אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין
פרשנות

הנהלת Wix "מריצה" את מניית Wix - האם השוק יתפתה?

הדיווח של החברה על כוונה לבצע רכישה עצמית ב-2 מיליארד דולר הוא חוקי אבל מריח "הטעיית משקיעים";  עם 1.6 מיליארד דולר בקופה, חוב של 1.1 מיליארד דולר וגירעון בהון העצמי של קרוב ל-300 מיליון דולר, הנהלת Wix היא או רשלנית (והיא לא) או טיפשה (והיא לא) או פשוט מנסה לתמוך במניה בכל מחיר - אנחנו בוחרים באפשרות האחרונה

מנדי הניג | (8)
נושאים בכתבה וויקס

נתחיל בגילוי נאות. חברת Wix תובעת אותנו על כתבה שהציגה הפסדי עובדים בגלל ירידת מחיר המניה מול רווחי המנהלים ממימושים. אנחנו בדיון לקראת פשרה, הכתבה הנוכחית, כנראה תקלקל את ההתקדמות בפשרה ותחזיר אותנו להליך משפטי יקר, ארוך ומתיש. אבל לא יכולנו שלא לכתוב את מה שאנחנו חושבים בעיקר כי המקרה הזה (כמו מקרים קודמים) זועק שמשהו ב-Wix הגדולה לא עובד נכון והמשקיעים צריכים להיות מודעים לכך. בסוף אנחנו משרתים במיוחד את ציבור המשקיעים, ואם לא נכתוב מה שאנחנו מעריכים-מבינים אז Wix הצליחה להשתיק אותנו.

וויקס Wix.com -4.22%   הודיעה על תוכנית רכישה עצמית של מניות בהיקף שאפתני של עד 2 מיליארד דולר לשנים 2026-2027. החברה נסחרת מעל 5 מיליארד דולר אחרי שהוסיפה אתמול כ-6%, והמשמעות היא שהנהלת החברה רוצה לקנות 40% ממנה בשנתיים. זה לא סתם חריג, זה קיצוני מאוד, זו לכאורה הבעת אמון ענקית במניה. המניה כאמור זינקה. אבל האם החברה באמת מתכוונת לזה או שהיא בעיקר מספרת למשקיעים כמה היא מאמינה בתמחור הנוכחי, מה שאגב יכול להסתבר כנכון. 

מחזיקי החוב יממנו את עסקת רכישת המניות? לא פייר

הנה העובדות - לחברה יש נכסים פיננסים של 1.6 מיליארד וחוב של 1.1 מיליארד דולר. כלומר מזומן נטו של חצי מיליארד דולר. איך ממקורות נטו של חצי מיליארד דולר תרכוש החברה מניות של עצמה ב-2 מיליארד דולר. היא צריכה בשביל זה עוד 1.5 מיליארד דולר. 

כמה אפשרויות - ראשית, יכול להיות שהיא תשתמש בחוב שגויס רק בספטמבר כדי לרכוש מניות. ממש לא האינטרס של מחזיקי החוב, אבל זו אפשרות. וויקס יכולה לקחת חוב ולקנות מניות - זה מהלך נדיר יחסית, אבל אם זה יקרה, זו הבעת אמון מטורפת  של וויקס בוויקס. זו ממש אמונה עיוורת. נזכיר שגם נוחי דנקנר האמין מאוד באי.די.בי ושם את כל כספו, הונו, וגם כספים של חברים בתוך אי.די.בי. אמונה עיוורת זו לא תכונה טובה למנהלים. הם צריכים להיות יותר שקולים.

גם מה תגיד הנהלת וויקס למחזיקי החוב - לקחנו הלוואה כדי לרכוש מניות. מחזיקי החוב יראו שהמוזמנים שהם הבסיס הכי חזק להחזר החוב נעלמים. הם יראו חברה שהשווי שלה עשוי לרדת - חברה עם שווי תיאורטי נמוך יותר (רכישה עצמית תיאורטית כרגע ב-2 מיליארד דולר, תוריד את השווי ל-3 מיליארד דולר) וכל זה עוד לפני הפצצה הגדולה - לחברה יש גירעון בהון העצמי של כ-280 מיליון דולר (רכישה עצמית תקטין עוד יותר את ההון- תגדיל את הגירעון). מאז שהחברה קמה ועד היום היא לא הרוויחה אמיתית-חשבונאית, אלא הפסידה 810 מיליון דולר. הרווחים שאתם קוראים עליהם מדי רבעון הם הרווחים המתואמים - Non-Gaap , כשהפער בין הרווח החשבונאי למתואם נובע בעיקר מאופציות ומניות שחולקו בעיקר להנהלה והדרג הבכיר וגם לעובדים. אם תרצו, המנהלים בחוכמתם ידעו לנצל את הפער בין החשבונאות לבין וול סטריט ובשעה שהפסידו חשבונאית 810 מיליון דולר דיווחו על רווחים של מיליארדים שהם לא בספרים, אבל הם הרווח הכלכלי לכאורה.

