"מסחר" במט"ח: באיזה צד תבחר, השקעה או הימור?
ג'סי ליוורמור, מי שנחשב לאגדה כסוחר מניות ואחד הספקולנטים הגדולים בכל הזמנים, הנחיל לנו בספרו "זיכרונותיו של סוחר מניות מוול סטריט" , שראה אור בשנת 1923 תובנות רבות לגבי אופי והתנהגות השווקים, שיטות מסחר ועוד.
בספר, מתאר ליוורמור, כיצד בתחילת דרכו היה סוחר דרך מה שכינה "מכבסות". בתי השקעות וברוקרים המבצעים עסקאות עבור לקוחותיהם מבלי להוציא את העסקאות לפועל בשוק האמיתי. כאשר כל מטרתם היא שהלקוח יפסיד את כספו מתנודות קטנות ואקראיות בשוק. לאחר זמן מה, כשהבין ליוורמור את ה"שיטה" והחל לסחור בהיקפים גדולים ואף להרוויח, עזב את ה"מכבסות" והחל לסחור דרך ברוקרים בוול סטריט.
מאז ועד היום שינו ה"מכבסות" את פניהן וצורתן, אך העיקרון נשאר דומה.
כוונתי לשלל חברות המסחר במט"ח שצצו בשנים האחרונות כפטריות אחרי הגשם. כל אדם יכול בקלות יחסית להוריד "אפליקציה" למסחר לטלפון הנייד, ולקחת איתו את מכונת ההימורים בכיס לכל מקום. ההפקדה לחשבון המסחר פשוטה וידידותית (בדר"כ בכרטיס אשראי) והדרך אל העושר סלולה לכל.
נציין ראשית, כי תנועות מט"ח הינן אקראיות לגמרי בטווח הקצר. אין שום מודל מתמטי מוכח כזה או אחר שעלול ליצור יתרון סטטיסטי לסוחר. כאמור, הסיכוי לתזוזה מעלה או מטה בצמד מטבעות כזה או אחר בזמן הקרוב, הוא סימטרי, אקראי לגמרי ושקול במידה רבה מאוד לניחוש היכן ייפול הכדור ברולטה, על הצבע השחור או האדום.
להבדיל מהכדור ברולטה, שם הסיכוי שואף ל-50% (מדוע שואף? הספרה 0 הינה חסרת צבע ובאולמות קזינו מסוימים קיים בגלגל גם המספר 00). כאן המהמר מפסיד והברוקר מרוויח את הפער בין שער הקניה למכירה עוד בטרם יצאה הפוזיציה לדרך. על כל האמור עד כה, נוסף נדבך חשוב שפועל בעיקשות נגד השחקנים, המינוף.
כיום, מאפשרים הברוקרים מינופים עצומים של עד פי כמה מאות. כלומר, הסיכוי למחיקת ההון העצמי גבוה מאוד , גם במקרה שצדקת בכיוון, אך תנודה קלה בדרך לשם, מוחקת את השחקן ולא מאפשרת לו להיווכח אם צדק או לא. חשוב עוד לציין, כי חלק מהברוקרים נמצאים בבעלות חברות זרות ומפוקחים ע"י רשויות זרות.
בפועל, קיים פער תהומי בין אופי הפיקוח על חשבונות מסחר כדוגמת אלו לבין החשבונות בחברי הבורסה או הבנקים הישראליים. נציין כי תיקון 42 לחוק רשות ניירות ערך דן בזירות מסחר אלטרנטיביות, בדרישות הון עצמי, בטחונות ונכסים נזילים להם נדרשים הברוקרים כתנאי לקבלת רישיון .
שילוב של כל מה שנאמר, מביא למסקנה כי ה"מסחר" במט"ח במינופים, שקול להימור לכל דבר, ובעל סיכויים יחסית נמוכים. הוסיפו לזה את המרווח בין שערי הקניה למכירה, את האקראיות בתנועות השוק ותקבלו הימור בעל יחס סיכון - סיכוי גרוע במיוחד, היתרון היחידי - זה חוקי! אם תרצו גם להרוויח כסף מהרעיון, חברות רבות בתחום הונפקו ונסחרות בבורסות בעולם. זכרו כי תמיד עדיף להיות ה"בית".
- 7.נועם 31/10/2013 12:41הגב לתגובה זו"תנועות מט"ח הינן אקראיות לגמרי בטווח הקצר. אין שום מודל מתמטי מוכח כזה או אחר שעלול ליצור יתרון סטטיסטי לסוחר" וואלה? ולהבדיל מהטווח הקצר יש לך מודל מתמטי מוכח שיוצר יתרון סטטיסטי לסוחר בטווחים יותר ארוכים? הוכחת קיומו של יתרון סטטיסטי אפשר להסיק מקיומם של סוחרים רווחיים באופן עקבי לאורך שנים. מספיק לשים לב שהביצועים של מגדל שוקי הון לא הראו שיש למודל ההשקעות שלהם יתרון סטטיסטי עקבי לטווח ארוך - ומנגד, יש כמה וכמה סוחרים ואלגוריתמי מסחר שסוחרים בטווחים קצרים ומפגינים רווחיות עקבית לאורך תקופה ארוכה. נכון, 90% מהסוחרים מפסידים, אבל זאת ההתפלגות גם בקרב פותחי המסעדות. פתיחת עסק היא תמיד הימור בסיכון גבוה, אבל הסיכון שונה בהתאם לרמת המקצוענות של המהמר.
- 6.איתן מרדכי 31/10/2013 09:29הגב לתגובה זוזה בהחלט זירה של מהמרים אני כן מאמין במסחר לטווח ארוך ומינוף נמוך שאלה אישית , אתה במקרה אח של ששי וניר ? נולדתי בקרית ביאליק
- רונן קפלוטו 31/10/2013 10:03הגב לתגובה זובן דוד
- יעקב ויינשטיין 31/10/2013 15:35זה חשוב לי בן דוד מצד אמא או אבא?
- 5.טור מצוין. תודה. (ל"ת)esheytan 30/10/2013 22:47הגב לתגובה זו
- 4.צודק הסיכוי הוודאי כמעט להפסיד כסף הימור מט"ח (ל"ת)22 30/10/2013 21:09הגב לתגובה זו
- 3.ב 30/10/2013 16:52הגב לתגובה זולא הבנתי מה לא חוקי במסחר אוטומטי דרך ברוקר מט"ח האם הוא רווחי או כדאי לאורך זמן ומתאים לכולם זו שאלה טובה, אבל חוקי הוא בוודאי
- 2.דרור 30/10/2013 16:16הגב לתגובה זוכותב המאמר טוען בכותרת שמסחר אוטומטי איננו חוקי.
- 1.רגולציה נזק! 30/10/2013 14:06הגב לתגובה זו1. למנוע פרסום של מוצרים כאלה - כי הם נחשבים להצעת השקעה. 2. להקל את הרגולציה הבלי שפוייהעל השוק
- רונן קפלוטו 30/10/2013 14:45הגב לתגובה זוצודק במאה אחוז
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
