bt
צילום: טוויטר

בריטיש טלקום: תחזית של 55,000 מפוטרים עד 2030 היא שמרנית מדי

ענקית התקשורת הבריטית מעדכנת תחזיות מ-2023 וחוזה קיצוץ עמוק יותר במשרות בעקבות כניסת ה-AI

רן קידר |
נושאים בכתבה BT Global Media

קבוצת בריטיש טלקום (BT), ספקית התקשורת הבריטית הגדולה בבריטניה, מודיעה על כך שהתחזיות הקודמות שלה מ-2023 היו שמרניות ולאור כניסת ה-AI, החברה עשויה לבצע קיצוצים נרחבים אף יותר במצבת העובדים שלה עד סוף העשור. מנכ"לית החברה, אליסון קירקבי, טוענת כי  התוכנית המקורית לצמצום של מעל 40,000 משרות וחיסכון של 3 מיליארד ליש"ט עד שנת 2030 "אינה משקפת את מלוא הפוטנציאל של AI". היא הוסיפה כי "אם הבינה המלאכותית תאפשר לנהל את החברה עם פחות משאבים, נצטרך להתאים את עצמנו כדי להישאר תחרותיים".

קירקבי, שנכנסה לתפקידה בפברואר 2024, המשיכה ואף העמיקה את תוכניתו של המנכ"ל הקודם, פיליפ ג'נסן, שהכריז כבר ב-2023 על כוונה לפטר עד 55,000 עובדים, כולל עובדי קבלן, עד סוף העשור. במקביל, היא שינתה את מיקוד הפעילות של החברה לשוק הבריטי, ומכרה את פעילותה באיטליה ובאירלנד. לאחרונה הפרידה החברה את הפעילות הבינלאומית שלה ליחידה נפרדת, וכעת פתוחה להצעות לרכישת החטיבה כולה.


אחת ההתלבטויות המרכזיות כעת היא סביב Openreach – זרוע תשתיות הרשת של BT. קירקבי אמרה כי שווי הפעילות לא מקבל ביטוי הולם במחיר המניה, ואם המצב יימשך, החברה "תיאלץ לבחון חלופות". היא מעריכה ש"הזמן לבחון מחדש פיצול של Openreach יהיה אחרי השלמת פריסת רשת הסיבים", כשעלויות ההשקעה יירדו ותזרים המזומנים יתאושש. עד כה, Openreach חיברה מעל 25 מיליון בתים, והיעד הסופי הוא להגיע ל-30 מיליון עד 2030. לפי הערכות אנליסטים, שווי החברה-הבת עומד על כ-30 מיליארד ליש"ט – הרבה מעל שווי השוק הנוכחי של BT שעומד על 18.5 מיליארד.

כמו כן, קירקבי מתכננת לנצל את האיחוד האחרון בין Vodafone ל-Three הבריטיות, שיצר מתחרה חדש ודומיננטי בשוק הסלולר, כדי לחזק את מותגי הקמעונאות של BT – EE ו-Plusnet. היא אף שוקלת להפעיל שירותים באזורים שבהם ל-Openreach אין כדאיות כלכלית לפריסת רשת.

בהתייחס לתקציב האחרון של ממשלת הלייבור ולשינויים במדיניות המס, קירקבי הזהירה כי העלאת תשלומי הביטוח הלאומי למעסיקים עלולה לעלות ל-BT מעל 100 מיליון ליש"ט: "הדבר האחרון שאנחנו צריכים הוא עוד מסים". עם זאת, המנכ"לית, שגדלה במשפחה ממעמד הפועלים בגלזגו, ציינה לחיוב את שיתוף הפעולה של הממשלה עם מגזר העסקים, והוסיפה כי "לוקח זמן רב לשנות כיוון ולהפוך על ראשה כלכלה שנפגעה מכמה וכמה זעזועים".

התחלה של תזוזה טקטונית בשוק התעסוקה בעקבות ה-AI

ההודעה הזו מצטרפת לעשרות ידיעות נוספת לגבי עדכוני תחזיות לגבי פיטורין או גלי פיטורין בפועל שיוצאים לאחרונה בעקבות כניסה של הבינה המלאכותית וסוכנים שונים שמאומנים להחליף עבודה אנושית. חברות ענק (וכמובן גם עסקים קטנים) מבינים את החשיבות שבהתייעלות ועד כמה זה קריטי לבצע את ההתאמות בזמן. בנוסף, המשקיעים והשוק אוהבים הודעות על התייעלות, כך שהאפקט החיובי הוא כפול, הן ברמת הצעדים עצמם והן ברמת הצהרת הכוונות. 

חלק מהחברות מרככות את ההודעות הללו ומתייחסות להכשרה חלופית שיבצעו לעובדים, כפי שעשתה אמזון לאחרונה עם ההודעה על עובדי המחסן שיוחלפו ברובוטים, אבל רוב רובן של ההודעות עד כה אינן מתייחסות לעתיד העובדים שיפוטרו. בחמישי האחרון (11.6), גוגל נאלצה לפרסם על הצעה שלה לפרישה מרצון של עובדי הליבה שלה במחלקת מנוע החיפוש והפרסום, לאחר שדלפו תכתובות פנימיות בנושא ואילו קראודסטרייק ראתה את המנייה שלה צונחת לפני כחודש בעקבות הודעה על פיטורין של כ-5% מכח האדם. ורק לפני חודש וחצי, אינטל הודיעה על פיטורין של 20% מהעובדים, שהיה חלק מתכנית התאוששות של החברה. 

אמזון עם הצצה לעולם התעסוקה פוסט AI

צעד לפני פיטורין? גוגל מציעה בייאאוט לעובדים במגוון חטיבות

קראודסטרייק יורדת ב-3% בעקבות פיטורים של 5% מהעובדים

גל פיטורים באינטל: 20% מהעובדים ילכו הביתה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנתרופיק
צילום: טוויטר

אנתרופיק משיקה מודל שיכול לתכנת 30 שעות ברציפות

אנתרופיק משיקה את Claude Sonnet 4.5 עם יכולות קידוד מתקדמות ועבודה רציפה של עד 30 שעות, צעד שמחזק את מעמדה מול OpenAI וגוגל ומבליט את הצורך של חברות להתאים תהליכי עבודה כדי לממש את מלוא הפוטנציאל של ה-AI

אדיר בן עמי |

אנתרופיק השיקה מודל בינה מלאכותית חדש שמיועד לכתוב קוד טוב יותר ולתקופות ארוכות יותר מהגרסאות הקודמות. המודל החדש, Claude Sonnet 4.5, יודע לעבוד באופן עצמאי על משימות קידוד עד 30 שעות רצוף, לעומת שבע שעות בלבד במודל הקודם, Claude Opus 4. זה לא במקרה שההשקה מגיעה שבוע לפני כנס המפתחים השנתי של OpenAI, המתחרה הישירה.


אנתרופיק מובילה בבניית מה שנקרא "סוכני AI" - מודלים שמטפלים במשימות מורכבות בשביל המשתמש, במיוחד בכל מה שקשור לכתיבה ותיקון קוד. החברה, שמוערכת היום ב-183 מיליארד דולר, הגיעה באוגוסט להכנסות שנתיות של 5 מיליארד דולר. חלק גדול מהצמיחה מגיע דווקא מיכולות הקידוד שלה, שמושכות מתכנתים וחברות. ג'ארד קפלן, שותף מייסד וראש צוות המדענים באנתרופיק, אמר שהמודל החדש "חזק יותר כמעט בכל פרמטר" מהמודל העילית האחרון, Opus. החברה עובדת במקביל על גרסה משופרת של Opus, שצפויה לצאת בהמשך השנה. "אנחנו מרויחים מכך שיש לנו שימוש בשני גדלי המודלים", הוא אמר.


התחרות על תשומת הלב של מתכנתים הולכת ומתחזקת. OpenAI וגוגל של אלפאבית גם כן דוחפות קדימה עם יכולות דומות. המודל החדש כולל יכולת משופרת לפעול על המחשב של המשתמש ולבצע פעולות בשבילו, תכונה שאנתרופיק השיקה לראשונה לפני שנה. זה חלק מהמגמה הגדולה יותר של AI שלא רק עונה על שאלות, אלא באמת מבצע משימות מורכבות מתחילה ועד סוף, מה שחוסך לאנשים זמן ומאמץ.


אנתרופיק טוענת שהמודל החדש מתקדם משמעותית גם בענייה לצרכים עסקיים מעשיים, נקודה שהופכת לבעייתית בתעשייה. מחקרים אחרונים מצביעים על כך שבינה מלאכותית לא מספקת תועלת משמעותית לחברות שממהרות לאמץ אותה. אנתרופיק אומרת ש-Sonnet 4.5 מצטיין במיוחד במשימות בתחומים כמו אבטחת סייבר ושירותים פיננסיים. מייק קריגר, מנהל המוצר הראשי של אנתרופיק, אמר שלפני שחברות ירוויחו את מלוא הערך מה-AI "צריכים לקרות כמה דברים". זה כולל שיפור של המודלים עצמם, ו"אנשים שיתאימו את תהליכי העבודה שלהם". הוא הוסיף שצריך גם "רמת שותפות עמוקה יותר בין כמה מהמעבדות המובילות והארגונים האלה".


מה שקריגר בעצם אומר זה שהטכנולוגיה לבד לא מספיקה. אפילו אם המודלים משתפרים, חברות צריכות לשנות את הדרך שהן עובדות כדי באמת למצות את הפוטנציאל. זה לא רק לקנות כלי ולצפות שהוא יפתור הכל - צריך להתאים תהליכים, להכשיר עובדים, ולבנות שיטות עבודה חדשות סביב הכלים האלה.