
הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם
מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג.
אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?
מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף.
הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.
זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא
בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה.
- מתכוננים ל-2026: פחות טראמפ, יותר סין?
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.
בתכנון המטוס הושם דגש על בטיחות ונעשה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת ותקשורת שלא קיימות בשום כלי תחבורה אזרחי אחר. טיסותיו הן אירועים ביטחוניים מסובכים ומתוקצבים מאוד, עם שמירה צמודה של צוותים מיומנים, מסלולים מתוכננים מראש, ומערכות הגנה סודיות שחלקן נחשבות לסודיות ביותר במערכת הביטחון של ארה"ב.
נכון לכהונתו של טראמפ, המטוס שלו כולל שטח מחיה ענקי של מעל 370 מ"ר, בו חדר שינה, חדר כושר, מטבח מפואר, חדר אוכל וחדרי ישיבות גדולים שמהם הינו מנהל את ענייני המדינה גם במעופו. המטוס מצויד ב-87 קווי טלפון נפרדים, כולל קווים מוצפנים, שהנשיא יכול להשתמש בהם מכל מקום בעולם תוך כדי טיסה.
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
לעיתים, כשסגן הנשיא ואנס טס לחו״ל במקביל לנשיא, לעולם הוא והנשיא טראמפ לא יטוסו באותו מטוס מטעמי ביטחון ואז המטוס השני יוכרז כאייר פורס 2 ובו יטוס סגן הנשיא. בנוסף, לסגן הנשיא מטוס אייר פורס 2 משלו, בואינג C-32 שהוא גירסה משופרת של מטוס בואינג 757-200. גם מטוס זה מאובזר באמצעי הגנה ומצויד בחדרי דיונים ותקשורת בדומה לאייר פורס 1.
המטוס האישי הראשון של טראמפ
טראמפ, כאיש עסקים דינמי, זכה לפרסום רב עוד לפני כניסתו לפוליטיקה והכיר היטב את עולם המטוסים הפרטיים והיוקרתיים. ברשותו של טראמפ גם מטוס פרטי משלו המכונה "Trump Force One", שם חיבה פרטי שיש בו הד ל-Air Force One. מדובר במטוס בואינג 757 שנמצא ברשותו עוד לפני כניסתו לנשיאות.
במהלך מסע הבחירות שלו ב-2016, טראמפ השתמש באותו מטוס כבסיס נייד לנאומים ואירועים, והפך את המטוס לסמל לנוכחותו התקשורתית האגרסיבית. טראמפ השקיע במטוסו הפרטי שיפורים נרחבים שכללו סידורי נוחות ושדרוגים טכנולוגיים, כדי לעורר תשומת לב גם מבחינת תדמית וגם לתפקוד המשלב בין עבודה לפנאי.
כאשר טראמפ נבחר לנשיאות, הוא זנח את המטוס העסקי שלו ועבר לטוס באייר פורס 1 הרשמי. בדומה לכך, במהלך ביקוריו השונים בעולם, המטוס משמש כמקום בו מתקיימות לעיתים פגישות דיפלומטיות, הצגת חדשות, ואפילו שידורים חיים. במבצע שחרור החטופים בישראל בחג הסוכות 2025, טראמפ צפה ישירות מהמטוס במהלכו המורכב של השחרור עד לנחיתתו בישראל.
ראשית הדרך - המטוסים הנשיאותיים הראשונים
הרעיון למטוס אישי לנשיא נולד עוד במאה ה-20, כשהמלוכה הבריטית הייתה הראשונה להחזיק מטוס רשמי לשימוש ראש המדינה שלה כבר החל מ-1919 לטיסה לוועידת השלום בפריז. הנשיאים האמריקאים הראשונים לא עשו שימוש בטיסות במטוס קבוע. בתקופת מלחמת העולם השנייה, הנשיא רוזוולט השתמש במטוסי בואינג 314 ששימשו גם לטיסות טרנס-אטלנטיות סדירות.
בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה החלה ארה"ב לפתח כלי טיס ייעודיים לנשיא, זאת בשל הצורך לנייד את ראש המדינה במהירות עם מינימום סיכונים ביטחוניים.
בשנת 1953 נכנס לשירות מטוס בואינג 707 שנקרא במקור SAM 970, ומאוחר יותר קיבל את הכינוי SAM 26000. מטוס זה היה הראשון שקיבל את הכינוי המפורסם "אייר פורס 1" כשהנשיא טס בו. המטוס ליווה נשיאים כמו אייזנהאואר וג'ון קנדי במהלך תקופות קריטיות כמו המלחמה הקרה ונאומי שלום היסטוריים. הוא כלל ציוד תקשורת מתקדם, אבל בהשוואה למטוס כיום, היה בסיסי יחסית.
מטוס גיבוי נוסף, SAM 27000, נכנס לשירות ב-1972 והיה זה ששימש את הנשיא רונלד רייגן ונשיאים שבאו אחריו. כיום הוא המטוס המוצג במוזיאון הנשיאותי על שמו.
הדור החדש של המטוס הראשון של ארה"ב
כדי לעמוד בדרישות המאתגרות של צורכי נשיא ארה״ב, הוכנסו לשירות מטוסי בואינג 747-200B מסוג VC-25A, שמכונים אייר פורס 1. מטוסים אלה עברו שדרוגים מקיפים שכוללים יכולות תדלוק אווירי, מערכות הגנה מתקדמות כולל הגנה מפני טילים ומערכות תקשורת חסינות לתקלות ולהאזנות. שטח הפנים שלהם כולל חדר שינה, חדר כושר, מטבח משוכלל וחדרי ישיבות נרחבים.

מטוסים אלה שומרים על יכולת טיסה של יותר מ-14 שעות ללא עצירת תדלוק, ועם מטוסי תדלוק נוספים, יכולים להישאר באוויר כמה ימים ברצף בעת הצורך.
בדומה למטוסי מלחמה מתקדמים, אייר פורס 1 מצויד במיגון מיוחד כנגד פעימות אלקטרומגנטיות (Electro Magnetic Pulse – EPM) לשרידות בהתקפה גרעינית היוצרת פולסים אלקטרומגנטיים רבי עוצמה המשמידים או משתקים מערכות חשמל ותקשורת על ידי יצירת זרמים מהירים של מתח גבוה.
החלוקה הפנימית של המטוס בנויה כך שהנשיא יוכל לנהל את ענייני המדינה מכל מקום במטוס, עם יכולת לקיים פגישות וידאו, שידורי חדשות, רפואה ומענה רפואי במטוס ואפילו אפשרויות ניהול משברים בקנה מידה עולמי בזמן אמת.
כך ינהל הנשיא משברים באוויר, במקרה הצורך
המטוס מוגן ממתקפות סייבר, כמו גם נושא מערכת הגנה אלקטרונית שתאפשר לו להימנע מפגיעת טילים מונחים. המטוס יכול לנהל שיחות מוצפנות עם כל חלקי העולם, כולל עם צוללות גרעיניות ומוסדות ממשלתיים בכל עת. בנוסף, המטוס מלווה לעיתים במטוסי קרב להגנה מיטבית וכמחווה של כבוד.
טראמפ, בטיסתו האחרונה לישראל ובהמשך למצרים, בכניסתו למרחב האווירי בדרכו לשארם א שייח׳, לווה בשישה מטוסי F-16 מצריים כאות כבוד.
חיל האוויר האמריקאי מתכנן להחליף את זוג מטוסי ה-VC-25A בדגם חדש, מבוסס בואינג 747-8 שקיבל טראמפ כמתנה מקטאר. במטוס יותקנו טכנולוגיות משודרגות יותר, מערכות אבטחה וטווח טיסה מוגבר.
טראמפ הנחה את צוותי השיפוץ לסיימו בשנת 2026. בסופו של דבר, לאור מורכבות השיפוץ, הדגם החדש צפוי להיכנס לשימוש רק בסוף שנות העשרים של המאה ה-21 ולהמשיך את מורשת המטוס שהפך לסמל עולמי של עוצמה, שליטה ומנהיגות.
הכותב הוא מהנדס בכיר, מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר
- 3.משה ראשלצ 17/10/2025 17:17הגב לתגובה זונגד גורמי המהפכה בגץ יועמשית ו 443אוסף אנטי דמוקרטים הבנתם
- 2.מאיר 1 17/10/2025 10:21הגב לתגובה זוצריכה להסתפק במטוס הקטן של חיל האוויר
- 1.בא 17/10/2025 05:54הגב לתגובה זוכבר מספר אחד בעולם חחח...אתם חיים בסרט ישן ...בארהב מייצרים עכשיו רק מכשירים פיננסיים.

לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
מדינת ישראל מעולם לא היתה ריבונית לגמרי, כשלאורך עשרות השנים האחרונות היא תלויה בסיוע צבאי ואזרחי אמריקני. אולם אם עד לאחרונה אזרחי המדינה העדיפו להעלים עין ממציאות זו, הרי שבשבועות האחרונים התלות והעדר הריבונות והעצמאות הפכו לבוטות יותר, כאשר ממשל
טראמפ כפה הסכם הפסקת אש ברצועת עזה ומפקח עליו בקפדנות, בשלב זה, ממתקן צבאי אמריקני בקרית גת.
אולם יש תחום נוסף, קריטי למשק, שמעולם לא היה בריבונות ישראלית: משק הגז הטבעי. בשניים וחצי העשורים מאז התגלו מאגרי גז ראשוניים וביותר מ-15 השנים מאז התגלה
מאגר תמר, התלות הישראלית בחברות אמריקניות להפקת הגז הטבעי ובממשל האמריקני לאסדרת משק הגז הטבעי, היתה מוחלטת.
אמנם בשנים האחרונות, משק הגז הטבעי הישראלי, שהוא בעל חשיבות אסטרטגית למדינה, הפך למערב פרוע. אבל עדיין יש בו שריף אחד, השולט בשקט בכל
הנעשה, ענקית האנרגיה שברון. אקדוחנים אחדים, אמנם נלחמים על הפירורים, שעדיין שווים מיליארדי דולרים לאורך השנים ועושים כותרות, אבל חשיבותם לפיתוח משק הגז אפסית. אלי כהן, שר האנרגיה, הודיע לפני שבוע על התנגדותו לאשר את החוזה החדש ליצוא הגז למצרים, עד שיוסדרו
עלויות גז נוחות לשוק המקומי, אבל אף אחד אינו מתייחס אליו ברצינות. רה״מ, בנימין נתניהו, נפגש בשבוע שעבר עם נציגי שברון כדי לפתור את המשבר, דווח בדה מרקר. מר כהן לא הוזמן לפגישה. הבעיה תיפתר בקרוב וההסכם ייחתם.
מבני הבעלות על מאגרי לוויתן, כריש
ותמר הינם יציבים, מבנה הבעלות על תמר פטרוליום, המחזיקה בכ-17% ממאגר תמר, משתנה חדשות לבקרים, כאילו היה מדובר בגן שעשועים. וכך, קבוצה אקלקטית של משקיעים, חלקם זרים, מבקשת להגדיל את רווחיה על חשבון הציבור הישראלי (ואין לה כל עניין בהשקעות ובפיתוח משק הגז). מכאן
הידיעות שהתפרסמו לאחרונה על סירובם של משקיעים בתמר פטרוליום, ובהם גם ישראמקו, לחתום על הסכם הספקת גז חדש מול חברת החשמל, שאמור היה להוזיל את הגז וכתוצאה מכך את עלות החשמל, כבר בשנים הקרובות. להערכתם מחירי הגז הטבעי בשנים הקרובות יעלו. במידה והערכה זו תתגשם,
הרי שתהיה בכך פגיעה קשה בציבור הישראלי, שלבד מכך שאוצרות הטבע שייכים לו, הוא גם ממן את פעילות הפקת הגז בסכומים לא ידועים, באמצעות מתן הגנה ביטחונית למתקני הפקת הגז בים התיכון. בנוסף, חברות האנרגיה חדלו מלבצע חיפושים אחר מאגרי גז נוספים, ומנסות להגביר את קצב
ההפקה, כך שלפי הערכות מלאי הגז במאגרים הישראליים יאזל בתוך כ-20-25 שנים. אזילת הגז תציב את המשק הישראלי בפני משבר אנרגטי חמור, מאחר שעד שיאזל הגז הטבעי, חלק ניכר מפעילות המשק תוסב לגז טבעי. יבוא גז טבעי לישראל, בתצורת LNG, צפוי להיות יקר ויגדיל באופן ניכר
את העלות שתוטל על משקי הבית ועל עסקים מקומיים. הוא גם יגדיל את רווחי החברות שייבאו את הגז, שלפחות בחלקן שותפות כיום להפקתו, למשל שברון.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- הבנקים מתעשרים, ולעזאזל משבר האקלים; הגדילו מימון לקידוחי נפט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
(כמובן שאנחנו בפתח עידן האנרגיה הירוקה, אבל לישראל אסור בשלב זה לוותר על האופציה של שימוש בגז טבעי בעשורים
הקרובים).
נובל אנרג׳י, החברה האחראית לתגליות הגז הגדולות של ישראל, היתה חברת אנרגיה בינונית. אולם מאז נרכשה ע״י שברון, קבוצת האנרגיה השניה בגודלה בארה״ב, בסוף 2020, השתנה לגמרי מבנה השליטה בשוק הגז הטבעי המקומי. שברון מחזיקה כיום בכ-40% מתמר וב-25%
מלווייתן, ומשמשת כמפעילה של שני המאגרים וכך מנופי השליטה שלה בשוק הגז המקומי הינם בלתי מוגבלים. אם לנובל אנרג׳י היו מהלכים מוגבלים בממשל האמריקני, הרי ששברון היא חלק אינטגרלי מהממשל, שענקיות האנרגיה תמיד נעזרו בו והוא נעזר בהן לפעילות ושליטה בשווקי האנרגיה
העולמיים, ראו איום הנוכחי לפלישה אמריקנית לוונצואלה, ממפיקות הנפט הגדולות בעולם. ניסיון של ממשלת ישראל להגביל את יצוא הגז הטבעי, ידווח מיידית לבעל בריתה של שברון, דונלד טראמפ, שיורה לבנימין נתניהו, או לכל ראש ממשלה אחר, להימנע מהגבלת היצוא.
