה דרשה הוועדה, נועדה לנטרל כל השפעה תקשורתית של קבוצת עידן עופר.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתאם למתווה, רק לאחר שהקבוצה תמכור את מלוא זכויותיה ברשת במנגנון Fix It First, הוועדה לא תייעץ כנגד הקצאות לקבוצה בתחום ייצור החשמל ב-8 השנים הבאות, כל עוד ההספק הכולל המותקן שבידי הקבוצה לא הגיע לגבול שייקבע בעמדת רשות ההגבלים העסקיים ביחס לתחרות הענפית.
בנימוקיה, הוועדה לריכוזיות הסבירה את הסכמתה למתווה בכך שהשפעתה החיובית של יציאת הקבוצה מתחום התקשורת על הריכוזיות עולה לאין ערוך על הגידול בריכוזיות כתוצאה מההתרחבות שתתאפשר לקבוצה במסגרת המתווה בתחום החשמל. דהיינו הפגיעה במשק מבחינת החשש לריכוזיות גבוהה יותר כשעופר שולט בתקשורת מאשר כשעופר מחזיק ברישיון לייצור חשמל.
"רשת היא אחד מגופי התקשורת הגדולים והמשפיעים במשק - ערוץ רשת 13 הוא אחד משני הערוצים המובילים בישראל, ושידורי החדשות שהוא משדר הם הנצפים ביותר" אומרים בוועדה לריכוזיות. "תחום התקשורת הוא ענף חריג במידת ההשפעה הפוטנציאלית שיש לו ביצירת כוח מיקוח מול קובעי המדיניות, ובהקלה על הפעלתו של כוח מיקוח באמצעות שימוש מושכל בדיווח התקשורתי. השפעה זו מתעצמת כשמדובר בהחזקה בכלי תקשורת כה מרכזי".
- הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
עוד מסבירים ומנמקים בוועדה לריכוזיות, כי "יתירה מזאת להחזקה בכלי תקשורת השפעה רוחבית שמגבירה את כוח המיקוח שגורמים ריכוזיים עשויים להפעיל באמצעות החזקות בתחומי תשתית חיונית ובכלל, והיא מתעצמת ככל שהגורם ריכוזי יותר, על אחת כמה וכמה כשהיא מופעלת בידי הקבוצה הריכוזית ביותר במשק. מכאן שמכירת רשת תקטין מאוד את כוח המיקוח וההשפעה של הקבוצה ואת רמת הריכוזיות הכלל-משקית שלה. התועלת הכלל-משקית שיש להקטנה זו עולה לאין ערוך על הפגיעה בריכוזיות הכלל-משקית שעשויה להיגרם מהתרחבות הקבוצה בתחום החשמל - התרחבות מוגבלת כאמור".
עוד הוסיפה הוועדה כי יציאתה של קבוצת עופר מרשת ומתחום התקשורת היא יציאה מוחלטת מתחום שלקבוצה פעילות משמעותית בו, והיא משמשת בו שחקן דומיננטי ביותר, בעוד שהתרחבות הקבוצה בתחום החשמל אינה חדירה לתחום חדש אלא רק התרחבות בתחום שבו היא כבר פועלת שנים.

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם
עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים
שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה
לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה
בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?
אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים
אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.
כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל.
השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.
ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף
ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים.
"I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.
- ביורק תחלק מטבע חדש לרוכשים של אלבומה החדש
- אמנים במוזיקה כבולים לחוזים דרקוניים, חד צדדים וארוכים בצורה בלתי סבירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי
העולם.