הפרסומאי העירום

הפוסטר של האקונומיסט: רק מי שצריך מבין - ומוחמא

אסי שביט, מחברון זלצמן שביט, בטור שבועי על מודעות כמו שהיו עושים פעם וחבל שלא עושים יותר היום. כמה מילים מותר לכתוב בשלט חוצות, יותר מ-8?
אסי שביט | (18)

מילה אחת שווה אלף תעלולי פוטושופ: בלי תמונות דביקות מאימג' בנק, בלי צילום, איור או סוג של עבודת תלת מימד של אמן מתוסכל שמכר את נשמתו לפרסום ובלי שעות של תעלולי פוטושופ במחשב. רק רצף מושלם של מילים שמייצרות מודעות שאולי אין בהן כלום, אבל יש בהן הכל: תובנה מדויקת.

שלט חוצות לפי הספר (לא הספר שלמדתם בבית ספר לפרסום). אין מצב שאם אתה קופירייטר שעבד פעם על שלט חוצות עם הארט דיירקטור שלו לא שמעת ממנו את המשפט הבא: "תקצר את הקופי, אף אחד לא יוכל לקרוא את זה". וסביר להניח, שכאן התחיל ביניכם "דיון מעמיק", כאילו הייתם לפחות שני פילוסופים צרפתיים בתוכנית לייט נייט.

אז לטובת כל אותם צוותי קריאייטיב שהתחבטו בשאלה גורלית זו, התגייס צוות קריאייטיב במשרד הפרסום AMV/BBDO לונדון ופיצח עבורם את הסוגיה בשלט חוצות גאוני לאקונומיסט - מגזין העסקים הבריטי האיכותי בעולם: "פוסטר צריך להכיל לא יותר מ-8 מילים, שזה המקסימום שהקורא הממוצע יכול לקלוט במבט אחד. השלט הזה, בכל אופן, הוא עבור קוראי האקונומיסט".

אני מודה שמעולם לא קראתי את האקונמיסט, אבל קראתי כל עמוד בספר שיצא לפני 5 שנים ומאגד את מודעות הפרסום ושלטי החוצות של המותג הנפלא הזה. הספר הזה הוא "התנ"ך של הקופירייטינג", אין בו תמונות ויש בו יש רק שלושה דברים: רקע אדום, טקסט לבן והרבה אינטליגנציה, תחת קונספט הגג של המגזין: "הקוראים שלנו הם סופר אינטליגנטיים ומתוחכמים וככה אנחנו צריכים לפנות אליהם".

אז נכון שבמקרה של השלט הזה, היו לא מעט אנשים שלא קלטו כלום מהשלט. אבל מי שהיה צריך לקלוט, קלט... הבין, צחק ואפילו הרגיש חכם ומוחמא. מה אני אגיד לכם, אפילו קפקא ביום חלש שלו, היה כותב את זה יותר קצר. אבל זהו, שזו הגאונות של הקמפיין האלמותי עטור הפרסים של האקונומיסט ושל השלט הספציפי הזה.

אז לא משנה אם בשלט יש 8 מילים או 26 מילים, אם הוא מכוון ל"מסעודה משדרות" או ל"ג'סיקה מלונדון", כדאי שבסופו של משפט - הקופי "ייגע" בקהל היעד במקומות עמוקים. אל דאגה, במקרה הזה, אף אחד לא יאשים אתכם בהטרדה מינית.

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    מצוציין ! (ל"ת)
    אדיר זקן 02/10/2012 09:59
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אסי, תעשה לי בריף! (ל"ת)
    דקלה 22/09/2012 21:19
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    גאוני! (ל"ת)
    אור 21/09/2012 11:48
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    מאיר 20/09/2012 21:45
    הגב לתגובה זו
    עוד לא ראיתי כותב אחד שהוצע כאן כה הרבה תגובות מאנשים. כנראה שהוא משהו נכון....
  • 11.
    hila 20/09/2012 14:45
    הגב לתגובה זו
    ובאמת מבט מעניין וכתיבה חדה
  • 10.
    אתה אמיתי? אנחנו ב-2012 תתקדם קצת (ל"ת)
    רועי 20/09/2012 14:43
    הגב לתגובה זו
  • זה הקונספט של הטור - חמור דיגיטלי. (ל"ת)
    roni 20/09/2012 15:41
    הגב לתגובה זו
  • קונספט לא קונספט זה מביך אותו ואותנו (ל"ת)
    רועי 20/09/2012 17:41
  • 9.
    20/09/2012 14:28
    הגב לתגובה זו
    אתה פחות.
  • 8.
    ערן 20/09/2012 14:23
    הגב לתגובה זו
    מעולה
  • המתקן 20/09/2012 17:51
    הגב לתגובה זו
    אסי, מה יהיה עם התגובות העצמיות עוד מימי גיתם?
  • 7.
    גדול!!!! (ל"ת)
    דוד 20/09/2012 14:00
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אש 20/09/2012 13:52
    הגב לתגובה זו
    מודעה מבריקה וכותב מבריק
  • 5.
    מבריק ומלפני עשור! ממש כמו אסי שביט... (ל"ת)
    אחד אחד 20/09/2012 13:46
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אין קרדיט על צילום הספר? (ל"ת)
    הצלם העירום 20/09/2012 13:23
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יוד החמוד 20/09/2012 13:20
    הגב לתגובה זו
    העיקר שהרקע יהיה אדום אש!
  • 2.
    צביקה 20/09/2012 13:18
    הגב לתגובה זו
    אחלה פוסט....
  • 1.
    אמיר 20/09/2012 13:04
    הגב לתגובה זו
    שלט שהפך לקלאסיקה וניתוח חביב
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.

תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.