ביידן ואובמה
צילום: Pixabay

מה קרה לשווקים לאחר הורדת הדירוג של ארה"ב ב-2011?

בטווח הקצר - השווקים נפגעו. בטווח הארוך - המשקיעים נותרו רגועים. האם זה מה שיקרה גם הפעם?
טל מכניאן | (1)

רוח הרפאים של הורדת דירוג אשראי לארה"ב שוב הרימה את ראשה ושולחת התחלה של דאגה לשווקים הפיננסיים. החוזים העתידיים על הנאסד"ק יורדים כעת ב-1%, אחרי האזהרות האחרונות של Fitch הלילה והורדת הדירוג המושלם של ארה"ב, חשוב לשקף את ההקשר ההיסטורי של אירוע כזה. בשנת 2011, ארה"ב עמדה בפני הורדת דירוג האשראי הראשונה אי פעם, מה שגרר תגובות שוק משמעותיות המציעות תובנות חשובות למשקיעים ולקובעי מדיניות של היום.

ב-2 באוגוסט 2011, הקונגרס ה-112 של ארצות הברית הצביע בעד העלאת תקרת החוב של הממשל הפדרלי באמצעות חוק בקרת התקציב של 2011. מהלך זה, שנועד למנוע חדלות פירעון, הוביל במקום זאת לאירוע היסטורי: הורדת דירוג  האמריקאי מ-AAA ל-AA+ ע"י חב'  דירוג האשראי . Standard & Poor's (S&P) זו הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה שדירוג האשראי של ארה"ב הורד והרעיד את היסודות של השווקים הפיננסיים העולמיים.

תגובת השוק: העיתוי של הורדת הדירוג היה מכריע. החדשות הגיעו לשווקים ביום שישי אחרי סגירת המסחר והעניקו למשקיעים סוף שבוע שלם לעכל את ההשלכות. כאשר המסחר התחדש ביום שני שלאחר מכן, מדד S&P 500 חש מיד את ההשפעה, צנח ביותר מ-6% מ-1199 נק' ל-1119 נק'. ראוי לציין כי הורדת הדירוג התרחשה בתוך מצב שוק פגיע ממילא, לאחר שבועיים של מכירות כבדות.

בשוק המט"ח התגובה הייתה מעורבת. בתחילה, הדולר האמריקני חווה צניחה, המשקפת את חוסר הוודאות סביב הורדת הדירוג. עם זאת, תופעת הבריחה ל-חוף מבטחים התרחשה במהרה, שהובילה להתאוששות בשווי הדולר האמריקאי כאשר המשקיעים חיפשו מחסה בנכסים יציבים יותר.

השפעה על גיוס חוב: הורדת דירוג האשראי עוררה חששות לגבי עלות ההלוואות של ממשלת ארה"ב. דירוג אשראי נמוך יותר מרמז בדרך כלל על עלויות אשראי גבוהות יותר, מכיוון שהמשקיעים דורשים ריביות גבוהות יותר כדי לפצות על הסיכון המוגבר. עם זאת, למרות הציפיות לעליית עלויות האשראי, התוצאות המיידיות של הורדת הדירוג חשפו מגמה מנוגדת לאינטואיציה.

בניגוד לחוכמה המקובלת, אג"ח ממשלת ארה"ב עלו לאחר הורדת הדירוג, סנטימנט הבריחה לביטחון הכריע את החששות לגבי כושר החזר האשראי, והוביל לביקוש מוגבר לאג"ח של ממשלת ארה"ב. המשקיעים חיפשו ביטחון והאג"ח של ארה"ב נחשב כמקלט מאי ודאות כלכלית עולמית, מה שהעלה את המחירים שלהן ודחף את התשואות למטה.

עלייה בלתי צפויה זו באג"ח ארה"ב הוכיחה כי המשתתפים בשוק נותנים עדיפות לבטיחות ולנזילות על פני דירוג האשראי. הורדת הדירוג לא שחקה את התפיסה שהחוב של ממשלת ארה"ב נחשב כהשקעה אמינה ובטוחה. כתוצאה מכך, עלות ההלוואות לממשלת ארה"ב לא עלתה משמעותית לאחר הורדת הדירוג.

קיראו עוד ב"גלובל"

הזהב - משמש כחוף מבטחים בתקופות משבר: אחת התוצאות המעניינות ביותר של הורדת דירוג האשראי בארה"ב ב-2011 הייתה התגובה של שוק המתכות היקרות, במיוחד הזהב. בעקבות הורדת הדירוג, הזהב חווה עלייה שלא רק שעזרה לו לצלוח את סערת התנודתיות בשוק, אלא גם הזניקה אותו לשיאים ארוכי טווח. זה מדגיש את המוניטין של הזהב כגידור מפני אי ודאות ומאגר ערך בתקופות של לחץ כלכלי.

אז מה עושים? כאשר הדיונים סביב האפשרות של הורדת דירוג אשראי צצו מחדש ב-2023, אירועי 2011 מספקים לקחים חשובים למשקיעים ולקובעי מדיניות כאחד. התגובה של סוגי נכסים שונים מדגישה את החשיבות של התחשבות בדינמיקה הייחודית של כל שוק. אמנם הורדת דירוג אשראי יכולה לעורר מערבולת בשוק לטווח קצר, אבל היא גם מדגישה את החוסן והמורכבות של מערכות פיננסיות גלובליות.

בעולם שבו הקשר הדדי שולט, הבנת ההקשר ההיסטורי של אירועי שוק יכולה להעצים משקיעים לקבל החלטות מושכלות. הורדת דירוג האשראי בארה"ב לשנת 2011 משמשת תזכורת לכך שלמרות שתגובות השוק עשויות להיות מהירות ומדאיגות, כאשר משקיעים מחפשים יציבות בסביבה כלכלית דינאמית, הן עשויות לייצר הזדמנויות.

לתגובות נוספות:

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ניתוח מדויק (ל"ת)
    טובינה 02/08/2023 21:05
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.