יונה יהב: "למה להמשיך לבנות במרכז? יש מחסור בדירות בשיינקין - לא בחיפה"

כנס ראשי ערים של דן אנד ברדסטריט: ראש עיריית פ"ת - "לא אבנה עוד דירות, אי אפשר לצאת מהעיר, לא יגידו לי מלמעלה איך לנהל"
לירן סהר | (23)

"אני לא רוצה לבנות, לא רוצה עוד בנייה בעיר, רוצה שייתנו לי להחליט מה לעשות, לא רוצה שייכפו עליי", כך אמר איציק ברוורמן, ראש עיריית פתח תקווה, בכנס הרשויות המקומיות של דן אנד ברסטריט ברקע לרפורמה שמתכנן לבצע שר האוצר משה כחלון בוועדות התכנון. "לא ייתכן שיבואו מלמטה ויקבעו לי איך לנהל את העיר. כשמדברים איתי על בניית עשרות אלפי יחידות דיור אני שואל איפה הכבישים שיסיעו אנשים ממקום למקום, לאף אחד אין תשובה. אין תכנון ואין מחשבה 20 שנה קדימה, חיים לפי תכניות מלפני 30 שנה שכבר אז לא התאימו. צריך הרבה כוח ואומץ, בלי זה לא ניתן לעשות כלום". 

יונה יהב, ראש עיריית חיפה, אמר: "צריך לחזור לאתוס הציוני של פיזור האוכלוסייה ואמצעי היצור. אומרים שאין מספיק תשתיות תחבורה כדי לקשור את הצפון למרכז הארץ, התפיסה הזאת היא התאבדות שיעית, אין מדינה אחת בעולם שמסתמכת על מרכז כלכלי אחד. מפנים את בסיסי צה"ל מהמרכז ומדברים על מיליון איש שיעברו למרכז למקומות האלה. למה לא מוציאים את הבסיסים מחיפה? ראש עיריית הרצליה דיבר על העברת שדה התעופה מהעיר והעברתו לחיפה, פח הזבל של המדינה. למה להמשיך לבנות במרכז הארץ? איפה יש חוסר דיור? בשיינקין? עיתונים לא מכסים את מה שקורה בצפון. אני מאמין שכחלון בעד ביזור אוכלוסייה ואמצעי ייצור. קבינט הדיור צריך לשרת את האתוס הציוני. בינת שוורץ, ראש אגף התכנון במשרד הפנים, אמרה שזה לא פרקטי לבנות בצפון ובדרום, לכן היא רוצה להכשיר קרקע חקלאית במרכז הארץ, יוצר מדרון חלקלק".

צביקה גנדלמן, ראש עיריית חדרה, אמר: "בשני מקרים המדינה לקחה אחריות – בתקופת המעברות בקום המדינה ובזמן העלייה ממדינות חבר העמים. חדרה הכפילה את האוכלוסייה שלה בין לילה, מה שזה עשה לעיר אני לא ארחיב פה. מרכז השלטון המקומי שם תכנית עם ארבעה מסלולים שנראית לי ריאלית ונכונה – גם השר כחלון וגם שר הבינוי  יואב גלנט מבינים שצריך לשים את הפתרון על השולחן. חדרה, מעל 90% מאדמותיה פרטיות, השביעית בגודלה בשטח. באו אליי שרי האוצר הקודמים ורצו לעשות הסכמי גג, לא ניתן. אני אומר שאני לא רוצה להוסיף דיור. החלופה של העיר חדרה – להעדיף מפעלים ומוקדי תעסוקה, זה צריך להגיע מהשלטון המרכזי. בחדרה יש הרבה דירות, היא בונה הרבה דירות, בסופו של יום צריך ליצור את התמהיל נכון".

 

חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין ויו"ר מרכז השלטון המקומי: "ישבנו כשלוש שעות כהכנה לקבינט הדיור על מנת להכין את התכנית שבסופו של דבר תביא לכך שנוכל להביא בשנים הקרובות פתרון למצוקת הדיור. לא באים מעל הראש שלנו – ראש הממשלה ושר האוצר רואים בשלטון המקומי כגורם מרכזי בפתרון משבר הדיור, הצגנו תכנית לפתרון מצוקת הדיור, חלקים גדולים ממנה אומצו. אנחנו לא מתכוונים לשבת בצד, אנחנו רצים לתת פתרון. צריך לזכור דבר מרכזי אחד שבעצם השלטון המקומי הוא הרגולטור האמיתי בנושא התכנון והבנייה. ראש ראשות ומהנדס רשות הם האמונים על התכנון ברשויות המקומיות. אנחנו הצגנו ארבעה דברים מרכזיים – להחזיר את הדיור המרכזי וכמה שיותר מהר, תכנון של 85 מ"ר".

