גינגי פרידמן
צילום: יח"צ
טור

רגעי נחת לקול הקורא במדבר: ליוסי ורשבסקי התעוזה לפנות לקהל אחר

גינגי פרידמן נוהג להחזיק בדעת מיעוט על נושאים רבים, ולרוות נחת במקרים הבודדים בהם דעתו מושמעת ברבים. החזון של מנכ"ל ערוץ 10 הוא אחד מהם
גינגי פרידמן | (3)

כל הרצאה שלי אני נוהג לפתוח במשפט "לא קוראים לי משה" ואני מסביר ששום דבר שאני אומר איננו תורה מסיני, אני בסך הכל אומר את דעתי המבוססת על ניסיוני ועל דעותיהם של עוד מתי מעט ברי סמכא ובדרך כלל אני בדעת מיעוט. תמיד הייתי. הן כפרסומאי והן כבעלים של חברת השמה.

יום אחד שאל אותי סטודנט סקפטי "אז למה שנקשיב לך?" והשבתי לו בזו הלשון: " אל"ף, כי תמיד טוב לשמוע דעה שעוד לא שמעת ובי"ת, יש לי אליבי. כל מי ששעה לעצתי לא הצטער על כך לעומת זאת ישנם רבים רבים שלא קיבלו את עצתי וכן הצטערו על כך".

אז למה אני מלאה את ששת קוראיי הנאמנים בסיפור הזה? כי, כידוע, מי שמחזיק בדעת מיעוט ואיננו מרפה משול לקול קורא במדבר שאיש לא שומע ולא מקשיב לו והוא מכלה את כוחותיו לריק. אבל ישנם מקרים נדירים בהם אותו קורא בודד נהנה מרגעים של נחת כשהוא נוכח לדעת שלקריאותיו נמצא שומע.

אחד מאותם רגעי נחת, היה מנת חלקי כאשר לפני שנתיים או שלוש קמה עמותה בראשותם של ראשי המשק, שמטרתה לעודד ארגונים וגופים עסקיים להעסיק גם בוגרי מדעי הרוח, כי כמו שאמר אז עמוס שפירא , יו"ר העמותה "אנחנו צריכים גם אנשים חושבים ולא רק מהנדסים" ואני הרי חוזר וטוען טענה זאת, כבר למעלה מ-30 שנה, מעל כל בימה הניתנת לי, בפני כל מי שמוכן להטות לי אוזן וביותר מטור אחד שלי.

הטיעון שלי שלימודי MBA הם בזבוז זמן, הפך כבר מזמן לסוג של קאלט ואני לא נלאה מלחזור ולומר שמוטב ללמוד: פילוסופיה, מתמטיקה, תלמוד, ספרות וכ"ו המפתחים את כישורי החשיבה. עניין חשוב עשרות מונים מלקבע תבניות חשיבה בלימודי MBA.

לאחר שעמוס שפירא מונה לנשיא אוניברסיטת חיפה הוא הנהיג בה מסלול MBA מיוחד למנהלים המשלב לימודי מנהל עסקים עם לימודי מדעי הרוח שמטרתו להכשיר דורות חדשים של מנהלים חושבים. ומי כמוהו יודע עד כמה הזן הזה נחוץ במחוזותינו.

רגע נוסף של נחת חוויתי ביום ו' האחרון כשקראתי בדה מרקר את חזונו של יוסי ורשבסקי המנכ"ל החוזר של ערוץ 10. "יותר אקטואליה, תחקירים, דוקו , דרמה וללא ריאליטי". וזה הרי בדיוק מה שטענתי וחזרתי וטענתי מאז קום הערוץ. מפת הטלוויזיה משוועת לערוץ שידור שייתן מענה לקהל (כ-30% מהציבור) שדרישותיו האינטלקטואליות שונות מאלה של קהל צופי ערוץ 2.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

אני זוכר שבכל פעם שכתבתי על כך (לפחות 3 פעמים) היו צוחקים ולועגים לי במסדרונות ערוץ 10. (אנחנו ערוץ broadcast, מה, הוא רוצה להפוך אותנו לnerocast?) אבל עתה, בלית ברירה, נפל האסימון והמנכ"ל החוזר, הבין סוף סוף שרק בדרך זאת יש תוחלת לערוץ. "שכל איז א קריכאר" אומרים ביידיש (השכל הוא זחלן) או אם תרצו "ההכרח הוא אם כל ההמצאות" כמו שאומרים באנגלית.

