TV

סין חושפת את קו הרכבת המהירה הארוך בעולם - צפו בסרטון

הרכבת תיסע במהירות ממוצעת של כ-300 קמ"ש ותקצר את הנסיעה בין הערים גואנגזו לבירה בייג'ינג מ-24 שעות ל-8 שעות בלבד
לירן סהר | (3)

בזמן שבישראל לוקח כבר למעלה מ-30 שנה לפנטז על רכבת קלה בגוש דן, בסין ממשיכים בקצב ההתפתחות המואץ של תחבורת רכבות מהירה המקצרת משמעותית את זמן הנסיעה בין מרכזיה הכלכליים הגדולים.

ביום שבת נחנך בנסיעת מבחן רשמית קו הרכבת המהיר בעולם, Bullet Train, באורך של 2,298 קילומטרים בין הערים גואנגזו (Guangzhou) לבייגינג המאפשר נסיעה במהירות ממוצעת של 300 קמ"ש, המקצרת זמן הנסיעה מ-24 שעות ל-8 שעות בלבד. בעתיד קו הרכבת צפוי להגיע עד להונג קונג.

וכמה עלה להקים את הקו? רשות הרכבות הסינית נמנעת מלחשוף נתונים מאחר ומדובר במספר מקטעים שנסללו בנפרד ואז חוברו. אולם, בהתחשב בכך שעלות הקמת הקו הראשון בין וואן (Wuhan) לגואנגזו באורך של 1,069 קילומטר שנפתח אשתקד הייתה כ-70 מיליארד שקל ניתן להעריך שהעלות הכוללת היא כפולה מכך. עלות הקמת קו בייג'ינג-שנחאי אשתקד באורך של 1,318 קילומטרים עלתה כ-133 מיליארד שקל.

נסיעה ברכבת צפויה לעלות כ-520 שקל במחלקה השנייה וכ-835 שקל במחלקה הראשונה. יצוין טיסה של כ-3 שעות בין גונאגזו לבייג'ינג עולה כיום כאלף שקל.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ציפור 18/01/2013 13:55
    הגב לתגובה זו
    http://www.youtube.com/watch?v=q9Ap0aRUx8E
  • 2.
    The Man in Black 24/12/2012 13:13
    הגב לתגובה זו
    תילמדו... ככה מחברים את הפריפרייה למרכז
  • 1.
    וגם את הכלא הגדול בעולם ,סין . (ל"ת)
    בא 24/12/2012 09:43
    הגב לתגובה זו
דירה בהנחה (שלומי יוסף)דירה בהנחה (שלומי יוסף)
מחירי הדירות

המצוקה של הקבלנים - בת"א מלאי הדירות ענק: יספיק ל-5 שנים

מלאי דירות ארצי של 83,580 דירות, מלאי של 10,690 דירות בת"א - המלאי הארצי יספיק ל-29.2 חודשים - בת"א הוא יספיק ל-4.5-5 שנים; היצע גדול - ביקוש קטן = ירידה במחירים

רן קידר |

נתוני הלמ"ס שפורסמו היום מצביעים על המשך מגמה שלילית בענף הנדל"ן, עם הצטברות של 83,580 דירות לא מכורות. מדובר במלאי שיספיק ל-29.2 חודשים. לכאורה, אין בעיה של דירות, יש מספיק היצע, אלא שהקבלנים טוענים שהמלאי הזה כולל גם דירות לא גמורות. אז מה? גם אם חצי מהדירות האלו ואפילו פחות - לא גמורות, זה אומר שיש מלאי גדול של דירות. גם אם הן יהיו מוכנות עוד שנה-שנתיים, זה הרבה, כי במקביל יש גם התחלות בנייה. כלומר, המלאי מבטא מצב נקודתי, אבל מול הרכישות והירידה במלאי יש התחלות בנייה.

לכן, השאלה אולי החשובה ביותר היא הקצב. מה היקף הרכישות של דירות חדשות, ועל פי הקצב בחודשים האחרונים המלאי הזה יספיק כאמור ל-29.2 חודשים. אלא שהקבלנים יודעים לווסת כמויות ומחירים. כאשר הם מבינים שזה יוצר ציפייה להורדת מחירים וכאשר בפועל יש ירידות מחירים, הם באופן טבעי ואולי לא טבעי - סוג של אמירות בתקשורת ורמיזות, מקפיאים את הבנייה. התחלות הבנייה בירידה, ולכן מול הגידול במלאי, צפוי שבעוד מספר רבעונים, זה יתהפך.  

בכל מקרה, על פי הלמ"ס - בשלושת החודשים האחרונים, אוגוסט-אוקטובר 2025, נמכרו כ-19,870 דירות, ירידה של 9.8% בהשוואה לשלושת החודשים הקודמים (מאי-יולי 2025), ואילו בניכוי עונתיות המגמה הפוכה - נצפתה עלייה בשיעור של 5.5%. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (אוגוסט-אוקטובר 2024) נצפו ירידות הן בנתון המקורי והן בניכוי עונתיות, 12.1% ו-11.6% בהתאמה. כ-40.2% מסך הדירות שנמכרו הן דירות חדשות, כ-7,990 דירות, כ-35.6% מהן בסבסוד ממשלתי. בדירות החדשות שנמכרו נרשמה עלייה של 7.4% לעומת שלושת החודשים הקודמים (מאי-יולי 2025), ובניכוי עונתיות – עלייה של 17.2%. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (אוגוסט-אוקטובר 2024) נרשמה ירידה דומה של 16.7% הן בנתון המקורי והן בניכוי עונתיות.

59.8% מסך הדירות שנמכרו בחודשים אוגוסט-אוקטובר 2025 הן דירות יד שנייה, כ-11,880 דירות. בהשוואה לשלושת החודשים הקודמים נרשמה ירידה של 18.6%, ובניכוי עונתיות,  ירידה מתונה של 1.1%. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (אוגוסט-אוקטובר 2024) גם בסדרה זו נרשמו ירידות הן בנתון המקורי והן בנתון מנוכה העונתיות – 8.7% ו-7.8%, בהתאמה.

בחודש אוקטובר 2025 נמכרו 4,650 דירות מתוכן 41.1% הן דירות חדשות, כ-1,910 דירות. מתוך הדירות החדשות כ-45.8% דירות נמכרו בסבסוד ממשלתי. 58.9% מהדירות שנמכרו הן דירות יד שנייה, כ-2,740 דירות.