היועמ"ש: הגרלת מחיר למשתכן פועלת ללא היתר

לקראת ההגרלה המתוכננת להתקיים בסוף החודש, מבהיר כעת היועמ"ש כי נדרש לכך היתר ממשרד האוצר - במשרד השיכון טוענים כי ההגרלה תתקיים כמתוכנן; תוקפן של הגרלות שנערכו עד ספטמבר אשתקד לא נפגע 

מורן ישעיהו | (4)

לקראת הגרלת מחיר למשתכן המתוכננות לסוף חודש ספטמבר, מבהיר היועמ"ש כי ההגרלות שעורך משרד הבינוי והשיכון במסגרת התכנית טעונות היתר ממשרד האוצר, וזאת בהתאם למנגנון ההיתרים שקבוע בחוק העונשין. אמנם, במשרד הבינוי והשיכון טוענים כי "המשרד פועל מכוח היתר שניתן לו לביצוע הגרלות מטעם שר האוצר, בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה. ההגרלה הגדולה תתקיים כמתוכנן".

ההבהרה מגיעה בהמשך לפנייתו של היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג, שביקש לחלוק על הפרשנות של המשנים ליועמ"ש מספטמבר אשתקד, לפיה ההגרלות האמורות טעונות היתר של האוצר. "הקצאת זכות מוגבלת על ידי המדינה או על ידי גופים שאינם המדינה באמצעות עריכת הגרלה, במקרים בהם לא ניתן לחלק את הזכות לכלל הזכאים הפוטנציאליים, נכללת בגדרי האיסור שנקבע בחוק העונשין על משחקים אסורים, הגרלות והימורים, ולכן היא טעונה היתר ממשרד האוצר", כתבו באותה עת. 

 

מה הן הגרלות מותרות?

במכתב שהעביר ליועמ"ש, ביקש מסינג את הכרעתו בסוגיות נחיצות הוצאת היתר להקצאת זכות מוגבלת במסגרת הגרלות – ובפרט ביחס להגרלות מחיר למשתכן. הוא טען בין היתר כי תכלית האיסורים על הגרלות הקבועים בחוק העונשין הינה מניעת הסיכונים הכרוכים בהימורים, ביניהם התמכרות להימורים וביצוע עבירות נוספות.

בהתייחס לטענה זו השיב לאחרונה עוזר היועמ"ש, עו"ד רועי כהן, על דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, כי "בשל הקושי להגדיר מה הן הגרלות מותרות ומה הן הגרלות אסורות, הפתרון שמצא המחוקק הוא קביעת כלל גורף האוסר לערוך הגרלות, ועיגון מנגנון מתן היתרים להגרלות מסוימות ולסוגי הגרלות, על מנת לאפשר חריגה מהכלל הגורף במקרים המתאימים".

עו"ד כהן דוחה במכתבו את הפרשנות שהציע מסינג לחוק העונשין על כך שיש להחיל אותו רק על אותן הגרלות שיש הצדקה מהותית לאסור אותן. "נראה כי פרשנות זו הייתה מרוקנת מתוכן את סעיף מתן ההיתרים, שכן היא היתה מובילה לכך שרק הגרלות שיש הצדקה לאסור אותן, קרי הגרלות שנערכות לשם ההימור בלבד, היו נכנסות מראש לגדרי האיסור ומשכך לא היה מקום למתן היתרים כלל".

עוד ציין כי "עצם הטענה שקיימת פרקטיקה של עריכת הגרלות ללא מתן היתרים אינה מהווה נימוק משפטי המאפשר לפרש את החוק באופן שאינו תואם את לשונו, והבהיר כי גם במכתבם של המשנים ליועמ"ש נאמר שאין בכך שלא ניתן היתר עד לאחרונה, כדי לפגוע בדרך כלשהי בתוקפן של ההגרלות שהתקיימו לפני שנכתבה חוות דעתם".

"החוק לא מותיר מקום לפרשנות"

טענה נוספת שהציג מסינג בפני היועמ"ש היא כי רשויות שונות עושות שימוש בפרקטיקה של הקצאת משאבים באמצעות הגרלה מבלי שקיבלו היתר, ולכן קיים קושי לקבוע כי מדובר בעבירה לפי חוק העונשין. הוא הציג פניות נקודתיות לקבל היתר שקיבל משרד האוצר, הממחישות את החשש מפני ריבוי פניות של גורמים ציבוריים ופרטיים לצורך מתן היתר, והעלה את האפשרות שישנם גופים נוספים שאינם מודעים לצורך בקבלת היתר וייתכן שהם פועלים בניגוד לחוק.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

באשר לטענה זו משיב עו"ד כהן כי "מדובר בקושי מובן, אך המענה לקושי זה הוא בקביעת היתר כללי להגרלות מסוגים מסוימים או לחלופין בתיקון חקיקה, ככל שיימצא כי יש מקום לכך.

 

"ככל שעמדת משרד האוצר היא שמנגנון ההיתרים הקיים כיום בחוק אינו מגשים כראוי את התכלית שעומדת בבסיסו, רשאים כמובן גורמי המשרד לפנות ולבקש את בחינת האפשרות לעריכת תיקון חקיקה בעניין זה. אולם, כל עוד החוק לא יתוקן, וכאשר החוק בנוסחו הקיים הוא ברור ולא מותיר מקום לפרשנות זו או אחרת שמאפשרת לקבוע, כי ההגרלות הן חוקיות גם ללא קבלת היתר, אזי המדינה על רשויותיה השונות, מחויבת לקיים את האמור בו", הדגיש.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    משפ 11/09/2019 09:48
    הגב לתגובה זו
    ברור לכל הדיוט שכוונת המחוקק היא למנוע הגרלות כהימורים המובילים להתמכרות, לא להגרלות חד פעמיות של הקצאות מדינה לאזרח. חבורת מטומטמים.
  • 3.
    רועי 10/09/2019 19:05
    הגב לתגובה זו
    ויסות למיסתכןפשע מאורגן בחסות החוק ועדת חקירה
  • 2.
    לערבי המשתכן (ל"ת)
    תפתח תיק 10/09/2019 18:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אור לגויים 10/09/2019 17:52
    הגב לתגובה זו
    כאשר לממשלת ישראל ולקואליציה של המפלגות בכנסת יש נטיות קרימינליות מובהקות, אין ברירה, היחיד שנשאר לשמור על הדמוקרטיה זה היועץ המשפטי לממשלה, שנפשו נקעה מכל העניין, האסימון נפל לו והוא היחיד שעומד בפרץ. אם האסימון היה נופל מוקדם יותר, שרה נתניהו היתה היום בכלא ונתניהו עצמו היה מואשם ב3 עבירות ברורות של לקיחת שוחד ובעבירת בגידה אחת בנושא הצוללות !!!
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם

על ההתקדמות של רשות המסים בבדיקת כל משכירי הדירות בארץ, איך זה ירים את הגבייה ומי בעצם צריך לשלם מס על שכר דירה ולמה עם מיסוי כל כך נמוך יש המוני מעלימים? 

צלי אהרון |

משכירי הדירות נהנים ממס נמוך במיוחד. פרקטית הם לא משלמים מס עד רף של כ-5,600 שקלים. אם שכר הדירה שהם מקבלים גבוה יותר הם יכולים לשלם 10% בלבד ויש גם דרך ביניים שבפועל יכולה אפילו לבטא מס נמוך מ-10% (תשלום מס על החריגה מהתקרה כפול שתיים). אם השכרת הדירות אצל הנישום היא עסק - אז המס הוא מס עסקי, אבל גם כאן, התפתחו פרקטיקות שמחלצות את העוסקים מהגדרת עסק - רק בישראל - משכיר 8 דירות וטוען שזה לא עסק כדי להתחמק ממסים; מה קבע בית המשפט?.

רשות המסים פועלת להעלות את המס על שכר דירה, אבל ללא הצלחה. גם אם היא עוברת את שר האוצר היא מגיעה לוועדת הכספים ושם הניסיון מסוכל פעם אחר פעם. יש לובי חזק מאוד שלא להעלות שכר דירה. יש אנשים חזקים שם למעלה עם מספר דירות שלא מוכנים שיזיזו להם את הגבינה, גם אם המדינה צריכה כספים, גם אם זה זמן מלחמה. 

וכך נשארים עם מס נמוך במיוחד וגם את המס הנמוך הזה יש רבים שלא משלמים. למה? האמת היא שאין תשובה. פשוט - ככה. זה השתרש שנים, ולמה לשלם אם אפשר שלא. מצד אחד רשות המסים תופסת הרבה מעלימים אבל כשאנחנו בודקים מה הקנס שהם משלמים והאם זה מרתיע את המעלימים, אנחנו מקבלים קנסות לא גבוהים והרתעה לא ממש אפקטיבית - משכירים דירה ולא מדווחים? כך רשות המסים מענישה.

במקביל, מנסים ברשות המסים להגיע לחבות מלאה של משכירי דירות. גם לכאלו שלא צריכים לשלם. זה יוביל לאנשים רבים שחושבים שהם לא  צריכים לשלם, זה יציף מקרים של דירות בירושה שעדין לא עברו בטאבו, זה יציף המון מעלימים וכסף שצריך לשלם לרשות המס. אלא שגם את חובת הדיווח וועדת הכספים לא מאשרת. שוב, אותו משה גפני שהיה יו"ר הוועדה התעקש שלא להעביר את ההוראה הזו.

וזה השאיר את רשות המסים עם מסקנה אחת - צריך לעבוד קשה כדי לאתר את המעלימים, צריך לחבר את המידע עם מקורות מידע נוספים - רשם הירושות, טאבו ועוד. וככה מגיעים ברשות לדטהבייס כל כך חשוב.

רמת גן
צילום: בלי קרדיט

השבחה מהירה של 700 אלף שקל על דירה של 2.2 מיליון שקל

בעלי דירות שנפגעו במלחמה יוכלו למכור אותן במחיר של דירה חדשה גם אם מדובר על דירה של 60 שנים; המסקנה - יוכלו לקבל עשרות אחוזים של השבחה מהירה על הנכסים

צלי אהרון |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

תזכיר חוק חדש מציע לבעלי דירות שנפגעו במלחמת "עם כלביא" לקבל שומה לפי מחיר דירה חדשה באזור. מדובר על תוספת מאוד משמעותית לשווי בדירות הישנות, אפילו סדר גודל של 50%-30%. דירה ישנה ברמת גן (של כ-60 שנים) עם 2.5 חדרים שניסו למכור אותה לפני המלחמה ב-2.2 מיליון שקל, "תימכר" למדינה בשווי מוערך של כ-2.9 מיליון שקל. אז למה המדינה מציעה זאת? כדי לתת לאלו שלא מעוניינים בהתחדשות עירונית תחליף ראוי, למנוע התנגדויות לתוכנית התחדשות עירונית ולצאת לדרך במהירות עם התחדשות עירונית באזורים שנפגעו.  

המלחמה מול איראן ביוני פגעה בסדר גודל של 1,500 מבנים. חלק מהפגיעות הן כאלו שניתן לתקן, חלק שניתן לתקן אבל קשה וחלק שאי אפשר לתקן. במקומות רבים מתדיינים הדיירים אם ללכת על התחדשות עירונית במסלול מואץ או לתקן את הפגיעה. המדינה רוצה התחדשות, והיא מציעה מתנה לאלו שמתנגדים - קחו את הכסף עכשיו ולפי שווי של דירה חדשה.  

על פי התזכיר החדש בעלי דירות שנהרסו או נפגעו קשות יוכלו למכור את הנכס בשווי של דירה חדשה דומה באותו אזור ולא כמו שהיה בעבר בהתאם לשומה המבוססת על מצב הדירה המיושנת. במקביל המדינה תספק מסלול מואץ להתחדשות עירונית באזור מסלול מזורז: היתרים עד 120 יום במקום שנים. הכל יהיה זריז יותר, העיקר להתגבר על הטראומה. שומות יסופקו תוך 30 יום, ויהיו גם הקלות מס ליזמים. 

מה כדאי לבחור?

זה כמובן עניין אישי. לקבל השבחה של לפחות 30% זה כמובן מצוין, אבל קחו בחשבון שאם אתם תהיו במסגרת התחדשות עירונית זאת יכולה להיות השבחה גדולה עוד יותר כי אז תקבלו עוד שטח לדירה ולרוב עוד חצי חדר-חדר. השווי של הדירה יהיה יותר גבוה, אבל יש את הסיכון בגלל הזמן. תצטרכו לחכות תקופה לא קצרה ובינתיים לגור בשכירות (שתמומן על ידי היזם).

כדאי גם לקחת בחשבון שהאזור כנראה ישביח, כי מדובר על כמות משמעותית של בניינים שנפגעו (בדר"כ) במתחם מסוים והיקף ההתחדשות יהיה משמעותי וזה ישביח את השכונה-אזור.