אופקים אפיקי נחל (דמרי)
אופקים אפיקי נחל (דמרי)
סיור שכונות

שכונת אפיקי הנחל באופקים – כל מה שצריך לדעת

כל השאלות והתשובות על אחת השכונות הגדולות בדרום הארץ 

עמית בר | (3)
נושאים בכתבה אופקים


מהי שכונת אפיקי הנחל, ולמה היא נחשבת לאחת מתכניות המגורים הגדולות בדרום?
שכונת אפיקי הנחל היא פרויקט מגורים רחב היקף המוקם באופקים, ונחשבת לאחת מהשכונות החדשות הגדולות בישראל. השכונה משתרעת על שטח נרחב וכוללת תמהיל מגוון של מבני מגורים – מבתים צמודי קרקע ועד מגדלים של 16 קומות. הפרויקט עתיד לכלול כ-50,000 תושבים והוא מתוכנן להיבנות בשלבים, עם צפי לאכלוס ראשוני כבר השנה והשלמת הבנייה עד 2040.

מהם היתרונות המרכזיים של השכונה מבחינת עלות דיור?
השכונה מציעה דירות במחירים נגישים יחסית למחירי הדיור בישראל, מה שהופך אותה לאטרקטיבית עבור משפרי דיור ורוכשי דירה ראשונה. מחירי הדירות בשכונה מתחילים בסביבות 970 אלף שקל לדירות 3 חדרים, 1.3 מיליון שקל לדירות 4 חדרים וכ-1.36 מיליון שקל לדירות 5 חדרים. מחירים אלו נמוכים משמעותית מהמחירים בערים במרכז הארץ, אך מציעים סטנדרט בנייה מודרני ואיכותי.

כיצד מתוכננת השכונה מבחינת בנייה ותכנון אורבני?
השכונה נבנית עם שילוב של מבנים נמוכים וגבוהים, כך שבקצוות שלה ניתן למצוא בתים צמודי קרקע, בעוד שבקרבת השדרה המרכזית מתוכננים מבנים בני 10-16 קומות. השכונה תוכננה כך שתאפשר נוחות מרבית לתושבים עם מסחר משולב בקומות הקרקע, שטחי ציבור רבים ונגישות גבוהה למוסדות חינוך ופנאי.

איזה מוסדות חינוך וקהילה מתוכננים בשכונה?
השכונה צפויה לכלול 92 כיתות של מעונות יום, 78 כיתות גני ילדים, 13 בתי ספר יסודיים (מתוכם 5 עבור הציבור החרדי), 9 בתי ספר על-יסודיים (4 לאוכלוסייה הכללית ו-5 עבור האוכלוסייה החרדית). בנוסף, מתוכננים 7 מרכזים קהילתיים, 2 מרכזי יום לקשישים, בתי כנסת, מקוואות ושטחים ציבוריים לכלל העירייה שיכללו תיאטרון עירוני, גלריה עירונית, מרכז קהילתי גדול ועוד.

מה לגבי תשתיות ירוקות ושמירה על איכות הסביבה?
השכונה תתאפיין בהקצאת שטחים ירוקים רבים, כולל פארקים ציבוריים, גינות בגדלים שונים ושבילי הליכה. לאורך נחל אופקים במערב השכונה מתוכנן פארק גדול שיספק מרחב פנאי לתושבים, כולל מדשאות ומתקני ספורט ומשחק.

כיצד השכונה מחוברת לתשתיות תחבורה?
השכונה תוכננה עם רשת כבישים בצפיפות גבוהה, כך שתהיה חלוקה טובה של התנועה ותמנע עומסים כבדים. בנוסף, היא מחוברת לעיר אופקים ולכבישים בין-עירוניים, כולל חיבור ישיר לכביש שדה תימן, שיאפשר נגישות נוחה לרשת הכבישים הארצית.