שמעון לנקרי, ראש עיריית עכו, התייחס לסוגיית הבירוקרטיה: "הבירוקרטיה נמצאת ברשויות התכנון של המדינה, לא ברשויות המקומיות. כשזה מגיע לרשויות התכנון בישראל רואים איך זה מתנהל וששם תקועות כל התכניות, זה טוב שהמדינה לוקחת אחריות, אך בלי הסכמת ראשי הרשויות, לא יכול להיות שיהיה מישהו שלא נבחר וייקבע לי איך תראה העיר שלי בעשור הבא. הדבר היחידי שאפשר לעשות במדינה זה לזרז במוסדות הבירוקרטיים את התכניות".

חי אדיב, ראש עיריית הוד השרון, אמר: "הבעיה האמיתית של ישראל היא המנגנון הבירוקרטי הקשה, איפה שיש בירוקרטיה יש שחיתות. יש לי יותר מ-15 אלף יחידות דיור בתכנון, כולן נמצאות בוועדות המקומיות 10-15 שנה. עם כל הכבוד לממשלה החדשה שאני מאוד מכבד ומעריך, ייפתרו בעיה נקודתית בלבד. שכחו את הוד השרון, את רעננה ועוד ערים אחרות, שחררו, תנו לנו להחליט, או שתקחו את כל הסמכויות שלנו ותחליטו בעצמכם. צריך לשחרר – או לתת לנו אחריות או לקחת אחריות. אם מבנה השלטון ישתנה – במקום ששר יבוא שנה-שנתיים ויישב רחוק, אנחנו צריכים מנהיג שאולי ישנה את שיטת הבחירות, שיאפשרו לראות רחוק". 

זאב ביילסקי, ראש עיריית רעננה, התייחס לסוגיית הפקקים ואמר: "כל הנושא של תחבורה, של הסעת המונים בעייתי – חושבים שבמדינה שנוספים בה 200 אלף כלי רכב בשנה ניתן לסלול כבישים וגם לתת חניה לכל תושב. זה התפקיד של ממשלה, עירייה לא יכולה לקחת על עצמה את הפרויקטים, זה מה שישראל כץ עושה. כיום מקריית גת לתל אביב לוקח פחות זמן להגיע מאשר מרעננה לתל אביב. אף אחד לא מונע מראש עיר לתכנן. ליבי עם ראש עיריית פתח תקווה שנתנו לו כזה מתחם של דיור, אך לא מאפשרים לתושביו לצאת מהעיר. כל הכבוד לשר האוצר, הוא איחד תחת מקום אחד את מינהל מקרקעי ישראל וגם את התכנון".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, התייחס לשחיתות בשלטון המקומי: "התפקיד של ראש עיר הוא מאוד מסוכן, אנחנו טרף קל למשטרה ולתקשורת, כל פעם מסיתים את האש מהמשטרה לראשי הערים. מי שעושה דברים לא חוקיים שייענש בכל חומרת הדין, לרוב מדובר בראשי עיר צעירים שעשו טעויות בתום לב. השיטה בעייתית, שמים מכשול בפני עיוור. מצד אחד נותנים לתושבים לתרום כסף למערכת בחירות, אך אחר כך אם מישהו שתרם 500 שקל לראש עיר זכה בתפקיד מאשימים בניגוד עניינים. גם נושא משרות האמון בעייתי, כאן אני יכול להביא מנכ"ל ועוזר לשכה, אני חייב להמשיך לעבוד עם אנשים ולא יכול להחליף אותם, נחשד במינוי פוליטי". 

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    יוסי 08/06/2015 23:08
    הגב לתגובה זו
    לפני כמה שנים פגשתי אותך אמרת לי שאין דבר שאי אפשר להשיג.ביקשתי ממך משהו מאוד ספציפי אך ללא הועיל דבר לא קרה .אז קודם כל תיבנה אימון אחר כך בתים
  • 19.
    גד 08/06/2015 14:49
    הגב לתגובה זו
    לשם מה לפנות בסיסים בחיפה שתוכל לבנות גם שם נמל ובית זיקוק נוסף ואם לא ודאי תמצא תעשיה מזהמת שתשמח לבוא לשם. ילדי יצאו מחיפה וגם אני בדרך רוצים לחיות
  • 18.
    בן אהרון 08/06/2015 14:05
    הגב לתגובה זו
    אז מדוע בונים בקרית ביאליק אלפי דירות שספק אם מישהו צריך אותן? והאם בכלל זה בעיה לאומית שאין מספיק דירות בשנקין בתל אביב?
  • 17.
    למה שיבואו לגור בעיר הכי מזוהמת בארץ? (ל"ת)
    בארי 08/06/2015 13:47
    הגב לתגובה זו
  • התוצאות מראות שהאויר בתל אביב וגוש דן יותר גרוע מחיפה. (ל"ת)
    בן אהרון 08/06/2015 17:03
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    חי לא אדיב 08/06/2015 13:43
    הגב לתגובה זו
    חבל שתוקעים את הבניה רק ל 10 שנים. אסור לבנות בהוד השרון אפילו לא בית אחד עד שלא תיפטר בעיית התחבורה. כבר היום היציאה מהוד השרון היא סיוט, לפחות היה דואג למקומות עבודה בהוד השרון ובכך מקטין את כמות היוצאים לאזור ת"א. אבל מדובר על ראש עיר שדואג רק לחבר מרעיו הנדלניסטים. בקיצור אסור לבנות בלי לדאוג לתחבורה ראויה.
  • 15.
    ביילסקי, למה הרכבת וה BRT מדלגים מעל רעננה? (ל"ת)
    הרכבת מדלגת על רעננה 08/06/2015 13:35
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    משה 08/06/2015 13:33
    הגב לתגובה זו
    יתבכיינו ויילללו
  • 13.
    לירון 08/06/2015 13:18
    הגב לתגובה זו
    זה בית קברות, צריך לפתח את העיר שתהיה כמו העיר הכי טובה. מהנה עם הרבה מקומות בילוי.
  • 12.
    יהב-עדיף לישון ברחוב בשינקין ולא לקבל סרטן ריאות בחיפה! (ל"ת)
    דני התל אביבי 08/06/2015 13:16
    הגב לתגובה זו
  • בן אהרון 08/06/2015 14:01
    הגב לתגובה זו
    מותר לגור בדירות של 8 מטר ומותר לשלם ים של כסף שכר דירה כי זה שנקין.
  • 11.
    שטויות בואו לר"ג! שם בונים כמו מטורפים ולעזאזל התושבים! (ל"ת)
    א.מ 08/06/2015 13:14
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    לעשות פינוי בינוי 08/06/2015 12:59
    הגב לתגובה זו
    ראשי הערים שלא עוזרים ולא נותנים זכויות בניה צריכים לעמוד למשפט במקרה של אבדן חיי אדם. לחייב אותם בחוק לשאת באחריות. להיות ראש עיר זה לא רק להעסיק מקורבים ולהתארח בבתי מלון ונופשונים עם המזכירות והעובדים. מושחתים נמאסתם.
  • 9.
    גיל 08/06/2015 12:58
    הגב לתגובה זו
    די כבר. כמה אפשר...
  • 8.
    דן 08/06/2015 12:54
    הגב לתגובה זו
    האזרחים. לא בונה שום תשתיות כמו כבישי יציאה מינימלים, ויש בניה כמו אין מחר. ביז - הרים לכם להנחתה - תבדקו את קשריו עם הקבלנים (לדוגמא האחים יקוטיאל, מאנה ועוד).
  • 7.
    צודק. אין תשתיות אין בניה התושבים איתך. (ל"ת)
    מני 08/06/2015 12:52
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רז 08/06/2015 12:49
    הגב לתגובה זו
    הוא שוחט את שאריות הריאה הירוקה שעוד נשארו בעיר עם פרויקטים ראוותניים לאוכלוסיה אמידה.
  • 5.
    למה צריך ראש עיר??? גם כך אנו שומרים את החוק (ל"ת)
    בזבוז כספי ציבור 08/06/2015 12:48
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    חיפאי 08/06/2015 12:41
    הגב לתגובה זו
    ואז יפתח כל האזור הדרומי של חיפה לבנייה.כיום הרכבת חוסמת את הגישה לים מרעישה ומכערת את הנוף לים.אפילו פארק הכט המהמם סובל ממעבר רכבות דרכו כל כמה דקות.
  • 3.
    מאיר פ 08/06/2015 12:41
    הגב לתגובה זו
    עד היום רוב השחיטות היא בעירות, מקורבים ומשוחחים מקבלים טיפים לקרקעות העומדות לפני הפשרה, התוכניות עוברות לרשויות התכנון וחלק הארי של הזמן לוקח על מנת לבדוק את ה-נהנים... כמה ראשי ערים, מהנדסי עיר עד היום הורשעו בפלילים , כמה לא נתפסו ?... כנס החרום נובע מהפחד שכחלון עומד לגנוב להם את השמנת...אתם בטח שואלים לצמה המנהל והאוצר שותקים ?.. הם שותפים לשחיתות להתעשרות מקורבים.. קרקעות ! מדובר בהרבה כסף הרבה מאוד כסף... ראשי ערים ילחמו חרוף נפש נגד ניסיון להוציא אותם מהמשחק...
  • 2.
    ומה אמר ראש עיריית אור יהודה? (ל"ת)
    נופי 08/06/2015 12:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ראש עיריית פתח תקווה 08/06/2015 12:37
    הגב לתגובה זו
    מרכז העיר מוזנח מאוד. בניניים ישנים בני 60 שנה שבנויים מחול וטיט. תקרות רביץ שלא מגינות ותקרות גבס בבתים משותפים לעיריה לא אכפת שייהרגו ברעידת אדמה או מטיל שיפול בסמוך אפילו לא פגיעה ישירה היא סכנה. בתים שלא מוגנים בכלל ולראש העיר לא אכפת. כי הוא לא גר שם. ראש העיר הבריח את כל הקבלנים כאילו העיר שייכת לו בלבד. מה עם אלפי ההרוגים ברעידת אדמה? לראש העיר לא אכפת. צריך לכפות עליו ועוד איך כי אחרת לא ישתנה שם כלום
  • נילי 08/06/2015 13:08
    הגב לתגובה זו
    כל מרכזי הערים מוזנחות. פ"ת, לא יוצאת דופן
מסירת מפתח דירה נדל"ן תיווך מתווך מתווכים עסקה
צילום: Istock

קיבלתם דירה בירושה? כך תנהלו נכון את הנכס

בישראל מועברות בכל שנה אלפי דירות ליורשים - חלקן נמכרות מיד וחלקן מצטרפות לשוק ההשכרה. מה עושים כשהדירה לא תואמת את הצרכים, איך מתמודדים עם שותפות כפויה, מה המשמעות המיסויית, ואיך נערכים מראש? באנו לעשות לכם סדר וגם - הטרנד החדש של העברת ירושה ישירות לנכדים

ענת גלעד |

ישראלים רבים חולמים שתיפול עליהם דירה מהשמיים או לפחות לקבל אחת בירושה מקרוב שנפטר בשיבה טובה, אבל כשזה קורה זה לא תמיד כל כך פשוט, וצריך לדעת להתמודד עם האתגרים הנלווים. 

לפי נתוני אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, בכל שנה נמכרות בישראל כ-8,000 דירות בממוצע שהתקבלו בירושה. מדובר על מספר משמעותי, שאם משווים אותו לשוק החופשי - הוא שווה לנתח של כ-10 אחוזים מסך העסקאות. העניין הרב שדירות בירושה מעוררות בשוק מתרחש בעיקר כי דירות אלה משפיעות על המחירים, על היצע הדירות להשכרה וגם על קצב התחלופה בשוק. לצד הדירות שנמכרות, חלק גדול מהיורשים בוחרים להשכיר את הנכס. בתקופה של ריבית גבוהה, דירה מניבה יכולה להיות השקעה משתלמת יחסית, עם תשואה שנתית של 2.5-4%, לעיתים אפילו יותר - בעיקר בפריפריה הרחוקה. מצד שני, לא כל יורש מעוניין להפוך למשכיר, והמורכבות מתעצמת כשמדובר בכמה יורשים שמחזיקים בנכס במשותף.


ביום שני זה קורה: הוועידה הכלכלית של ביזפורטל. מוזמנים לשמוע את המנהלים הבכירים במשק, לקבל תובנות על השקעות, להבין את השפעות ה-AI על חברות והאם זה הזמן לצמצם פוזיציה במניות? וגם - לראות ולקבל את הדירוג של ביזפורטל למניות פיננסיות (הדירוג לחברות התשתיות שיצרנו לקראת הועידה הקודמת שהתמקדה בתשתיות ייצר תשואה עודפת) - להרשמה


השותפים שלא בחרתם

אחת הבעיות המרכזיות בירושות היא השותפות הכפויה. כשאחים או קרובי משפחה יורשים נכס ביחד, הם הופכים לשותפים בניהולו - למרות שלא בחרו בכך. בשלב הזה נולדות מרבית המחלוקות: אחד רוצה למכור, אחר מעוניין להשכיר, ולעיתים מישהו מבקש לגור בדירה. האינטרסים השונים מובילים למתח במשפחה, שבמקרים רבים גולש לסכסוכים משפטיים.

בדרך כלל הפתרון המועדף הוא חלוקה ברורה - באמצעות אמנה משפחתית שמסדירה מראש את ההתנהלות או באמצעות חלוקה של הנכסים, כך שכל יורש יקבל דירה או נכס אחר. כאשר אין הסכמה, ניתן להגיש תביעה לפירוק שיתוף, אבל החסרון בכך הוא שהנכס נמכר כמעט תמיד במחיר שנמוך משמעותית ממחיר השוק - בעיקר בגלל שרוצים למכור מהר ולא לחכות לתנאי שוק אופטימליים. בנוסף, התהליך כרוך בשכר טרחה גבוה, ובסופו של דבר כל הצדדים מפסידים.


דירה להשכרה
צילום: תמר מצפי

בזמן שכולם עוקבים אחרי מחירי הדירות, המשבר האמיתי מתפתח בשוק השכירות

מחירי הרכישה נבלמו ואף ירדו בכ-2% ומעלה, אבל שכר הדירה לחוזים חדשים קפץ ביותר מ-6% בשנה האחרונה. מה עומד מאחורי הפער הזה, למה הפתרון לא יגיע מירידה בריבית בלבד ומה יקרה בשכר הדירה?

נדב אטיאס |

בדיונים הציבוריים על שוק הדיור בישראל, רוב תשומת הלב מוקדשת לשאלה הקלאסית: האם מחירי הדירות יעלו או ירדו. כל פרסום של נתונים חדשים מלווה בכותרות על מגמות המחירים, תחזיות של אנליסטים ודיונים על הריבית והשפעתה על שוק הנדל"ן. אולם ניתוח מעמיק של הנתונים מגלה שהזירה שבה מתרחש השינוי העמוק באמת היא דווקא שוק השכירות, שהולך ותופס את מרכז הבמה.


הפער שהולך ונפער


הנתונים מדברים בעד עצמם. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדד מחירי הדירות ירד ב-7 חודשים בכ-2%, תלוי באזור. אולם בניגוד גמור למגמה זו, נרשמה עלייה משמעותית במחירי שכר הדירה. הנתונים מראים ששכר הדירה לחוזי שכירות חדשים, בשונה מהסכמי שכירות קיימים וחתומים, עלה בשנה האחרונה ביותר מ-6%.


מאחורי המספרים הללו מסתתר צורך בסיסי: מי שלא קונה - צריך לגור איפשהו. זוגות צעירים, משפחות בתחילת דרכן ויחידים או גרושים שאין ביכולתם לרכוש דירה למגורים, עוברים לשוק השכירות. התוצאה היא מצב שבו הביקוש לשכירות קופץ, בעוד ההיצע גדל בקצב איטי הרבה יותר.



אחד הגורמים המשמעותיים ללחץ על שוק השכירות הוא הגל הרחב של פרויקטי פינוי-בינוי והתחדשות עירונית המקודמים ברחבי הארץ. כאשר בניין ישן מפונה מדייריו כחלק מתהליך של הריסה ובנייה חדשה, הדיירים הקיימים, רבים מהם זוגות צעירים או משפחות צעירות, מוצאים את עצמם נדרשים למצוא דירה חלופית בשכירות למספר שנים עד סיום הפרויקט.


בשכונות רבות ברחבי הארץ מקודמים כיום מספר פרויקטי פינוי-בינוי במקביל, לעיתים שישה או שבעה פרויקטים בשכונה אחת בו-זמנית. הבעיה מחריפה משום שהדיירים המפונים רוצים או צריכים להישאר באזור המגורים המקורי, משיקולים של מוסדות חינוך לילדים, עבודה וקרבה למשפחה. כתוצאה מכך, הם נאלצים למצוא שכירות זמנית באותה שכונה או קרוב אליה עד לסיום הפרויקט, מה שמייצר ביקוש נוסף על השכירות הקיימת גם כך באותו אזור.