אני מברך את יוסי ורשבסקי על התובנה ועל התעוזה. המתכון שהצהיר עליו הוא בדיוק המתכון הנכון לערוץ שלא יתחרה על צופי ערוץ 2 אלא יפנה לקהל צופים אחר. אבל המתכון הנכון הוא רק צעד ראשון. כמו בבישול, ההצלחה תלויה באיכות חומרי הגלם. רק אם התכנים שיוצעו בערוץ יהיו ברמה עילית ובאיכות גבוהה, יוכל הערוץ להמריא. רק כאשר התכנים ימשכו אליהם את אותו קהל צופים אנין טעם הוא ישמש כפלטפורמה אטרקטיבית למפרסמים של מוצרים שקהל היעד שלהם וקהל הצופים בערוץ, חד הם.

ועוד משהו. "עם ההצלחה גובר התיאבון" אמר הפילוסוף ההונגרי פרנץ וארוש. עתה, אני מייחל ליעד הבא: שיבוא יום ומשטרת התנועה תתחיל לחלק דו"חות לכל אותם גנבים, עזי פנים, הגונבים את התור לרמזור . כל אלה שלא נאה להם לעמוד בתור ותמיד נוסעים בגאון לאורך התור ונדחקים בחוצפה לראשו ואין פוצה פה ומצפצף. הם מוציאים אותי מדעתי, בכל פעם מחדש. למה הם עושים את זה? כי הם יכולים, כי באוטו שלהם הם "שקופים" והשוטרים עסוקים בעניינים אחרים. כבר למעלה מעשרים שנה אני מדבר על זה, כמה זמן עוד יעבור, לדעתכם עד שגם זה יטופל?

הכותב הוא מנכ"ל החברה למשאבי אנוש ADMAN לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קורא 4/6 26/08/2014 13:54
    הגב לתגובה זו
    קודם הערה - כשורשבסקי אומר "אקטואליה, תחקירים, דוקו ודרמה" זה עוד לא מעיד על איכות. מהז'אנרים האלו אפשר לייצר דברים נפלאים אבל אפשר לייצר גם הרבה מאוד זבל. לכן צריך לחכות ולראות. ושאלה - אם הז'אנרים האלו עולים כמו ריאליטי (וכולנו יודעים שדרמה טובה או דוקו טוב עולים הרבה כסף) אבל מביאים במקרה הטובה 20%-30% פחות רייטינג איפה המודל הכלכלי מאחורי ההצעה הנהדרת שלך? הרי אני בטוח שכל אחד מששת קוראייך הנאמנים (וגם הרבה אחרים) ישמח לראות אתר בלי ריאליטי. אבל איך מרוויחים כאן כסף? את זה עוד לא הבנתי.
  • גינגי פרידמן 26/08/2014 15:51
    הגב לתגובה זו
    קורא 4/6 מכובדי, לגבי ההערה, הרי זה בדיוק מה שכתבתי בגוף הטור. המתכון אינו מספיק הכל תלוי באיכות המרכיבים. ובאשר לשאלתך. שום דבר לא עולה כמו ריאליטי. המודל הכלכלי הוא בכך שערוץ הפונה לנישה של 30% העליונים, יוכל לשמש פלטפורמה לפרסום למוצרים הפונים אך ורק לנתח שוק זה ובמחיר כלכלי, לדוגמא: מרצדס, אאודי, בולטהאופ, קסטיאל ודומיהם. ומוסדות תרבות ואמנות לסוגיהם. המתכון הזה עובד במדיה אחרים ואין סיבה שלא יעבוד גם בטלוויזיה. אני מודה לך על התייחסותך
  • קורא 4/6 26/08/2014 21:29
    אני לא בטוח שערוץ שמיועד לקוראי הארץ (זה פחות או יותר הפלח שעליו אתה מדבר) יכול להיות רווחי. הרי תקציבי הפרסום של אותם מותגי פרימיום הם תקציבים נתונים ולא גדולים במיוחד (הכסף הגדול נמצא במותגים שפונים להמונים)ובשביל טלוויזיה צריך יותר כסף מאשר בשביל עיתון. נחכה ונראה. נקווה שיצליח.
אור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיותאור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיות

שובו של הפריים טיים

אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד. 


שובו של הפריים טיים

אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים. 

מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר  "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים.