תוכנית להתחדשות עירונית ביהוד מונוסון: 1,000 דירות חדשות

המחוזית אישרה להפקדה תוכנית ענק לפינוי בינוי שמקדמת חברת ICR ביהוד בהיקף של כ-1,000 יח"ד. כוללת הריסה ופינוי של כ-320 יח"ד לטובת בניית כ-1,000 יח"ד חדשות ב-16 בניינים בני 6-15 קומות. הכנסות צפויות של 1.3 מיליארד שקל
 
איציק יצחקי |

חברת ICR ישראל קנדה ראם החזקות, בניהולו של מורדי שבת, יוזמת ומקדמת תכנית התחדשות עירונית במתווה של פינוי בינוי במתחם בן צבי - כצנלסון ביהוד.

התוכנית, אשר אושרה להפקדה בוועדה המחוזית, כוללת הריסה של כ-320 יח"ד ובניית כ-1,000 יח"ד חדשות, מתוכן חלקה של החברה מעל 800 יח"ד, המקיפות פארק חדש אשר יוקם בשכונה, בשילוב חזית מסחרית וגני ילדים אשר ישרתו את תושבי המתחם החדש. התכנית כוללת כ-1,200 מ"ר שטחי מסחר, וכ- 14,000 מ"ר שטחי ציבור, מתוכם כ- 1200 משולבים בבנייני המגורים והיתר במגרש ציבורי קיים, תוך מקסום הבניה בו.

 

הפרויקט, ששטחו 35 דונמים, ממוקם בין הרחובות כצנלסון, בן צבי ומוהליבר ויש בו 18 בניינים הכוללים בסך הכל 320 יח"ד. מבנים אלה צפויים להיהרס לטובת הקמת פרויקט מגורים הכולל 16 בניינים בגבהים משתנים ומגוונים של 6, 10 ו- 15 קומות, הכוללים כ-1,000 יח"ד. התכנית תכלול תמהיל יח"ד מגוון הכולל יחידות קטנות המיועדות לזוגות צעירים, לצד דירות פנטהאוז מרווחות למשפחות, ושטחים משותפים לרווחת הדיירים בהתאם לתפיסת העולם של ICR לחוויית מגורים הוליסטית.

 

כמו כן, המתחם כולל בית כנסת ושני גני ילדים קיימים אשר התכנית מציעה להותיר כשטחים ציבוריים לרווחת הציבור העתיד להתגורר במתחם, תוך התחדשותם וניצול השימוש בקרקע בה הם ממוקמים.   

מדובר בתוכנית שהיא חלק מתהליך התחדשות עירונית של האזור, כאשר תכנית זו משלימה את ההתחדשות של הרחובות כצנלסון ומוהליבר המרכזיים בעיר יהוד, ומאפשרת הקמה של שדרות עירוניות פעילות הכוללות מסחר, מדרכות רחבות ומוצלות, ותחבורה ציבורית המשרתת אותם. התכנית נערכה בשיתוף פעולה מלא עם עיריית יהוד, וקיבלה את ברכת הוועדה המחוזית אשר ציינה את חשיבותה ותרומתה לחידוש העיר ולהגדלת מלאי יחידות הדיור החדשות בה.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם

על ההתקדמות של רשות המסים בבדיקת כל משכירי הדירות בארץ, איך זה ירים את הגבייה ומי בעצם צריך לשלם מס על שכר דירה ולמה עם מיסוי כל כך נמוך יש המוני מעלימים? 

צלי אהרון |

משכירי הדירות נהנים ממס נמוך במיוחד. פרקטית הם לא משלמים מס עד רף של כ-5,600 שקלים. אם שכר הדירה שהם מקבלים גבוה יותר הם יכולים לשלם 10% בלבד ויש גם דרך ביניים שבפועל יכולה אפילו לבטא מס נמוך מ-10% (תשלום מס על החריגה מהתקרה כפול שתיים). אם השכרת הדירות אצל הנישום היא עסק - אז המס הוא מס עסקי, אבל גם כאן, התפתחו פרקטיקות שמחלצות את העוסקים מהגדרת עסק - רק בישראל - משכיר 8 דירות וטוען שזה לא עסק כדי להתחמק ממסים; מה קבע בית המשפט?.

רשות המסים פועלת להעלות את המס על שכר דירה, אבל ללא הצלחה. גם אם היא עוברת את שר האוצר היא מגיעה לוועדת הכספים ושם הניסיון מסוכל פעם אחר פעם. יש לובי חזק מאוד שלא להעלות שכר דירה. יש אנשים חזקים שם למעלה עם מספר דירות שלא מוכנים שיזיזו להם את הגבינה, גם אם המדינה צריכה כספים, גם אם זה זמן מלחמה. 