מהן אפשרויות התחבורה הציבורית בשכונה?
הנגישות התחבורתית לשכונה גבוהה. יוקם מסוף אוטובוסים שיחבר את התושבים ליעדים מרכזיים בדרום ובמרכז הארץ. מהשכונה יתאפשר חיבור ישיר לתחנת הרכבת של אופקים, ממנה ניתן להגיע במהירות לבאר שבע, אשקלון וליתר חלקי הארץ.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

האם יש בשכונה תשתיות לרוכבי אופניים?
בהחלט. השכונה תכלול רשת שבילי אופניים ייעודיים שיאפשרו רכיבה בטוחה, לצד חיבור לשבילים קיימים ומתוכננים ברחבי אופקים, כך שהשימוש באופניים יוכל להוות חלופה תחבורתית נוחה וירוקה.

למי השכונה מתאימה מבחינת אוכלוסייה?
השכונה מתאימה בעיקר למשפרי דיור מהדרום, לעובדים במרכזי התעסוקה החדשים של האזור, וכן למשרתי קבע וחיילים בבסיסי צה"ל הסמוכים. השכונה צפויה למשוך אוכלוסייה מגוונת, כולל משפחות צעירות שמחפשות מגורים במחירים נוחים עם איכות חיים גבוהה.

מהי ההשפעה של השכונה על שוק הדיור בדרום?
השכונה מהווה תוספת משמעותית להיצע הדיור בדרום הארץ וצפויה להוריד מעט את הלחץ על שוק הדירות באזור. עם זאת, הביקוש הגבוה צפוי להוביל לכך שהמחירים ימשיכו לעלות בהדרגה עם התקדמות האכלוס.

איך צפויה להיראות השכונה בעוד עשור?
עד 2035 צפויים להתאכלס אלפי תושבים נוספים, והשכונה תהפוך לאחד ממוקדי המגורים המרכזיים בדרום. עם פיתוח מרכזי התעסוקה והתשתיות, צפוי שהאזור ימשוך גם השקעות נוספות במגורים ובמסחר.

מדוע הפרויקט מתפרס עד 2040, ומה זה אומר על הקונים הפוטנציאליים?
מדובר בפרויקט רחב היקף, ולכן הבנייה תתבצע בשלבים. הרוכשים כיום יכולים ליהנות מהמחירים הנמוכים יותר של שלבי הבנייה הראשונים, כאשר בעתיד, עם השלמת התשתיות והמסחר, המחירים עשויים לטפס.

האם השכונה מציעה תמריצים לרוכשים חדשים?
כרגע אין תמריצים ממשלתיים מיוחדים, אך פרויקטים מסוימים בשכונה מציעים הטבות כמו הנחה במחיר למשתכן, תכניות מימון נוחות לרוכשים חדשים ופטור זמני מהצמדות למדד תשומות הבנייה.

מהם החסרונות הפוטנציאליים של השכונה?
האתגר העיקרי הוא תקופת הבנייה הארוכה, שכן מדובר בפרויקט שמימושו המלא צפוי רק בעוד כ-15 שנה. בשל כך, רוכשים בשלבים הראשונים עשויים להיאלץ להתמודד עם מגורים באזור שעדיין נמצא בתהליכי בנייה מתמשכים.

למה כדאי להשקיע בשכונה עכשיו ולא לחכות?
המחירים כיום נחשבים לנמוכים יחסית, במיוחד ביחס לערים אחרות בדרום ובמרכז. ככל שהשכונה תתאכלס ותהפוך למרכז מגורים מפותח, ערך הנכסים צפוי לעלות, מה שיכול להוות הזדמנות השקעה טובה למי שנכנס לפרויקט בשלב מוקדם. עם זאת, כמובן שאי אפשר לדעת מה יהיה בעתיד.

איך יודעים אם השכונה מתאימה למי שמתלבט אם לרכוש דירה שם?
רוכשים פוטנציאליים צריכים לקחת בחשבון את אופי השכונה, קצב הפיתוח שלה, הקרבה למקומות העבודה והיכולת להמתין לשיפור התשתיות הציבוריות. אם המטרה היא דיור זול ואיכותי בדרום עם פוטנציאל עליית ערך, מדובר באופציה שכדאי לשקול.


תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 04/06/2025 01:43
    הגב לתגובה זו
    אין דירות במחיר 970000 שח שם אולי מחיר למשתכן.לדעתי האתר התחיל לעשות כתבות על ידי ai והתוצאות בהתאם
  • 2.
    אנונימי 17/03/2025 11:03
    הגב לתגובה זו
    אשמח לדעת על חברה שמציעה דירת שלושה חדרים במיליון.
  • 1.
    אופקים 13/03/2025 20:52
    הגב לתגובה זו
    עיר של אנשים מפורקים
אספת דיירים (X)אספת דיירים (X)

כמה באמת צריך לשלם ועד בית והאם אתם משלמים יותר מדי?

כשמדברים על דמי ועד בית, אין תמחור אחיד - המחיר משתנה מאוד בין בניין לבניין. הכל תלוי בגורמים כמו גודל הבניין, סוג הדירות, המערכות והשירותים המשותפים ומידת התחזוקה הדרושה, אבל הנה הממוצעים 



עמית בר |
נושאים בכתבה ועד בית

דמי ועד בית מתייקרים. כמו כמעט כל מוצר ושירות גם העלויות שלתחזוקת הבית עולות - הניקיון, הגינון, התיקונים של המעליות. הסכומים גדלים מדי שנה. כמה בעצם עולה ועד הבית והאם אנחנו משלמים סכום סביר? אין אין תמחור אחיד - התשלום עבור ועד הבית משתנה מאוד בין בניין לבניין, בין אזור לאזור ותלוי בגורמים כמו גודל הבניין, סוג הדירות, המערכות והשירותים המשותפים ומידת התחזוקה הדרושה. 

טווחים טיפוסיים - תלוי מה יש בבניין

במבנים בסיסיים וישנים, ללא מעלית או מתקנים משותפים - דמי ועד יכולים להיות נמוכים יחסית. יש בניינים שבהם התשלום לדירה נע סביב 80-140 שקל בחודש. אם מדובר בבניין שמתוחזק בינוני עם מעלית, שירות ניקיון, חשמל משותף ותחזוקה כללית - דמי הוועד יהיו גבוהים יותר, באזור של 150 עד 350 שקלים בחודש. 

בבניינים חדשים יחסית עם שירותים יותר נרחבים לרבות: מעלית, חניה תת-קרקעית, גינה, מערכות שירות, תחזוקת גג וחימום - העלויות עולות משמעותית. דמי ועד בבניינים כאלה מגיעים ל-500 עד 900 שקלים ולעיתים אף יותר.

בבניינים יוקרתיים יותר שבהם יש גם שמירה ולובי מטופח זה יהיה מעל 1,000 שקל בחודש.  זה גם תלוי כמובן באזור. בתל אביב הכי יקר, ככל שמתרחקים זול יותר. אם במגדל בתל אביב התשלום לוועד מגיע ל-2,000 שקלים ומעלה,  הרי שברמת גן ופתח תקווה זה יהיה כ-1,000-1,400 שקלים ווב קשה להשוות כי זה גם תלוי בשאלה אם יש בריכה, חדר כושר ושירותים נוספים.     


בשורה התחתונה ועד הבית מתחיל ב-50 שקלים בבניינים ישנים ומגיע במקומות מסוימים גם ל-3,000 שקלים ומעלה. 


מה מייקר את דמי הוועד

הגורמים העיקריים שמקפיצים את העלות: שירותים משותפים כמו ניקיון, גינון, חשמל ותאורה משותפת, תחזוקת מעלית, גג, חניון, מערכות מיזוג, חצר וגינות. במקרים רבים הוועד במיקור חוץ. שימוש בחברת ניהול מקצועית במקום ועד מתנדב מהדיירים מוסיף עלות לניהול, גבייה, טיפול בסרבנים, תיאום שירותים ותחזוקה שוטפת. עלות שירות ניהול בסיסי לדירה נעה סביב 80-120 שקל בחודש, לפני עלויות התחזוקה והשירותים הנוספים.

הדמיית הפרויקט בבית שמש. קרדיט: קסם הדמיותהדמיית הפרויקט בבית שמש. קרדיט: קסם הדמיות

האם פרויקט הפינוי-בינוי הענק בבית שמש יבטיח את הגיוון של האוכלוסיה בעיר?

