קראודסטרייק
צילום: Shutterstock

קראודסטרייק יורדת ב-3% בעקבות פיטורים של 5% מהעובדים

חברת הסייבר מעדכנת תחזיות שנתיות ואת תחזית הרבעון הראשון של 2026; החברה מציגה את הפיטורים כחלק מתכנית התייעלות, אך האם זה סממן נוסף של החשש המדובר מפני ה-AI? וגם - כמה יכולתם להרוויח אם הייתם קונים את המניה אחרי התקלה הגדולה?
רן קידר |

מניית חברת הסייבר קראודסטרייק CrowdStrike 1.02%  צונחת לאחר שהודיעה שתפטר 5% מהעובדים שלה, כ-500 במספר. החברה הודיעה שהפיטורים הם חלק מצעדי התייעלות שנובעים בחלקם מכניסה של AI. עם זאת, החברה טוענת שתמשיך לגייס כוח אדם במהלך השנה הנוכחית. ע"פ הערכות, עלויות הפיטורין יהיו בין 36 ל-53 מליון דולר, כשמתוכם 7 מליון דולר יוכרו ברבעון הראשון של 2026 והשאר ברבעון השני.


"אנחנו ממשיכים לגייס ומתמקדים בגיוסי מנהלי מוצר ושירות לקוחות, ובד בבד מצמצמים את התפקידים בחלק מחטיבות החברה", אמר המנכ"ל ג'ורג' קורץ במכתב לעובדים. "הבינה המלאכותית משטחת את עקומת הגיוסים שלנו, ועם זאת מאפשרת זמן קצר יותר של ביצוע, מרעיון למוצר. היעילות שלנו משתפרת, הן פנימה והן כלפי חוץ".


הסייבר הוא תחום צומח ויש לו ביקוש רב. ע"פ אנליסטים, למרות שהחברה היתה אחראית בשנה שעברה על מה שנחשב כתקלת הסייבר הגדולה ביותר אי פעם, הטיפול המהיר של קראודסטרייק כן מסייע למוניטין שלה. בזמנו, הקריסה גרמה לצניחה של 18% בשווי המניה, אבל היא התאוששה די מהר ובפברואר השנה הגיעה לשיא כל הזמנים שלה, שעמד על 447.37 דולר. למרות הפיטורים, החברה אינה מעדכנת את התחזיות והן נותרות על טווח שבין 4.74 ל-4.81 מיליארד דולר. ההכנסה הצפויה לרבעון הראשון היתה 1.1 עד 1.11 מיליארד. החברה תפרסם את דוח הרבעון ב-3 ביוני. 


עד כה, קראודסטרייק היתה בצמיחה מתמדת, מאז הקמתה ב-2011. היא הונפקה ב-2019 במחיר של 34 דולר למניה ומאז עלתה במעל 1000%. לאחרונה החברה רכשה מספר חברות ישראליות. במהלך 2023 רכשה את Bionic.ai ב-350 מליון דולר. במהלך 2024 רכשה את Flow Security ב-200 מליון דולר ואת Adaptive Shield ב-300 מליון דולר. ב-2022 רכשה את Reposify ואילו ב-2020 ביצעה את הרכישה הראשונה שלה בישראל, Preempt Security ב-96 מליון דולר. לא ברור עד כמה יושפעו העובדים בארץ מסבב הפיטורים הנוכחי.


להבדיל מהפיטורים שטבע הכריזה עליהם ושלחו את המנייה למעלה, השוק אינו מצפה שחברות סייבר צומחות יפטרו גם כן. הציפייה היא לגידול מתמיד. במקרה של טבע, היא צומחת, יש לה מפעלים ועובדי ייצור. אצל קראודסטרייק מדובר במו"פ, עם עובדים מבוקשים לכאורה ולכן השוק רואה את הפיטורים כאילו שהם מעידים על ירידה בצמיחה עתידית. מתחילת השנה, מניית החברה עלתה ב-30% ושווי השוק שלה עומד על 110 מיליארד דולר.


כמה יכולתם להרוויח אם הייתם קונים אחרי התקלה?

התקלה של קראודסטרייק כאמור הביאה לנפילה במניה שהגיעה עד למחיר של כ-220 דולר. אגב, מי שהרוויחה מהתקלה לפחות לזמן קצר הייתה סנטינל וואן הישראלית: מתקלה להזדמנות: כיצד סנטינל-וואן צומחת בצל המשבר של קראודסטרייק?. התקלה היכתה גלים בשוק וגרמה לנזקים של מיליארדים רבים ללקוחות של קראודסטרייק ולה עצמה, והפאניקה הביאה כאמור לצלילה במניה.


עם זאת, התקלה לא העידה על שינוי באיכות העסק של קראודסטרייק. מדובר היה בתקלה שנבעה מטעות אנוש, ולמרות שהנזק היה גדול, קראודסטרייק הצליחה להתאושש ממנו, תוך תפעול נכון ותקשורת טובה מול הלקוחות. אחד החששות המרכזיים היה שלקוחות יעזבו את קראודסטרייק, אבל זה לא קרה, ומאז המניה שלה זינקה כמעט פי 2.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.