וכך נשארים עם מס נמוך במיוחד וגם את המס הנמוך הזה יש רבים שלא משלמים. למה? האמת היא שאין תשובה. פשוט - ככה. זה השתרש שנים, ולמה לשלם אם אפשר שלא. מצד אחד רשות המסים תופסת הרבה מעלימים אבל כשאנחנו בודקים מה הקנס שהם משלמים והאם זה מרתיע את המעלימים, אנחנו מקבלים קנסות לא גבוהים והרתעה לא ממש אפקטיבית - משכירים דירה ולא מדווחים? כך רשות המסים מענישה.

במקביל, מנסים ברשות המסים להגיע לחבות מלאה של משכירי דירות. גם לכאלו שלא צריכים לשלם. זה יוביל לאנשים רבים שחושבים שהם לא  צריכים לשלם, זה יציף מקרים של דירות בירושה שעדין לא עברו בטאבו, זה יציף המון מעלימים וכסף שצריך לשלם לרשות המס. אלא שגם את חובת הדיווח וועדת הכספים לא מאשרת. שוב, אותו משה גפני שהיה יו"ר הוועדה התעקש שלא להעביר את ההוראה הזו.

וזה השאיר את רשות המסים עם מסקנה אחת - צריך לעבוד קשה כדי לאתר את המעלימים, צריך לחבר את המידע עם מקורות מידע נוספים - רשם הירושות, טאבו ועוד. וככה מגיעים ברשות לדטהבייס כל כך חשוב.

שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם

על ההתקדמות של רשות המסים בבדיקת כל משכירי הדירות בארץ, איך זה ירים את הגבייה ומי בעצם צריך לשלם מס על שכר דירה ולמה עם מיסוי כל כך נמוך יש המוני מעלימים? 

צלי אהרון |

משכירי הדירות נהנים ממס נמוך במיוחד. פרקטית הם לא משלמים מס עד רף של כ-5,600 שקלים. אם שכר הדירה שהם מקבלים גבוה יותר הם יכולים לשלם 10% בלבד ויש גם דרך ביניים שבפועל יכולה אפילו לבטא מס נמוך מ-10% (תשלום מס על החריגה מהתקרה כפול שתיים). אם השכרת הדירות אצל הנישום היא עסק - אז המס הוא מס עסקי, אבל גם כאן, התפתחו פרקטיקות שמחלצות את העוסקים מהגדרת עסק - רק בישראל - משכיר 8 דירות וטוען שזה לא עסק כדי להתחמק ממסים; מה קבע בית המשפט?.

רשות המסים פועלת להעלות את המס על שכר דירה, אבל ללא הצלחה. גם אם היא עוברת את שר האוצר היא מגיעה לוועדת הכספים ושם הניסיון מסוכל פעם אחר פעם. יש לובי חזק מאוד שלא להעלות שכר דירה. יש אנשים חזקים שם למעלה עם מספר דירות שלא מוכנים שיזיזו להם את הגבינה, גם אם המדינה צריכה כספים, גם אם זה זמן מלחמה. 

וכך נשארים עם מס נמוך במיוחד וגם את המס הנמוך הזה יש רבים שלא משלמים. למה? האמת היא שאין תשובה. פשוט - ככה. זה השתרש שנים, ולמה לשלם אם אפשר שלא. מצד אחד רשות המסים תופסת הרבה מעלימים אבל כשאנחנו בודקים מה הקנס שהם משלמים והאם זה מרתיע את המעלימים, אנחנו מקבלים קנסות לא גבוהים והרתעה לא ממש אפקטיבית - משכירים דירה ולא מדווחים? כך רשות המסים מענישה.

במקביל, מנסים ברשות המסים להגיע לחבות מלאה של משכירי דירות. גם לכאלו שלא צריכים לשלם. זה יוביל לאנשים רבים שחושבים שהם לא  צריכים לשלם, זה יציף מקרים של דירות בירושה שעדין לא עברו בטאבו, זה יציף המון מעלימים וכסף שצריך לשלם לרשות המס. אלא שגם את חובת הדיווח וועדת הכספים לא מאשרת. שוב, אותו משה גפני שהיה יו"ר הוועדה התעקש שלא להעביר את ההוראה הזו.

וזה השאיר את רשות המסים עם מסקנה אחת - צריך לעבוד קשה כדי לאתר את המעלימים, צריך לחבר את המידע עם מקורות מידע נוספים - רשם הירושות, טאבו ועוד. וככה מגיעים ברשות לדטהבייס כל כך חשוב.