המניות הבולטות של השנה - זו שזינקה 303% בפריצה מדשדוש וזו שקרסה 86%

אספנו את המניות הבולטות לשנת 2016 - הנציגות הישראלית, וזו עם הסיפור הגדול ביותר בעשור האחרון
איתן יונסי |

שנת 2016 התאפיינה כשנה שופעת בחוסר וודאות בשווקים הפיננסים, עם משאל העם בבריטניה שהכה בתדהמה יבשת שלמה והביא לצניחה במטבע הפאונד הבריטי בשיעור של 16% מתחילת השנה לרמה של 1.23 דולר לפאונד, ועם תופעת דונלד טראמפ, שעשה את הבלתי יאומן וניצח במירוץ, לבית הלבן בניגוד לסקרים ולמדיה התקשורתית, אשר הביא עמו ראלי מרשים בשווקים (לאחר קריסה של שעות ספורות בבורסות בעולם כשהמשקיעים התקשו לעכל את השפעת ההפתעה בבחירות) עם דגש על הסקטור הפיננסי.

בינתיים באסיה הספיקו לנעול את שנת 2016 כאשר מדד הניקיי היפני ניקיי 225 -1.19% הציג תשואה שנתית של 0.42%, ובורסת שנחאי הסינית שנחאי -0.25% איבדה 12.3% מתחילת השנה.

באירופה המסחר בפוטסי פוטסי ננעל לאחר מסחר מקוצר (בשעה 14:30 ישראל) לרגל ראש השנה החדשה והציג תשואה שנתית של כ-14.4%. המסחר בגרמניה ינעל בשעה 15:00 כאשר הדאקס דאקס נסחר לפי שעה בתשואה שנתית של 6.3%. הקאק הצרפתי CAC 40 -0.18% נסחר לפי שעה בתשואה שנתית של 4.1%.

בוול סטריט המדדים המובילים, ששברו את שיאי כל הזמנים מספר פעמים במהלך השנה הנוכחית, יפתחו בשעה 16:30 (שעון ישראל) את יום המסחר האחרון לשנת 2016, כאשר לפי שעה הדאו ג'ונס נסחר בתשואה שנתית של 13.7% כשהוא מתקרב לרמה הפסיכולוגית של 20,000 נקודות לראשונה בהיסטוריה. הנאסד"ק מציג תשואה שנתית של 8.5%, וה-S&P 500 עלה מתחילת השנה 10%. מדד הראסל 2000 - המייצג את 2,000 החברות הקטנות יחסית בארה"ב - השיג תשואה מרשימה של 20%, כאשר מאז נצחונו של טראמפ ב-9 לנובמבר המדד זינק כ-14%. 

לקראת סיום שנה אספנו לכם את המניות שהציגו את העליות והנפילות החדות ביותר:

המנצחות של 2016 מבין החברות בעלות שווי שוק גדול (Large Cap):

1) מניית טק ריסורסז (סימול: TECK) טסה השנה 426%. לחברת המתכות והכרייה הקנדית שווי שוק 11.5 מיליארד דולר.

2) מניית אלטרובראס (סימול: EBR) זינקה השנה 410%. לחברת האנרגיה הברזילאית, ש-52% מהחברה נמצאת בבעלות השלטונות בברזיל, שווי שוק של 9.3 מיליארד דולר.

3) מניית יונייטד סטיילס סטיל (סימול: X) זינקה 336% מתחילת השנה. לחברה, שעוסקת בייצור ועיבוד פלדה במפעלים בארה"ב ומערב אירופה שווי שוק של כ-6 מיליארד דולר.

4) מניית אדוונסד מיקרו דיווייסז (סימול: AMD) זינקה 303% השנה. יצרנית המעבדים שווי שוק של 10.7 מיליארד דולר. המניה פרצה דשדוש של כ-3.5 שנים. המניה עדיין נמצאת כ-75% מתחת לשיא כל הזמנים, אך נראה כי המניה, שחזרה להסחר לראשונה מאז אמצע שנת 2010 במחיר הגבוה מ-10 דולר למניה נמצאת בכיוון הנכון. (גרף שבועי של המניה מצורף בסוף הכתבה).

5) מניית אנבידיה (סימול: NVDA) טסה 238% מתחילת השנה. לענקית השבבים ומעבדים שווי שוק של כ-58 מיליארד דולר.

*) המניה שהשיגה את התשואה הגבוהה ביותר לשנת 2016 היא של חברת מאגלן פטרוליום (סימול: MPET) שטסה בשיעור מטורף של 1,843% (!). לחברה, העוסקת בחיפוש, פיתוח ומכירת נפט,  שווי שוק מזערי (Micro Cap) העומד על כ-63 מיליון דולר. 

המפסידות של 2016 מבין החברות בעלות שווי שוק גדול (Large Cap):

1) מניית טבע (סימול: TEVA) תופסת את המקום הראשון ברשימה מבין החברות הגדולות עם תשואה שלילית של 45% מתחילת השנה. לחברת טבע שווי שוק של 36.5 מיליארד דולר. (צפו בניתוח של אייל גורביץ' למניית טבע בטווח הארוך בשוק הישראלי משבוע שעבר).

2) מניית טריפ אדוויזר (סימול: TRIP) איבדה 45% במהלך השנה. לחברת אתר התיירות ונופש שווי שוק של 6.8 מיליארד דולר.

3) מניית פריגו (סימול: PRGO) צללה 43% מתחילת השנה. לחברת התרופות שווי שוק של 11.8 מיליארד דולר.

4) מניית אנדר ארמר קלאס C (סימול: UA) נחתכה קרוב ל-43% במהלך 2016. לחברת ההלבשה שווי שוק 5.5 מיליארד דולר.

5) מניית ורטקס פרמסוטיקלס (סימול: VRTX) איבדה השנה 41%. לחברת הפארמה שווי שוק של 18.5 מיליארד דולר.

*) המניה עם התשואה הגרועה ביותר לשנת 2016 היא של חברת דריי-שיפס (סימול: DRYS) המספקת שירותי תעבורה ימית של מטענים כבדים. המניה כמעט נמחקה לחלוטין ואיבדה 98.5% מערכה (!). - (רק נזכיר ונבהיר כי גם מניה שאיבדה כבר 99% יכולה להמשיך ולאבד עוד עשרות אחוזים ממחירה הנוכחי). לחברה שווי שוק מזערי (Micro Cap) העומד על 4.3 מיליון דולר בלבד.

**) מנייה נוספת שספגה מכה קשה במהלך 2016 היא של חברת ולינט פארמסוטיקלס (סימול: VRX). החברה הציגה את התשואה הגרועה ביותר מבין החברות בעלות שווי שוק בינוני (Mid Cap) כשאיבדה 86% מערכה בעקבות חקירה מתמשכת נגד החברה במה שנראה כמו הסיפור הכי גדול בעשור האחרון בסקטור התרופות בארה"ב. (לכתבה בנושא לחץ כאן). לולינט שווי שוק של 4.8 מיליארד דולר.

- הגרף השבועי של מניית AMD:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: