המשקיעים מסתערים על ה'בתים במצוקה'; אפילו וורן באפט ממליץ

ע"פ נתונים אחרונים, משקיעים מכל הענפים מחפשים בתים משפחתיים במחירי הזדמנות, כאשר הם רוצים להרוויח מעליית מחירי שכר הדירה או משיפור בשוק הדיור האמריקני, עם ריביות נמוכות כל כך - הכל זורם
עידן קייסר | (9)

מספר הבתים שנמכרו למשקיעים יותר מהוכפל בשנה שעברה, כאשר מחירי שכר הדירה העולים, ומחירי הנכסים 'במצוקה' יורדים - הביקוש לבתים בארה"ב עולה. המשקיעים, שיותר מחצי מהם לא נעזרו במשכנתא, קנו 1.23 מיליון בתים בשנת 2011, זינוק של מעל 65% בהשוואה לשנת 2010, מידע שנמסר לרשת CNBC מהתאחדות הארצית של מתווכי הנדל"ן.

"מחירי השכירות העולים 'מנצחים' בקלות מזומן היושב בבנקים וצובר ריביות זעומות", כך אומר הכלכלן הבכיר של התאחדות המתווכים, לורנס יון. "בנוסף, 41% מהמשקיעים רכשו יותר מנכס אחד".

אתמול (ד') אמר המשקיע האגדי וורן באפט לרשת CNBC כי החל משנת 2008, ההשקעה בבתים הייתה ועודנה מאוד אטרקטיבית, אבל היא לא צריכה להעשות בהיסח דעת.

המיליארדר האגדי מאמין כי עם ניהול הנכסים הנכון, משקיע יכול לנצל את המחירים הנמוכים של ה'נכסים במצוקה' ברחבי ארה"ב. הוא אומר שמדובר בסוג של מינוף, כאשר החזקה של בית מאוד זול כיום, יכולה להיות מתורגמת לרווחים חודשיים יפים בצורת דמי שכירות, בעוד שהמשקיעים יכולים להנות מהריביות הנמוכות על המשכנתאות ל-30 שנה.

"אם הייתה לי את הדרך המעשית לקנות כמה מאות אלפי בתים, ואת הדרך המעשית לנהל אותם (הניהול הוא עצום, כי צריך לנהל 'נכס-נכס'), הייתי לוקח משכנתאות אדירות בריביות זולות ונהנה מאוד מעליות הערך - הן של הבתים והן של שכר הדירה", כך אמר באפט.

לפי נתוני התאחדות המתווכים, חצי מהמשקיעים אמרו כי הם קנו בתים בעיקר על מנת לייצר רווחים בשכר הדירה החודשי. כ-34% רצו לגוון את השקעותיהם, זאת לאחר ששנת 2011 ראתה שוק מניות תנודתי מאוד לאור משבר החובות בארה"ב ובאירופה.

האנליסט מארק הנסון דווקא רואה את המגמה הזאת כבעייתית מאוד "אמנם חצי מהמשקיעים האלה אף הודיעו כי הם מתכננים לרכוש בית נוסף במהלך השנתיים הקרובות, אלו הם מספרים קטנים, שאפילו יוסיפו תנודתיות מיותרת לשוק הדיור שמתקשה להתאושש גם ככה. הם יברחו מכל שינוי הכי קטן בתנאי השוק. הם גם לא יסכימו לשלם מחירים גבוהים יותר, ולא יסכימו לקנות בתים חדשים מקבלנים".

היצע הבתים המעוקלים הוא עדיין גבוה, כאשר 65,000 בתים מעוקלים נוספו לשוק בחודש פברואר 2012 בלבד. בתים אלו מצטרפים ל-862,000 הבתים המעוקלים שנוספו ברחבי ארה"ב מחודש פברואר 2011. בשוק ישנם כ-1.4 מיליון בתים אשר מחכים לאישור לעקל אותם.

גם וורן באפט אישר כי לחברת ההחזקות וההשקעות שלו, ברקשייר האתווי, יש חברות הון פרטיות, אשר מעורבות ברכישת בתים 'במצוקה', ומתפקדות על מנת להשיא רווחיהן בעזרת דמי שכירות חודשיים על נכסים אלו.

"החלק שלנו בעזרה לשוק, הוא שאנחנו קונים בתים מעוקלים בצורה קבועה ומתגברת מאז 2008, ואנחנו משלימים את השלבים האחרונים בחוזה על רכישת 2 בתים משפחתיים ובית דופלקס אחד בחודשים הקרובים" הוסיף באפט.

הוול סטריט ג'ורנל מדווח כי שותפות בין קרן OCH-ZIFF לבין מק'קינלי קפיטל, קנתה 300 בתים 'במצוקה' באזור מפרץ סאן פרנסיסקו שבקליפורניה. השותפות מחפשת לקנות לפחות עוד 500 בתים מעוקלים בשנה הקרובה ולהשכיר אותם, או למכור אותם (כשמצב השוק ישתפר).

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    יאיר 06/06/2012 02:46
    הגב לתגובה זו
    לקבל עצה ממי שרק מדבר לא מביא לכלום פרט לעוד דיבורים. צריך לקבל עצות ממי שעושה ומצליח!
  • 8.
    אהרון 30/03/2012 12:45
    הגב לתגובה זו
    למי אתה מאמין לברנע שנותן יעוץ או לבאפט שמבצע ..?
  • 7.
    שוקי 29/03/2012 20:40
    הגב לתגובה זו
    לתת ויזות לכל מי שרוצה לגור בארה"ב - ככה הביקוש לבתים יעלה פלאים - תאמינו לשוקי
  • 6.
    סטודנט 29/03/2012 20:39
    הגב לתגובה זו
    הוא אמר כי יש עוד מספיק מלאי בתים בארה"ב שיספיק ל-10 השנים הקרובות - מי יחייה בכל הבתים האלה?
  • 5.
    צריך לזכור ממה התחיל המשבר הזה (ל"ת)
    בריאן 29/03/2012 20:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רק שהמצב בארץ היה ככה (ל"ת)
    חחח 29/03/2012 20:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דמי שכירות וחיים ללא חוב? (ל"ת)
    החלום האמריקאי 29/03/2012 20:38
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אבא אני רוצה את הדופלקס,, אני בחור צנוע (ל"ת)
    הבן של באפט 29/03/2012 20:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תכלס נשמעת השקעה טובה (ל"ת)
    IGOR 29/03/2012 20:37
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: