הנאסד"ק נפל 2%; סולאראדג' צללה 18%, אנבידיה 5%; טבע זינקה 12%
הלילה לאחר המסחר - דוחות פייפאל, שופיפי, קוואלקום, אוקסידנטל ועוד
מאקרו
פיץ' מורידה את דירוג החוב לטווח ארוך של ממשלת ארצות הברית ל-AA+ - "הידרדרות פיסקלית צפויה בשלוש השנים הבאות", "הידרדרות הסטנדרטים של הניהול", ו"החלטות של הרגע האחרון" בנוגע לתקרת החוב היו מהגורמים להורדת הדירוג, לראשונה מאז שנת 2011. שרת האוצר יילן: "אני מאוד לא מסכימה עם הדירוג של פיץ'"; הסיכוי לפשיטת רגל אמיתית של ארצות הברית? אפסי עד לא קיים. מה קרה לשווקים לאחר הורדת הדירוג של ארה"ב ב-2011? בטווח הקצר - השווקים נפגעו. בטווח הארוך - המשקיעים נותרו רגועים. האם זה מה שיקרה גם הפעם? "צפי לירידה מוגבלת בלבד בגירעון של ממשלת ארה"ב לכ-6% תוצר ב-2024" - כך אומר הכלכלן הראשי של בנק לאומי גיל בפמן; גם רונן מנחם מבנק מזרחי טפחות טוען ל"השלכות מוגבלות למדי של ההודעה עצמה". לא רק מיזוגים והשתלטויות: כיצד עובד תחום מדפסות התלת מימד? שלל ניסיונות ההשתלטות על חבחרת סטרטסיס הישראלית, עשויים לטלטל את שוק מדפסות התל מימד העולמי; מה הטכנולוגיה מאחורי התחום, מי החברות המובילות בו וכיצד הוא יראה ביום שאחרי? גם הניתוח הטכני קובע: יש פוטנציאל במדדים בארץ ובמניות ישראליות. מי מעניינות? אלו השקעות ישראליות מעניינות מצאתי ומה מנבאים השווקים לישראל? מה אפשר לומר על אודיוקודס, מובילאיי ועוד?מניות במרכז
SoFi SOFI TECHNOLOGIES מקבלת מחיר יעד חדש - לפי הערכת האנליסטים, שוק היעד של SoFi עומד על בין 350 מיליארד ל-400 מיליארד דולר (לכתבה המלאה) המנהל הלאומי לבטיחות בדרכים בוחן בעיית היגוי בטסלה TESLA INC - מדובר בהערכה ראשונית של התקלה, עדיין לא ברור האם הסיפור יתפתח לחקירה מלאה והאם מדובר בסיכון בטיחותי (לכתבה המלאה) אקסון EXXON MOBIL רוצה להיכנס לעסקי הליתיום - למה אולי זה לא רעיון כזה טוב? - החברה נמצאת בשיחות כדי לספק ליתיום ליצרניות הרכבים, האם עסקי הליתיום בכלל יועילו לענקית הנפט או שאולי בכלל עדיף לה לחפש הזדמנויות בעולם החשמל? (לכתבה המלאה) חברת AMD ADVANCED MICRO DEVICES צופה רבעון רביעי חזק והשקת שבב AI - ברבעון השני החברה עקפה את הצפי, התחזית לרבעון השלישי דווקא חלשה אבל AMD רוצה לפתוח מבערים ולקרוא תיגר על השבבים של אנבידיה: "ההתעסקות שלנו ברבעון ב-AI גדלה יותר מפי 7" אמרה המנכ"לית סו. דיווח: סופטבנק תנפיק את Arm בחודש הבא לפי שווי של 60 מיליארד דולר - ההנפקה הגדולה של השנה? מניות חברת השבבים הבריטית, שבבעלות קונצרן ההשקעות היפני צפויות SOFTBANK CORP ADR להתחיל להיסחר בנאסד"ק כבר בחודש בקרוב; סופטבנק תבקש לגייס במסגרת ההנפקה סכום של בין 8 ל-10 מיליארד דולר, שיסייע לה להתמקד בעסקי הליבה שלה. ישנה את עולם המוזיקה? מטא META PLATFORMS משיקה כלי ליצירת מוזיקה באמצעות AI - ענקית הטכנולוגיה השיקה היום את AudioCraft, כלי ליצירת קטעי מוזיקה ואודיו באמצעות בינה מלאכותית, המבוסס על שלושה מודלים שנועדו לפתור אתגרים שונים בכל הקשור