מה קרה לשווקים לאחר הורדת הדירוג של ארה"ב ב-2011?
רוח הרפאים של הורדת דירוג אשראי לארה"ב שוב הרימה את ראשה ושולחת התחלה של דאגה לשווקים הפיננסיים. החוזים העתידיים על הנאסד"ק יורדים כעת ב-1%, אחרי האזהרות האחרונות של Fitch הלילה והורדת הדירוג המושלם של ארה"ב, חשוב לשקף את ההקשר ההיסטורי של אירוע כזה. בשנת 2011, ארה"ב עמדה בפני הורדת דירוג האשראי הראשונה אי פעם, מה שגרר תגובות שוק משמעותיות המציעות תובנות חשובות למשקיעים ולקובעי מדיניות של היום.
ב-2 באוגוסט 2011, הקונגרס ה-112 של ארצות הברית הצביע בעד העלאת תקרת החוב של הממשל הפדרלי באמצעות חוק בקרת התקציב של 2011. מהלך זה, שנועד למנוע חדלות פירעון, הוביל במקום זאת לאירוע היסטורי: הורדת דירוג האמריקאי מ-AAA ל-AA+ ע"י חב' דירוג האשראי . Standard & Poor's (S&P) זו הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה שדירוג האשראי של ארה"ב הורד והרעיד את היסודות של השווקים הפיננסיים העולמיים.
תגובת השוק: העיתוי של הורדת הדירוג היה מכריע. החדשות הגיעו לשווקים ביום שישי אחרי סגירת המסחר והעניקו למשקיעים סוף שבוע שלם לעכל את ההשלכות. כאשר המסחר התחדש ביום שני שלאחר מכן, מדד S&P 500 חש מיד את ההשפעה, צנח ביותר מ-6% מ-1199 נק' ל-1119 נק'. ראוי לציין כי הורדת הדירוג התרחשה בתוך מצב שוק פגיע ממילא, לאחר שבועיים של מכירות כבדות.
בשוק המט"ח התגובה הייתה מעורבת. בתחילה, הדולר האמריקני חווה צניחה, המשקפת את חוסר הוודאות סביב הורדת הדירוג. עם זאת, תופעת הבריחה ל-חוף מבטחים התרחשה במהרה, שהובילה להתאוששות בשווי הדולר האמריקאי כאשר המשקיעים חיפשו מחסה בנכסים יציבים יותר.
- טראמפ מאשר לאנבידיה למכור שבבי H200 לסין תמורת 25% מההכנסות
- רמאקו מצטרפת למירוץ האמריקאי להפחתת התלות בסין במתכות הנדירות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השפעה על גיוס חוב: הורדת דירוג האשראי עוררה חששות לגבי עלות ההלוואות של ממשלת ארה"ב. דירוג אשראי נמוך יותר מרמז בדרך כלל על עלויות אשראי גבוהות יותר, מכיוון שהמשקיעים דורשים ריביות גבוהות יותר כדי לפצות על הסיכון המוגבר. עם זאת, למרות הציפיות לעליית עלויות האשראי, התוצאות המיידיות של הורדת הדירוג חשפו מגמה מנוגדת לאינטואיציה.
בניגוד לחוכמה המקובלת, אג"ח ממשלת ארה"ב עלו לאחר הורדת הדירוג, סנטימנט הבריחה לביטחון הכריע את החששות לגבי כושר החזר האשראי, והוביל לביקוש מוגבר לאג"ח של ממשלת ארה"ב. המשקיעים חיפשו ביטחון והאג"ח של ארה"ב נחשב כמקלט מאי ודאות כלכלית עולמית, מה שהעלה את המחירים שלהן ודחף את התשואות למטה.
עלייה בלתי צפויה זו באג"ח ארה"ב הוכיחה כי המשתתפים בשוק נותנים עדיפות לבטיחות ולנזילות על פני דירוג האשראי. הורדת הדירוג לא שחקה את התפיסה שהחוב של ממשלת ארה"ב נחשב כהשקעה אמינה ובטוחה. כתוצאה מכך, עלות ההלוואות לממשלת ארה"ב לא עלתה משמעותית לאחר הורדת הדירוג.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
הזהב - משמש כחוף מבטחים בתקופות משבר: אחת התוצאות המעניינות ביותר של הורדת דירוג האשראי בארה"ב ב-2011 הייתה התגובה של שוק המתכות היקרות, במיוחד הזהב. בעקבות הורדת הדירוג, הזהב חווה עלייה שלא רק שעזרה לו לצלוח את סערת התנודתיות בשוק, אלא גם הזניקה אותו לשיאים ארוכי טווח. זה מדגיש את המוניטין של הזהב כגידור מפני אי ודאות ומאגר ערך בתקופות של לחץ כלכלי.
אז מה עושים? כאשר הדיונים סביב האפשרות של הורדת דירוג אשראי צצו מחדש ב-2023, אירועי 2011 מספקים לקחים חשובים למשקיעים ולקובעי מדיניות כאחד. התגובה של סוגי נכסים שונים מדגישה את החשיבות של התחשבות בדינמיקה הייחודית של כל שוק. אמנם הורדת דירוג אשראי יכולה לעורר מערבולת בשוק לטווח קצר, אבל היא גם מדגישה את החוסן והמורכבות של מערכות פיננסיות גלובליות.
בעולם שבו הקשר הדדי שולט, הבנת ההקשר ההיסטורי של אירועי שוק יכולה להעצים משקיעים לקבל החלטות מושכלות. הורדת דירוג האשראי בארה"ב לשנת 2011 משמשת תזכורת לכך שלמרות שתגובות השוק עשויות להיות מהירות ומדאיגות, כאשר משקיעים מחפשים יציבות בסביבה כלכלית דינאמית, הן עשויות לייצר הזדמנויות.
לתגובות נוספות:
- 1.ניתוח מדויק (ל"ת)טובינה 02/08/2023 21:05הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