אלא שהרווח הכלכלי הזה כולל סכומי עתק של אופציות ומניות שניתנו ולא נרשמו בדוח המתואם כהוצאה. מישהו קיבל תמורה על עבודתו - תמורה אפילו שמנה, ש"ברחה" מהדוחות. הכל לגיטימי כמובן, אלו כללי המשחק בוול סטריט וויקס לא לבד. אבל היא חריגה בגירעון בהון, בהפסדים החשבונאיים, בחוב וברצון לקנות מניות בהיקף יחסית אדיר. הנה הגירעון והחוב:   


קיראו עוד ב"גלובל"

תזרים מזומנים חיובי וגיוסי הון וחוב נוספים כדי לקנות מניות?

עד כאן דיברנו על אפשרות של שימוש בחוב הקיים. אבל יש עוד אפשרויות - "החברה צופה כי תממן את הרכישות ממזומנים קיימים בקופתה, מתזרים מזומנים עתידי שינבע מהפעילות, או באמצעות גיוסי הון נוספים - לרבות הנפקת חוב, הון או ניירות ערך הקשורים להון". בשנתיים החברה עשויה לייצר תזרים מאוד משמעותי, נניח אפילו של 1 מיליארד דולר. קחו את הסכום הזה עם המזומנים נטו ותקבלו 1.5 מיליארד דולר. חסר קצת כסף. אולי הוא יושג בחוב נוסף, אולי הנפקת מניות. אבל - להנפיק מניות כדי לקנות מניות? לא רציני.

ואז אנחנו חושבים על אפשרות ג' - וויקס תקנה מניות של עצמה, בסכום לא ברור, בהיקף שהיא עדיין לא יודעת להגיד אותו. אם היא תזכה בלוטו האמריקאי ותקבל מיליארדים לקופה היא תקנה ב-2 מיליארד דולר, אם לא אז לא. היא לא מחוייבת לקנות ב-2 מיליארד דולר, היא פשוט הודיעה על כוונה לא מחייבת, ובנוסח של ההודעה - "תוכנית הרכישה אינה מחייבת את החברה לרכוש כמות מסוימת של ניירות ערך, והיא עשויה להיות מושעית או מבוטלת בכל עת לפי שיקול דעתה של החברה. המועד בפועל, הכמות והערך של ניירות הערך שיירכשו תלויים בגורמים שונים, כולל מחיר השוק של מניות החברה, תנאי שוק ומאקרו, התנגדויות של נושים אם תתקבלנה, תוצאות פיננסיות ונזילות של החברה, ושיקולים נוספים".

ליאור שמש ניר זוהר וויקס
ליאור שמש ניר זוהר וויקס - קרדיט: אלן צצקין


לא רכישה מחייבת - רק אופציה

אנחנו (תבדקו אותנו) רואים כאן אופציה לרכישת מניות. לא חובה לקנות מניות ולכן כל מספר זוכה. וויקס יכלה גם לכתוב על רכישה של 3 מיליארד דולר, וגם 5 מיליארד דולר. אם היא היתה כותבת 0.5 מיליארד דולר זה היה נתפס יותר רציני, ככה זה עלול להיתפס כרשלני. אחרי הכל יש גם אחריות לדירקטוריון של החברה. הדירקטוריון מוכן לקנות ב-2 מיליארד דולר ולהיות חשוף תיאורטית לתביעות בהמשך של מחזיקי החוב? לא. ולכן, יש פסקת הסתייגות שהיא בקצרה "אולי נקנה" וזה מוריד את האחריות והרשלנות אבל לא את המעט טשטוש ואפילו מעט הטעייה. אחרי הכל - הכותרת היא על כוונה לרכישת מניות ב-2 מיליארד דולר. חברה מכובדת, תרגיל קצת פחות מכובד. אבל רשלנות כנראה אין כאן. 

זו גם בטח לא טיפשות. אנחנו מעריכים את הנהלת וויקס כחכמה ומתוחכמת, אפילו מאוד. ולכן האפשרות שאנחנו רואים כאן היא ניסיון נטו לתמוך במניה. ניסיון אגרסיבי לתמוך במניה. 

הירידה במניה בשנה האחרונה ובעיקר בחודשים האחרונים היא חדשות רעות לוויקס, היא מבטאת את החשש שהחברה פספסה בזמן את תחום ה-AI, כפי שחזינו כאן הרבה לפני כולם. חברה שקונה סטארט-אפ של חצי שנה ב-80 מיליון דולר למרות שיש לו 2-3 מפתחים והיא עם המאות אפילו אלפי מפתחים לא יכולה להקים את זה בשבועות או חודשים ספורים, היא חברה שמנהליה נרדמו בשמירה ולא ידעו לזהות שה-AI הוא מהפכה אמיתית וזעזוע לחברה שלהם. הבעיה שאת מחיר הכישלון לא המנהלים משלמים. בין הראשונים לשלם הם העובדים.

עם זאת, חברה שמדווחת בסוף ינואר על כוונה לעשות בייבק של 2 מיליארד דולר ולא משנה אם היא תעשה ובכמה, רומזת לשוק שהתוצאות עד כה טובות. הרבעון הרביעי של וויקס צפוי להיות טוב, אפילו חזק. אחרת הם לא היו מספקים כזו הבעת אמון דרמטית. 



ביקשנו מוויקס תגובה על הכתבה והנה תגובתם במלואה, אם כי הם לא התייחסו בכלל לגופו של עניין ולנושאים בכתבה עצמה, אלא לתביעה המתנהלת בין הצדדים: 

"לעניין הפסקה הראשונה ("גילוי נאות"): Wix הגישה נגד ביזפורטל תביעת לשון הרע בגין פרסום כתבה שגויה ומטעה ביחס ל"מימושים" ו/או "הפסדים" של מנהלי ו/או עובדי Wix. הכתבה הציגה טענות ונתונים באופן מגמתי ומסולף, מבלי שנבדקו או אומתו מול Wix טרם הפרסום, ובכך גרמה לפגיעה חמורה בשמם הטוב של Wix ומנהליה. הפרסומים נשוא התביעה נבעו מהתנהלות רשלנית של ביזפורטל ואינם משקפים עבודה עיתונאית אחראית ומקצועית, לרבות הימנעות מנקיטת אמצעים סבירים לבדיקת אמיתות הטענות טרם הפרסום, וזאת שלא בפעם הראשונה. התביעה מבוססת, מוצדקת ועניינית, ותתברר לגופה בבית המשפט. הפניה לניהול משא ומתן לפשרה נעשתה מצד ביזפורטל. מו"מ לפשרה הוא חסוי, ועל כן אין מקום להתייחס לתוכנו".  

והמשמעות - נחזור לפתיח: אנחנו הולכים למשפט. מבטיחים לעדכן. אנחנו משוכנעים לחלוטין בצדקתנו. רצינו לחסוך את התהליך מול גוף גדול עשיר ובריוני שתובע אותנו תביעת השתקה ורוצה להזיק-לנקום בנו ככל שניתן. אבל לא נוותר על האמת. 

הוספת תגובה
8 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    יוני 29/01/2026 19:15
    הגב לתגובה זו
    כעובד לשעבר כואב ועצוב ממה שנהיה מהחברות הקרובות לליבי .שגעון גדלות ואי התאמה לבינה המלאכותית עושים את שלהם המנהל הפיננסי מלא בעצמו במקום לחתוך בשומנים ההנהלה מנותקת והחגיגה תגמר .
  • 6.
    אחלה כתבה מנדי מצוין (ל"ת)
    אנונימי 29/01/2026 19:12
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יושפע 29/01/2026 19:04
    הגב לתגובה זו
    ההתחייבויות הן החוב כלפי המשתמשים ששילמו למינוי. הם לא חייבים כסף.אם אתה טועה תאכל את הכובע בלי מלח
  • אתה טועה יש התחייבות כלפי מחזיקי אגרות החוב של מיליארד דולר (ל"ת)
    אנונימי 29/01/2026 19:10
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אבי. 29/01/2026 19:03
    הגב לתגובה זו
    קודם. לפני התגובה שלי. אז אחלה של כתבה. לגבי החברה. שאני לפעמים. עוכב. אחרי ביצועי המניה. קצת מפחיד. לדעת מה מנהלי חברה. או בעלים. מוכן לעשות. ב. 2026. בשביל לשרוד. תודעתית. בדרך כלל. זה לא מחזיק. מים. ומסכנים. מחזיקי המניה. אני מקווה שלא יוכלו אותה.
  • 3.
    א1 29/01/2026 18:51
    הגב לתגובה זו
    זה תרגיל של הבעת תמיכה במניה כמו שכתבת. הם הלכו לאיבוד בשנתיים האחרונות. כאשר מנהלים של החברה מתעסקים בטריקים ובתביעות השתקה זה אומר שהם לא מתעסקים בעסק. יש להם זמן לשטויות
  • 2.
    עובד לשעבר 29/01/2026 18:14
    הגב לתגובה זו
    המנהלים צריכים ללכת הביתה
  • 1.
    אנונימי 29/01/2026 18:13
    הגב לתגובה זו
    אתם מפזרים מידע שווא שאינו מאומתבהחלט מטעים את הציבור!