ליצירת הקטעים. מניות ענקית בתי המרקחת הקמעונאיים CVS CVS HEALTH CORP עולה במסחר לאחר שהחברה דיווחה על רווח של 2.21 דולר למניה על הכנסות של 88.9 מיליארד דולר. אנליסטים בוול סטריט ציפו לרווח של 2.11 דולר למניה על הכנסות של 86.5 מיליארד דולר. מניית Norwegian Cruise NORWEGIAN CRUISE יורדת במסחר לאחר שהחברה פרסמה תחזית חלשה מהצפוי לרבעון השלישי. עם זאת, חברת הספנות גברה על הציפיות של וול סטריט. סוסקהאנה הורידה את דירוגה של מניית Norwegian לנייטרלי מחיובי. היא שמרה על מחיר יעד של 17 דולר למניה, מה שמצביע על ירידה של 12.4%. סטארבקס STARBUCKS דיווחה על מכירות חלשות מהצפוי ברבעון השלישי הפיסקאלי שלה. החברה דיווחה על רווח מתואם של 1 דולר למניה על הכנסות של 9.17 מיליארד דולר. אנליסטים ציפו לרווח של 95 סנט למניה על הכנסות של 9.29 מיליארד דולר. הפספוס בהכנסות נרשם למרות שבמכירות בסין פרחו.ישראליות בוול סטריט
רדוור רדוור מפספסת בדוחות - נפלה ב-17% - החברה מפספסת את ציפיות האנליסטים ונתנה תחזית חלשה, רשמה רווח למניה של 10 סנט, לעומת הצפי ל-14 סנט. ההכנסות עמדו על 65.61 מיליון דולר, בעוד הצפי היה להכנסות של 69.12 מיליון דולר (לכתבה המלאה) חברת 3D 3D SYSTEMS מאוד רוצה את סטרטסיס סטרטסיס . האולטימטום? משחקי מו"מ; לביזפורטל נודע: סטרטסיס תיתן תשובה ל-3D תוך חודש - כך על פי הערכות בשוק אחרי ש-3D הציבה דד ליין לסטרטסיס להודיע על קבלת עסקת המיזוג עד ה-4 באוגוסט, יום שישי הקרוב. לביזפורטל גם נודע כי למרות החשש של 3D ממריחת זמן - סטרטסיס אומרת למשקיעים שהיא תיתן תשובה לכל היותר בעוד חודש, אבל נדמה שההנהלה עדיין מעדיפה את דסקטופ. סולאראדג' סולאראדג' נפלה בעקבות תחזית חלשה מאוד - החברה עקפה את התחזיות ברבעון השני, אבל מעריכה נפילה בהכנסות ברבעון השלישי ל-900 מיליון דולר (אמצע טווח), בעוד האנליסטים ציפו להכנסות של 1.05 מיליארד דולר. הסיבה היא החולשה בארה"ב. פריון פריון נטוורק (US) עוקפת בשורה העליונה והתחתונה ומעלה את התחזית השנתית - החברה רשמה ברבעון השני של 2023 רווח מתואם של 84 סנט למניה על הכנסות של 178.5 מיליון דולר; צופה ב-2023 כולה הכנסות של 730-750 מיליון דולר ו-EBITDA מתואם של למעלה מ-167 מיליון דולר. סאפיינס סאפיינס (US) עוקפת את צפי האנליסטים - החברה רשמה ברבעון השני של השנה רווח מתואם של 33 סנט למניה על הכנסות של 128.4 מיליון דולר; צופה ב-2023 הכנסה שנתית של 511-516 מיליון דולר - מעל הצפי בשוק ל-510.6 מיליון דולר. קלטורה קלטורה עדיין לא רווחית אך מכה את הצפי ומספקת תחזיות טובות - חברת התוכנה הישראלית מדווחת על הכנסות של 43.9 מיליון דולר לצד הפסד מתואם של 3.2 מיליון דולר; צופה לסיים את הרבעון הקרוב עם הכנסות של 43.1 מיליון דולר (אמצע הטווח), מעל צפי האנליסטים המוקדם; אינטל מכרה את כל מניותיה בחברה.- 1.שלי 02/08/2023 20:39הגב לתגובה זולכוון 1800טבע זו מניה אחת שעולה או יורדת עשרות אחוזיםלא שווה 2600
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
