חיוך
צילום: Church of the King / Unsplash

חיוך רציונאלי בימי קורונה - תהליך איזומורפי שעובר על העולם כולו

ההתנהגות שמאפשרת לנו לשמור מרחק מאחרים ויחד עם זה להיות אדיבים ופתוחים לצורכיהם של אותם אחרים בדיוק, מקבלת משנה חשיבות בעידן הקורונה משום שהיא מאפשרת לנו לקיים חיים קהילתיים שהם גם בטוחים וגם נעימים

כמידי יום יצאתי אתמול בבוקר לטייל סביב השכונה עם בני הצעיר בן ה-5. חשבנו להתאוורר קצת מהישיבה המתמשכת בבית. בעודנו צועדים ומשוחחים על החשיבות שבשמירת מרחק, שמתי לב שכמונו גם האחרים מחייכים האחד לאחר ומברכים בברכת בוקר טוב, אולם יחד עם זה מייצרים קשת במסלול ההליכה שלהם על מנת שלא להתקרב זה לזה יותר מידי. דומה שהחיוך הזה שבא בו זמנית עם שמירת מרחק משקף דפוס התנהגות שהתפתח זה מכבר במציאות הגלובלית בה אנו חיים, אולם עכשיו, בעידן הקורונה, הוא מקבל משנה תוקף. ארצה לייצג את דפוס ההתנהגות הזה על ידי המושג "חיוך רציונלי".

 

בואו נחשוב יחד איפה אנחנו נתקלים בחיוך הרציונאלי. אני מניח שרבים מכירים את הפנִיה "תודה שתִדלָקת אצלנו, מקווים לראותך שוב" שנאמרת בדרך כלל בנימה מקצועית שמלווה בחיוך. קוראי ביזפורטל מכירים גם את בני הדודים של הפנייה הזו, "שמח להיות לך לעזר, אני שמח לעזור, או שמחתי לעמוד לשירותך", ועוד מיני משפטים מסוג אלו שבהם נותני שירות נדרשים להציג את עצמם כסוג של "משרתים שמחים". המשרתים השמחים הללו הם, למשל, מלצרים ומארחות במסעדות, דיילות ודיילי אוויר ונותני שירות טלפוני, שם החיוך לא נראה לעין אולם מועבר בדרך של דיבור ידידותי (לעיתים ידידותי מידי, כזה שנוקב בשמו הפרטי של הלקוח בקצב הסטקאטו).

 

השילוב הזה שבין נימה מקצועית, שאכנה אותה כאן רציונאלית, לבין נימה מחויכת מעסיק אותי זמן רב. שמתי לב שעל מנת שהתקשורת שלנו עם אחרים (לא רק כנותני שירות) כיום תהיה אפקטיבית, אנחנו נתבעים לאמץ דפוס תקשורת שמשלב רציונאליות עם אמוציונליות, כזה שמבטא גישה עניינית ומכוונת מטרה אולם בתוך מסגרת מחויכת. כלומר, עלינו להיות גם וגם. גם ענייניים ומקצועיים וגם נעימים וחייכנים - עלינו לאמץ את מה שאני מגדיר בטור זה "חיוך רציונאלי".

 

אני רוצה לטעון שהחיוך הרציונאלי הוא ביטוי לתהליך איזומורפי, הומוגני, כללי שעובר על העולם כולו. הוא מהווה הצגה עצמית של הגלובליות התרבותית ששוטפת את כולנו. הגלובליות הזו מבהירה למדינות, לארגונים וליחידים שאם ברצונם להיות שחקנים לגיטימיים ואפקטיביים במרחב הציבורי עליהם לאמץ התנהגות רציונאלית, מחושבת ומקצועית ויחד עם זה מחויכת, כזו שמשקפת שוויון, רגישות והיענות לאחרים.

 

אנסה להעמיק קצת יותר במושגים התנהגות רציונאלית והתנהגות המחויכת. התנהגות רציונאלית מבטאת מודלים מערביים, מודרניים שמכוונים להתנהגות בהתאם לתכנון, לסדר ולארגון מוקפדים, למשל אלו שהסוציולוג ג'ורג' ריצ'ר מצא להם ביטוי במסעדות המזון המהיר של מקדונלדס. בעזרת המונח "מקדונליזציה" של החברה, ריצ'ר טוען שהמודלים האלו מנחים כיום לא רק את מקדונלדס. הם השתלטו והם ממשיכים להשתלט על יותר ויותר סקטורים לא רק בחברה האמריקאית אלא גם בעולם כולו.

ראו למשל את הדרך הטכנית והיעילה שבה אנשים מארגנים אירועים פרטיים כמו חתונה. החתונה של היום מאורגנת ומתוכננת בדרך קפדנית והיא עומדת במידה רבה בהתאם לעקרונות התנהגות שמופצים על ידי ארגונים כמו מקדונלדס שכוללים יעילות ("efficiency") שבאה לביטוי בארגון העבודה בדרך החסכונית ביותר להשגת המטרות הרצויות; ודאות ("predictability") שכוללת פעולה בהתאם לחוקים והסדרים המאפשרים לנו לדעת איך יתנהגו המשתתפים; חישוביות ("calculability"), כלומר כימות של כל הפעולות הנעשות במסעדה נתונה; ושליטה על-ידי טכנולוגיות לא אנושיות ("control") שמשמעותן הכוונה של הפעילות על-ידי מערכת של חוקים ברורה ועל-ידי חלוקת עבודה מוגדרת. 