הוועדה המחוזית אישרה את פרויקט ההתחדשות העירונית הגדול ביותר בבית שמש ואחד מהגדולים בארץ, הכולל 3,467 יח"ד ומודל "בינוי-פינוי" חדשני; התוכנית, המשתרעת על 152 דונם בשכונת גבעת שרת, תחליף 486 יחידות דיור ישנות ומסוכנות; בא כוח הדיירים, עו"ד אברהם בבג'נוב: ״בתוך שנה וחצי ייצא לפועל שלב א'״

רן קידר |
נושאים בכתבה בית שמש

ועדת המשנה להתחדשות עירונית של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים קיבלה החלטה היסטורית, ובזמן שיא כשהפקידה לאישור סופי את תוכנית הענק הממוקמת בשכונה הוותיקה גבעת שרת בדרום-מערב העיר - בין רחובות הנרקיס והרקפת. תוכנית הנרקיס היא פרויקט פינוי-בינוי הגדול ביותר בתולדות העיר, והיא עתידה לחולל מהפך תכנוני, חברתי וסביבתי.

התכנית הזאת מעבר להיקפה העצום יכולה גם לתרום לגיוון האוכלוסיה בעיר. התכנית מבוצעת בחלק הישן של העיר, איזור שמאוכלס ברובו על ידי אוכלוסיית המגזר החילוני או הדתי בשונה מרמות א׳, ב׳, ג׳ וד׳ שמאוכלסות ברובן על ידי חרדים. בנוסף, בניה לגובה, כמו שהתכנית הזאת מתעדת להיות, היא דרך נוספת לעצב צביון של שכונות בגלל שחלק מבני המגזר, בעיקר חסידים וליטאים אינם סומכים על ההיתר להשתמש במעליות שבת ומשכך בוחרים לגור בבניינים בעלי קומות לא גבוהים במיוחד, סביב 4-5 קומות כאלו שהטיפוס אליהן במהלך השבת הוא נסבל ואפשרי.  

הצורך הדחוף בקידום הפרויקט נבע מחשיבות ציבורית ותכנונית גבוהה, לאור מצבם הירוד של מבני השיכון הקיימים בשטח של 152 דונם, המכילים כ-486 יחידות דיור. חלק ממבנים אלו אף הוכרזו כמסוכנים ופונו מדיירים, דבר שהאיץ את הצורך במציאת פתרון יסודי ומהיר. וכך, תוך שנתיים מההגעה לרוב הדרוש אושרה התב"ע של היזם גולדן ישראל על ידי הועדה המחוזית.

מודל מימוש חדשני

בינוי-פינוי באמצעות "מגרש חלוץ" על מנת להבטיח את ישימותה הכלכלית של התוכנית ולצמצם ככל הניתן את הפגיעה באיכות חייהם של הדיירים הוותיקים, אישרה הוועדה מודל מימוש ייחודי של "בינוי-פינוי". מתווה זה יתאפשר על ידי שימוש ב"מגרש חלוץ"– קרקע פנויה בבעלות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הנכללת בתחום התכנית. מודל זה יאפשר לדיירים לעבור ישירות מדירתם הישנה לדירה החדשה שתוקם בשלב הראשון במגרש החלוץ, תוך הימנעות ממעבר כפול וממגורים זמניים מחוץ למתחם. השימוש במגרש החלוץ גם מסייע להפחתת היקפי הבינוי הנדרשים לישימות כלכלית בפרויקט מורכב זה.

במסגרת התוכנית יפונו וייהרסו המבנים הקיימים ובמקומם יוקמו 3,467 יחידות דיור חדשות בבנייה חדשה ואיכותית המשלבת מגדלים עד 40 קומות עם מבנים מרקמיים, לצד הקמת שני בתי ספר חדשים ופיתוח תשתיות ציבוריות מלאות. הגישה התכנונית החדשנית מאפשרת שילוב של שני טיפוסי בינוי עיקריים: האחד הוא בנייה מגדלית: מגדלי מגורים גבוהים במיוחד, אשר יגיעו לגובה של עד כ-40 קומות (לפחות 145 מטרים), והשני הוא בינוי מרקמי, עם מבני מגורים בגובה נמוך יותר של עד 10 קומות, המשתלבים עם הרקמה העירונית הוותיקה.