 

המונח התנהגות מחויכת משמש לי בטור זה כמטאפורה לפרקטיקות כמו ביזור והאצלת סמכויות שהן דומיננטיות מאוד בסביבות חברתיות שבהן נרטיבים דמוקרטיים וליברליים הם מקובלים ולגיטימיים. למשל, בסביבות חברתיות 'מרובות קולות' שתובעות ממי שמעוניין להתקבל חברתית להיות מודע לפוליטיקות של זהויות ולאמץ שיח מגוון שמבטא רגישות לאחרים. סביבות אלו מצמיחות עולם של מושגים שמעניק עדיפות ליחסים בין-אישיים המבוססים על שיתוף ושוויון, העצמה של אחרים, האצלת סמכויות, תכנון משותף, ביזור, השטחה של מבנים ארגוניים וחברתיים ומכוונות ללקוח.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

את השילוב בין ההתנהגויות הרציונאלית והמחויכת, שאני מגדיר כאן במונח חיוך רציונאלי, אפשר למצוא בתביעה ממדינות המעוניינות להסתגל לתנאי הגלובליזציה לאמץ, כפי שטוען הסוציולוג אנתוני גידנס, מודלים דמוקרטיים ומשתפים שכוללים רעיונות כמו ביזור סמכויות והאצלת סמכויות, לצד "יעילות מנהלית". למשל, אימוץ של הסדרים כמו זכויות אזרח, רווחה ואוטונומיה של יחידים, לצד אימוץ של תכונות ביורוקרטיות שמטרתן השגה של יעילות ואפקטיביות.

במישור היחסים שבין מדינות או בין מדינות לארגונים לא מדינתיים (NGO) אפשר כמדומני למצוא ביטוי לרציונאליות המחויכת בשימוש שעושים גופים אלו בשפה משתפת ורב-תרבותית ויחד עם זה לא מתפשרת בכל הקשור לאינטרסים אותם ברצונם להשיג. למשל, גופים גלובליים כמו הבנק העולמי, ארגון הסחר העולמי וקרן המטבע העולמית מטיפים לפתיחות ולליברליזציה, כלומר לחשיבה התומכת בשבירה של מבנים ביורוקרטים ובראשם המדינה (על שוק ההון למשל) ויחד עם זה מפעילים את סמכותם בצורה אסרטיבית מאוד שבצידה ענישה מחמירה כלפי כל מי שלא פועל בהתאם לעקרונות כלכליים של תכנון, יעילות ואפקטיביות.

 

ברמה הבין-אישית אנו מוצאים את החיוך הרציונלי בשימוש שיחידים עושים בשפה משתפת, רגישה לאחרים ותקינה מבחינה פוליטית, אולם יחד עם זה פורמאלית, מעשית ואסרטיביות. ביטוי לכך אפשר למצוא בטווח רחב מאוד של תחומי החיים היומיומיים שלנו כמו הוראה, חינוך, הורות, הדרכה וניהול. בכל אחד מתחומים אלו, כך מסבירים לנו, התנהגות 'נכונה', יעילה ואפקטיבית, מחייבת אימוץ של תכונות כמו הקשבה, שיתוף, יצירתיות ויכולת להעניק מרחב ואוטונומיה לאחרים, יחד עם תכונות כמו תכנון, חסכנות, הצבת גבולות ופעולה לפי כללים וחוקים. היכולת ליישם את שתי האוריינטציות, כך מוסיפים ומסבירים לנו, תוביל להצלחה בחיים - לחיים יצירתיים ואפקטיביים. האם לא כך רבים מאתנו מחנכים את ילדינו? כלומר, אנחנו משתדלים לעזור להם להיות בו זמנית גם מתוכננים, יעילים ומכווני מטרה וגם נעימים, אדיבים ורגישים לאחרים.

 

דומני שהתנהגות הגזורה ממטאפורת החיוך הרציונלי מקבלת משנה חשיבות בעידן הקורונה משום שהיא מאפשרת לנו לקיים חיים קהילתיים שהם גם בטוחים וגם נעימים. כלומר, היא מאפשרת לנו לשמור מרחק מאחרים ויחד עם זה להיות אדיבים ופתוחים לצרכיהם של אותם אחרים בדיוק.

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    [email protected] 29/03/2020 09:40
    הגב לתגובה זו
    כמו במאמרים קודמים. משולבת התנהגות מסוימת, החיוך בין זרים שיצאו לשאוף אוויר, במכלול התנהגות ותופעות כלל עולמיות
  • 6.
    רבקה לנג 27/03/2020 16:52
    הגב לתגובה זו
    מאמר נהדר, המאפשר לנו להבין התנהגות יומיומית בעצם כהתנהגות גם של ארגונים. אשמח לקרוא עוד בנושא ונאחל ליום שאחרי הקורונה
  • 5.
    דירה=קורת גג 27/03/2020 14:21
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 4.
    דירה=קורת גג 27/03/2020 14:19
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 3.
    ולצערנו בתרבות המערבית זה כל דפוס הקיום הנדרש והנח 27/03/2020 14:08
    הגב לתגובה זו
    ולצערנו בתרבות המערבית זה כל דפוס הקיום הנדרש והנחמד בספרים: חיוך מעושה, מילות נימוס שלא מתכוונים אליהן, מילות ברכה גם אם חשים ההיפך המוחלט ושאר מריעין בישין שעושים בלא שום כיסוי נפשי או רגשי. רק כדי שהם יחשבו. וכולנו יודעים שהם יודעים שהכל פייק אחד גדול. נימוס עאלק.
  • 2.
    עדי אלקיים 27/03/2020 13:51
    הגב לתגובה זו
    חשוב לישם את תוכן הכתבה
  • 1.
    לרון 27/03/2020 09:56
    הגב לתגובה זו
    אופטימי ונכון,רק מתעלם מהאלימות התיקשורתית הפוליטית והאינטרנטית,זו המוציאה מהאדם את החלק הכי אלים שבו...
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.